Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenia dmuchawy samochodowej 12V pod zasilacz atx.

Zulok 11 Lip 2017 22:57 705 9
  • #1 11 Lip 2017 22:57
    Zulok
    Poziom 13  

    Witam

    Chciałem zrobić prosty filtr powietrza z dmuchawy samochodowej . Dmuchawę zmierzyłem ile pobiera amper podczas pracy -8A, dobrałem odpowiedni stary zasilacz jaki posiadałem- serwerowy 16A na linii 12V. Nie wiem ile wynosi prąd rozruchu dmuchawy, ale myślę że mam odpowiedni margines mocy. Na forum przeczytałem że muszę podłączyć jakieś obciążenie pod linię 5 V więc tak też zrobiłem, podłączyłem rezystor 10ohm dużej mocy. Problem z dmuchawą mam taki że po podłączeniu powoduje wyłącznie zasilacza, słyszę tylko jak dmucha próbuje wystartować i koniec, czasami wystartuje i już pracuje normalnie.
    Czy problem tkwi z zbyt słabym zasilaczu, złym doborem obciążenia linii 5V?
    Myślałem jeszcze nad zamontowaniem opornicy z samochodu z przełącznikiem miedzy prędkościami, zmniejszy to prąd rozruchu i chyba naprawi problem ale komplikuje konstrukcje.
    Co mogę zrobić by wyeliminować problem?

    0 9
  • #2 11 Lip 2017 22:59
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Te 8 A to pobiera w czasie pracy, a ile w rozruchu?

    0
  • #3 11 Lip 2017 23:04
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    Zulok napisał:
    Co mogę zrobić by wyeliminować problem?

    Podczas rozruchu pobiera większy prąd. Dodaj rezystor szeregowo z dmuchawą, albo pokombinuj z dużą indukcyjnością szeregowo - też ograniczy prąd, ale podczas pracy nie będzie się na niej wydzielała tak duża moc jak na rezystorze.

    0
  • #4 11 Lip 2017 23:13
    kwazar
    Poziom 29  

    Zasilacze ATX mają w takich zastosowaniach taką wadę, że po przekroczeniu progu prądowego wyłączają się.
    Najlepiej by było, abyś trochę przerobił zasilacz tak aby stabilizował prąd przy pewnej wartości ( np. 10 A), a nie wyłączał.
    Jest wiele rozwiązań takich modyfikacji zasilacza.

    0
  • #5 13 Lip 2017 23:28
    Zulok
    Poziom 13  

    Dzięki za odpowiedz. Widzę że sprawa wygląda na bardziej skomplikowaną, myślałem że gdzieś robię błąd. Przeróbka zasilacz raczej przekracza moje umiejętności.
    Chciał bym wykorzystać pełne obrony dmuchawy więc sam opornik zmniejszający pobór co za tym idzie obroty raczej odpada.
    Czyli jak rozumiem jednak problemem jest prąd rozruchu i jeśli nie przekroczę progu prądowego będzie ok.
    Jak mogę sprawdzić ile wynosi próg prądowy dla mojego zasilacza? Jest na to jakiś standard/tabel według mocy?
    Czyli jednak opornica samochodowa i włącznik obrotowy rozwiąże problem - łagodny start i na najwyższym biegu omijam opornice i mam pełne obroty, dobrze myślę ?

    0
  • #6 13 Lip 2017 23:34
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Zulok napisał:
    Jest na to jakiś standard/tabel według mocy?

    Standartu nie ma, w przybliżeniu prąd rozruchowy wynika z rezystancji silnika Rs; I=U/R. Rs będzie trudno zmierzyć omomierzem, potrzebny mostek.
    Zulok napisał:
    dobrze myślę

    Tak.
    Jeśli chcesz to "zautomatyzować" - aby nie było potrzeby ręcznego przełączania - zastosuj przekaźnik zwierający ten opornik R1 po czasie ok. 1 sek, ten czas opóźnienia można uzyskać prostym układem RC+tranzystor.
    Opornik R1= ok. 12V/16A= ok. 0,75Ω odpowiedniej mocy (rzędu 20W).

    0
  • #7 14 Lip 2017 06:14
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Zmień zasilacz na trsnsformatorowy i po problemie.

    0
  • #8 16 Lip 2017 17:41
    Zulok
    Poziom 13  

    trymer01 napisał:
    Tak.
    Jeśli chcesz to "zautomatyzować" - aby nie było potrzeby ręcznego przełączania - zastosuj przekaźnik zwierający ten opornik R1 po czasie ok. 1 sek, ten czas opóźnienia można uzyskać prostym układem RC+tranzystor.
    Opornik R1= ok. 12V/16A= ok. 0,75Ω odpowiedniej mocy (rzędu 20W).

    To jest dobry pomysł.
    Wczoraj jeszcze wpadłem jeden pomysł. Co będzie jak pierwsze podłącze dmuchawę na 5V (obciążenie 26A), to ją trochę rozkręci i szybko przełączę na 12V. Przełączałem ręcznie kable w kostce i jak zrobiłem to umiejętnie to wszystko to działało prawidłowo, zrobiłem kilka prób i zasilacz się nie wyłączał. Mam teraz plan zastosować włącznik 3- pozycyjny i przełączać pierwsze na 5 V i po chwili na 12V- trochę takie rozwiązanie jak przełącznik w gwieździe(chodzi o cechę łagodnego rozruchu). Jeszcze nie wiem czy zrobię to na przekaźnikach czy znajdę u siebie jakiś pasujący włącznik wytrzymujący tak wysoki amperaż. Może nie będzie to fachowe rozwiązanie ale ważne by działało. Co o tym sądzicie?

    0
  • #9 16 Lip 2017 17:50
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    Zulok napisał:
    Może nie będzie to fachowe rozwiązanie ale ważne by działało. Co o tym sądzicie?

    Mi się podoba. Pamiętaj tylko, że przy obciążeniu linii 5V rośnie napięcie na linii 12V oraz na odwrót, przyjmując że obciążasz tylko jedną z nich.

    0
  • #10 30 Wrz 2017 13:35
    Zulok
    Poziom 13  

    Zapomniałem odpisać, bo układ uruchomiłem dopiero po miesiącu. Tak jak wcześniej pisałem wszystko zrobiłem na przekaźnikach z samochodu by nic się nie popaliło. Ten trójpozycyjny przełącznik działa prawidłowo. Temat zamykam.

    0