Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Magnum DXI 13 500 - Usterka układu Adblue (Mid 128)

dimk1 05 Lip 2017 21:22 1944 7
  • #1 05 Lip 2017 21:22
    dimk1
    Poziom 8  

    Witam,
    Może ktoś z Was miał podobny problem z układem adblue i wspomoże gdzie szukać rozwiązania problemu.
    Podczas diagnostyki komputerowej samochodu Renault Magnum z silnikiem DXI 13 500 (rocznik 2008) za pomocą interfejsu autocom wykazało następujące nieprawidłowości.
    Prąd poniżej normy (Manufacturer Assignable SPN)
    Ponadto są błędy które są zazwyczaj nieaktywne w momencie diagnostyki, jednak nie kasują się przy kasowaniu błędów DTC. Są to:
    MID128 PSID42 - przewane dawkowanie, nieznany symptom usterki, wyłączony
    MID128 PSID45 - wysoki poziom NoX, nieznany symptom usterki, wyłączony
    MID128 PSID115 -pusty zbiornik dodatku, sygnał zbyt niski, wyłączony.

    Dodam, że adblue ubywa normalnie. Testy diagnostyczne adblue niczego nie wykazują.
    Ciśnienie AdBlue pokazywane przez Autocom w zakresie 496-504 kPa,
    Poziom w zbiorniku AdBlue 400.00 mm
    Temperatura po stronie wlotowej katalizatora 119.24 C.
    Zuźycie AdBlue 14 l/h
    Oczekiwane zużycie Ad blue 14 l/h/

    Jedyną widoczną oznaką po samochodzie, że coś jest nie tak, to brak mocy. Wcześniej auto szło bez najmniejszego problemu. Teraz trzeba dodawać, więcej gazu przez co spalanie rośnie. Dodam, że dymek (kontrolka) od adblue nie zapala się podczas jazdy..

    0 7
  • Pomocny post
    #2 06 Lip 2017 04:30
    mi-cha-el
    Poziom 11  

    Błędy zapisane w sterowniku silnika jako nieaktywne pozostaną tam jeszcze przez wiele godzin, to normalne że błędów związanych z układem oczyszczaniem spalin nie usuniemy ze sterownika, ale w niczym one nie przeszkadzają, skoro układ działa poprawnie, a wygląda że tak (kontrolka nie świeci) testy urządzeniem diagnostycznym pomyślne przechodzą, to może warto skupić się na innych parametrach jak np. doładowanie- czy turbina chodzi prawidłowo.Piszę ogólnikowo ponieważ nie znam tego silnika, ale mam odczynienia z cursora-mi lub cummins-ami
    a zasada w większości silników jest podobna.

    0
  • #3 06 Lip 2017 07:04
    dimk1
    Poziom 8  

    @mi-cha-el
    Dzięki za podpowiedź!
    Dzisiaj sprawdzimy parametry na pusto i ładunkiem, gdy zestaw waży w okolicach 40 ton i wtedy napiszę jak kwestia doładowania wygląda itd.

    0
  • #4 10 Lip 2017 17:23
    dimk1
    Poziom 8  

    Przy zestawie ważącym w graniach ok. 38 ton ciśnienie doładowania maksymalnie osiągało ok.180 kPA i słychać jak pracuje.
    W samochodzie był napawany wałek rozrządu (miał drobne wżery) oraz zostały wymienione zapadki pompowtrysków.
    Przed tą naprawą auto zdecydowanie lepiej chodziło. Po niej już nie miał tej siły. Na wolnych obrotach na rozgrzanym silniku ma spalanie chwilowe na poziomie 2,9-3,2l / h. Przebieg auta 598 tys.
    Naprawa była robiona w miejscowości Mroków pod Warszawą.

    0
  • #5 12 Lip 2017 11:47
    hubert04
    Poziom 21  

    za małe cisnienie doładowania do sprawdzenia szczelność układu doładowania, po wymianie wałaka regulacja zaworów i pompowtrysków była robiona?

    0
  • #6 12 Lip 2017 22:57
    dimk1
    Poziom 8  

    Po wymianie wałka była regulacja robiona (bezpośrednio po). I ok. 20 tys. później przebiegu jeszcze sprawdzone.
    Układ doładowania był sprawdzany jest szczelny. Może turbina już słaba ?

    0
  • #7 12 Lip 2017 23:42
    mi-cha-el
    Poziom 11  

    Jeśli problem z mocą wystąpił bezpośrednio po naprawie to pytanie czy rozrząd został ustawiony prawidłowo (skoro wałek został wymieniony), poza tym jeśli chodzi o turbinę to nie znam konstrukcji tego silnika, ale czy przypadkiem turbina nie ma zmiennej geometrii jak to jest np. w cursor-ach 8 gdzie siłownik sterowany pneumatyczne elektrozaworem porusza dźwignią w turbinie, a tym samym zmienia jej charakterystykę, jest to konieczne aby zachowane były proporcje paliwo-powietrze. Ja korzystam z sprzętu diagnostycznego Texa z oprogramowaniem idc4 w którym można przeprowadzić szereg testów silnika oraz miedzy innymi geometrię turbiny. Jeśli chodzi o ciśnienie 180 kPA a w przeliczeniu na bar-y to 1,8 bara to wartość podobna jaka występuje własnie w cursor-ach 8 a silniki przy nim pracują prawidłowo. Natomiast wykres podczas testów musi być "schodkowy" bo tylko wtedy turbina działa prawidłowo. Pytanie jeszcze jak wyglądają spaliny? Kilka dni temu wymieniałem tłumik/katalizator który okazał się przytkany co skutkowało utratą mocy, co prawda silnik pozostawiał wiele do życzenia (przedmuchy i dolewki oleju) więc nie ma się co dziwić przyczyna była oczywista.

    0
  • #8 30 Wrz 2017 19:36
    dimk1
    Poziom 8  

    Problem rozwiązany. Zostawię informację dla innych - do wymiany czujnik adblue z grzałką (odpowiedzialny również za stan płynu w zbiorniku). Wszystkie błędy po wymianie ustąpiły. Druga sprawa - luzy na zaworach musiały być poprawione po wymianie wałka.

    1