Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fortschritt E514 - Problem z ładowaniem

10 Jul 2017 22:38 3495 11
  • Level 10  
    Witam.
    Na samym początku wspomnę, że problem z elektryką jak i ładowaniem w kombajnie zbożowym FORTSCHMITT E514 jest przeze mnie zwalczany już sporo roboczogodzin poprzez przeszukiwanie instalacji, sprawdzanie elementów powiązanych z ładowaniem jak i na czytaniu forum i przeglądaniu różnych schematów dla instalacji 24V z alternatorem 6 diodowym.
    Alternator to MAGNETON typ 443 113 516 28V 24A produkcji czechosłowackiej. Niestety na alternatorze brakuje oznaczeń na poszczególnych wyjściach.
    Jest główny plus B+
    mała śrubka z oznaczeniem -T (odwrócone T)
    męski wtyk izolowany z literka M
    śruba o mniejszej średnicy niż zasilanie - bez oznaczenia
    męski wtyk izolowany - bez oznaczenia, choć podejrzewam że kiedyś mogło tam widnieć 0 "zero"

    Alternator sprawdzony, szczotki, uzwojenia, komutator, diody - wszystko OK.
    Regulator w tej chwili mechaniczny prosto ze sklepy RC1/28V przykręcony do ramy pojazdu gdzie jest MASA.
    Podłączenie po tym jak przestudiowałem dziesiątki podobnych tematów przedstawiam poniżej na zdjęciu.
    - B+ 24V akumulator
    - mała śrubka dodatkowy minus
    - izolowany wtyk M do regulatora 67
    - śruba pomiędzy wtykami izolowanymi - MINUS
    -izolowany wtyk 0 - wyjście na przekaźnik kontrolki ładowania

    Pytanie brzmi co ma być podłączone do śrubki pomiędzy dwoma izolowanymi wtykami męskimi? Jest to podłączone do 1 szczotki a druga szczotka idzie do złącza M. Czy do tej śrubki ma być podłączony MINUS (masa)? Bo tak mam zrobione.
    Moje postrzeżenia są takie, że jak tak podłącze to po tykaniu przewodem idącym z regulatora 67 do wtyku męskiego alternatora M iskrzy więc tak jakby było przejście.
    Jakie powinno być ładowanie bo w takim układzie jest 26V, praktycznie tyle co ma bateria.
    Kontrolka ładowania po odpaleniu gaśnie a światła w kombajnie nie przygasają ani nie rozjaśniają sie podczas dodawania gazu i napięcie wiele się nie zmienia.

    Czy to napięcie 26V to wina regulatora i należy go zmienić na elektroniczny np RE-28 lub RA2/24V czy źle podłączonej instalacji??
    Proszę o pomoc bo osiwiałem a za chwile strace włosy.

    Fortschritt E514 - Problem z ładowaniem

    Fortschritt E514 - Problem z ładowaniem

    Fortschritt E514 - Problem z ładowaniem
  • Level 33  
    Zmierz opór pomiędzy M a masą. Powinno być 16 - 18 omów opór wirnika.
    Polącz przewody na regulatorze 15 i 67 i sprawdź czy uzyskasz większe napięcie.
    Jeżeli napięcie będzie większe można otworzyć regulator mechaniczny i odgiąć delikatnie blaszkę na której zaczepiona jest sprężynka.
    Naciągając minimalnie sprężynkę podnosimy napięcie. Akumulatory muszą być sprawne.
  • Level 10  
    Dziękuję za odpowiedź. W dniu dzisiejszym zastosuje się do wytycznych. Rozumiem że polaczenie dwóch przewodów przy regulatorem 15 i 67 będzie tym samym co podanie na zacisk alternator M napięcia 24V.

    Czy aby na pewno podanie masy na jedna szczotke jest dobre a na druga wzbudzenia z regulatora?
  • Level 39  
    Witam .Te alternatory jeżeli dobrze pamiętam miały wyprowadzenie szczotek (jednej i drugiej).Były stosowane w ciężarówkach TATRA.To wyprowadzenie które oznaczyłeś znakiem zapytania ,jest z pewnością wyprowadzeniem drugiej szczotki.
    Łatwo to sprawdzić masując ten zacisk i sprawdzając czy wirnik pobiera prąd(będzie lekko iskrzyć na tym zacisku ,po przyłożeniu napięcia).Oryginalne regulatory były sterowane masą(stały +na jedną ze szczotek po kluczyku,druga szczotka do regulatora).Tak jak kolega podaje wcześniej ,należy na moment złączyć przewód 15 i 67 na regulatorze napięcia i zaobserwować czy napięcie ładowania wzrośnie.Te alternatory nie były zbyt mocne i miały dość awaryjne wirniki ,odrywało się uzwojenie.
  • Level 10  
    Tak też połączyłam. Tam gdzie znak zapytania podałem stały minus a zacisk izolowany M do regulatora na 67 i w taki sposób przy podłączeniu zacisk M iskrzy.
    Zrobię tak jak piszecie. Mam nadzieję że ładowanie wzrośnie.
    Czy stan baterii ma ogromne znaczenie? Pytam się ponieważ one są podłączone do różnych innych maszyn i ich stan ogólnie jest kiepski i żeby odpalić kombajn po kilkunastu próbach sprawdzania ładowania sa już rozładowane i musze podłączyć prostownik.
  • Level 39  
    Jeżeli akumulatory różne i nie w pełni doładowane ,to może być tak że napięcie nie wzrośnie do tych 27-28V .Stan akumulatorów ma wpływ na napięcie ładowania(akumulatory więcej nie przyjmą prądu,napięcie nie wzrośnie jak w sprawnym akumulatorze).Niesprawny akumulator mocno rozładowany może spowodować uszkodzenie alternatora,najczęściej uszkodzenie mostka prostowniczego.
  • Level 10  
    Zorganizuje dwie w pełni sprawne baterie i będę robił testy tak jak sugerowaliscie we wcześniejszych wypowiedziach. N ta chwilę chciałbym podziękować za zainteresowanie tym tematem.
  • Level 10  
    Linki które podałeś sa mi doskonale znane ale jakoś nie wnoszą za wiele ponieważ takich opisów wyjść alternatora i sposób podłączenia to w znalazłem wcześniej w kilku tematach i odbiegają od siebie i nikt nie kończy swojego problemu stwierdzeniem ze tak to jest prawidłowe i działa tylko umiera temat.
    Regulator jest na pewno do tego ale cena ponad 100zł odstraszyla właściciela i wziął ze sklepu mechaniczny który może zwrocic ale jak będzie potrzeba to i taki się kupi.
  • Helpful post
    Level 39  
    Przy zmianie regulatora z polskiego na oryginalny ,pamiętaj że jest inaczej sterowany.Polski daje (+)na DF czyli wzbudzenie,druga szczotka zmasowana,natomiast oryginalny podaje (-),więc druga szczotkę musisz zasilić(+).

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jedynie czeskie regulatory 14V podawały (+)na wzbudzenie w Skodach .
  • Level 10  
    Dziękuję za przekazanie wiedzy. Mam nadzieję że nie tylko ja z niej skorzystam ale i również inne osoby mające problemy z układem ładowania w starych maszynach.

    Dodano po 8 [godziny] 28 [minuty]:

    Witam ponownie. Sprawdziłem omomierzem wirnika. Pomiędzy zaciskiem M a druga szczotka czyli masa jest 40 ohm. Ładowanie jest. Na ta chwilę nie zakanczam tematu pomimo rozwiązania problemu bo może być tak że będę miał kolejne pytanie. Pozdrawiam i serdecznie dziękuję za pomoc

    Dodano po 4 [godziny] 44 [minuty]:

    No i wracam do tematu ponieważ myślałem że jest prawidłowe ładowanie bo zachowywalo się tak ze począwszy od 25.6V wzrastało powoli do góry. Myślałem że tak to się zachowuje bo baterie sa słabe i trochę nie domagają. Niestety wzrastało tak aż do 3OV i wylaczalem silnik. Odginalem sprężynę w regulatorze ale to nic nie dawało. Okazało się że NOWY regulator ze sklepu jest uszkodzony bo ma spalone druciki od uzwojen. Poprawiłem uzwojenia znów podginalem sprezynki itd ale regulator nie działał. Pozyczylem elektroniczny i ładowanie jest OK. Tzn 28.7V. Jutro kupuje elektroniczny i mam nadzieje że zakończę temat.
  • Level 10  
    Temat zakończony. Regulator elektroniczny rozwiązał problem. Pozdrawiam i dziękuję za pomocne sugestie.