Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dopasowanie sygnału do tempomatu

norbikk 29 Cze 2017 16:08 528 13
  • #1 29 Cze 2017 16:08
    norbikk
    Poziom 15  

    Witam.
    Chciałem dorobić do ciągnika rolniczego tempomat utrzymujący stałe obroty nie zależnie od obciążenia.
    W projekcie chciałem wykorzystać tempomat od Opla omegi który jest samodzielnie działającym urządzeniem i znalazłem opisy pinów, ilość potrzebnych impulsów aby urządzenie zadziałało.
    Po skrócie tempomat zaczyna działać jeśli otrzyma około 14 070 impulsów na min
    odpowiada to 235Hz tj jeden impuls na 4,25 ms
    Według tych obliczeń dobrałem wielkość koła napinacza paska klinowego na nim dorobiłem odpowiednią ilość punktów z których sygnał zbiera czujnik indukcyjny PNP.
    Niestety tempomat nie zadziałał podejrzewam że winny jest przebieg impulsu z czujnika indukcyjnego który wygląda na oscyloskopie tak :
    Dopasowanie sygnału do tempomatu
    Oscyloskop ustawiony jest tak
    Dopasowanie sygnału do tempomatu
    Natomiast gdy przy identycznych ustawieniach oscyloskopu podam sygnał z generatora do tempomatu to wówczas tempomat zaczyna działać. Sygnał z generatora wygląda tak:
    Dopasowanie sygnału do tempomatu

    Czy można ten sygnał z czujnika indukcyjnego podrasować aby był widoczny dla elektroniki tempomatu i w jaki sposób ?

    0 13
  • #3 29 Cze 2017 16:32
    norbikk
    Poziom 15  

    Nie, podpiąłem bezpośrednio z wyjścia czujnika do wejścia tempomatu.
    A jaki rezystor i w jaki sposób?

    0
  • #4 29 Cze 2017 16:38
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    norbikk napisał:
    Nie, podpiąłem bezpośrednio z wyjścia czujnika


    A czujnik aby nie ma wyjścia "otwarty kolektor"? Pokaż dokumentację czujnika.

    Wejście tempomatu jest pewne wysokooporowe. Na początek 1k można spróbować.

    0
  • #5 29 Cze 2017 16:59
    norbikk
    Poziom 15  

    Czujnik XS1N08PA M8 1,5mm
    Dokumentacja Link

    0
  • Pomocny post
    #6 29 Cze 2017 19:52
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    norbikk napisał:
    Czujnik XS1N08PA M8 1,5mm
    Dokumentacja Link


    Dałbym rezystor 1kΩ między wyjście czujnika a masę. Zwróć uwagę że poza "brzydkim" zboczem opadającym masz jeszcze spore napięcie resztkowe na wyjściu - w stanie niskim - aż 5V i to zapewne "psuje efekt".

    0
  • #7 29 Cze 2017 21:46
    norbikk
    Poziom 15  

    Dzięki za pomoc pomogło tempomat zaczął działać po podłączeniu rezystora 1,5K pod wyjście i masę.
    Spróbuje również 1 K może będzie jeszcze lepiej.

    0
  • #8 05 Lip 2017 22:53
    norbikk
    Poziom 15  

    Jestem po pierwszych testach tego rozwiązania i niestety nie działa to tak jak bym chciał.
    Tempomat jest wstanie utrzymać zadane obroty (reguluje dawkę paliwa przez dźwignię pompy wtryskowej) jednak gdy obciążenie się zmienia
    wpada w rezonans tj dodaje gazu odejmuje i tak na przemian. Podejrzewam że związane jest to z mniejszą bezwładnością obrotów silnika niż bezwładność kół samochodu jadącego min 40km/h. Siłownikiem tempomatu jest silnik krokowy a max skok linki to 3,5 cm .Nie mam sensownego pomysłu jak to rozwiązać, proszę o pomoc.

    0
  • #9 07 Lip 2017 13:20
    norbikk
    Poziom 15  

    Wpadłem na pomoc aby usunąć połowę znaczników a zastosować jakiś układ mnożący czestotliwość.
    Czy takie posunięcie zwiększy bezwładność układu. Gdzie taki układ zdobyć?
    Co ciekawe przy jeździe szosowej na najwyższym biegu tempomat się sprawdza , ale mi nie o to chodziło chciałem aby działał w pracach polowych, gdzie wpada w rezonans.

    0
  • #10 07 Lip 2017 13:27
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    norbikk napisał:
    Wpadłem na pomoc aby usunąć połowę znaczników a zastosować jakiś układ mnożący czestotliwość.
    Czy takie posunięcie zwiększy bezwładność układu


    A czemu miałoby zwiększyć?

    norbikk napisał:
    Co ciekawe przy jeździe szosowej na najwyższym biegu tempomat się sprawdza


    Bo zapewne wtedy masz wyższy bieg włączony i bezwładnośc ciągnika inaczej się przenosi na wał silnika.

    0
  • #11 07 Lip 2017 14:55
    norbikk
    Poziom 15  

    Masz racje że samo mnożenie nic nie da ale gdyby dało się zrobić układ który pomnożył mi czestotliwość razy dwa i aby zmina czestotliwosci na wejsciu była by rozciagnieta w czasie na wyjsciu np o 1s-2s?. Czy jest możliwość coś takiego zrobić nie dużym kosztem?

    0
  • #12 07 Lip 2017 16:02
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    norbikk napisał:
    Masz racje że samo mnożenie nic nie da ale gdyby dało się zrobić układ który pomnożył mi czestotliwość razy dwa i aby zmina czestotliwosci na wejsciu była by rozciagnieta w czasie na wyjsciu np o 1s-2s?. Czy jest możliwość coś takiego zrobić nie dużym kosztem?


    Problem jest taki że ty masz wszystko od początku (nadajnik impulsów) do końca (silnik krokowy) rozwiązane cyfrowo, więc tu zadne analogowe sztuczki wpływające na charakterystyke nie dadzą sie zastosować, a przerobienie programu zaszytego w czarnym pudełku jest raczej niemozliwe (albo bardzo trudne). Zostaje zrobienie własnego sterownika PID zamiast tego tempomatu z Opla...

    0
  • #13 08 Lip 2017 11:25
    2974068
    Użytkownik usunął konto  
  • #14 08 Lip 2017 18:35
    norbikk
    Poziom 15  

    OK rozumie problem ale nie da się zrobić "sztucznie" bezwładności sygnału choć by jakimś prostym układem?

    0