Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podgrzewanie płynu spryskiwaczy - zagadnienia techniczne

11111olo 08 Lip 2017 19:00 3606 47
  • #1 08 Lip 2017 19:00
    11111olo
    Poziom 43  

    Witam

    Samo podgrzewanie ma sens. Jako że nie wolno zapuszczać silnika na dłużej niż 1 minutę szybę trzeba drapać na zgaszonym. Niestety bardzo szybko szyba z powrotem zaczyna się oszraniać od zewnątrz. Pryśnięcie zimowym płynem pomaga na kilka sekund, po czym jest jeszcze gorzej. Trzeba psiknąć ponownie i ponownie, i ponownie...

    Jeśli płyn byłby ciepły (15-20°C) to by nie zamarzał na szybie.

    Chcę to rozwiązać w następujący sposób:
    -umieścić termometr na dnie zbiornika płynu spryskiwaczy
    -umieścić grzałkę (wewnątrz lub na zewnątrz)
    -umieścić pływak z czujnikiem (aby nie grzać "na sucho")

    Chciałem zastosować popularny termometr DS18B20 tylko jak to umieścić wewnątrz zbiornika? Myślałem o jakiejś rurce ale jak to wszystko uszczelnić?
    Co do grzałki można użyć takiej do grzania lusterek, chyba że jest coś lepszego do umieszczenia wewnątrz?
    Jakiego użyć pływaka?

    0 29
  • Pomocny post
    #2 08 Lip 2017 19:37
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    A nie lepiej ogrzewać płyn przepływowo, za pompką? Tak jak podgrzewacz oleju opałowego w palniku olejowym. Element grzejny o małej bezwładności cieplnej załączany wraz z pompką, ew. pompka startująca ze zwłoką po podgrzewaczu. Wyłącznik bimetalowy na podgrzewaczu (tak jak w palniku olejowym) jako ograniczenie maksymalnej temperatury. Odpada konieczność grzania kilku litrów płynu w nieizolowanym zbiorniku, jak i układ regulacji temperatury.

    0
  • Pomocny post
    #3 08 Lip 2017 19:43
    eurotips
    Poziom 35  

    Ja mam fabrycznie podgrzewane spryskiwacze ale to nic nie daje,
    przewody owinięte są drutem oporowym pod maską a zamarzają same dysze, brak przepływu i kiszka. W dyszach pies pogrzebany.

    0
  • #4 08 Lip 2017 19:52
    11111olo
    Poziom 43  

    Art.B napisał:
    A nie lepiej ogrzewać płyn przepływowo, za pompką?

    Może lepiej ale nie wiem jak sprawdza się takie rozwiązanie. Chodzi o to aby na zimną szybę nie lać gorącego płynu.

    Możesz dać link do takiego podgrzewacza.

    eurotips napisał:
    Ja mam fabrycznie podgrzewane spryskiwacze ale to nic nie daje,

    Mi nie zamarzają ale zimny płyn na szybie już tak.

    Zbiornik na płyn nie jest zbyt pojemny. Wchodzi z 2-3l.

    0
  • Pomocny post
    #5 08 Lip 2017 19:57
    nici
    Poziom 34  

    Pierwsze co to podgrzewane dysze. Bez tego ani rusz. Druga sprawa to nawet jak będziesz grzał płyn w zbiorniku to tak jak koledzy pisali - zamarznie na szybie, więc musi być stricte zimowy.

    0
  • #6 08 Lip 2017 20:02
    11111olo
    Poziom 43  

    Chodzi o grzanie zimowego płynu.
    Płyn zimowy nie zamarznie więc grzanie dysz nie jest potrzebne.

    0
  • Pomocny post
    #7 08 Lip 2017 20:11
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    W palniku olejowym wygląda to mniej więcej tak: [url=]http://envirotech.nazwa.pl/handelenvitech/wp-content/uploads/2014/11/FPHB.pdf[/url], ale to się nie nadaje do zastosowania w tym przypadku, podałem tylko jako przykład. Rozwiązanie widziałbym podobnie: grzałka ceramiczna wklejona w rurkę miedzianą z dolutowaną na zewnętrznej powierzchni spiralą z cienkiej rurki miedzianej, którą przepływać będzie płyn. Regulator albo najprymitywniejszy bimetal, lub też cokolwiek ambitniejszego, jak kto woli.

    0
  • Pomocny post
    #8 08 Lip 2017 20:24
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Są 2 znane mi sposoby.
    WYmiana zbiorniczka na MB i grzałka wbudowana z układu chłodzenia silnika.
    W dnie umieszczamy 2 świece żarowe połączone szeregowo coby się nie przepalały za często i robimy instalacje do tego.
    Czujnik strikte nie musi być w płynie wystarczy przyczepiony do zbiorniczka.

    Policz energię potrzebną do podgrzania to ci pomysła lusterek i innych bzdetów przejdą mam nadzieję.

    Dodano po 44 [sekundy]:

    Ja np. mam MB zbiorniczek i radzi sobie grzałka.

    Dodano po 1 [minuty]:

    11111olo napisał:
    Chodzi o to aby na zimną szybę nie lać gorącego płynu.


    Wolne żarty, zanim doleci z dyszy na szybę już jest zimny w zimie.

    Sam jak pryskam gorącym płynem to tylko para się wytrąca w powietrzu.
    CZasami płyn ma ok 90'c tyle co chłodziwo.

    0
  • Pomocny post
    #9 08 Lip 2017 20:54
    p.obelix
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Ja widzę dwa problemy. Po pierwsze płyn jest na bazie alkoholu który szybciej odparowuje gdy jest podgrzany. Może być taka sytuacja że do szyby do leci już sama woda. Drugi problem to taki że ciepła woda zamarza szybciej. Nieprawdopodobne ale prawdziwe.

    0
  • Pomocny post
    #11 08 Lip 2017 21:48
    Karaczan
    Poziom 39  

    Zimowe płyny mają cholernie nie równą ilość alkoholu.
    2 lata temu w 2dni zamarzł mi cały zbiorniczek płynu! A niby miał być do -22st.
    Z ciekawości wystawiłem resztę, ok 2,5l na dwór. 2dni z temeraturami ok -14st wystarczyło, zamarzło na kamień :D
    Myślałem o podgrzewaniu ale to kupa pracy w sumie żeby było sensownie. Zbiorniczek, węże, dysze...
    Teraz profilaktycznie walę pół butelki denaturatu na zbiornik w okresie zimowym, efekt powalający. Zapach niestety też :D
    Ale pięknie odmraża szyby i w żadnym wężu czy dyszy nie zamarznie.

    0
  • Pomocny post
    #12 08 Lip 2017 21:53
    Heinzek
    Specjalista Sieci, Internet

    Zamiast się bawić spryskiwaczami lepiej zainwestować w ogrzewanie postojowe i ogrzewać płyn który idzie do nagrzewnicy. W kilka chwil spryskana szyba już nie będzie zamarzać a dodatkowo wnętrze się szybciej nagrzeje.

    0
  • Pomocny post
    #13 08 Lip 2017 22:11
    eurotips
    Poziom 35  

    To już lepiej skażonego spirytusu albo przedgonu (to co leci na początku i nie nadaje si do picia) dolewać w proporcji 1:1 niż w podgrzewanie się bawić.
    I mylisz się że na zimowym dysze nie zamarzają, pokrywają się od zewnątrz warstewką lodu.

    0
  • #14 08 Lip 2017 22:32
    11111olo
    Poziom 43  

    Ktoś poruszy istotę tematu?
    Dla przypomnienia:

    11111olo napisał:
    Chcę to rozwiązać w następujący sposób:
    -umieścić termometr na dnie zbiornika płynu spryskiwaczy
    -umieścić grzałkę (wewnątrz lub na zewnątrz)
    -umieścić pływak z czujnikiem (aby nie grzać "na sucho")

    0
  • Pomocny post
    #15 08 Lip 2017 22:49
    Heinzek
    Specjalista Sieci, Internet

    11111olo napisał:
    Ktoś poruszy istotę tematu?
    Dla przypomnienia:
    11111olo napisał:
    Chcę to rozwiązać w następujący sposób:
    -umieścić termometr na dnie zbiornika płynu spryskiwaczy
    -umieścić grzałkę (wewnątrz lub na zewnątrz)
    -umieścić pływak z czujnikiem (aby nie grzać "na sucho")


    Tylko to naprawdę nic nie da. Ile potrzebujesz energii aby podgrzać 2l płynu od temperatury -5'C do temperatury około 20'C?
    Ile chcesz na to poświęcić czasu?

    Podczas załączenia spryskiwaczy zanim ciepły płyn doleci do spryskiwaczy stracisz ze 100ml aby nagrzać przewód oraz dyszę. ( możesz zakupić podgrzewane dysze jednak one też potrzebują dodatkowej energii)
    Jaka będzie potrzebna ilość płynu aby nagrzać szybę do temperatury powyżej 0'C?
    Ile stracisz "prądu" który jest potrzebny do późniejszego uruchomienia silnika?

    Pomijając powyższe punkty:
    -umieścić termometr na dnie zbiornika płynu spryskiwaczy
    na allegro znajdziesz DS18B20 w wersji wodoodpornej. Umieszczenie czujnika na dnie nie będzie najlepszym pomysłem chyba że grzałka będzie niżej.

    -umieścić grzałkę (wewnątrz lub na zewnątrz)
    Jako grzałkę możesz wykorzystać świece żarowe. Zimna świeca pobiera około 15A prądu, czyli masz jedną grzałkę około 180W

    -umieścić pływak z czujnikiem (aby nie grzać "na sucho")
    Jaki masz samochód. W niektórych samochodach są wersje zbiorniczków z czujnikiem poziomu płynu. Działa na zasadzie rezystancji cieczy.

    1
  • #16 08 Lip 2017 22:51
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Są 2 znane mi sposoby.
    WYmiana zbiorniczka na MB i grzałka wbudowana z układu chłodzenia silnika.
    W dnie umieszczamy 2 świece żarowe połączone szeregowo coby się nie przepalały za często i robimy instalacje do tego.
    Czujnik strikte nie musi być w płynie wystarczy przyczepiony do zbiorniczka.

    Policz energię potrzebną do podgrzania to ci pomysła lusterek i innych bzdetów przejdą mam nadzieję.

    Dodano po 44 [sekundy]:

    Ja np. mam MB zbiorniczek i radzi sobie grzałka.

    Dodano po 1 [minuty]:

    11111olo napisał:
    Chodzi o to aby na zimną szybę nie lać gorącego płynu.


    Wolne żarty, zanim doleci z dyszy na szybę już jest zimny w zimie.

    Sam jak pryskam gorącym płynem to tylko para się wytrąca w powietrzu.
    CZasami płyn ma ok 90'c tyle co chłodziwo.

    0
  • Pomocny post
    #17 08 Lip 2017 23:07
    vodiczka
    Poziom 43  

    Karaczan napisał:
    Zimowe płyny mają cholernie nie równą ilość alkoholu.
    2 lata temu w 2dni zamarzł mi cały zbiorniczek płynu! A niby miał być do -22st.
    Z najtańszymi tak bywa :cry:
    Prosty sprawdzian - przed otwarciem pojemnika władować go do zamrażarki, nie wytrzyma to reklamować w miejscu zakupu.
    Jeżeli zamrażarka nie ma termometru, można użyć multimetr z pomiarem temperatury.

    0
  • Pomocny post
    #18 08 Lip 2017 23:41
    Heinzek
    Specjalista Sieci, Internet

    Aż sobie policzyłem:
    1,16Wh potrzeba aby podgrzać litr wody.
    zakładamy że mamy 2L wody.
    temperatura z -5 do 20'C
    Grzałka z dwóch świec żarowych 2*180W - pobór prądu około 30A
    żadnych strat nie liczę.

    1,16Wh*2L*25C'=58Wh
    Grzałka da nam 360W
    58Wh = 360W / 580s
    Wychodzi że temperatura zostanie osiągnięta w ciągu niecałych 10 minut.

    ps. Mata grzewcza z lusterka może oddać aż 10W jeśli nie miał byś żadnych strat ciepła to w ciągu niecałych 6 godzin osiągnął byś temperaturę wyższą o 25'C.

    Webasto diesel na 12V pobiera około 40W + pompa paliwa a potrafi oddać 4000W

    0
  • #19 09 Lip 2017 00:38
    maurycy123
    Warunkowo odblokowany

    11111olo napisał:
    Jako że nie wolno zapuszczać silnika na dłużej niż 1 minutę szybę trzeba drapać na zgaszonym.
    Ja odpalam silnik i skrobię (ze stoperem w ręku) przez 58 sekund. Wyłączam silnik i odpalam ponownie. Po piątym razie (pięciu minutach) szyby mam czyste a w samochodzie ciepło.

    11111olo napisał:
    Jeśli płyn byłby ciepły (15-20°C) to by nie zamarzał na szybie.
    Większej głupoty nie słyszałem. Oprócz tego, że ziemia jest płaska. Szyba jest zraszana płynem w celu jego oszczędzenia (płynu). Dlatego płyn podgrzany nic nie zdziała (oziębi się w powietrzu) tym bardziej, że szyba ma ujemną temperaturę . Tylko i wyłącznie płyn "zimowy" może być skuteczny przy odladzaniu szyby przedniej. Pytanie dla 111111olo. Jak się odladza samoloty? Gorącym płynem czy odpowiednią mieszanką niezamarzającą (rozmrażającą)?

    Moderowany przez Pawel wawa:

    Ironiczną/idiotyczną poradę usunąłem!

    0
  • Pomocny post
    #20 09 Lip 2017 01:16
    kkknc
    Poziom 42  

    11111olo napisał:

    Jeśli płyn byłby ciepły (15-20°C) to by nie zamarzał na szybie.

    Błędne założenia. Płyn zaraz odda swoje ciepło zimnej szybie. Masz po prostu marnej jakości płyn.
    Używaj odmrażacz do szyb jest skuteczny.
    Płyn pdgrzać można, dysze jeszcze lepsze. Ale lepiej zbiornik od mietka, były podgrzewane płynę chłodniczym wersje.

    0
  • Pomocny post
    #21 09 Lip 2017 06:42
    kortyleski
    Poziom 41  

    Wystarczy porównać masę szyby i masę wylanego na nią nawet gorącego płynu. Wyjdzie konieczność wypompowania kilku litrów płynu by szybę podgrzać z tych - 15 stopni do okolic zera.

    1
  • #22 09 Lip 2017 09:18
    DEDMAN
    Poziom 14  

    samoloty odmraża się czystym alkcholem w dużych ilościach- co i jak zostanie to i można go skonsumować
    Mig 29 piękne czasy :D

    0
  • Pomocny post
    #23 09 Lip 2017 09:38
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    DEDMAN napisał:
    samoloty odmraża się czystym


    Ano właśnie - problem (płyn spryskiwacza zamarza na szybie) tak na prawdę dotyczy kilku dni w roku - pomoże oddzielny zbiorniczek zawierający czysty IPA i możliwośc przełączania spryskiwaczy.

    0
  • Pomocny post
    #24 09 Lip 2017 09:39
    willyvmm
    Poziom 26  

    Mieszanka izopropanolu z ethanolem(jakiś mało smierdzący) denaturat w butelce że spryskiwaczem. Taki domowy rozmrażania.
    Przed dojazdem spryskać tym szybę, nie poprawiać płynem że spryskiwaczy, dopiero jak, nadmuchowe nieco rozgrzeje szybę.
    Działa. Sprawdzone w praktyce.

    0
  • #26 09 Lip 2017 09:42
    11111olo
    Poziom 43  

    W niektórych samochodach istniej podgrzewacze płynu (nie chodzi o dysze) więc to chyba nie jest gadżet?

    0
  • Pomocny post
    #27 09 Lip 2017 10:04
    eurotips
    Poziom 35  

    Podgrzewane zbiorniczki to jednak tylko gadżet,
    tak małpowanie na zasadzie "bo jak MB daje znaczy że działa"
    czyli pierwowzór "jak VW napisał że nie truje to znaczy że" ... tak, lalala, tylko od kiedy o tym wszystkim wiadomo?
    Jeszcze tylko uzupełnienie mojej porady z dolewaniem spirytusu,
    trzeba się upewnić czy użycie spryskiwacza powoduje przełączenie obiegu nawiewów na "wewnętrzny", nowe wszystkie już tak mają, bo jedno porządne pryskanko i prawko poleci na "trzeźwym poranku"
    Również @djakubowski proponuje drugi zbiorniczek z czystym alkoholem, tej porady też dotyczy moja uwaga.

    0
  • #28 09 Lip 2017 10:12
    11111olo
    Poziom 43  

    Widzę że aby to miało sens grzałka musiał by mieć ze 2kW (jak w czajniku elektrycznym).

    To może chociaż polecicie jakiś czujnik braku płynu w zbiorniku?

    0
  • #30 09 Lip 2017 11:44
    eurotips
    Poziom 35  

    W moim Volvo w spryskiwaczu wysokiego ciśnienia do xenonów komputer monitoruje prąd pompki. I nie uruchamia jej przy braku płynu aby wydłużyć żywotność. Ale to złe rozwiązanie bo wolałbym wiedzieć że płyn się kończy a nie że go już nie ma.

    Jak chcesz sam dorobić to za kilka złociszy można kupić takie miniaturowe rurkowe gdzie w rurce jest kontaktron a na niej przesuwa się pierścień z magnesem.
    Wejdzie taki do środka przez otwór do uzupełniania, kabelki przez zakrętkę/kapsel zbiorniczka, zamknięcie nie musi być przecież szczelne.

    0