Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kosiarka Viking MB 455 - Przesunięcie na klinie, luz zaworowy

26 Cze 2017 11:07 1944 10
  • Poziom 18  
    Witam.
    Kosiarka z roku 2001, silnik B&S, 190 ccm, 5 KM, model 127802-1376-01-00061958.
    Ma takie pytania związane z tą kosiarką:
    1. Czy przesunięcie na klinie jest niepokojąco duże?
    2. Czy luz zaworu wydechowego o wielkości między 0,30 a 0,35 jest już za duży?
    3. Jaki jest to typ silnika (bez konkretnej nazwy typu nieraz mam problem ze znalezieniem informacji)?
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
    P.S. Proszę nie pytać o sprawność silnika przed rozbieraniem, bo nie wiem.
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Ad 1/ Na podstawie zdjęć klin oceniam jako konieczny do wymiany mimo braku objawów zerwania. Proponuję użycie oryginalnego - aktualny na pewno nie jest oryginalny. Sugeruję również dokładne obejrzenie rowka wpustowego w kole magnesowym.

    Ad2/ Zalecany przez Briggsa luz na zaworze wydechowym to w tym silniku 0,18-0,23 mm. Zatem podany przez Ciebie luz jest za duży.

    Ad3/ Silniki Briggsa serii 12.... noszą handlową nazwę Quantum. Jest to benzynowy, czterosuwowy, dolnozaworowy silnik spalinowy z pionowym wałem korbowym.
  • Poziom 18  
    Stwierdziłem nowy problem. Bicie na wale korbowym (oczywiście od strony noża) to 0,20 mm. Czy to dyskwalifikuje ten wał czy też będzie tylko lekko trząść kosiarką?
    Proszę jeszcze o podpowiedź dotyczącą przepustnic. Ważniejszy jest luz promieniowy czy też poosiowy i jaki powinien być duży? Ponadto na ośkach przepustnic są chyba uszczelki, są one tak zmurszałe, że nie wiem czy to gąbka czy też filc. Dobrze by było je wymienić ale chyba trzeba wyjąć przepustnice a może jest jakiś "myk".
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    W silnikach tej klasy odchyłki wymiarowe wału korbowego są szacowane na 0,02-0,03 mm (dotyczy to miejsc pod łożyska ślizgowe). Zatem wg literatury odchyłka większa o rząd wielkości powinna dyskwalifikować ten wał. Życie jednak niesie wiele niespodzianek i wystarczy, że np. masz z jednej strony bardziej zeszlifowany nóż i w związku z tym suma mas po obu stronach teoretycznej osi obrotu będzie taka sama i nie odczujesz żadnych wibracji. Z mojego doświadczenia powiem, że na standardowym przyrządzie do prostowania wałów trudno uzyskać odchyłki na poziomie setnych części milimetra.

    Nie znam wymiernych danych, dotyczących wartości luzów na osiach przepustnicy. Pośrednio te dane można by uzyskać z tablic, określających wartości pasowań obrotowych np. H7/f6-g6, czyli pasowań luźnych. Przyjmuje się, że w praktyce serwisowej luzy te określa się na "czucie w palcach". Przede wszystkim bierze się pod uwagę fakt, czy te luzy w czymkolwiek przeszkadzają. Wyczuwalne i faktycznie przeszkadzające w prawidłowej pracy silnika luzy kasuje się albo przez tulejowanie w korpusie gaźnika, albo dorabianie nadwymiarowych osi przepustnicy. Współcześnie dochodzi do tego też chemia czyli preparaty do kasowania luzów w połączeniach ślizgowych.

    Uszczelki zwykle były filcowe. Nie widzę jak wygląda jej miejsce osadzenia w Twoim gaźniku, ale czasem można było nową uszczelkę przeciąć i włożyć bez wyjmowania przepustnicy. Inna sprawa, że odkręcenie przepustnicy nie wydaje się zbyt trudne. W każdym razie uszczelka nie może być zbyt ciasna, by nie przeszkadzać w działaniu sprężynie regulatora obrotów.
  • Poziom 18  
    Zastanawia mnie jeszcze jedno. Czy takie wały wyważa się ? Na moim nie ma żadnych śladów zbierania materiału.
    Proszę jeszcze o kilka słów na temat chemicznych środków poprawiających pracę łożysk ślizgowych.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Nie są to silniki wysokoobrotowe dlatego wyważanie wału nie jest najważniejsze a co do smarowania łożysk to środki na bazie teflonu są także oleje z teflonem.
  • Pomocny post
    Poziom 1  
  • Poziom 18  
    Jakie są szacunkowe wartości obrotów minimalnych ( bieg jałowy ) a jakie maksymalnych dla tego typu kosiarek ( silnik nagrzany )?
  • Poziom 18  
    Obroty niskie to ~1750 /min, robocze to ~3000/min. Ustawianie powyżej 3200 zdecydowanie nie wskazane.
  • Poziom 18  
    1. W którymś z postów przeczytałem taką procedurę ustawienia biegu jałowego. Ustawić z grubsza 1700 obrot, następnie zmniejszać obroty aż silnik zacznie przerywać ( zanotować jak to wartość ), następnie zwiększać obroty aż też silnik zacznie przerywać ( zanotować jak to wartość ). Optymalne obroty to średnia wartość między max a min.Wydaje się to rozsądne ale mam pytania. Czy obroty zmienia się kręcąc śrubą w gaźniku czy śrubą regulacji położenia przepustnicy ? Czy odłącza się cięgno od regulatora ?
    2. Mam jeszcze jedno pytanie, trochę poza tematem. Pełny numer silnika to - 12H802-0671-03100158. Czy jeśli chciałbym kupić "nowy" silnik, to każdy o początku numeru 12H........... będzie pasował ?
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Ad 1/ Najlepszą procedurą ustawiania obrotów jest procedura, polegająca na wykorzystaniu obrotomierza i regulacji wg jego wskazań. Jakikolwiek inny sposób ustawiania obrotów na słuch lub "oko" jest bardzo ryzykowny i wymaga tzw. ucha skrzypka i sporego doświadczenia. Przykład: każdy muzyk wie, że strojenie instrumentów rozpoczyna się od dźwięku A, który ma częstotliwość 440 Hz, zaś procent tych, którzy potrafią ustalić owe 440 Hz bez kamertonu lub innego stroika, jest minimalny.

    Dolna śruba gaźnika (jeśli jest to Walbro LMS) służy do ustalania składu mieszanki na jałowych obrotach. Proponuję ustawić ją na ok. 2 obroty (wkręcić do lekkiego oporu i wykręcić o 2 obroty). Resztę regulacji do 1750 obr/min wykonać śrubą regulacji położenia przepustnicy. Mogą być konieczne poprawki położenia obu śrub, ale to już musisz ocenić sam po kulturze pracy silnika. Ostateczna regulacja na rozgrzanym silniku i z założonym filtrem powietrza.

    Oczywiście nie odłącza się cięgna regulatora, a sprężyna regulatora nie może być uszkodzona lub nieoryginalna. Przypomnę jeszcze, że jeżeli wszystkie elementy zespołu regulacji odśrodkowej są prawidłowo podpięte, to na wyłączonym silniku przepustnica jest maksymalnie otwarta.

    Ad 2/ Można przyjąć, że idealnie będzie pasować tylko rozstaw śrub mocujących silnik do jakiejś podstawy. Reszta może się różnić w zależności od daty produkcji (CODE).

    Na tej stronie http://www.briggsandstratton.com/na/en_us/support/manuals.html# masz możliwość znalezienia katalogu części oraz instrukcji do dowolnego silnika Briggsa i porównania ich budowy. Sugeruję samodzielne zapoznanie się z tymi różnicami, gdyż same różnice w budowie Quantumów to materiał na sporą dysertację i pewnie nikt inny się tego nie podejmie.