Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Zlecę] Zlecę wykonie stabilizatora obrotów do ciągnika rolniczego

norbikk 11 Jul 2017 09:51 3528 32
  • #1
    norbikk
    Level 15  
    Sterownik ma utrzymywać stałe obroty silnika spalinowego diesla sterowanego dawką paliwa w pompie wtryskowej ( ciagnik sadowniczy kubta 7540n)
    Założenia sterownika są takie:
    Zasilanie 12V instalacja samochodowa
    Warunki pracy jak w samochodzie w komorze silnika.
    odczytuje impulsy z wału zakres od 40Hz do 100Hz dla 40Hz to jakieś 1000obr/min
    Możliwość przełączenia na zakresów 20Hz do 50Hz , 10Hz -25Hz
    na ich podstawie porusza np. Link sterując dawką paliwa pompy wtryskowej
    Sterowanie 2 przyciski
    Dokładnie tak jak w tempomacie auta: przycisk + zapamiętuje aktualne obroty przy nie pracującym , a przy pracującym każde następne przyciśnięcie zwiększa o 50obr/min, przycisk – przy nie pracującym powraca do ostatnio używanych a przy pracującym zmniejsza o 50obr/min
    Piny:
    Sygnał +12V podany gotowe do pracy urządzenie
    sygnał +12V gdy obecny urządzenie gotowe do pracy gdy rozłączone wyłącza( czujnik na sprzegla)
    sygnał –12V poprzez żarówki stopu gdy obecny urządzenie gotowe do pracy gdy zniknie pojawi się +12V rozłącza pracę
    Cały problem polega ze bezwładność obrotów jest bardzo mała i musi to być mądrze napisane
    Warunki pracy jak w samochodzie w komorze silnika.
    Potrzebuje jedna, a po testach drugą sztukę.

    Chcę jak najtańszym kosztem wykonać to urządzenie.-100-300zł
    Czas realizacji + - miesiąc.
    Kontakt PW
    Contact the author of the topic by Private Message (PM icon).
  • #2
    maciej_333
    Level 38  
    Proszę zejść na ziemię. Nikt nie wykona takiego sterownika i nie zaprojektuje odpowiedniego regulatora PI/PID do czegoś takiego z tak niską kwotą. Jest to n-ty temat tego typu z budżetem absolutnie nierealnym.

    W celu wykonania takiego urządzenia należałoby najpierw wykonać pomiary tego silnika. Tzn. wypadałoby mieć choćby jego odpowiedź skokową. Pozwoliłoby to dobrać nastawy regulatora. Potem trzeba zrobić elektronikę, napisać program, przeprowadzić testy a następnie skorygować nastawy regulator tj. wykonać jego strojenie. Oczywiście dla tego układu musimy wykonać odpowiednią płytkę i zabezpieczyć ją w szczelnej obudowie z uwagi na trudne warunki pracy. Jak widać nie da się tego zrobić zdalnie. Trzeba eksperymentować na rzeczywistym ciągniku. Dochodzą zatem koszty dojazdów i prac "terenowych". Musisz zatem kolego zwiększyć budżet do jakichś 15000 zł. Obecnie ogłoszenie ma charakter właściwie obraźliwy.
  • #3
    Łukasz.K
    Level 27  
    Tak, to by tyle kosztowało co napisał kolega maciej_333 powyżej.
  • #4
    aaanteka
    Level 42  
    Podobne rozwiązania są stosowane powszechnie w agregatach prądotwórczych . Koszt realizacji ograniczają podzespoły niezbędne do precyzyjnego pomiaru i regulacji , czas potrzebny na określenie algorytmu, czy tu raczej algorytmów pracy. Koszt zlecenia realizacji możliwej do wykonania ,to 3000-5000 pln z VAT.
  • #5
    Łukasz.K
    Level 27  
    Jeżeli ktoś pracuje akurat w danej chwili nad tematami pokrewnymi to może zrobi to za 5000zł w ramach że tak powiem zmniejszonej potrzebnej robocizny. Co nie zmienia że ten za 15000 będzie prawdopodobnie lepiej działał od tego za 3000-5000zł, bo jak wiadomo cudów nie ma.
  • #6
    aaanteka
    Level 42  
    Nie przesadzajmy ,gotowe zestawy tego typu sterowań są dostępne za 3000- 6000 pln. Sterownik można zakupić w kwocie 2000-3000 pln , serwomechanizm od 800-1000 pln.
    Do tego dochodzi odpowiednie ustawienie , oprogramowanie układu dedykowanego sterowania i oczywiście montaż.
  • #7
    Łukasz.K
    Level 27  
    No zestawy może i tak, ale nie indywidualny projekt pod konkretne urządzenie.
  • #8
    dondu
    Moderator on vacation ...
    maciej_333 wrote:
    Proszę zejść na ziemię. Nikt nie wykona takiego sterownika i nie zaprojektuje odpowiedniego regulatora PI/PID do czegoś takiego z tak niską kwotą. Jest to n-ty temat tego typu z budżetem absolutnie nierealnym.

    W celu wykonania takiego urządzenia należałoby najpierw wykonać pomiary tego silnika. Tzn. wypadałoby mieć choćby jego odpowiedź skokową. Pozwoliłoby to dobrać nastawy regulatora.

    Ale zawsze istnieje możliwość pozostawienia regulacji osobie zlecającej, dając jej do tego odpowiednie narzędzie w systemie oraz wstępną informację, co to PID i jak parametrami kombinować.

    De facto więc takie proste prototypowe urządzenie do samodzielnego montażu na gotowych płytkach np. Arduino oraz samodzielnej regulacji w tej kwocie lub niewiele większej pewnie jakiś student, czy hobbysta spokojnie wykona.

    Jedynym minusem będzie zapewne brak chęci dania jakiejkolwiek gwarancji i faktury oczywiście :)
  • #9
    Łukasz.K
    Level 27  
    Kolega Dondu buja w obłokach, ale teoretycznie można by sobie wyobrazić, że coś takiego mogłoby być możliwe.
  • #10
    dondu
    Moderator on vacation ...
    Łukasz.K wrote:
    Kolega Dondu buja w obłokach, ale teoretycznie można by sobie wyobrazić, że coś takiego mogłoby być możliwe.

    Widocznie kolega studentem nie był i projektów takowych nie robił. Jest masę osób, które takie projekty na opisanych wyżej zasadach wykonują.
  • #11
    aaanteka
    Level 42  
    norbikk wrote:
    odczytuje impulsy z wału zakres od 40Hz do 100Hz dla 40Hz to jakieś 1000obr/min
    Możliwość przełączenia na zakresów 20Hz do 50Hz , 10Hz -25Hz

    No jest trochę bujania w obłokach autora , bo który to silnik pracuje z takimi obrotami na obciążeniu , bo przecież o to prawdopodobnie chodzi ( napęd jakiegoś oprysku ,sadzarki automatycznej ,czy temu podobnych sprzętów).
    Zestawy Arduino jednak nie polecałabym ze względu na charakter warunków pracy i konieczność zastosowania profesjonalnych układów wykonawczych a nie jakiś układów serwomechanizmów modelarskich , z którymi co najwyżej mogą one współpracować.
    Chyba ,że ma to sens w przypadku otrzymania godziwej zapłaty w naprawach serwisowych i przeglądach okresowych urządzenia .
    Pewnym rozwiązaniem jest ich zastosowanie w formie panelu obsługującego ,zadajnika ręcznego , obsługi wyświetlacza LCD parametrów pracy , obrotomierza we współpracy z gotowymi układami regulacji obrotów silnika wysokoprężnego . Do tego nadają się wyśmienicie.
    Ale niestety to wszystko nie w kwocie 100-300 pln.
  • #12
    maciej_333
    Level 38  
    dondu wrote:
    Łukasz.K wrote:
    Kolega Dondu buja w obłokach, ale teoretycznie można by sobie wyobrazić, że coś takiego mogłoby być możliwe.

    Widocznie kolega studentem nie był i projektów takowych nie robił. Jest masę osób, które takie projekty na opisanych wyżej zasadach wykonują.

    Oczywiście kolego Dondu, że masz rację. Od kiedy skończyłem studia minęło już ładnych parę lat i faktycznie w tym okresie nie raz tak bywało. Przy takich kwotach często robiłem projekty zaliczeniowe innym kolegom. W trakcie sesji niekiedy byłem w stanie dorobić nawet 1000-2000 zł. Wtedy jednak będąc na studiach stacjonarnych, przyjmując stypendium i utrzymanie ze strony rodziców te kwoty miały zupełnie inną wartość. Na mojej uczelni funkcjonowało zresztą nawet pewne powiedzenie: każdego profesjonalnego programistę można zastąpić skończoną liczbą studentów. Coś w tym jest. Nieprawdaż ?

    Wszystko co napisałem w mojej pierwszej wypowiedzi dotyczyło rozwiązania profesjonalnego i kompleksowego. Stąd ta kwota.
  • #15
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    norbikk wrote:
    przycisk + zapamiętuje aktualne obroty przy nie pracującym


    A jak ma zapamiętać obroty jak silnik nie pracuje?

    Dodano po 1 [minuty]:

    norbikk wrote:
    Cały problem polega ze bezwładność obrotów


    Bezwładnosć maszyny jest mała, zresztą cała praca polega na dodawaniu gazu przy obciążeniu a nie na jałowych obrotach.


    Zresztą nie widze tu wielkich wyzwań.
  • #16
    norbikk
    Level 15  
    Strumien swiadomosc... wrote:
    A jak ma zapamiętać obroty jak silnik nie pracuje?

    Nie pracuje regulator, silnik pracuje trzymam gaz np na 1500obr i mi noga ścierpła przyciskam guzik puszczam gaz sterownik trzyma obroty.
    Strumien swiadomosc... wrote:
    Bezwładnosć maszyny jest mała, zresztą cała praca polega na dodawaniu gazu przy obciążeniu a nie na jałowych obrotach.

    Chyba ma bo wykonałem zrobiłem to używając tempomatu samochodowego i nie spełniło zadania w 100%
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3354725.html
    aaanteka wrote:
    norbikk napisał:
    odczytuje impulsy z wału zakres od 40Hz do 100Hz dla 40Hz to jakieś 1000obr/min


    Możliwość przełączenia na zakresów 20Hz do 50Hz , 10Hz -25Hz


    No jest trochę bujania w obłokach autora , bo który to silnik pracuje z takimi obrotami na obciążeniu , bo przecież o to prawdopodobnie chodzi ( napęd jakiegoś oprysku ,sadzarki automatycznej ,czy temu podobnych sprzętów).

    Dorobiłem koło napinacza paska klinowego z 8 wypustkami
    Koło napinacza wykonuje 1,2x więcej obrotów niż wał
    1000X1,2X8=9600/60=160Hz
    wywalając połowę wypustek mamy 80Hz jeszcze połowe czyli zostaja 2 wypustki jest 40Hz
    Mam wrażenie że te impulsy z czujnika indukcyjnego mogą być problemem dlatego myślałem nad 1 magnesem i czujnikiem hala który pracował by własnie z 20Hz
    Nie wiem czy większa częstotliwość to lepiej czy gorzej dla lepszego dostrojenia.
    Zależy mi na bardzo budżetowym rozwiązaniu amatorskim bez gwarancji faktury itd
    Zrobienie togo to moje hobby nie praca.
  • #17
    wodzu12240
    Level 13  
    Proponowałbym wykorzystanie czujnika Halla TLE 4905 . Czujnik zatrzaskowy , z wyjściem typu otwarty kolektor. Jak dasz rezystor podciągający do plusa to uzyskasz dwa stany albo 0 albo bliski napięciu zasilania . Otrzymasz przebieg o stromych zboczach. Tylko musisz zainstalować dwa magnesy N i S .
  • #18
    aaanteka
    Level 42  
    Kolego istnieją gotowe tego typu rozwiązania ,ale kosztowne i pewnie stąd twoje "hobby":

    Link.

    Zmartwię cię nawet zakładając amatorską realizację na podzespołach modelarskich ,które się do tego nie nadają , to nie przeskoczysz kosztów podzespołów. Policz sobie koszta servomechanizmu ,choćby wspomnianego modułu Arduino, obudowy , czujników.
  • #19
    dondu
    Moderator on vacation ...
    aaanteka wrote:
    Zmartwię cię nawet zakładając amatorską realizację na podzespołach modelarskich ,które się do tego nie nadają , to nie przeskoczysz kosztów podzespołów. Policz sobie koszta servomechanizmu ,choćby wspomnianego modułu Arduino, obudowy , czujników.

    No to policzmy:
    - Serwo 3,5$
    - Płytka Arduino 1,5$
    - Obudowa z pudełka ze sklepu AGD 5zł
    - Dodatkowe elementy na zasilaniu - "pi razy oko" 2$.
    - Czujniki obrotów (hallotron) 0,5$
    - Inne 2$
    Razem: 7,5$ * 3,8zł/$ + 5zł = 33,5zł.
    ... z darmową dostawą prosto z Chin.

    Autor napisał:

    norbikk wrote:
    Chcę jak najtańszym kosztem wykonać to urządzenie.-100-300zł

    W górnym przedziale zostaje więc dla przysłowiowego studenta około 260zł.
  • #20
    norbikk
    Level 15  
    aaanteka wrote:
    Kolego istnieją gotowe tego typu rozwiązania ,ale kosztowne i pewnie stąd twoje "hobby":

    Link.

    Zmartwię cię nawet zakładając amatorską realizację na podzespołach modelarskich ,które się do tego nie nadają , to nie przeskoczysz kosztów podzespołów. Policz sobie koszta servomechanizmu ,choćby wspomnianego modułu Arduino, obudowy , czujników.

    Naprawdę dziękuje za tego typu pomoc , nie szukam gotowego urządzenia za 3000-10 000 zł
    Gdybym chciał gotowe zmontowane urządzenie najłątwiejszym sposobem ,to kupił bym ciągnik z taka funkcją za bagatela 250 tys zł i również rozwiązywało by to mój problem.
    Z tego co się orientuje arduino 30zł serwo 30zł czujnik indukcyjny mam ewentualnie zmnienie na halla za 20zł.
    Jeżeli kogoś to zlecenie śmieszy , bo zarabia grube tys to gratuluje , ale nie wszyscy są w tak dobrym położeniu i muszą kombinwać .
  • #21
    aaanteka
    Level 42  
    Sam kolega widzi ,że chce rozwiązania za 100 pln ,a koszta z grubsza wyliczył kolega na 80 pln ,bez kosztów zakupu, obudowy , przewodów .

    Nie znamy kolegi i nie wiemy ,czy przypadkiem nowy kolega powołujący się na hobby ,nie jest przypadkiem firmą usługową chcącą konkurencyjnie wykonywać takie urządzenia w stosunku do produktów renomowanych producentów .

    Temat wielokrotnie przerabiany zresztą przez wielu nigdy nie doczekał się końcowej realizacji bez zastosowania jednak profesjonalnego sterownika i aktuatora , zaadaptowanego choćby z układów samochodowych , czy maszyn budowlanych.
    Nie zastanawiał się kolega , dlaczego w takim razie skoro ,byłoby to możliwe producenci nie stosują serwomechanizmów typu modelarskiego ,a specjalistyczne aktuatory ?

    Link 1

    Link 2

    Link 3
  • #23
    dusoft
    Level 11  
    norbikk wrote:
    ... silnik pracuje trzymam gaz np na 1500obr i mi noga ścierpła przyciskam guzik puszczam gaz sterownik trzyma obroty.

    Można zrobić tak, jak to było rozwiązane w reflektorze APM-90M ( https://pl.wikipedia.org/wiki/Reflektor_lotniskowy_APM-90M )
    Prócz regulatora elektromechanicznego był tam "ręczny gaz", który posiadał prostą blokadę linki - można było w ten sposób utrzymywać stałe obroty - oczywiście to rozwiązanie w przeciwieństwie do regulatora elektromechanicznego nie zapewniało stałych obrotów w funkcji obciążenia - ale nie trzeba było trzymać nogi na pedale gazu.

    Regulator elektromechaniczny odwrotnie proporcjonalnie do napięcia prądnicy regulował otwarcie przepustnicy - czyli działał automatycznie.
  • #24
    norbikk
    Level 15  
    aaanteka wrote:
    ub też zainteresować się gotowymi produktami tego typu .

    Już przerabiałem zmontowałem na urządzeniu zapożyczonym z samochodu i nie działa bo to nie do tego ma służyć proszę zobaczyć mój inny temat:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3354725.html
    dusoft wrote:
    Można zrobić tak, jak to było rozwiązane w reflektorze APM-90M ( https://pl.wikipedia.org/wiki/Reflektor_lotniskowy_APM-90M )
    Prócz regulatora elektromechanicznego był tam "ręczny gaz", który posiadał prostą blokadę linki

    Ciągnik rolniczy ma ręczny gaz ale niektóre zabiegi agrotechniczne wymagają stałych obrotów +- 50 co z terenem górzystym i paredziesiat nawrotów 30 razy w roku stwarza problem.
  • #25
    aaanteka
    Level 42  
    norbikk wrote:
    Już przerabiałem zmontowałem na urządzeniu zapożyczonym z samochodu i nie działa bo to nie do tego ma służyć proszę

    To proszę wytłumaczyć do czego ma służyć kolegi układ jak nie do tego ?
    norbikk wrote:
    Sterownik ma utrzymywać stałe obroty silnika spalinowego diesla sterowanego dawką paliwa w pompie wtryskowej ( ciagnik sadowniczy kubta 7540n)
    Założenia sterownika są takie:
    Zasilanie 12V instalacja samochodowa
    Warunki pracy jak w samochodzie w komorze silnika.
    odczytuje impulsy z wału zakres od 40Hz do 100Hz dla 40Hz to jakieś 1000obr/min
    Możliwość przełączenia na zakresów 20Hz do 50Hz , 10Hz -25Hz
    na ich podstawie porusza np. Link sterując dawką paliwa pompy wtryskowej
    Sterowanie 2 przyciski
    Dokładnie tak jak w tempomacie auta: przycisk + zapamiętuje aktualne obroty przy nie pracującym , a przy pracującym każde następne przyciśnięcie zwiększa o 50obr/min, przycisk – przy nie pracującym powraca do ostatnio używanych a przy pracującym zmniejsza o 50obr/min

    Przecież to wręcz wyjęte z instrukcji obsługi tego typu urządzenia ?
  • #26
    norbikk
    Level 15  
    aaanteka wrote:
    To proszę wytłumaczyć do czego ma służyć kolegi układ jak nie do tego ?

    banda.amatorów wrote:
    Tempomat samochodowy jest zaprogramowany do pracy z dużą bezwładnością pojazdu, gdzie otwarcie przepustnicy np. w 100% na typowym biegu podczas jazdy zajmie silnikowi dobre kilkadziesiąt sekund zanim zwiększy prędkość do maksimum i odwrotnie.

    W ciągniku przy prędkościach roboczych <20km/h otwarcie dźwigni zadającej dawkę wtryskową = wzrost prędkości do maksimum w ciągu poniżej sekundy lub kliku zależnie co ciągasz.


    Dokładnie w tym jest problem
    Widziałem tego typu uniwersalne urządzenia na yotube zamontowane do amatorskich agregatów i faluja obroty.
    U mnie jest identycznie na niskich biegach na wysokich sprawdza sie idealnie
    Ale ja potrzebuje właśnie do niskich prędkości
  • #27
    aaanteka
    Level 42  
    norbikk wrote:
    Ciągnik rolniczy ma ręczny gaz ale niektóre zabiegi agrotechniczne wymagają stałych obrotów +- 50 co z terenem górzystym i paredziesiat nawrotów 30 razy w roku stwarza problem.

    Dlatego konieczny jest drogi system z aktuatorem z prawdziwego zdarzenia a nie serwomechanizmem, ale nikt nie chce słuchać praktyków , tylko teoretyków. Dlatego też na samym początku zwróciłam uwagę na zaniżony budżet , wskazując rozwiązania produkcyjne. Uogólniając należy odpowiedzieć sobie na pytanie :
    -czy chodzi ci o stabilizację momentu obrotowego , prędkości postępowej ,czy obrotów silnika ? Wtedy zrozumiesz ,że zagadnie nie jest takie proste jak się wydaje na pierwszy "rzut oka" i wymaga nakładów.
  • #29
    -XantiO-
    Level 21  
    Ja bym spróbował zwiększyć ilość impulsów na obrót wału.
  • #30
    Urgon
    Level 38  
    AVE...

    Jeśli tempomat źle działa na niskich obrotach, to wystarczy zwiększyć ilość impulsów na obrót z czujnika obrotów, by go oszukać. To raz. Dwa, takiego projektu mógłbym się podjąć za minimum 3k złotych + koszty transportu + zakwaterowanie na miejscu na kilka dni potrzebne do doregulowania algorytmu. I dlatego tak tanio, bo nie mam doświadczenia zawodowego...