Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Inne] Rozdzielenie na dwie żarówki dwóch sygnałów z jednego przewodu

Goldenar 25 Cze 2017 20:58 564 15
  • #1 25 Cze 2017 20:58
    Goldenar
    Poziom 8  

    Poszukuję sprawdzonego schematu na wykonanie prostego układu, który rozdzieli na dwie niezależne żarówki napięcie 12V, a nie jak jest teraz.
    W jednej lampie z czerwonym kloszem w samochodzie z USA jest żarówka 21W zasilana napięciem z przetwornicy o przebiegu prostokątnym 12V. Jeżeli częstotliwość wynosi około 60Hz średnie napięcie na żarówce wynosi około 6V i pali się ona ciemniejszym światem, jak odpowiednik żarówki 10W pozycyjnej. Gdy włączamy kierunkowskaz częstotliwość zmienia się około 1 Hz i żarówka jest zasilana dłużej napięciem 12V i miga pełną mocą 21W. Sygnał zasilania żarówki wystawiany jest z modułu, do którego nie ma dostępu (wszystko zalane żywicą w środku).
    Fabryczną żarówkę zastąpił rezystor R wysokiej mocy.
    Zrobiłem prosty układ na dwóch tranzystorach, z diodą zenera na wejściu (wzorowałem się na układzie automatycznego załączenia świateł po przekroczeniu napięcia w tym przypadku 12V do jednej żarówki i z podobnym ale bez diody do drugiej. Nawet zadziałało, ale na stole.
    W praktyce napięcie na akumulatorze w samochodzie zmienia się od 12V do 14,5 V i jak dobiorę diodę do niższego, za wyższym wariuje i odwrotnie.
    Układ musi być mały, by zmieścił się w obudowie lampy, prosty w wykonaniu i niezawodny.
    Podsumowując. Na wejściu na rezystorze nie ma napięcia – obydwie żarówki nie świecą. Gdy pojawia się napięcie prostokątne o małym wypełnieniu (50Hz) (widełki napięcia na rezystorze R od 5 do 14,5V) powinna się świecić żarówka 10W – światło pozycyjne. Jeżeli częstotliwość spada i wypełnienie impulsów się zwiększa (na rezystorze widełki napięcia R od 11,5V do 14,5V) zapala się i miga żarówka 21W – kierunkowskaz.
    Jeżeli to będzie zbyt skomplikowane, wystarczy tylko część z zasilaniem żarówki 21W. Pozycyjne wyprowadzę np. z oświetlenia tablicy rejestracyjnej.
    Czekam na propozycje i pozdrawiam.
    [Inne] Rozdzielenie na dwie żarówki dwóch sygnałów z jednego przewodu

  • #2 30 Cze 2017 18:07
    BrucieK
    Poziom 11  

    Zastosowałbym tutaj filtr dolnoprzepustowy, aby dostać w miare stabilne stałe napięcie zamiast przebiegu prostokątnego. Później może to co już zrobiłeś się nada ale komparator byłby lepszy bo można zastosować histereze jeżeli była by taka potrzeba. Wahania napięcia za filtrem dolnoprzepustowym spowodowane wahającym się napięciem akumulatora nie powinny być problemem

  • #3 30 Cze 2017 23:54
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Moja koncepcja: sygnałem ładować dwa kondensatory, jeden przez opornik (stała czasowa około 1/30 sekundy), drugi przez diodę (i równolegle do kondensatora dać opornik taki, by stała czasowa była około 1/30 sekundy). Przy 60Hz napięcie na pierwszym kondensatorze będzie od 40% do 60% napięcia zasilania, a na drugim ponad 75%; przy impulsach 1Hz pierwszy kondensator będzie się ładować do wyższego napięcia, niż drugi - więc porównując napięcia można odróżnić, która z tych sytuacji występuje.

    Tylko... na początku impulsu drugi kondensator naładuje się szybciej, więc jeśli świecenie żarówek będzie zależało tylko od aktualnych napięć na tych kondensatorach tak, że jak na drugim jest większe, to świeci światło pozycyjne, a jak na pierwszym, to kierunkowskaz, to przy 1Hz najpierw błyśnie krótko światło pozycyjne, potem dłużej kierunkowskaz; przy 60Hz będzie świecić tylko światło pozycyjne. Można by do drugiego kondensatora dodać filtr dolnoprzepustowy (opornik+kondensator), i brać napięcie za filtrem, wtedy będzie migać tylko kierunkowskaz.

  • #4 01 Lip 2017 02:12
    Marian B
    Poziom 34  

    Do pewnego działania potrzebny jest pomiar napięcia skutecznego (True RMS) metodą termiczną lub za pomocą specjalnego czujnika:
    https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=...07.pdf&usg=AFQjCNGEx41KnVU9JfVh8HoowtTQhDfzXw
    A najlepiej po prostu przerobić instalację pod wymagania europejskie, bo lampy i tak trzeba zmienić ze względu na kolor kierunkowskazów.

  • #5 01 Lip 2017 09:13
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Mam wrażenie, że autor właśnie chce wymienić lampy, a z jakiegoś powodu nie może wymienić instalacji, najwyżej może coś do niej dodać.

    Nie jest dla mnie jasne: czy kiedy kierunkowskaz miga, to światło pozycyjne ma świecić, czy nie? Zrozumiałem, że ma nie świecić, ale może mylnie?

    AD736 (przetwornik True RMS) sporo kosztuje (około 22zł w obudowie SOP8, około 30zł w DIP8), a prawidłowe działanie można uzyskać bez niego tanim kosztem.

    Jeszcze jedna możliwość wykrywania 60Hz: układ "podwajacza napięcia", podać sygnał wejściowy przez kondensator pomiędzy dwie szeregowo połączone diody, które będą ładować następny kondensator, obciążony opornikiem (stała czasowa około 0.1s) pojemność pierwszego kondensatora powinna być parę razy mniejsza, niż drugiego, wtedy 60Hz szybko naładuje drugi do ponad 70% napięcia zasilania, a 1Hz w porywach do 30% - nie będzie naładowania do ponad 90% na początku impulsu.

    I nie trzeba stosować diody Zenera, tylko porównywać napięcia na kondensatorach z napięciem z dzielnika podłączonego do zasilania - to będzie mniej wrażliwe na zmiany napięcia zasilania.

  • #6 01 Lip 2017 11:08
    Marian B
    Poziom 34  

    Moim zdaniem wszystkie te metody ładowania/rozładowania kondensatorów będą wymagały jakiegoś układu pomiarowego i w sumie to będzie działanie niezbyt pewne.
    Chodzi przede wszystkim o pomiar wartości skutecznej napięcia/prądu, co w układzie oryginalnym świetnie realizuje sama żarówka.

    Lepszym rozwiązaniem będzie samodzielne skonstruowanie "transoptora" (dwóch transoptorów) złożonego z małej żaróweczki i fotorezystora umieszczonych w nie przeżroczystej rurce.
    Zasilanie żaróweczki jednego z tych "transoptorów" można tak dobrać za pomocą szeregowego rezystora że nie będzie świecić przy małym wypełnieniu, druga żaróweczka (drugiego "transoptora") będzie świecić słabiej lub mocniej, ale cały czas, co fotorezystor odbierze jako "stałe" włączenie.

    Moim zdaniem było by to najprostsze i skuteczne rozwiązanie, chociaż wymagające samodzielnego wykonania tych "transoptorów" co nie jest takie trudne.

    Wykorzystanie LED raczej będzie trudne, bo one nie mają bezwładności, a liczyć na bezwładność fotorezystora nie za bardzo można bez jakichś specjalnych układów za nim.

  • #7 01 Lip 2017 11:33
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Napięcie skuteczne przebiegu prostokątnego [0,Umax] o wypełnieniu 50% = Umax/V2; napięcie średnie = Umax/2 - chyba widać, że średnie lepiej odróżnia sygnał prostokątny od stałego włączenia, więc po co mierzyć skuteczne? A układ z podwajaczem napięcia daje 0 przy stałym włączeniu, i prawie Umax przy przebiegu zmiennym - dużo lepiej, niż pomiar napięcia skutecznego.

    Wciąż nie widzę informacji od autora: co ma być ze światłem pozycyjnym, kiedy miga kierunkowskaz? Ma świecić (i też migać), czy nie?

    Co do bezwładności fotoopornika, to przy słabym oświetleniu potrafi być duża, czas zaniku fotoprądu może liczyć się w minutach.

  • #8 01 Lip 2017 22:09
    Goldenar
    Poziom 8  

    Marian B napisał:
    Do pewnego działania potrzebny jest pomiar napięcia skutecznego (True RMS) metodą termiczną lub za pomocą specjalnego czujnika:
    https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=...07.pdf&usg=AFQjCNGEx41KnVU9JfVh8HoowtTQhDfzXw
    A najlepiej po prostu przerobić instalację pod wymagania europejskie, bo lampy i tak trzeba zmienić ze względu na kolor kierunkowskazów.
    Lamp nie da się zmienić, bo na rynek amerykański mają zupełnie inny kształt niż w wersji europejskiej. Ten sam model auta w Europie, różni się całkowicie od jego brata w Ameryce. Moduł sterujący oświetleniem jest także całkowicie inny i nie kompatybilny. Nie wspominając o instalacji elektrycznej. Jest jeden prosty sposób, by uzyskać zamierzony efekt, ale wymaga to rozebrania prawie całego samochodu i przeciągnięcia dziesiątek metrów przewodów, ale to nie jest rozsądne wyjście i dalece nieekonomiczne.

    Dodano po 3 [minuty]:

    _jta_ napisał:
    Mam wrażenie, że autor właśnie chce wymienić lampy, a z jakiegoś powodu nie może wymienić instalacji, najwyżej może coś do niej dodać.

    Nie jest dla mnie jasne: czy kiedy kierunkowskaz miga, to światło pozycyjne ma świecić, czy nie? Zrozumiałem, że ma nie świecić, ale może mylnie?

    AD736 (przetwornik True RMS) sporo kosztuje (około 22zł w obudowie SOP8, około 30zł w DIP8), a prawidłowe działanie można uzyskać bez niego tanim kosztem.

    Jeszcze jedna możliwość wykrywania 60Hz: układ "podwajacza napięcia", podać sygnał wejściowy przez kondensator pomiędzy dwie szeregowo połączone diody, które będą ładować następny kondensator, obciążony opornikiem (stała czasowa około 0.1s) pojemność pierwszego kondensatora powinna być parę razy mniejsza, niż drugiego, wtedy 60Hz szybko naładuje drugi do ponad 70% napięcia zasilania, a 1Hz w porywach do 30% - nie będzie naładowania do ponad 90% na początku impulsu.

    I nie trzeba stosować diody Zenera, tylko porównywać napięcia na kondensatorach z napięciem z dzielnika podłączonego do zasilania - to będzie mniej wrażliwe na zmiany napięcia zasilania.
    Żarówka światła pozycyjnego powinna się świecić cały czas, nawet gdy druga miga.
    Czyli

  • #9 02 Lip 2017 00:29
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Czyli działanie ma być takie: 0V - nic nie świeci; 60Hz - świeci światło pozycyjne; 1Hz - świeci światło pozycyjne i miga kierunkowskaz?

    Najprościej można by było zrobić tak: do sterowania światłem pozycyjnym kondensator 100uF, do niego dioda od sygnału wejściowego (katoda do kondensatora), równolegle do diody (albo do kondensatora, wszystko jedno) opornik 10k, i kiedy na kondensatorze jest ponad 1/2 napięcia zasilania, światło pozycyjne ma świecić; do sterowanie kierunkowskazem kondensator 10uF, też dioda, ale do sygnału wejściowego (anoda do kondensatora), równolegle do niej opornik 2k, światło kierunkowskazu ma świecić, kiedy na kondensatorze jest ponad 1/2 napięcia zasilania.

    Kondensator od kierunkowskazu będzie potrzebował co najmniej 12ms, żeby się naładować do 1/2 napięcia zasilania - przy sygnale 60Hz się nie naładuje, bo po 8ms będzie przerwa między impulsami, podczas której rozładuje się przez diodę. Kondensator od światła pozycyjnego zapewni jego podtrzymanie przy miganiu kierunkowskazu (jego rozładowanie do 1/2 napięcia zasilania potrwałoby najmniej 0.69s, więc naładowania wystarczy do następnego mignięcia, które będzie po 0.5s).

    Do sprawdzania 1/2 napięcia zasilania na kondensatorach wypada użyć komparatorów (np. LM393 - podwójny, albo i LM339 - poczwórny, bo pewnie będą dwa kierunkowskazy do sterowania); ze względu na to, że ich prąd wyjściowy jest mały, trzeba do każdego dodać albo dwa tranzystory PNP, albo P-MOSFET-a.

    Zamiast przy użyciu układów z kondensatorem, diodą i opornikiem, można do odmierzania czasów użyć układów CD4541 (do każdego z nich też jest potrzebny kondensator, ale o dużo mniejszej pojemności - np. z 60 000 razy mniejszej).

  • #10 02 Lip 2017 17:12
    WRadek
    Poziom 20  

    Albo zaprząc do rozpoznawania i sterowania mikrokontroler :) Nie pomogę, bo nie umiem, ale aż się prosi.

  • #12 02 Lip 2017 21:26
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Mikrokontroler byłby świetnym pomysłem, przynajmniej pod względem rozmiarów układu, ilości połączeń i pewności prawidłowego działania (bo już ceny niekoniecznie, kosztuje ze 3zł, da się zrobić nieco taniej bez niego)... gdyby autor tematu umiał go zaprogramować, albo miał na miejscu kogoś, kto by mu w tym pomógł.

  • #13 02 Lip 2017 21:37
    kortyleski
    Poziom 40  

    Jak przypuszczam sterownik tylnej lampy dostaje info po CAN I na tej podstawie wysterowuje lampę. Moduł haka z CAN załatwi sprawę. Ale to tylko spekulacja, pierwsza informacja powinna zawierać markę i model auta.

  • #14 06 Lip 2017 14:34
    Goldenar
    Poziom 8  

    kortyleski napisał:
    Jak przypuszczam sterownik tylnej lampy dostaje info po CAN I na tej podstawie wysterowuje lampę. Moduł haka z CAN załatwi sprawę. Ale to tylko spekulacja, pierwsza informacja powinna zawierać markę i model auta.
    Nie jest to związane z magistralą CAN. W lampie koloru czerwonego jest jedna żarówka 21W, która zasilana jest impulsami 12V o częstotliwości 1 Hz - miga pełnym światłem lub 60 Hz, wówczas świeci się ciągłym światłem połową jasności - tak jak żarówka 10W, czyli pozycyjna. Auto to VW Passat wyprodukowany w Ameryce.

  • #15 06 Lip 2017 20:06
    kortyleski
    Poziom 40  

    A co te impulsy generuje? I czym jest sterowane? Rozumiem że masz super Passata i straszną tajemnicę robisz z roku produkcji i modelu.

  • #16 06 Lip 2017 21:43
    Goldenar
    Poziom 8  

    kortyleski napisał:
    A co te impulsy generuje? I czym jest sterowane? Rozumiem że masz super Passata i straszną tajemnicę robisz z roku produkcji i modelu.
    Impulsy generuje z pewnością odpowiedni moduł, który jest sterowany po CAN, bo z przełącznika świateł i kierunkowskazów wyprowadzona jest "plecionka". Jest to auto, w którym jest zbieranina najróżniejszych modułów z innych modeli VW.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo