Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczne Sterowanie silnikiem: zmiana obrotów prawo-lewo co godzine

elemanek 29 Cze 2017 21:01 2526 45
  • #31 29 Cze 2017 21:01
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Zbigniew 400 napisał:
    ...Jeżel sie nie myle to nowe wyłączniki silnikowe sprawdzają obecność faz.

    Niestety...mylisz się - aż tak inteligentne nie są ;)
    Jak brak jednej fazy to gwałtownie rośnie prąd na dwóch pozostałych; w termiku są bimetale które przy zwiększonym prądzie szybko się nagrzewają i rozłączają swoje styki. Wyłącznik silnikowy ma (oprócz termicznego) również wyzwalanie nadprądowe (przy przekroczeniu prądu cewka przyciąga kotwicę i "zrzuca" styki.

  • #32 29 Cze 2017 21:09
    barteksmrek
    Poziom 26  

    Zbigniew 400 napisał:
    Jeżel sie nie myle to nowe wyłączniki silnikowe sprawdzają obecność faz.

    Nie. Nie sprawdzają. Od tego jest osobny kontroler obecności lub kolejności lub i jedno i drugie z czasówka wpięty w układ sterowania stycznikami. Po wykryciu prawidłowości i odczekaniu nastawionego czasu załaczy stycznik

  • #33 29 Cze 2017 21:28
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Czyli doradca ABB wprowadził mnie w błąd.
    Jak zachowa sie najnowszy model wylącznika silnikowego 3 fazowy jeżeli skorzystamy z 1 fazy ?

  • #35 01 Lip 2017 13:51
    barteksmrek
    Poziom 26  

    Zbigniew 400 napisał:
    Jak zachowa sie najnowszy model wylącznika silnikowego 3 fazowy jeżeli skorzystamy z 1 fazy ?

    Tak samo jak skorzystasz z dwóch i tak samo jak z trzech. Często stosuje się wyłączniki silnikowe na obwodach transformatorów 24V zasilających np piwnice bloków i korzysta się z jednego toru lub łaczy wszystkie w szereg.
    Dla jednej fazy możesz użyć jednego toru albo wszystkich w szereg.
    Przeciążenie którego kolwiek z torów powoduje wyłączenie wyłącznika. Sa oddzielne dla każdego.

  • #36 02 Lip 2017 16:58
    zyzy52
    Poziom 26  

    elemanek napisał:
    Prosiłbym o taki schemat na stycznikach i czasowkach

    Witam.
    Ja bym to widział tak:
    Automatyczne Sterowanie silnikiem: zmiana obrotów prawo-lewo co godzinemieszarka ...nawczy.JPG Download (108.23 kB) Automatyczne Sterowanie silnikiem: zmiana obrotów prawo-lewo co godzinemieszarka ...owanie.JPG Download (116.98 kB)

    Po włączeniu wyłącznika Z poda się napięcie na cewki przekaźników czasowych PC i PC1. PC nastawiony na czas ok. godziny a drugi na czas całkowitego wyhamowania silnika przed zmianą jego obrotów (czas h). Po czasie h poprzez styki przekaźnika PC1 cewka stycznika KL dostanie napięcie i stycznik KL poda zasilanie na silnik.(Jeżeli silnik nie będzie potrzebował rozrusznika gwiazda-trójkąt, to wystarczy go podłączyć według schematu sterowania do linii przerywanej i zrezygnować ze styczników KY i KD. Natomiast, jeżeli rozruch Y-D będzie potrzebny to należy podłączyć według pełnego schematu). Silnik będzie się obracał przez czas zadany przekaźnikiem PC. Po upływie tego czasu przekaźnik przełączy swoje styki i poda napięcie na PC2. PC1 zostanie wyłączony i stycznik KL się wyłączy. PC2 z opóźnieniem potrzebnym na wyhamowanie silnika włączy stycznik KP i silnik będzie się obracał w drugim kierunku aż przekaźnik PC znów nie przełączy swoich styków. Schemat pokazany za linią przerywaną jest to typowe podłączenie sterowania gwiazda - trójkąt w tym wypadku zasilane poprzez styki pomocnicze styczników KL i KP.

  • #37 02 Lip 2017 17:49
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Kol. zyzy52 - Twój projekt ma sens przy przekaźniku czasowym PC z funkcją Li (czas pracy/czas przerwy); niestety ...cena ~250 PLN.
    Biorąc pod uwagę ceny przekaźników czasowych i ich ilość w tym projekcie to upieram się przy rozwiązaniu na małym PLC (#19); koszt sterownika + kabelek do programowania nie przekroczy kosztu tych 4 szt "czasówek".

  • #38 02 Lip 2017 19:43
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    A czas naprawy w wyniku awarii strrownika ?
    Zasymuluj.
    Twoje wykonanie i serwis.
    W przypadku czasówki czas zakupu nowej.

  • #39 03 Lip 2017 10:20
    zyzy52
    Poziom 26  

    pafciowaw napisał:
    projekt ma sens przy przekaźniku czasowym PC z funkcją Li (czas pracy/czas przerwy); niestety ...cena ~250 PLN

    Można poszukać tańszych przekaźników np. z funkcją pracy cyklicznej PCU 511 kosztuje ok 90zl. a jednofunkcyjny z opóźnieniem załączania PCR 513 ok.80zł.

  • #40 03 Lip 2017 11:35
    vodiczka
    Poziom 43  

    Zbigniew400 napisał:
    Zasymuluj.
    Twoje wykonanie i serwis.
    pafciowaw napisał:
    nie przekroczy kosztu tych 4 szt "czasówek".
    Można zrobić jeden układ na zapas a nadal będzie taniej i nie tracisz czasu na zakup nowej czasówki :)

  • #41 03 Lip 2017 20:21
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    PCU 511 nie nadaje się - ustawia się w nim jeden czas (praca=pauza);
    jak już to: PCU 507 lub PCU 520 (~130 PLN).
    Nie tak dawno wymieniłem PCR 513 (używany ok. 3 lat), który był w rozruchu silnika 7,5 kW (gwiazda -trójkąt). Jego uszkodzenie: na ułamek sekundy tracił zasilanie i zaczynał swą pracę od początku. Chyba nie muszę tłumaczyć co działo się ze stykami styczników i wyzwalaniem zabezpieczeń nadprądowych. Powód był prozaiczny - starzenie się użytych podzespołów (kondensatorów) wewnątrz PCR 513.
    Z innej strony: projekt oparty na Easy 412 Moeller'a (8 we/4 wy) działa nieprzerwanie od 2001 roku (tu wewnątrz nie ma się co popsuć, jedynie może bateria/akumulator podtrzymania RAM)

  • #42 04 Lip 2017 09:27
    zyzy52
    Poziom 26  

    pafciowaw napisał:
    PCU 511 nie nadaje się - ustawia się w nim jeden czas (praca=pauza);

    Nadaje się do tego układu. Trzeba tylko ustawić pokrętło funkcji na C (praca cykliczna z opóźnieniem wyłączenia).

  • #43 04 Lip 2017 09:47
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Masz rację :). Do schematu dorzuć styk NC od KP między styk PC1 i cewkę KL; analogicznie NC od KL między PC2 i KP - jeżeli któryś ze styczników "zglejuje" styki to nie nastąpi przełączenie w drugi kierunek obrotów (piękne zwarcie...)

  • #44 04 Lip 2017 10:08
    zyzy52
    Poziom 26  

    pafciowaw napisał:
    Do schematu dorzuć styk NC od KP między styk PC1 i cewkę KL; analogicznie NC od KL między PC2 i KP - jeżeli któryś ze styczników "zglejuje" styki to nie nastąpi przełączenie w drugi kierunek obrotów (piękne zwarcie...)

    Tak, już to poprawiłem.
    Na temat sterowników mikroprocesorowych i falowników nie zabieram głosu, gdyż jestem elektrykiem z poprzedniego wieku. :)

  • #45 05 Lip 2017 19:38
    elemanek
    Poziom 7  

    mychaj napisał:
    1. czy silnik ma rozruch Y/D?
    2. co z zabezpieczeniem przeciążeniowym?
    3. co silnik napędza (jaki czas zatrzymania do ponownego rozruchu)?
    4. jak ma być uruchamiany - przyciski start/ stop czy wyłącznik np. typu łk?
    5. dodatkowe urządzenia zabezpieczające - klapy,pokrywy ,osłony, bariery?
    Dopiero wtedy można myśleć o schemacie.


    1Silnik bez rozruchu Y/D
    2Wyłącznik silnikowy
    3Wentylato,r około 2 min
    4Wyłącznik załącz/wyłącz
    5Brak

  • #46 05 Lip 2017 20:04
    _jta_
    Specjalista elektronik

    1. A czy silnik ma mieć jakiś rozruch, czy uznajesz, że jest to zbędne?
    2. Rozumiem, że to jest jakiś automat, który w razie nadmiernego nagrzania wyłączy silnik?
    3. Rozumiem, że 2 minuty od wyłączenia do ponownego włączenia (w przeciwną stronę)?
    4. Tu nie jest dla mnie jasne - za dużo możliwości interpretacji - opisz, o co chodzi: czy o to, że układ sterujący ma mieć wyłącznik, czy silnik ma (albo będzie miał) jakiś wyłącznik (i jeśli tak, to czy będzie on sterowalny, czy ręczny)?