Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BUDERUS GB022-24 - przy wyłączonym C.O. mam ciepłe grzejniki

28 Cze 2017 11:13 972 12
  • Poziom 22  
    Witam,
    Przypadkiem zauważyłem że jeden grzejnik na poddaszu mam ciepły. Nie posiada od regulatora typu termostat i dlatego ma pełny przepływ, pozostałe grzejniki mają termostaty i są zamknięte.
    Jest lato, więc funkcję C.O. mam jak zwykle w kotle wyłączoną (nie ufam temu kotłowi i sterownikowi, bo potrafił się włączyć w lecie i grzać... ale one tak mają) i przypadkiem zauważyłem ze kaloryfer jest ciepły. Zanim zadzwonię po serwisanta chciałem sam rozpoznać się w sytuacji.

    Wydaje mi sie że jest jakiś problem z zaworem 3-drogowym. Czytałem też że występują problemy z mikro przełącznikiem zintegrowanym z tym zaworem i przy korzystaniu z C.W.U. przepuszcza i podgrzewa C.O. Dobrze kombinuję? Da się to naprawić we własnym zakresie?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 36  
    Jak słusznie zauważyłeś zawór 3-drogowy odpowiada za to, czy w danym momencie kocioł grzeje c.o., czy c.w.u. i przy opisie jak Twój to na 99,99% jest to problem tego zaworu.
    Ja znam tylko swojego starego Vaillanta, więc nic więcej nie podpowiem ale jeśli masz zmysł techniczny i nie są Ci obce prace ręczne to możesz spróbować zdemontować zawór i zobaczyć co tam się dzieje.

    Tak na szybko to widzę kilka opcji:
    - zawór może być zanieczyszczony osadami/"śmieciami", które blokują/utrudniają domykanie zaworu
    - problem z mechanizmem (silniczkiem) odpowiedzialnym za przesuwanie zaworu
    - problem z płytą główną i impulsami sterującymi pracą silniczka od zaworu.

    Dla mnie najbardziej prawdopodobny jest wariant drugi lub połączenie pierwszego z drugim.
    Sprawdź działanie całego mechanizmu jeśli wydaje się, że silniczek pracuje i przesuwa zawór to zrób czyszczenie zaworu, nasmaruj smarem silikonowym do armatury i zamontuj ponownie.
    Musisz załatwić sobie nowe uszczelki, najlepiej oryginalne, bo zakładanie starych to proszenie się o przecieki wody.
    Jak czyszczenie nie pomoże to dopiero wtedy pozostanie zakup nowego zaworu/bądź silniczka.

    Co do wspomnianego przez Ciebie mikro przełącznika to niech inni się wypowiedzą, bo w moim kotle takich cudów nie ma ale warto sprawdzić wszystkie możliwe warianty.
  • Poziom 32  
    Jak daleko jest ten grzejnik od pieca ?
    U mnie jest tak że po zakreceniu ciepłej wody spalanie gazu jeszcze chwilke trwa. Ten nadmiar ciepła mimo wyłaczonej funkcji grzania jest spuszczany do instalacji CO.
    Im więcej korzystania z CWU (wł/wył.) tym więcej ciepła się marnuje.
  • Poziom 36  
    @wnoto
    Czy Twój kocioł ma zawór 3-drogowy i wymiennik płytowy?
    Jak dla mnie opisany przez Ciebie sposób nie ma prawa działać przy sprawnym kotle wyposażonym we wspomniany zawór i wymiennik płytowy.
  • Poziom 22  
    Zaglądałem do pieca wczoraj i szukałem owego zaworu, ni cholery nie mogę go znaleźć, albo go nie ma albo jest ukryty/zintegrowany i umieszczony tam z tyłu... :)
    Wymiennik płytowy mam.
  • Poziom 32  
    BUCKS napisał:
    Czy Twój kocioł ma zawór 3-drogowy i wymiennik płytowy?
    Jak dla mnie opisany przez Ciebie sposób nie ma prawa działać przy sprawnym kotle wyposażonym we wspomniany zawór i wymiennik płytowy.

    Mam jak dobrze pamiętam Buderus U0004-24K 2f
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    montertb napisał:
    Zaglądałem do pieca wczoraj i szukałem owego zaworu, ni cholery nie mogę go znaleźć, albo go nie ma albo jest ukryty/zintegrowany i umieszczony tam z tyłu... :)

    Przeczytaj instrukcję serwisową swojego kotła to powinno Ci rozjaśnić.
    Wynika z niej, że zawór masz tuż pod pompą.
    W instrukcji jest opisany proces sprawdzenia działania tego zaworu.

    wnoto napisał:
    Mam jak dobrze pamiętam Buderus U0004-24K 2f

    Nie znam tego kotła ale jak dla mnie zawór 3-drogowy decyduje o tym, czy ciepła woda zasila instalację c.o. z grzejnikami, czy będzie podgrzewać wymiennik płytowy od c.w.u. U mnie palnik wyłącza się niemal natychmiast po zakręceniu wody i tylko pompa chwilę pompuje wodę w obiegu ale w trybie letnim niedopuszczalne jest przelewanie ciepłej wody do obiegu c.o.
    Być może Twój kocioł tak ma ale dla mnie na pierwszy rzut oka jest to jakaś awaria z zaworem i czujnikiem przepływu wody, który pośrednio steruje załączaniem palnika w trybie c.w.u.
  • Poziom 32  
    BUCKS napisał:
    U mnie palnik wyłącza się niemal natychmiast po zakręceniu wody i tylko pompa chwilę pompuje wodę w obiegu ale w trybie letnim niedopuszczalne jest przelewanie ciepłej wody do obiegu c.o.

    Zrób test odkręc ciepłą wodę i ją zakręć - zobacz czy rurki od CO zmieniły temperaturę. U mnie tak jest - jedna się ogrzewa (są miedziane).

    Niemal natychmiast=chwilkę.

    Piec (u mnie) to stary ponad10-letni atmosferyk :(
  • Poziom 36  
    wnoto napisał:
    Zrób test odkręc ciepłą wodę i ją zakręć - zobacz czy rurki od CO zmieniły temperaturę. U mnie tak jest - jedna się ogrzewa (są miedziane).

    Robiłem wczoraj taki test podgrzewając wodę użytkową do 65 stopni i utrzymując taką temperaturę przez parę minut. Obieg pierwotny był gorący, a tylko rurka od tzw. bypassu była lekko letnia, co sugeruje, że zawór trójdrożny nie jest w 100% szczelny i odrobina wody leci w stronę obiegu c.o. ale całość tej letniej wody przechwytuje bypass i przerzuca ją na powrót w kotle, bo rurka wychodząca z kotła jako zasilanie c.o. nie zmienia swojej temperatury i jest zimna.
    Mój kocioł to model sprzed 13-15 lat, więc też stary atmosferyk ale daje radę i jak na swój wiek to moim zdaniem jest w bardzo dobrym stanie :)
    Kocioł w środku ma rurki miedziane i moja instalacja również jest miedziana.
  • Poziom 36  
    wnoto napisał:
    po zamknięciu poboru wody nie masz skoku temperatury na rurce CO tzn na rurce (poza piecem - element instalacji CO) która prowadzi do grzejników ?

    Nie mam, jak wspomniałem rurka poza kotłem będąca zasilaniem c.o. jest zimna, czyli tak jak powinno być przy sprawnym kotle.
    Bo zawór 3-drogowy nie zmienia swojego położenia, więc skoro temperatura nie zmienia się w trakcie pracy palnika to dlaczego ma się zmieniać po wyłączeniu palnika.
    Tylko u mnie palnik gaśnie zaraz po zakręceniu wody, a pompa jeszcze kilkanaście sekund pompuje, aby wyrównać temperaturę w obiegu pierwotnym.
    Jak dla mnie nagrzewająca się rurka od c.o. wychodząca z kotła świadczy o problemie z zaworem 3-drogowym i być może warto pomyśleć o jego wymianie jeśli nie planujesz kupować nowego kotła, a ewentualne czyszczenie nie zmieni jego działania.
  • Poziom 22  
    Faktycznie w instrukcji serwisowej jest wspomniane co nieco o zaworze trójdrożnym. Jak na złość od 2 dni piec nie ma tej przypadłości, ale do zaworu i tak zaglądnę i tak, wydaje mi się że nie ładnie pracuje, tj. dźwięk wydawany przy przełączaniu nie jest już taki "świeży"... :)
  • Poziom 36  
    montertb napisał:
    do zaworu i tak zaglądnę

    Moim zdaniem warto.
    W moim Vaillancie po zdjęciu zaworu zdemontowałem silniczek i sprawdziłem na jakiej zasadzie działa ten zawór. Przed czyszczeniem zawór dawał odczuwalny opór natomiast po odkamienieniu i nasmarowaniu smarem silikonowym chodzi jakby wchodził w masło. Z pewnością silniczek krokowy przesuwający zawór będzie mi za to wdzięczny ;)