Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MV Agusta - Czujnik Halla i ECU

Tajoka 02 Lip 2017 14:44 882 7
  • #1 02 Lip 2017 14:44
    Tajoka
    Poziom 20  

    Witam forumowiczów.

    Zostałem poproszony o sprawdzenie układu pomiaru prędkości obrotowej silnika w motocyklu MV Agusta. Motocykl nie mierzy w ogóle prędkości obrotowej. Sygnał na czujniku Halla ma bardzo małą amplitudę. Co udało mi się zrobić do tej pory:

    1. Czujnik Halla 100% sprawny, został zamieniony na nowy, amplituda nie zmieniła się.
    2. Dostałem się do ECU. W obwodach wejściowych czujnika Halla jest kilka elementów pasywnych i układ scalony L9101.


    Aby sprawdzić cały tor sygnału z czujnika musiałbym wiedzieć jaką rolę pełni układ. Niestety w sklepach elektronicznych można go znaleźć jako układ przestarzały, niedostępny i co ciekawe z niedostępną dokumentacją. Jedyne źródło to Chiny, jednak nie mam pewności czy jest on uszkodzony. Najbardziej pożądana byłaby dokumentacja pozwalająca sprawdzić jego działa.

    Czy ktoś może coś podpowiedzieć w temacie?

    Z góry dziękuję.

    0 7
  • #2 02 Lip 2017 20:47
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Wyjaśnij kilka rzeczy:
    - Jaki model, rocznik.
    - Jaki sterownik.
    - Co masz na myśli "nie mierzy prędkości obrotowej"? ECU nie rusza, bo nie wykrywa obrotów z czujnika położenia wału korbowego?
    Poza tym na pewno nie masz tam czujnika Halla tylko zwykły impulsator na alternatorze.

    0
  • #3 02 Lip 2017 22:45
    Tajoka
    Poziom 20  

    Dziękuję za zainteresowanie.
    Motocykl to MV Agusta 1000 Tamburini. ECU posiada oznaczenie IAW 16M.AR. Komputer generalnie startuje, nie widzi natomiast obrotów silnika. Czujnik to Magneti Marelli SEN 813. Rzeczywiście jest to impulsator, przepraszam za błąd.
    Pisząc o małej amplitudzie sygnału z czujnika opieram się na obserwacjach sygnału prowadzonych przez znajomego, osobiście tego sygnału nie widziałem.
    Chciałem sprawdzić tor sygnałowy od strony ECU dlatego wspominam o tajemniczym L9101 aczkolwiek nie wykluczam, że błądzę.
    Jedno co pewne, że czujnik używany i drugi fabrycznie nowy cechuje się ponoć identycznym przebiegiem sygnału.

    0
  • #4 04 Lip 2017 15:39
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Rzeczywiście ECU jest kłopotliwe, w samochodach jest stosowana wersja IAW 16F (Fiat). Stosowano go m.in. w Ducati i Moto Guzzi, nic dziwnego bo te firmy w swojej historii były ze sobą połączone. Dysponujesz interfejsem diagnostycznym? Jeśli układ wejściowy działa, to musi po obrocie wałem uruchomić pompę paliwa.

    0
  • #5 07 Lip 2017 08:15
    Tajoka
    Poziom 20  

    Wybadaliśmy nieco więcej. Impulsator ma przerwę do zębatego koła ze szczeliną (proszę poprawić moje słownictwo, piszę co widziałem, jestem elektronikiem :) ) 0.75mm, według instrukcji powinno być 0.6-0.7mm, nie ma możliwości aby zejść poniżej zmierzonego 0.75mm. Aczkolwiek próbowaliśmy przykładać czujnik bezpośrednio do koła w czasie rozruchu bez pozytywnego skutku.
    Po przekręceniu zapłonu przed rozruchem słuchać pompę paliwa. W interfejsie diagnostycznym żadnych błędów. W czasie rozruchu pojawiają się wartości czasu wtrysku 4-5ms, obroty ani drgną, zawsze na 0. Silnik nie startuje.
    Udało nam się zaobserwować jeszcze coś ale nie wiem czy to wniesie coś do tematu. Kolega zakupił nowy przekaźnik i próbował podmieniać go z przekaźnikiem pompy i zapłonu. Pomimo identycznego oznaczenia na obudowie i zapewnieniu sprzedawcy że jest to zamiennik na nowym przekaźniku nie wstaje pompa paliwa. Problem znika po zamianie na stary.

    0
  • #6 09 Lip 2017 07:59
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Czyli jednak będzie trzeba szukać drogi sygnału na płytce i sprawdzić czy dopływa do mikroprocesora.

    0
  • #7 09 Lip 2017 18:11
    Tajoka
    Poziom 20  

    Tego się obawiałem. Sam sygnał sobie prześledzę, nie ma problemu ale nadal nie mam, żadnych informacji na temat tego L9101. Nie wiem czy jest to jakiś typowy element typu wzmacniacz czy inny kondycjoner sygnału czy też może element programowalny. Niestety ST nie odpowiedział na moje zapytanie.

    0
  • #8 13 Lis 2017 22:51
    Tajoka
    Poziom 20  

    Witam po dłuższej przerwie. Przeprasza za post pod postem. Chciałem odświeżyć temat. Jako, że już po sezonie należałoby podjąć ostateczną decyzję co dalej z motocyklem. Coś działamy czy trafia na sprzedaż:( Dotarł do nas z zagranicznego portalu aukcyjnego układ L9101. Niestety jak nie trudno zgadnąć po jego przelutowaniu brak widocznych zmian. Zastanawia mnie jednak fakt, jeśli impulsator podłączony jest do ECU i zakręcimy rozrusznikiem przez interfejs diagnostyczny można odczytać niezerowe wartości czasu wtrysku. Jeśli czujnik odepniemy to czas wtrysku jest na 0ms. Czyli coś jednak "widzi". Na oscyloskopie można zauważyć regularne sygnały typowe dla czujnika Halla (wiem że tu impulsator ale wcześniej widywałem tylko z czujnika Halla i kształtem były identyczne) ale po między nimi jest bardzo dużo impulsów o różnych amplitudach 0-1V.

    Nie wiem gdzie mam dalej szukać. Może tor impulsatora jest sprawny a komputer nie kalkuluje obrotów bo problem leży gdzieś indziej w jakimś innym module?

    0