Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie typy silników elektrycznych stosuje się w robotach przemysłowych?

motoman2 02 Lip 2017 22:10 942 4
  • #1 02 Lip 2017 22:10
    motoman2
    Poziom 6  

    Cześć.

    Chciałem zapytać, jakie typy silników elektrycznych stosuje się współcześnie w przemysłowych ramionach robotycznych?
    Mam tu na myśli ramiona robotyczne (używane na przykład do spawania/zgrzewania karoserii samochodowych) firm Motoman, ABB i innych. Przeglądałem karty katalogowe na stronie ABB, ale nie odnalazłem tam takich informacji. Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam
    Motoman

    0 4
  • #2 02 Lip 2017 22:19
    jraster
    Poziom 11  

    Głównie są to silniki BLDC.Czyli bezszczotkowe silniki prądu stałego z komutacją elektroniczną.

    1
  • #3 06 Lip 2017 20:32
    motoman2
    Poziom 6  

    jraster napisał:
    Głównie są to silniki BLDC.Czyli bezszczotkowe silniki prądu stałego z komutacją elektroniczną.


    Dziękuję za odpowiedź. A czy wiesz, dlaczego akurat tak popularne są silniki BLDC, a nie 3-fazowe silniki synchroniczne prądu przemiennego (na przykład SEW albo ESTUN oferują serwonapędy z silnikami prądu przemiennego)? Czy serwonapędy z silnikami BLDC są lepsze do zastosowań w robotyce przemysłowej niż serwonapędy z 3-fazowymi synchronicznymi silnikami prądu przemiennego?

    0
  • #4 08 Lip 2017 10:00
    jraster
    Poziom 11  

    Precyzja regulacji prędkości obrotowej w szerokim jej zakresie plus wysoki moment rozruchowy i mały moment bezwładności właśnie decydują o tym, że tak chętnie silniki BLDC stosuje się w przemyśle robotycznym.

    0
  • #5 09 Lip 2017 09:31
    uggp
    Poziom 2  

    Kłopot jest w nazewnictwie (polskim i angielskim). U nas dawna "maszyna synchroniczna" to ich silnik krokowy (kwadrat), BLDC (trapez), PMSM (sinus). Cała nowoczesność tkwi w sterowniku. Przy dobrym sterowniku nawet silnik krokowy idzie jak po maśle zachowując pozycję, prędkość i przyspieszenie. Dlatego najlepszym kompromisem (ekonomicznym) jest BLDC. W nowoczesnych konstrukcjach idzie się w kierunku PMSM wielobiegunowych typu DirectDrive.

    0