Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Komputer Rowerowy ze sterowaniem oświetleniem

0x5261647A6975 19 Cze 2017 13:49 269829 64
  • Komputer Rowerowy ze sterowaniem oświetleniem

    Ośmielam się zaprezentować swój projekt. Projekt zapewne wydawać się może na mocno przekombinowany. Jest tak z wielu powodów, głów nym jest to, że całość powstawała wieloetapowo, ewoluując począwszy od zwykłego oświetlenie rowerowego, zasilanego z akumulatora i włączanego zwykłym włącznikiem.

    Jest to komputer rowerowy, który oprócz standardowych funkcji takich jak wyświetlanie prędkości, przebiegu i zegarka, ma kilka dodatkowych funkcji. Między innymi wyświetlanie temperatury, napięcia akumulatora, steruje też oświetleniem rowerowym, światło przednie, w tym również tryby migające, światło tylne, kierunkowskazy, oraz światło STOP. Zawarłem też automatykę sterującą oświetleniem. Tj. oświetlenie załącza się automatycznie po wykryciu prędkości, próg zadziałania można ustawić w menu. Światła mają tryb dzienny i nocny, co również można konfigurować w menu. Tryb nocny włącza się automatycznie na podstawie odczytu z fotodiody. Przydatne np podczas wjeżdżania do tuneli, pod wiadukty, no i oczywiście po zapadnięciu zmroku. Zawarłem też ładowarkę USB, którą wykorzystuję do podładowywania kamery.

    Pierwsza wersja komputera oparta była na elementach przewlekanych, (nie bawiłem się wtedy jeszcze w SMD), a płytki zaprojektowane były na kartce w kratkę i wykonane metodą flamastrową. Program napisałem w Arduino kompletnie nie znając się na tym. Ale działa zgodnie z założeniami. Obecna wersja składa się z trzech modułów. Moduł główny, który zawiera AVR, RTC, układ zasilania, przekaźniki oświetlenia wcześniejszej wersji. Moduł wyświetlacza, który dodatkowo zawiera układy sterowania oświetleniem przednim, oraz obsługę przycisków. Oraz moduł lampy tylnej. Moduły pomiędzy sobą są połączone przez I2C.

    Schemat modułu głównego, dwie płytki, druga to moduł Blueooth:
    Komputer Rowerowy ze sterowaniem oświetleniem Komputer Rowerowy ze sterowaniem oświetleniem

    Schematy moduły wyświetlacza (dwie płytki):
    Komputer Rowerowy ze sterowaniem oświetleniem Komputer Rowerowy ze sterowaniem oświetleniem

    Schemat lampy tylnej:
    Komputer Rowerowy ze sterowaniem oświetleniem

    Zamiast zdjęć, załączam filmy z prezentacją kolejnych wersji. W pierwszej części pokazana jest pierwsza wersja. Kolejne części pokazują co uległo zmianie.


    Link


    Link


    Link


    Link


    Link


    W załączniku pliki z Eagle dla ostatniej wersji, oraz wsad do AVR.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Offline 
    0x5261647A6975 napisał 85 postów o ocenie 221, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Warszawa. Jest z nami od 2017 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    komatssu
    Poziom 28  
    Kierunkowskazy mają sens (a nawet są obowiązkowe) w rowerze którego konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.
    W tym przypadku użycie kierunkowskazu nie zwalnia Cię z obowiązku sygnalizowania zamiaru wykonania manewru skrętu poprzez wystawienie ręki.
  • #4
    Tototamtotakieto
    Poziom 8  
    Ja mam pytanie o zabezpieczenie antykorozyjne układu ( i lamp) , w końcu czasem w deszczu się zdarzy jechać, a także o masę całego układu (wraz z akumulatorem) , w końcu każdy kilogram to dodatkowe obciążenie . Nie buja się ten rower z akumulatorem z tyłu ? Mam ten sam model i przeklinam amortyzator tylny - jak jadę to jak na piłce bym skakał... Co z punktem ciężkości ?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #6
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    TototamtotakietoWszystkie płytki są polakierowane lakierem zabezpieczającym do PCB. Dodatkowo ostatecznie wszystko jest w obudowach, choć przez kilka lat nie było a jakoś dawało radę. Co do wagi, to nie ważyłem, ale szacuję jakiś 1kg, może 1,5, przy mojej masie z rowerem wynoszącej ponad 100kg, nic to nie znaczy.

    Rower się buja i bujał się zawsze, akumulator nie ma tu nic do rzeczy. Taki urok rowerów amortyzowanych. Niestety część energii marnuje się w bujanie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    BK_klp napisał:
    W jakim celu moduł Bluetooth?


    Aktualnie służy głównie do aktualizacji softu. Nie muszę nic rozkręcać, by zmienić wsad w AVR. Planowałem zrobić konfigurowanie przez BT, w jednym z filmów widać zaczątki tego pomysłu. Ostatecznie głównie z powodu kończącej się pamięci, pomysł porzuciłem.
  • #7
    cziter15
    Poziom 9  
    Fajny projekcik ale te wyświetlacze przypominają mi trochę sterowanie piecem w kotłowni. Może warto poszukać czegoś bardziej kompaktowego?

    Natomiast jeśli już korzystasz z BT (wiem wiem, że na razie tylko do aktualizacji softu) to koniecznie rozejrzyj się (najlepiej u chińskich przyjaciół) za modułem BT Low Energy. Możesz pobawić się choćby dowolnym małym modułem z układem nRF51822. Dzięki temu pozbędziesz się niepotrzebnego w projekcie mikrokontrolera, zaoszczędzisz cenną energię a przy okazji trochę miejsca na PCB, choć możliwe, że będą potrzebne np. dodatkowe tranzystory.
  • #8
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Wyświetlacz bardziej kompaktowy? Co masz na myśli? Miałby być mniejszy gabarytowo? Ten moim zdaniem jest optymalny jeżeli chodzi o czytelność, jeżeli już to wolałbym dać większy, np KS0108.
  • #9
    pawel1029384756
    Poziom 21  
    Całkiem fajny projekt, ma to co potrzeba, no może poza kierunkowskazami. Wyświetlacz też bym zmienił na coś innego, najlepiej graficzny i OLED, tak żeby jak najmniej energii pobierał, bo to mi się wydaje w tym projekcie priorytetem.
    Trochę aż się prosi, żeby przy pomocy BT obsługiwać niektóre funkcję telefonu. Na przykład kiedy mamy słuchawki i dzwoni mam telefon to możemy z poziomu kierownicy odebrać, czy na wyświetlaczu pojawiają się nam wiadomości, ale szczerze mówiąc to bał bym się jeździć z takimi rozpraszaczami.
  • #10
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Projekt jest tak zrobiony, że jak nie chcesz kierunkowskazów, to wystarczy ich nie montować. O wyświetlaczu graficznym też myślałem, ale raczej LCD. Ewentualnie jaki OLED polecasz? Oledy raczej więcej energii pobierają niż LCD. Zresztą najwięcej energii bierze oświetlenie. W trybie standby, czyli z wyłączonym oświetleniem, ale działającym LCD pobór prądu jest ok 20mA.

    Propozycje odnośnie wykorzystania BT, to raczej trudno by było to obsługiwać z kierownicy. Zreszta jak piszesz, lepiej nie robić takich rozpraszaczy. Ja nawet słuchawek nie używam, a telefon używam tylko w czasie postoju.
  • #11
    cziter15
    Poziom 9  
    Słuchawki to temat rzeka. Generalnie mi bardzo pomagają w skupieniu się na drodze. Robię wszystko tak, żeby słyszeć jak najwięcej, mam dodatkowo lusterko na kasku. Poza tym jadąc 80 czy 100 kilometrów bez postoju można na prawdę się znudzić dźwiękiem otoczenia (podobnie jak szumem podczas jazdy pociągiem na drugi koniec kraju), więc są momenty na trasie gdzie słucham muzyki i są też takie gdzie wolę posłuchać otoczenia. Pomysł z odbieraniem telefonu jest kapitalny, podobnie mogłoby się sprawdzić na przykład przewijanie aktualnie odtwarzanej playlisty.

    Co do wyświetlacza, tak - chodziło mi o bardziej kompaktowy. Może to trochę zboczenie, bo na szosówce waga wszystkiego się liczy ale ja lubię jak jest małe a czytelne. Sam korzystam z telefonu (Xperia X8) który "przerobiłem" sobie właśnie na komputerek rowerowy. Ten telefon posiada ANT+ (podobne do BT), co umożliwia na bezprzewodowe podpinanie sensorów takich jak czujnik tętna, kadencji, prędkości, temperatury czy mocy. Dodatkowym atutem jest GPS, dzięki czemu z pomocą dedykowanych aplikacji widzimy wszystko :)

    Trochę popłynąłem ale może coś ciekawego podłapiesz.

    PS. Plus za PCB, nie ma bałaganu i pająków :)
  • #13
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Z wyświetlaczy typu LCD 2x16 przetestowałem kilka i ten okazał się najczytelniejszy w każdych warunkach oświetleniowych. Jest najlepszy kontrast, a do tego ten model ma powiększoną trochę czcionkę. Negatywowe słabo wyszły, szczególnie w słoneczną pogodę, a do tego akurat niebieski uważam za najbrzydszy w tego rodzaju wyświetlaczach. Niestety montaż obudowy pogorszył trochę czytelność za dnia, szczególnie jak się jedzie pod słońce kiedy jest nisko, obudowa zacienia wyświetlacz.
  • #14
    Arek_v1
    Poziom 14  
    A wyświetlacze OLED negatywne?
  • #15
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Nie sprawdzałem, może lepsze, ale mają dwie wady. Cena razy 4, pobór prądu razy 30. A że z czytelności tego jestem zadowolony, to nie zamierzam zmieniać na droższy i bardziej prądożerny.
  • #16
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #17
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    R-MIK napisał:
    W dzien nie trzeba takiego podswietlać a w razie potrzeby podświetlenie bedzie załączone na okreslony czas.


    W moim projekcie wyświetlacz w dzień nie jest podświetlany. A podświetlenie pobiera ok 20mA
  • #18
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #19
    Marek_Ertew
    Poziom 16  
    Świetny projekt. Właśnie przymierzam się do budowy podobnej instalacji oświetleniowej, z tym że opartej o dynamo w piaście i wspomaganej akumulatorem na postoju. Mam kilka pytań:
    Jak zrealizowałeś sterowanie światłem stop - czujnik hamulca? Masz gotowe klamki z krańcówkami czy coś innego zamontowałeś?
    Co to za czarna okrągła puszka, zamocowana na przednim widelcu w miejscu przedniej lampy? Czy to klakson? Doskonale widać ją na filmie cz. 3.


    W kwestii wyświetlaczy, zgadzam się z autorem. W laboratorium najładniejsze są wyświetlacze OLED (i VFD), później LCD transmisyjne, a LCD transfleksyjne najbrzydsze. Sprawa diametralnie zmienia się gdy wychodzimy na dwór i na LCD pada światło słoneczne. Wyświetlacze refleksyjne wygrywają w pełnym słońcu a transfleksyjne z małą mocą podświetlenia sprawdzają się w każdych warunkach otoczenia. Reszta wyświetlaczy musi mieć czujnik światła by nie razić w nocy i naprawdę dużą jasność by być czytelna za dnia.
    Jedyne co bym zmienił to jednak LCD graficzny. Jest on bardziej skomplikowany ale duża czcionka i ładne ikonki wygrywają z klasycznym znakowym HD44780.


    komatssu napisał:
    Kierunkowskazy mają sens (a nawet są obowiązkowe) w rowerze którego konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.
    W tym przypadku użycie kierunkowskazu nie zwalnia Cię z obowiązku sygnalizowania zamiaru wykonania manewru skrętu poprzez wystawienie ręki.
    Należy też pamiętać o odległościach między kierunkowskazami podanymi w przepisach. W przeciwnym razie można się narazić policji.
    Cytat:
    Przepisy precyzują kierunkowskazy, jako dwa przednie i tylne światła, które są barwy żółtej samochodowej. Natomiast odległość między światłami nie może być mniejsza niż 240 mm dla świateł przednich i 180 mm dla świateł tylnych. Jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, wówczas trzeba zainstalować kierunkowskazy.
    źródło
  • #20
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Marek_Ertew, światła STOP są wyzwalane przez włączniki w klamkach hamulcowych. Klamki standardowe do rowerów elektrycznych. Czarna puszka to klakson.

    A co do przepisów, to przy wózku rowerowym może i da się uzyskać taki odległości, ale przy zwykłym rowerze ciężko. W każdym razie kierunek wskazuję ręką, ale jednocześnie migam, co zwiększa czytelność zamiaru, jeżeli muszę jednak złapać kierownicę oburącz, bo no hamuję mocniej.
  • #21
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #22
    G-Man Experience
    Poziom 2  
    Jak najbardziej podoba mi się pomysł, dobra robota! Ale... no niestety muszę potępić Twoją przednią lampę, jak najbardziej jest dla Ciebie mega użyteczna widzisz dużo. Natomiast ja jako kierowca samochodu napotkałem agenta z lampkami dużej mocy i niestety przez niego uszkodziłem koło w samochodzie (alufelgę), ponieważ mrugała jak stroboskop co spowodowało oślepienie mnie. Szczęście w nieszczęściu że nie było żadnej osoby na chodniku. Z mojej perspektywy powinny być regulacje prawne (przeglądy + m.in OC).
  • #23
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Moja lampka generalnie zawsze była tak ustawiona, żeby nie oślepiać. Poza tym nie ma aż tak dużej mocy świetlnej, 200 lumenów to nie tak dużo. Dodatkowo (nie wiem czy widziałeś) w 5 części filmu prezentuję nową lampkę, która ma kierowaną wiązkę światła (podobnie jak w samochodach) i ta z całą pewnością nie jest oślepiająca.
  • #24
    G-Man Experience
    Poziom 2  
    Widziałem, ale dążę do tego, żeby było to unormowane prawnie, zza felgę nikt mi nie oddał. Żyjesz z świadomością, że innym może to przeszkadzać, więc udoskonalasz projekt (lampę) ale to nie zmienia faktu, że jesteśmy w małym gronie którzy o to dbają, a reszta ma to gdzieś i tu się ujawnia temat pseudo stacji kontroli pojazdów.
  • #25
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #26
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Skończcie już ten OFFTOP o przeglądach i OC.

    Akumulator 3Ah. Wystarcza na 2-3 godziny świecenia pełną mocą w zależności od temperatury. Jak ktoś potrzebuje więcej, będzie musiał zastosować większy aku. Dla mnie jest to wystarczające, bo tylko maksymalnie w jedną stronę drogi do pracy jadę po ciemku (czas jazdy 40-50min), z czego część po drogach oświetlonych. Aktualnie padła mi bateria w kamerze (rejestrator jazdy) i przez cały czas zasilam ją z USB tego komputerka. Jazda 50 min w dzień z włączonym migającym + 50 min w nocy, trochę z pełną mocą, trochę z mniejszą i cały czas włączona kamera, a i tak pozostaje mi jeszcze trochę energii w aku.
  • #27
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #28
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #29
    0x5261647A6975
    Poziom 9  
    Tak, stabilizator 5V. Akumulator jest 6V, do ładowania potrzeba napięcia minum 6,8V, więc potrzebna byłaby przetwornica podwyższająca. Wydaje mi się, że w efekcie straty byłyby na tyle duże, że nie ma to sensu. Też nie jest tak, że prądnica w piaście nie daje obciążenia, fakt, że mniejsze niż taka klasyczna do opony, ale jednak. Mnie zależało na tym, żeby tych oporów nie było. No i jednak wolę swoje koła 5 szprychowe.
  • #30
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto