Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VOLKSWAGEN POLO III 1.0 - Zasilanie zapalniczki z radia samochodowego

Elliopoul 04 Jul 2017 20:59 4059 15
  • #1
    Elliopoul
    Level 9  
    Witam!

    Posiadam radio samochodowe JVC Ks-FX453R. Jego plecy wyglądają tak jak na poniższym obrazku:

    VOLKSWAGEN POLO III 1.0 - Zasilanie zapalniczki z radia samochodowego



    Charakter instalacji w Polo jest taki, że po wyłączeniu stacyjki i wyciągnięciu kluczyka w zapalniczce wciąż jest prąd a często zostają tam podpięte rzeczy co jest pracochłonne jeżeli chodzi o ciągłe wyciąganie.

    Czy mogę prosić o pomoc w jaki sposób mogę wpiąć się w radio, aby zapalniczka wyłączała się po wyciągnięciu kluczyka (tak, jak to się dzieje z radiem)?

    Dodatkowo, jeżeli chciałbym rozdzielić zapalniczkę pod deską rozdzielczą/panelem przednim tak, aby ta główna była zwykle pusta a w samochodzie były dwa inne gniazda (jedno w schowku pasażera i drugie w schowku na drobiazgi kierowcy) to czy powinienem stosować dodatkowe bezpieczniki na każdym z przewodów zasilających poszczególne gniazda?

    Używane będą jedynie ładowarki - do telefonu, powerbanka i nawigacji. Więc jeżeli to wszystko byłoby na jednej linii z radiem w którym jest bezpiecznik 10A to czy powinienem któryś z bezpieczników w skrzynce wymieniać na większy?

    Z góry dzięki za odpowiedź i przepraszam za poziom laika :)
  • #2
    krychu0505
    Level 21  
    Ja zrobił bym tak zostawił oryginalne przewody do zapalniczki. Jedynie "rozciął" + do zapalniczki wstawił przekaźnik, który by był uruchamiany po zapłonie sygnałem np. z radia właśnie (żółty kabelek). Wszystko to dla tego że przewody od zapalniczki są zwykle większego przekroju niż te od radia. ;) Jeśli chciałbyś dołożyć np. jeszcze jedno gniazdo to ten bezpiecznik, który już jest wystarczy.
  • #3
    Elliopoul
    Level 9  
    Ok dzięki za info!

    Tylko jak ,,rozetnę'' + do zapalniczki i dodam przetwornik to czy nie pozostanie pierwotna wersja że prąd wciąż będzie dopływał przez oryginalny + do zapalniczki? Można zrobić tak, żeby uciąć oryginalny plus od zapalniczki i w jego miejsce wpiąć nowy, podłączony pod żółty przewód od radia?
  • #4
    piotrekwoj1
    Level 39  
    krychu0505 wrote:
    (żółty kabelek)

    Nie przypadkiem czerwony

    Pod 30 dajesz plus ten od zapalniczki, 87 to wyjście na zapalniczkę, 86 to masa, 85 - sterowanie z radia z czerwonego przewodu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Elliopoul wrote:
    Ok dzięki za info!

    Tylko jak ,,rozetnę'' + do zapalniczki i dodam przetwornik to czy nie pozostanie pierwotna wersja że prąd wciąż będzie dopływał przez oryginalny + do zapalniczki? Można zrobić tak, żeby uciąć oryginalny plus od zapalniczki i w jego miejsce wpiąć nowy, podłączony pod żółty przewód od radia?

    Po pierwsze to nie przetwornik a przekaźnik. Po drugie to jak podepniesz zapalniczkę pod radio to uszkodzisz inne elementy.
  • #5
    krychu0505
    Level 21  
    piotrekwoj1 wrote:
    Nie przypadkiem czerwony


    Racja czerwony przepraszam. ;)
  • #6
    Elliopoul
    Level 9  
    Ok czyli czerwony daje zasilanie ze stacyjki (po przekręceniu kluczyka?) na radio i można go rozszczepić i poprzez przekaźnik podłączyć pod plus zapalniczki.

    piotrekwoj1 wrote:
    Pod 30 dajesz plus ten od zapalniczki, 87 to wyjście na zapalniczkę, 86 to masa, 85 - sterowanie z radia z czerwonego przewodu.


    Nie bardzo rozumiem o jakich oznaczeniach numerycznych piszesz :(
  • Helpful post
    #7
    krychu0505
    Level 21  
    Są to oznaczenia wyprowadzeń przekaźnika jak na foto. VOLKSWAGEN POLO III 1.0 - Zasilanie zapalniczki z radia samochodowego

    Z tym że wyjście do zapalniczki by musiało być 87a.
  • #8
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Elliopoul wrote:
    Ok czyli czerwony daje zasilanie ze stacyjki (po przekręceniu kluczyka?) na radio i można go rozszczepić i poprzez przekaźnik podłączyć pod plus zapalniczki.


    Nie, czerwony od radia jest tylko po to aby wysterować przekaźnik. To nie jest plus do zapalniczki. Czytaj posty ze zrozumieniem.
    Co do
    krychu0505 wrote:
    Są to oznaczenia wyprowadzeń przekaźnika jak na foto. VOLKSWAGEN POLO III 1.0 - Zasilanie zapalniczki z radia samochodowego

    Z tym że wyjście do zapalniczki by musiało być 87a.


    Akurat na tym rysunku tak 87a. Są różni producenci i różne oznaczenia, nie mogłem znaleść jak określa to norma.
  • #9
    Elliopoul
    Level 9  
    Dzięki za pomoc! Rzućcie proszę okiem na schemat i powiedzcie czy tak to ma wyglądać.

    VOLKSWAGEN POLO III 1.0 - Zasilanie zapalniczki z radia samochodowego
  • Helpful post
    #10
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Tak dokładnie.
  • #11
    kkknc
    Level 43  
    piotrekwoj1 wrote:
    Tak dokładnie.

    Dokładnie nie.
    85 to masa, a 86 to plus. Tak jest prawidło. Jak włożysz przekaźnik z dioda zabezpieczającą to piękne zwarcie będzie. O tym że wyjście ma być na 87 a nie 87a już nawet nie wspominam. W powyższym układzie zasilanie będzie tylko bez włączonego zapłonu. Po włączeniu zniknie.
    Swój drogą nie myślałeś o wyłączniku.? Co takiego zrobiłem jednemu klientowi podwójny kołyskowy z wyborem czy z KL15 czy kl30. Innemu wstawiłem czasówkę na 10 minut. Po tym czasie gniazda były rozłączane. Chociaż przy sprawnym akumulatorze problemu z poborem nie ma.
  • #12
    Elliopoul
    Level 9  
    Według tego schematu przekaźnika załączonego przez krychu0505 to 30-87 jest stale zwarty natomiast 30-87A jest zwierany w momencie kiedy przez 86-85 przepływa sygnał.

    kkknc wrote:
    O tym że wyjście ma być na 87 a nie 87a już nawet nie wspominam


    Więc czy aby na pewno?

    Jeżeli chodzi o inne rozwiązania to odpadają wszelakie przełączniki o których trzeba pamiętać a przekaźnik wydaje się najprostszym i automatycznym rozwiązaniem.

    Potwierdźcie proszę finalnie jak to powinno być połączone.
  • #13
    kkknc
    Level 43  
    Na pewno. Budowa przekaźników i ich schemat nie zmienił się zawsze tak było. Powiększ sobie przedstawione zdjęcie. Ta masz schemat. Wejdź na Google czy do sklepu motoryzacyjnego by to potwierdzić w warsztacie samochodowym powiedzą ci to samo. Styk 30 i 87a jest zwarty, po podaniu napięcie na cewkę rozwiera się zwierając do 87.
  • #14
    Elliopoul
    Level 9  
    Z tego co widzę występują różne wersje w których 87 i 87a są zamienione miejscami. Patrząc na oznaczenia i podłączenie ze schematu, który narysowałem wszystko powinno być ok?

    Jedynie 85 i 86 powinno być zamienione miejscami z tego co pisałeś.
  • Helpful post
    #15
    kkknc
    Level 43  
    Nie ma różnych wersji. Jest jedną. Może być też przekaźnik bez 87a tylko z 87 w postaci jednego lub 2 pinów. Wszystko jest w numerach referencyjnych.
  • #16
    Elliopoul
    Level 9  
    Masz rację - na schemacie przekaźnika, który kupiłem normalnie zwarty jest 30-87a.

    VOLKSWAGEN POLO III 1.0 - Zasilanie zapalniczki z radia samochodowego

    Jeżeli chodzi o kostkę ISO w radiu to ją sprawdziłem i po przekręceniu kluczyka w stacyjce prąd pojawia się na kablu ŻÓŁTYM.

    Jak znajdę chwilę to podepnę przekaźnik i dam znać o efektach!

    Dodano po 16 [godziny]:

    Hej!

    Wszystko się udało!

    85-plus, 86 sygnał z ŻÓŁTEGO kabla kostki ISO, 30-87 plus z zapalniczki ;) wszystko działa pięknie! Dodatkowo na każdym odejściu do nowej zapalniczki zamontowałem w obudowie bezpiecznik 5A.

    Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc! Bardzo mi pomogliście :)