Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyswietlacz LCD, Atmega32, wgrywanie obrazu

Ukki0112 28 Cze 2017 17:40 1041 16
  • #1 28 Cze 2017 17:40
    Ukki0112
    Poziom 4  

    Witam, dopiero stawiam swoje pierwsze kroki w świecie uC. W głowie juz zrodziło się kilka pomysłów ale nie wiem w jakim kierunku iść by je zrealizować. Czy ktoś mogłby mi chociaz teoretycznie wytłymaczyć w jaki sposób dokonać wgrania zdjęcia,obrazu by wyświetlił mi się na wyświetlaczu LCD/OLED i czy jest to w ogóle możliwe. Z góry dzięki. Pozdrawiam.

    0 16
  • Pomocny post
    #2 28 Cze 2017 18:42
    2675900
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 28 Cze 2017 18:57
    Ukki0112
    Poziom 4  

    Dziękuję bardzo, obecnie uczę języka C. Pytanie to zadaję , gdyż jestem trochę zrażony. Z tego co mi to tej pory wiadomo, do znanych liter i cyfr są gotowe biblioteki a jesli ktos chce jakis nietypowy znak to musi go tworzyc piksel po pikselu co nie wydaje mi się ciekawe. Dlatego zastanawia mnie czy są jakieś sposoby by to uczynić sprawniej np. jakiś program i czy są wielkie trudności z wgraniem zdjęcia by wyswietliło się na wyświetlaczu.

    0
  • Pomocny post
    #4 28 Cze 2017 19:00
    2675900
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #5 28 Cze 2017 19:32
    M. S.
    Poziom 34  

    To wgrywanie obrazu uzależnione jest od rodzaju wyświetlacza - jego organizacji. W programie na uC powinny się znaleźć liczby odpowiadające za wyświetlanie kolejnych pikseli, których wysłanie z uC przez sprzętowy lub programowy interfejs, zgodny ze sposobem komunikacji wyświetlacza, w konkretny obszar wyświetlacza spowoduje wyświetlenie naszego obrazka.

    0
  • Pomocny post
    #6 28 Cze 2017 20:00
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Ukki0112 napisał:
    Dziękuję bardzo, obecnie uczę języka C. Pytanie to zadaję , gdyż jestem trochę zrażony. Z tego co mi to tej pory wiadomo, do znanych liter i cyfr są gotowe biblioteki a jesli ktos chce jakis nietypowy znak to musi go tworzyc piksel po pikselu co nie wydaje mi się ciekawe. Dlatego zastanawia mnie czy są jakieś sposoby by to uczynić sprawniej np. jakiś program i czy są wielkie trudności z wgraniem zdjęcia by wyswietliło się na wyświetlaczu.


    Ściągnij sobie darmowe przykłady do książki z mojej stopki "LCD..." - masz tam pokazane jak generować pliki opisu czcionek, czy "wgrywać" obrazy w różnych formatach, także jpeg.

    0
  • #7 28 Cze 2017 21:13
    Ukki0112
    Poziom 4  

    Dzięki Wam za zwiększenie mojej świadomości na ten temat. Tak jeszcze z ciekawości zapytam czy istnieje jakis program graficzny, który konwertuje obraz na język zrozumiały dla uC a tym samym wyswietlacza? Tak jeszcze zbocze z tematu i chcialbym zadać może się wydawać głupie pytanie ale znajomi przekonują mnie że nauka programowania uC avr jest trochę bezsensowna, pozwala jedynie na wykonanie prostych hobbistycznych projektów. Ile w tym prawdy czy można wiązać z tym przyszłość zawodową?

    0
  • #8 28 Cze 2017 21:31
    2675900
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #9 28 Cze 2017 21:42
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Ukki0112 napisał:
    Dzięki Wam za zwiększenie mojej świadomości na ten temat. Tak jeszcze z ciekawości zapytam czy istnieje jakis program graficzny, który konwertuje obraz na język zrozumiały dla uC a tym samym wyswietlacza? Tak jeszcze zbocze z tematu i chcialbym zadać może się wydawać głupie pytanie ale znajomi przekonują mnie że nauka programowania uC avr jest trochę bezsensowna, pozwala jedynie na wykonanie prostych hobbistycznych projektów. Ile w tym prawdy czy można wiązać z tym przyszłość zawodową?


    Zapytaj tych znajomych cóż oni takiego robią. :) Programowanie to programowanie, jeśli znasz język i nauczysz się dobrze programować na jakiejkolwiek platformie, to przejście na inną to kwestia paru dni i poznania specyfiki nowego środowiska. C czy C++ niezależnie czy to AVR, ARM, czy '86 jest takie samo, różnice są związane z peryferiami i ew. rozszerzeniami języka w zakresie w jakim jest on niedostosowany do systemów embedded. Oczywiście jeśli masz w otoczeniu guru od ARM to warto zacząć od ARM, tylko najczęściej ludzie wygłaszający kategoryczne poglądy zwykle sami mają mgliste pojęcie o temacie i może się okazać, że guru z nich takie sobie :)
    Wracając do programów graficznych - zajrzyj do wskazanych przeze mnie przykładów - masz tam m.in. programy graficzne, które ułatwiają transformację obrazu na postać "zrozumiałą" dla LCD. Problem w tym, że sam program to nie wszystko - musisz wiedzieć w jakim formacie dane chce odebrać twój LCD, jak program je prześle, czy chcesz je jakoś skompresować (RLE, JPEG, głębia bitowa). Jeśli chcesz to zrozumieć, żeby w swoich projektach świadomie korzystać z grafiki to jest trochę do czytania. Jeśli zadowala cię copy&paste bez głębszego zrozumienia, dlaczego akurat tak a nie inaczej to masz tam gotowe kody. Ew. pomyśl o Arduino - to trochę taka platforma dla osób, które nie bardzo chcą zrozumieć jak coś działa, ale chcą szybko coś stworzyć.

    0
  • #10 28 Cze 2017 21:43
    Ukki0112
    Poziom 4  

    Dziękuję za wskazówkę. Planuję studiować Automatykę i robotykę badz elektronikę czyli spodziewam się że w przyszłości napewno spotkam się z mikrokontrolerami, chyba że nie stosuję się ich w przemyśle czy robotach, jest jakas alternatywa? Jestem zielony więc proszę o pomoc. Na bazie czego profesjonaliści budują urządzenia ?

    0
  • Pomocny post
    #11 28 Cze 2017 22:01
    grko
    Poziom 33  

    Ukki0112 napisał:
    Dziękuję za wskazówkę. Planuję studiować Automatykę i robotykę badz elektronikę czyli spodziewam się że w przyszłości napewno spotkam się z mikrokontrolerami, chyba że nie stosuję się ich w przemyśle czy robotach, jest jakas alternatywa? Jestem zielony więc proszę o pomoc. Na bazie czego profesjonaliści budują urządzenia ?


    Profesjonaliści budują swoje urządzenia na podstawie wymagań. Dlatego nie warto ograniczać się do jednego producenta/rodziny procesorów, ponieważ w przyszłej pracy zetkniesz się z wieloma procesorami, które istnieją teraz oraz powstaną w przyszłości. Warto za to skupić się na programowaniu oraz algorytmach, bo dzięki temu dostaniesz dobrą pracę a nie dzięki znajomości rejestrologii STM32 czy tam innego procesora.

    0
  • Pomocny post
    #12 28 Cze 2017 22:14
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Nie pozostaje nic innego jak zgodzić się z kol. @grko. MCU są stosowane wszędzie, w przemysle, robotach, trudno sobie wyobrazić życie bez znich. Skoro zamierzasz się z tym związać zawodowo i jeszcze masz czas na decyzje to warto się hobbystycznie pobawić w programowanie, zeby sprawdzić czy cie to kręci, czy nie. Jak w każdym zawodzie, prawdopodobieństo sukcesu można zwiększyć jesli praca będzie jednocześnie zabawą i przyjemnością.
    Niemniej na początek trzeba poznać alfabet, a to znowu takie przyjemne nie jest i pewnie nie raz spowoduje frustrację. To jaką platformę sprzętową wybierzesz ma drugorzędne znaczenie, zresztą same studia moga narzucić pewne rozwiązania, które niekoniecznie potem będą przydatne. Niemniej jeśli zrozumiesz jak to działa na przykłądzie dowolnego MCU, nauczysz się dobrze chociaż jednego języka to przejście na dowolną inną platformę, czy język programowania to tylko kwestia krótkiej adaptacji do nowych warunków.

    0
  • #13 28 Cze 2017 23:04
    Ukki0112
    Poziom 4  

    Zatem pozostaje tylko brnąć dalej, dziękuję bardzo za rozwianie wątpliwości.

    0
  • #14 28 Cze 2017 23:16
    idepopizze
    Poziom 32  

    Często samo programowanie jest tylko malutką częścią całości którą się robi, ale to już zależy od tego co się programuje.

    0
  • #15 29 Cze 2017 08:49
    2675900
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 29 Cze 2017 15:02
    idepopizze
    Poziom 32  

    Chodzi mi o to, że są obszary gdzie oprogramowanie stanowi jakąś tam część całości i wcale nie najważniejszą.

    0
  • #17 29 Cze 2017 15:21
    2675900
    Użytkownik usunął konto