Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ursus C360-3p - Jak rozpoznać typ alternatora?

the_godfather 29 Cze 2017 17:16 1416 13
  • #1 29 Cze 2017 17:16
    the_godfather
    Poziom 3  

    Witam. Padł mi regulator napięcia w Ursusie C360-3p (RC1/12B), w związku z tym chciałem kupić nowy. Niestety, nie wiem jaki mam alternator - 6 czy 9 diod. Próbowałem sprawdzić to miernikiem (DT9205a). Podłączyłem multimetr do styku 30 (ten na śrubę) i tego obok (na wsuwkę z plastikową kostką) - wszystkie kable podpięte normalnie. W jedną stronę obwód był ciągły. Dla pewności szukałem przekaźnika kontrolki ładowania, ale go nie znalazłem. Na obudowie od strony koła pasowego nie ma oznaczeń (po regeneracji altek wrócił z zeszlifowaną). Jest może jeszcze jakiś sposób, by sprawdzić rodzaj alternatora? Rozbiórka nie wchodzi w grę. Na obrazku obecny sposób podłączenia alternatora.
    Ursus C360-3p - Jak rozpoznać typ alternatora? Ursus C360-3p - Jak rozpoznać typ alternatora?

    0 13
  • Pomocny post
    #2 29 Cze 2017 17:20
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Jak po odłaczeniu przewodu od szczotek zgasnie kontrolka masz instalacje ciagnika na 9d.

    0
  • Pomocny post
    #3 29 Cze 2017 17:22
    panstalin2
    Poziom 19  

    Wygląda na 9 diod .

    Z poloneza kup regulator 9 diod i zamontuj . Dobrze go przykręć do masy .

    0
  • #4 29 Cze 2017 17:28
    the_godfather
    Poziom 3  

    W pierwszym poście dodałem zdjęcie alternatora. Przewód od szczotek to ten zielony?

    EDIT: Po odłączeniu zielonego kabla od alternatora kontrolka dalej świeci. Dopiero po odłączeniu tego kabla od regulatora (może być wtedy nawet podpięty do alternatora - nic to nie zmienia) kontrolka zgasła.

    0
  • #5 30 Cze 2017 00:56
    bearq
    Poziom 35  

    Masz źle podłączony regulator do alternatora... Alternator 9 diodowy.
    Według schematu który wrzuciłeś powinieneś zamienić przewody miejscami (napięcie po kontrolce idzie na styk 15 regulatora a następnie na diody wzbudzenia!!
    Styk 67 regulatora do styku 67 alternatora (szczotka, u Ciebie kolor przewodu zielony)
    Do styku 15 regulatora idzie napięcie z kontrolki ładowania i jednocześnie do styku D+ alternatora (wsuwka w plastikowej oprawce, u Ciebie kolor brązowy).

    0
  • #6 30 Cze 2017 07:37
    panstalin2
    Poziom 19  

    Kontrolka ładowania musi być podłączona do + po przekręceniu stacyjki , a drugi przewód z kontrolki do zacisku do zacisku 15 regulatora i diod wzbudzenia alternatora - jak kolega zauważył zacisk obok szczotek .

    0
  • #7 30 Cze 2017 10:48
    nikusert
    Poziom 37  

    Witam .
    Jak odłączył przewód 15 na regulatorze(powinny być dwa-kontrolka -zacisk D+alternatora),to oznacza że ma alternator 9-cio diodowy.Po odłączeniu przewodu 67(DF) regulatora,lub na alternatorze,gdyż kontrolka dostaje masę z cewki regulatora napięcia.Drugim sposobem jest pomiar napięcia na zaciskach B+(30 alternator Polonez,Fiat) i na zacisku w plastikowej obudowie.Jeżeli jest jenakowe(dozwolona odchyłka 0.5V) ,to alternator jest na 100% 9-cio diodowy.Gdy napięcie jest niskie należy na tym zacisku zrobić pomiar napięcia (multimetr ustawiony na napięcie AC) ,napięcie powinno być około 7V.Oznacza to że alternator jest 6-cio diodowy.Jeszcze prościej jest sprawdzić kontrolką czy napięcie po włączeniu stacyjki jest na zacisku 15 regulatora.Jak jest to alternator 6-cio diodowy.

    0
  • #8 30 Cze 2017 11:05
    panstalin2
    Poziom 19  

    Albo porostu sprawdzić multimetrem ustawionym na pomiar diod , rozłączyć kable od alternatora i sprawdzić czy są wskazania multimetru tylko w 1 stronę jeśli tak to ma 9 diod .

    0
  • #9 30 Cze 2017 11:18
    nikusert
    Poziom 37  

    Nie bardzo ,tak jak piszesz,gdyż przy 6-cio diodowym będzie przejście przez diody ujemne na masę,oczywiście też w jedną stronę.Alternator Poloneza ma śruby izolowane na pokrywie z faz ,i tam robiąc pomiar względem zacisku izolowanego można zrobić pomiar.Gdy jest przejście w obie strony to jest 6-cio diodowy.

    0
  • #11 30 Cze 2017 14:44
    the_godfather
    Poziom 3  

    W kwestii zacisków - podłączone są dobrze, błąd był tylko na rysunku (rysowałem z pamięci). Kabel od kontrolki i kabel idący z alternatora do regulatora na styk 15 są ze sobą złączone jedną końcówką (konektorem). Kupiłem regulator RA2 na 9 diod.Napięcie ładowania we wszystkich (z wyjątkiem najniższych) partiach obrotów jest stałe i wynosi ok. 13,8-13,9V (wcześniej było ponad 15 i stale rosło).

    0
  • #12 30 Cze 2017 15:15
    nikusert
    Poziom 37  

    To się zgadza że jest 9-cioci diodowy ,jak wcześniej pisałem.Regulator właściwy zamontowane, ładowanie może być.Przewidencji zasilający alternator dobrze żeby był 6-10 mm.

    0
  • #13 30 Cze 2017 19:18
    panstalin2
    Poziom 19  

    Poskładałeś ?
    Na początku ma świecić lampka czerwona , jak zapalisz traktor i prze gazujesz ma zgasnąć

    0
  • #14 05 Lip 2017 12:44
    the_godfather
    Poziom 3  

    Jest dokładnie tak, jak piszesz.
    Dzięki wszystkim za pomoc :)

    0