Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Piec Gitarowy 100W sin z głośnikiem 12" 300W max

zibisound 31 Jul 2005 12:26 13211 21
Optex
  • Witam.Prezentuje kolegom do oceny piec gitarowy o mocy 100W sin.Piec jest zbudowany w zamknietej obudowie,wzorowanej na basowej firmy Fender,ze zmodyfikowaną szparą i półką u dołu przodu.Kolumna jest wytłumiona watą mineralną.Głośnik zastosowałem firmy malo znanej w Polsce,ICOON i sproawdzają je dwaj ludzie,sprzedający na Wolumenie.Jest to głosnik szerokopasmowy o parametrach:12",moc max-300W/8om,93dB,46-18000Hz.Głośnik ten przetwarza pasmo częstotliwości z gitary,a gitara daje także dżwieki harmoniczne,które decydują o brzmieniu w przeciwieństwie do typowych glośników gitarowych z pasmem 5000Hz.Sprzęt oceniali muzycy zawodowi i stwierdzili,że brzmienie jest bogatsze,niż w typowych piecach.Końcówka mocy zbudowana jest na 4szt.2N3773 i sterowana przez bD911/12 lub podobne.Głośnik jest zabezpieczony wielofunkcyjnym układem firmy Altron,który posiada wadę konstrukcyjną,polegającą na tym,że czujnik temp.wyłącza głośnik po osiągnięciu 80st.C.Jest to niedopuszczalne na estradzie i dobudowałem prosty układ wykonawczy na dwóch tranzystorach,który włącza wentylator.Oczywiście w piecu gitarowym,wentylator jest zbędny i tutaj jest zastosowany mój patent,który polega na chłodzeniu radiatorów przez wymuszone ruchy powietrza we wnętrzu obudowy.W płycie montażowej wywierciłem ok.10 otworów o srednicy 10mm i powietrze poruszane przez głośnik przepływa do góry,chłodząc radiatory i uchodzi przez otwory w tylnej płycie.Niestety,nie mam zdjęć wnętrza wzmaka,ale konstrukcja jest modułowa,co ułatwia ewentualny serwis.W zasilaczu przcują elektrolity 10mF/50 lub 63V w zależności od mocy wzmaka.Na tranzystorach 2N3773 można uzyskać 200W,ale przy większych radiatorach.Ten system chłodzenia powoduje schłodzenie radiatorów o ok.20-25 st.C co ma duże znaczenie dla niezawodności wzmaka.W preampie pracują niskoszumne scalaki Motoroli co umożliwilo zastosowanie w sprzężeniach tylko dwóch kondensatorów i ma to wpływ na dynamikę.Barwa tonów jest typowa,trój punktowa i działa w pętli sprzęzenia zwrotnego co ma wpływ na brzmienie.W układzie preampa jest uklad "overdrive" i wbudowany jest poglos cyfrowy na prostym procesorze.Pogłos ten daje nośne i dynamiczne brzmienie i spotkalem się z opinią,że jest zbędny,ale niech muzycy ocenią,co jest lepsze:płaski,drewniany dżwięk,czy taki z poglosem.Poglos ten dobrze działa z chorusem i z przesterem.Trafo w zasilaczu ma moc 150W/2*35V i jest toroidem.Piec ma wyjście"line out".Zapraszam do dyskusji i pytań oraz merytorycznej krytki-Zygmunt.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    zibisound
    Level 23  
    Offline 
    Has specialization in: elektronika i akustyka, lampowy sprzęt gitarowy
    zibisound wrote 618 posts with rating 18, helped 39 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2005 year.
  • Optex
  • #2
    plik4
    Level 26  
    zdejmij te punkty za zdjecia.......
    Ale tak ladne wykonanie tylko jakos ten grill mi nie pasuje lepiej byba bylo by poscic na caly przod siatke jakas jasna najlepiej.
  • #3
    borysgo2
    Level 16  
    Piecyk ladny.
    Nie rozumiem dlaczego nie zaprojektowales obudowy pod ten glosnik tylko wstawiles go do obudowy '' wzorowanej na Fenderze" (moim zdaniem takie cos jest niedopuszczalne). System chlodzenia hmmm, piszesz ze obudowa jest zamknieta a przeciez wysierciles tam otwory wentylacyjne (chyba ze zle sie doczytalem), dlaczego taki system skoro masz wentylatory ?
    I mam taka goraca prosbe, zamiesc parametry zastosowanego przetwornika.
    Ogolnie piecyk ladny.
  • #4
    zibisound
    Level 23  
    Witam.Dziękuję za opinie i wyjaśniam,że nieprecyzyjnie opisalem system chłodzenia,bo wentylator oczywiście jest stosowany w Headzie,a tu obudowa jest niecałkiem zamknięta bo ma szczelinę z przodu ichłodzenie jest wymuszone jak w opisie.W piecach gitarowych typu combo trudno jest zapewnić chłodzenie i mozna zastosować siatkę u góry obudowy,ale musi być on estetyczna.Jezeli chodzi o punkty na zdjęciach to niech ktoś napisze jak je zdjąć,bo ja ich specjalnie nie deklarowałem i nie chcę obciążać kolegów.Pozdrawiam-Zygmunt.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Witam ponownie.Do Borysgo:napisz dlaczego take wzorowanie się na dobrej firmie jest niedopuszczalne a gdybyś czytał dokładnie opis sprzęty to tam są zamieszczone dane głośnika.Jeżeli chodzi o grill to jest do piec tzw.niskobudżetowy,które ja robię dla młodych muzyków,którzy nie mają dużej kasy a chcą "dać czadu"Grill kosztuje na Wolumenie 12"-10zł a siatka ok 50zł.Pozdrawiam-Zygmunt i proszę o dalsze uwagi.
  • #5
    borysgo2
    Level 16  
    Chodzi mi o parametry TS, te co podales nie wystarczaja do zaprojektowania obudowy (parktycznie nic mi konkretnego nie mowia). Nierozumiem jak mozna wsadzic jakis glosnik ot tak sobie w niepoliczona obudowe, co z tego ze sie wzorowales na Fenderze jak i tak wsadziles inny przetwornik. Jaka groba plyte dales i czy sa jakies wzmocnienia ?

    Swoja droga to wykonanie naprawde dobre. Ustaw ilosc punktow na 0.01.
  • Optex
  • #6
    plik4
    Level 26  
    jest opcja rezygnuje z prowizji trzeba ja zaznaczyc i bedzie ok .....


    CO do mocy glosnika 300W to raczej nei jest prawdziwy glosnik gitrowy tylko pseudo-estradowy okroju HH. Glosniki gitarowe (nie basowe) wahaja sie w mocy ok 30-50W a najsilniejsze chyba 125W. Zreszta jak sa piece gitarowe majace po 100W a w nich cztery glosniki po 12' wypada szacunkowo 25W na glosnik...
  • #7
    zibisound
    Level 23  
    Witam.Niestety,nie znam parametrów głośnika do projektowania obudów i weż pod uwagę,że ten piec nie jest wzmacniaczem basowym,choć taki też był zrobiony i zawodowy muzyk porównywał go z piecem Beringhera i stwierdziłże mój wzmak ma lepszego kopa i brzmienie.Głośnik do tego basowego też był firmy ICOON,ale o parametrach:15",350Wmax,98dB,30-3000Hz i dodałem do niego dwa tweetery do podbicia góry.Importer głosników nie miał danych tych głośników i jak będę na Wolumenie to zapytam się o nie.Firma tego importera robi kolumny estradowe i na pewno ma dane.Te głośniki 350W są w kolumnach po 2szt. i grają w klubie Stodoła w Warszawie.Jak ktoś jest zainteresowany to mogę na priv podać nr.tel. do firmy importera.Głośniki są naprawdę dobre i trzymają parametry.Można też kupić szerokopasmowe 8 i 10" o mocy max.150 i 250W i te 10" ładnie grają w piecu gitarowym a 8" można zastosować w piecu do gitary klasycznej <2szt>.Pozdrawiam-Zygmunt.PS.Ze względów finansowych i obniżenia ceny piecy stosowałem glośniki firmy Alphard,ale mimo podanej mocy 100W/200W na wzmaku 80W sin. dwa razy padly i nie stosuję ich.Mam też namiar na importera głośników Jensen,Celestion i Beyma i ceny są niższe,niż u konkurencji.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Do plika4:oczywiście to nie głośnik strikte gitarowy,ale napisałem,że przenosi pasmo od 46-18000Hz i daje to pełne brzmienie gitary i szczególnie harmonicznych,a firmy dają głośniki do 5000Hz i brzmienie na nich jest gorsze.Ja opieram się na opinii odsłuchowej muzyków,ktorzy kupują moje piece a nie teoretycznych dywagacjach.Weż pod uwagę,że w tańszych piecach obudowa jest otwarta z tyłu i praktycznie ruch membrany do tyłu jest wdużej mierze tracony.Pozdrawiam-Zygmunt.PS.Fachowcy w salonie Riff,byli zdziwieni,jak przedstawiłem im koncepcję mojego pieca a będę musiał niedługo zawieżć taki piec do oceny na gorąco.Prawdziwy drajw gitara dostaje dopiero w paczce 200-400W i na dobrym wzmaku typu Head.Taki zestaw zaprezentowałem na DIY.
  • #8
    janek11389
    Level 42  
    Witam! Jak na piec nisko budżetowy, to faktycznie nieźle to wygląda i pewnie nie źle to chodzi, ale z uwagami Kolegów chyba się zgodzę. To, że małe piecyki są otwarte, to nic dziwnego, jest to zamierzone z dwóch powodów, pierwszy to, że przy małych gabarytach skrzyni i tak się basu nie uzyska, a drugi to, że te piece stawia się koło ściany i odbijany dźwięk jest kierowany do przodu, zyskując tym samym, jakieś tam decybele. Osobiście nie mogę się zgodzić, co do harmonicznych, druga harmoniczna jest zawsze o 50% słabsza i każda następna tak samo od tej poprzedniej i dla tego ich nie słychać, do tego przy czystej sinusoidzie praktycznie nie ma ich za wiele, najwięcej jest ich przy prostokącie, przy przesterach jak najbardziej, zgodzę się z tym, że harmoniczne mają potężny wpływ na brzmienie, w ten przecież sposób są budowane organy, gdzie kilka harmonicznych, jest sumowanych, co daje w rzeczywistości bardzo ciekawe efekty, ale te harmoniczne musiałbyś najpierw odfiltrować i wzmocnić do tej samej amplitudy i w tedy był by pożądany efekt. Nie podoba mi się tak samo moc i pasmo głośnika, tak jak Koledzy wspomnieli, jest to nie możliwe, moc, nigdy nie idzie w parze z jakością, po prostu nie pozwala na to sama konstrukcja głośnika, wielkość membrany, jej waga, elastyczność resora, magnes itd. Z praktyki wiemy, że do 18 kHz robi się nie więcej jak do 50W, ale to nie jest takie istotne, nie podważam, tego że to dobrze gra i muzycy są zadowoleni, natomiast ciekaw jestem, co byś powiedział, jak ja bym stwierdził, że zawężony wzmacniacz gitarowy do 3kHz idzie o wiele, zaznaczam, o wiele lepiej jak standardowy do tych 20kHz?
    Pozdrawiam
  • #9
    borysgo2
    Level 16  
    zibi
    Niewazne do jakiej gitary jest piec, dolem tez musi poprawnie chodzic (obudowa to podstawa), moim zdaniem powinienes pomierzyc glosnik zanim zaczniesz ciac plyty na obudowe. W sumie to wazne zeby muzycy byli zadowoleni. Tak swoja droga to firmowe piece czasami tez sa pozal sie Boze, nie rozumiem jak np. 4 12'' glosniki maja grac w obudowie z 19mm sklejki i to na dodatek bez wzmocnien, kumpel z zespolu
    http://www.sothoth.metal.pl/ ma firmowy piec na 4 celestionach i calosc tak drga i sie trzesie ze masakra. Dlaczego by nie wykorzystac calego potencjalu lezacego w glosnikach ? Jensenow ci nie polecam kicha totalna, lepiej juz dozbierac i kupic eminence legend v12 badz tanszego celestiona, co do szerokopasmowek to jeszcze nie trafilem na taka ktora by sie sprawdzila lepiej niz w/w v12.
  • #10
    zibisound
    Level 23  
    Witam.Janek,ja sprzętem estradowym zajmuję się b.długo a moja pierwsza konstrukcja b.dawno temu to był wzmak lampowy o mocy 15W w obudowie po magnetofonie Melodia<co to było to pamiętają starzy "górale"elektronicy.Naprawialem różne piece gitarowe i np.firma Roland robi wynalazki na 4szt głośników 6,5" i mocy 15W za 480zł!Brzmi to fatalnie i nadaje się na próby w domu.Piece do 1000zł to jest sprzęt dla amatorów,robiony dość niechlujnie np. z konektorami sieci na płycie głownej w odległości 5-7cm od elektroniki.Ze względów BHP jest to skandal i nie powinny takie urządzenia być sprzedawane w Polsce!Uwaga ta dotyczy Rolanda j/w.Do ciężkiej muzy pudło,otwarte z tyłu nie nadaje się,bo dżwięk jest płaski i gra akordami,co często ma miejsce,jest kiepska.Dopiero paczka daje dobre brzmienie,ale to wyższa półka.Nie napisałem,że kiedyś grałem w amatorskiej kapeli na gitarze i teraz gram towarzysko.Aby zrobić dobry piec to moim zdaniem trzeba mieć wiedzę o gitarach i muzyce.głośnik firmy ICOON ma ok.100W mocy skutecznej i tyle spoko wytrzymuje na wzmaku 100W sin.Jeżeli chodzi o pasmo to 3000Hz to jest pasmo telefoniczne i moim zdaniem brzmienie gitary z dodatkowymi urządzeniami jest dobre,gdy pasmo głośnika ma przynajmniej 10000Hz.Firmy,które produkują piece gitarowe,stosują glośniki do 5000Hz i często sztucznie podbijają brzmienie potencjometrem "bright" co powoduje nieczyste brzmienie.Napisałem,że dla mnie znaczenie ma opinia muzyka,który mowi,że był w salonie muzycznym i nie mógł znależć sprzętu do 1000zł,aby grał z pełnym pasmem.Gitara tego muzyka kosztowała ok 2000zł i dawała naprawdę piękne i wysokie brzmienie.Gdy podłączył ją do mojego pieca to się zdziwił jak ja to zrobiłem w domu a w sklepie nie mógł takiego znależć.Ja ty nie uprawiam krypto reklamy,tylko udowadniam.że w technice audio nic nie jest ustalone i trwałe i zawsze znajdą się tacy,co będą chcieli zrobić coś innego i lepszego.Pozdrawiam-Zygmunt i czekam na krytykę!PS.Nikt nie jest doskonaly a krytyka merytoryczna zawsze pomaga myślącym.
  • #11
    janek11389
    Level 42  
    borysgo2 wrote:
    zibi
    Niewazne do jakiej gitary jest piec, dolem tez musi poprawnie chodzic (obudowa to podstawa), .


    Obudowa i głośnik, to połowa sukcesu. Dla tego paczka od kolegi zrobiła pozytywne wrażenie na muzyku, widocznie dotychczas gość grał na czymś mniejszym i to zrobiło swoje.

    borysgo2 wrote:
    Tak swoja droga to firmowe piece czasami tez sa pozal się Boze, .


    To mało powiedziane, większość piecy to pożal się boże!

    borysgo2 wrote:
    co do szerokopasmowek to jeszcze nie trafilem na taką ktora by się sprawdzila lepiej niz w/w v12.


    Masz absolutną rację, jest nie możliwe wykonanie głośnika o dużej średnicy i szerokim paśmie przenoszenia. Ze wzrostem średnicy, częstotliwość idzie do dołu, dla tego głośniki 18 cali chodzą tylko do 1,5kHz.
    Pozdrawiam
  • #12
    plik4
    Level 26  
    [quote="janek11389"]
    borysgo2 wrote:

    Masz absolutną rację, jest nie możliwe wykonanie głośnika o dużej średnicy i szerokim paśmie przenoszenia. Ze wzrostem średnicy, częstotliwość idzie do dołu, dla tego głośniki 18 cali chodzą tylko do 1,5kHz.
    Pozdrawiam


    12cali to ze sporry glosnik a calkiem szerokie pamo ma np GDS
  • #13
    janek11389
    Level 42  
    Witam! Zgadza się, ale za to nie trzystu wat.
    Pozdrawiam
  • #14
    plik4
    Level 26  
    no napewno GDS'y wytrzymoaj 100W przy wysokim odcieciu dolnym. Aby otrzymac 300Watowy szerokopaskomy glosnik to cewka w miarre dluda w ogromnym nadbiegunniku gornym i jeszcze sporej srednicy...
  • #15
    borysgo2
    Level 16  
    Ja bym dodal ze swojej strony tylko tyle ze stosowane 12'' typowo gitarowe glosniki (mowie o tych z prawdziwego zdazenia) maja dosyc znaczne podbicie na skraju pasma ok 2-3kHz (tymbardziej ze membrana jest papierowa) i brzmia w sposob charakterystyczny, paczka na glosniku szerokopasmowym brzmi poprostu inaczej i to jest raczej normalna sprawa. W dawniejszych czasach gdy krolowaly jeszcze lampy i glosniki nie byly takie doskonale jak dzis muzycy grajac przyzwyczajali sie do okreslonego brzmienia i teraz porownuja je jako wzorzec z nowym sprzetem. Glosnik typowo gitarowy nadaje sie moim zdaniem tylko i wylacznie do gitary (zreszta nie tylko moim zdaniem).
  • #16
    zibisound
    Level 23  
    Witam audiomaniaków.Jak widać,dyskusja rozwija się interesujaco i o to chodziło!Pisałem wcześniej,że mój glośnik ma moc 300W MAX!!! a skuteczną moc ok.100W i taką moc dobrze przenosi.W środku membrany znajduje się stożek wysokotonowy i jak wiadomo jest to kompromis i nie zastępuje typowego głośnika wysokotonowego.Do pieca gitarowego taki głośnik w zestawie z typowym 5000Hz musiałby mieć moc prawie równą mocy głośnika nisko-średniotonowego,bo gitara daje dżwięki o prawie takiej samej amplitudzie w funkcji częstotliwości.Pisałem też,że głośniki ICOON są produkowane na Tajwanie i maja certfikat CE i napis "made for Europe".Jak koledzy pewnie wiedzą,firma Alphard produkuje głośniki 12" o mocy100/200W i niestety,nie wytrzymują one mocy 100W a ICOON też 12" wytrzymuje tą moc bez problemu.Jeśli codzi o obudowę to zastrzeżenia były do braku obliczeń.Powtarzam,że nie jest to obudowa basowa i jej wymiary nie są krytyczne,bo odtwarza ona pasmo od ok.100-150Hz.Jeżeli dostanę parametry tego głośnika to postaram się przeliczyć i podam dane.Na pewno będzie ciekawie,czy moje wymiary będą podobne do obliczonych.Janek napisał,że pogłos nie jest potrzebny w piecu gitarowym.Byłem kiedyś w sklepie ze sprzętem estradowym i sprzedawca twierdził,że pogłos nie jest potrzebny do nagłośnienia wokalu.W odpowiedzi powiedziałem mu,że powinien zająć się sprzedażą warzyw,bo na sprzęcie to i nagłaśnianiu to się nie zna.Poglos w piecu gitarowym daje nośny i dynamiczny dżwięk,że można zmniejszyć moc.Bez niego ten dżwięk jest płaski i bez dynamiki.Szczególnie dobrze brzmi z symulatorami gitarowymi.Jezeli ktoś ma wątpliwości to powinien tego posłuchać i mam na myśli symulator gitarowy z poglosem.Jest taki czad,że uszy opadają.Pozdrawiam i zachęcam do wypowiedzi,bo tylko "ferment daje dobre wino i inne efekty"-Zygmunt.
  • #17
    janek11389
    Level 42  
    zibisound wrote:
    .Janek napisał,że pogłos nie jest potrzebny w piecu gitarowym.


    Witam. O ile dobrze sobie przypominam, to napisałem Tobie to na PW a nie na forum i w dodatku z mojego zdania wyrzuciłeś jedno słowo, co zmieniło całkowicie sęz! A mianowicie napisałem:, {że dobry! wzmacniacz nie potrzebuje pogłosu} w dodatku chodziło tylko o gitarę, a nie mikrofon, trochę nie ładnie! Co do mikrofonu, to jak najbardziej się z Tobą zgadzam i uważam, że jest wręcz wskazany, ale to jest całkiem inna bajka. Widzę, że jesteś godnym rozmówcą do dyskusji i wiele można się od Ciebie na uczyć, więc proponuję przenieś temat do działu,,Układy elektroniczne pomysły i problemy”, bo coś czuję, że prędzej czy później moderator wyniesie nas stąd na butach. Np. można rzucić hasło, wpływ harmonicznych na jakość dźwięku w piecach gitarowych. I tam sobie rozwiniemy spokojnie temat, bo na prawdę jest ciekawy i nikt się nie będzie czepiał.
    Pozdrawiam
  • #18
    AREK0882
    Level 16  
    zibi czy mógł byś zamiescić schemat pogłosu wraz z płytką.Też mam głośnik ICOON szerokopasmowy 10MA250-C8HW pmax 250wat,jestem zniego zadowolony niekosztuje zbyt wiele a jest dobry
  • #19
    kaman44
    Level 15  
    Temat dotyczy głośników icoon,więc pytanie kieruję tutaj.W obudowie o wymiarach wewn.szer.54 cm i wys.69 cm chcę zamontować cztery głośniki dwunastocalowe szerokopasmowe właśnie tej firmy.Czy pionowe załamanie do wewnątrz przedniej ścianki z głośnikami będzie miało negatywny wpływ na dżwięk? Pasmo od 100-200 Hz w górę(zwrotnica aktywna).Jak te głośniki radzą sobie z pasmem powyżej 10 kHz?
  • #20
    BolzZ
    Level 26  
    zibisound ja powtorze pytanie Arka- czy mozesz zamiescis schemat poglosu, i podac koszt wykonania samego poglosu ?
  • #21
    BolzZ
    Level 26  
    sedzia80 wrote:
    chętnie bym zobaczył ten piec...... gdyby nie te punkty...! Szkoda!!!!!!!

    to znajdz na forum jakis bzdurny post, zgłoś go do moderatorów i juz masz punkcik :P a ode mnie dostajesz na razie dwa w prezencie. na pliki z pierwszego posta wystarczy.


    co do tych szerokopasmowek to IMO bardzo watpliwa sprawa. na przesterze musi byc dosc nieprzyjemny efekt...
  • #22
    May
    Level 11  
    Witam!

    Również według mnie szerokość pasma jakie przenosi kolumna jest niezwykle istotna. Myslę, że wielu producentów pieców przyjęło za oczywiste że trzeba stosować głosniki np. do 5,5 kHz. Zdaję sobie sprawę, że jest to poparte latami doswiadczeń, ale niekoniecznie każdemu takie brzmienie odpowiada.

    W przypadku tańszych piecyków, niejednokrotnie budowanych przypadkowo przez firmy które na rynku są "już" od wczoraj :) zastosowanie nawet wypasionego głosnika nic nie da. Natomiast dobrze pomyślany projekt z szerokopasmówką może zaintrygować.

    Wcale nie dziwię się Zibi`emu, że brzmi mu to fajnie. Nawet z przesterem.
    Pozdrawiam