Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ włączania świateł awaryjnych podczas "awaryjnego hamowania"

12 Lip 2017 19:20 7185 23
  • Poziom 23  
    Witam,
    Chciałbym do swoich czterech kółek dorobić układ awaryjnego hamowania i nie wiem jaką logikę układu zrobić, nie wiem jak to działa w urządzeniu fabrycznym, ale wg. mnie układ mierzy prędkość i w momencie naciśnięcia pedału hamulca zaczyna odmierzać czas. Mikrokontroler i po sprawie, ale ...

    Jaki musi być spadek prędkości i w jakim czasie żeby załączył się układ awaryjnego hamowania ( powiedzmy trzykrotne czy tam pięciokrotne mrugnięcie awaryjnymi ) ?

    Moderowany przez CameR:

    ESS - Emergency Stop Signal

    Regulamin 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, określający "Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania" dopuszcza stosowanie systemu ESS w samochodach klasy M1 (osobowe) i N1 (dostawcze do 3,5t) o następujących parametrach:
    "Sygnał musi się włączać z chwilą, gdy uruchomienie układu hamulcowego roboczego powoduje opóźnienie równe co najmniej 6 m/s2. Sygnał musi się wyłączać najpóźniej z chwilą, gdy wartość opóźnienia spada poniżej 2,5 m/s2."

    Regulamin 48 EKG ONZ określa częstotliwość pulsowania świateł awaryjnych stop na 4Hz +/- 1, chyba, że są to światła żarowe, wtedy 4Hz +0/-1.

  • Poziom 43  
    To jest chyba zależne od samochodu. W swoim to mam a nigdy mi się awaryjne nie włączyły więc możesz wziąć pod uwagę na jakie sytuacje nie reaguje.
    Parę razy hamowałem awaryjnie, prędkość od 30 do 60 km/h sytuacje typu pierwszy wtargnął na jezdnię, samochód wymusił pierwszeństwo, rower wjechał na kurs kolizyjny itp. W żadnym przypadku nie wyhamowałem do zera absolutnego, nie wymagała tego sytuacja. Prędkość końcowa od toczenia jakieś 5 km/h do 20 km /h. Awaryjne się nie włączyły.
  • Poziom 17  
    A nie lepiej jakby przy nagłym, awaryjnym hamowaniu migały światła STOP (funkcja ESS)?
    Link
  • Poziom 39  
    Głowy nie dam, ale w układach świateł awaryjnego hamowania wykorzystywany jest akcelerometr. Być może nawet mechanizm bezwładonościowy, który załącza światła awaryjne. Wyłączanie przez wzrost prędkości ( i tutaj być może pomiar czasu) lub przyciskiem świateł. Ja stwierdzam, że układy montowane firmowo z pewnością działają. Miewałem już niemało załączeń także w ruchu miejskim kiedy trzeba reagować na szybkie zmiany sygnalizacj świetlnej.
  • Poziom 31  
    Można zbudować równię pochyłą po której będzie przetaczac się kulka i załączać styki załączające przerywacz świateł awaryjnych od malucha.
    W terenie płaskim nie ma problemu można doświadczalnie dobrać kąt pochylenia równi pod który będzie przetaczać się kulka. W terenie górzystym trzeba by robić korekcję pochylenia równi pochyłej. Można to zrobić też mechanicznie, ciężarek i mimośród.
  • Poziom 17  
    Tu masz gotowy moduł ESS, który wystarczy tylko zamontować.
    Link
  • Poziom 43  
    mczapski napisał:
    Głowy nie dam, ale w układach świateł awaryjnego hamowania wykorzystywany jest akcelerometr.

    Elektronika wykorzystuje ten sam czujnik co system ESP. W swojej megi włączyłem ten system tylko raz, jak odechciało mi się przelecieć skrzyżowanie na żółtym i wyhamowałem przed światłami z ok. 70 do 0 z butem w podłodze, na początku myślałem, że standardowo uwalił się guzik od awaryjek :D ale po kilku mignięciach awaryjki same zgasły..
  • Poziom 28  
    Można to sprzęgnąć z działaniem układu (pompy) ABS. Pomijam legalność tego tworu (homologacja)
  • Poziom 23  
    davidos_77 napisał:
    Tu masz gotowy moduł ESS, który wystarczy tylko zamontować.
    Link


    wie ktoś gdzie ten gotowy moduł kupić ? w linku jest tylko opis urządzenia. Z tego co wygooglowałem to jest to niedostępne.
  • Poziom 17  
    ziguś napisał:
    davidos_77 napisał:
    Tu masz gotowy moduł ESS, który wystarczy tylko zamontować.
    Link


    wie ktoś gdzie ten gotowy moduł kupić ? w linku jest tylko opis urządzenia. Z tego co wygooglowałem to jest to niedostępne.


    tel. 61 8679890
    biuro(malpa)rymi.pl
  • Poziom 14  
    Ja zakupiłem właśnie od rymi moduł ESS i rymi stop. Jeden podłączyłem pod 3 stop a dodatkowo równolegle działa rymi stop czyli ten "rozszerzający" się pasek led.
  • Poziom 37  
    jak ktoś w Ciebie wjedzie, a będzie drogo, spodziewaj się że smutni panowie z kancelarii odszkodowawczej sprawdzą każdy przecinek w homologacji świateł, i wskażą że twoja wina

    Inaczej mówiąc w EC/PL przeróbki mają znaczenie prawne, choć na dorocznym przeglądzie może "przejść", ale jak się ma pecha ...
  • Poziom 23  
    Zmówiłem w RYMI układ ESS, 53zł z przesyłką. Wg. mnie nie opłaca się bawić samemu, bo koszt części, przesyłki, płytka, robota, a i programu za 5 minut się nie napisze ...

    Takie mam szczęście że 3 razy ktoś nabił mi się na tył ( nie było ostrego hamowania, po prostu się zagapili ). Za trzecim razem to ja lekko przyhamowałem mimo że byłem na drodze z pierwszeństwem, ale gdybym nie przyhamował to kobieta by wymusiła, jak policja przyjechała powiedzieli klientowi od razu, panie kierowco pan ma tak ocenić warunki i sytuację na drodze żeby zdążyć bezpiecznie wyhamować. Mam kolegę w policji i wiem tyle że jak najedziesz klientowi na tył, a ten jest trzeźwy, to nie ma gadania, twoja wina, no chyba że poszkodowany ma coś w wydychanym to choćby nie jego wina to i tak jego ...
  • Poziom 23  
    JacekCz napisał:
    jak ktoś w Ciebie wjedzie, a będzie drogo, spodziewaj się że smutni panowie z kancelarii odszkodowawczej sprawdzą każdy przecinek w homologacji świateł, i wskażą że twoja wina

    Inaczej mówiąc w EC/PL przeróbki mają znaczenie prawne, choć na dorocznym przeglądzie może "przejść", ale jak się ma pecha ...


    Nic nie zrobią .

    W BMW od e90 w górę ( ale i e46 też da się ) jest to opcja do włączenia w opcjach i powiązana z ABS/DSC .
  • Poziom 39  
    W BMW od e90 w górę ( ale i e46 też da się ) jest to opcja do włączenia w opcjach i powiązana z ABS/DSC
    A skąd kolega wie, że chodzi tutaj o takie auto?
    Z jednej strony przyznaję, że postęp musi być. Ale z drugij nie chciałbym aby po drogach poruszały się niestandardowe rozwiązania. Przyznaję, że spotkałem na ulicy rozwiązania być może ESS i przyznaję, że miałem problem jak zinterpretować ową choinkę. Czy hamuje, czy ostrzega, czy bawi się? A kiedy czytam, że trzecie światło STOP będzie się zachowywało inaczej niż niż poboczne to już całkiem mi nie pasuje. Ale przyznaję, że problem głównie dotyczy badających prawo. Przy przeglądach technicznych chyba trudno wykrywalne.

    Kolego paszczakq.
    Mnie się wydawało, że podróż samochodem osobowym nawet w warunkach wielkomiejskich wprawdzie nie jest relaksem, ale też nie stresogennym wyścigiem. Właśnie obecni spece od sterowania społeczeństwami fundują nam takie dodatkowe obciążenia. Nigdy nie pogodziłem się z nakazem używania świateł dziennych, jako że wyznaję iż ludzie mało spostrzegawczy zwyczajnie nie kwalifikują się do jazdy samochodem. A tymczasem fundujemy sobie nowe kłopoty a później pobyt w zakładach psychiatrycznych ( atych jest zbyt mało).
  • Poziom 23  
    Takie mrugające światło jest o wiele lepiej postrzegane przez umysł człowieka niż stałe i z większej odległości . W wyścigach F1 to już standard . Nowe auta ( pomijam golasy kompletne ) też to mają .

    Lampka rowerowa z tyłu czerwona o wiele lepiej sprawdza się migając własnie niż świecąc . Pomijam kilkakrotnie dłuższy czas pracy . Jak już w temacie to mało który rowerzysta wie że przednia biała lampka nie może mrugać ( w DE także oślepiać ) .
  • Poziom 14  
    JacekCz napisał:
    jak ktoś w Ciebie wjedzie, a będzie drogo, spodziewaj się że smutni panowie z kancelarii odszkodowawczej sprawdzą każdy przecinek w homologacji świateł, i wskażą że twoja wina

    Inaczej mówiąc w EC/PL przeróbki mają znaczenie prawne, choć na dorocznym przeglądzie może "przejść", ale jak się ma pecha ...


    Nie mam teraz możliwości przytoczenia linku (piszę z urządzenia mobilnego) ale jest dyrektywa UE dopuszczająca taki rodzaj świateł stopu. Nie wyróżnia ona ani marki ani rocznika. Określa tylko parametry przy jakich migotanie ma się uruchamiać i wyłączać. Także nie sądzę, że jak ktoś we mnie wjedzie to ja będę miał problem. Oprócz 3 nieobowiązkowego w posiadaniu światła stop są jeszcze dwie lampy po lewej i prawej stronie pojazdu.
  • Poziom 35  
    W moim Peugeocie 308 zapalają się awaryjne podczas mocnego hamowania tj. zadziałania ABS-u.
  • Poziom 23  
    W Smarcie też tak jest i po dzwonie też .

    Ja tam nie widzę problemu w takim rozwiązaniu a nawet jest bardzo pomocne . Szukacie problemu tam gdzie nie ma .

    Własnie mam za sobą noc 200 km i tu jest masakra . Co 3 może 4 auto ma źle ustawione światła .Świeci albo sobie na zderzak albo w chmury . Może za czasów malucha to nie miało znaczenia ale teraz już tak , Jak taki ksenon przywali po oczach to zajączki biegają z 10 sekund i jedziemy w ciemno .

    Dzienne to już kolejna fantastyka . Jakieś paski ledowe czy lampki choinkowe , albo nie działa albo świeci gorzej niż pozycyjne .
  • Poziom 39  
    Właściwie dyskusja dla sztuki więc bez żadnych wniosków. Dlatego też pozwolę sobie napisać odnośnie ostatniej wypowiedzi. Otóż narzekania kolegi paszczakq wynikają właśnie z radosnej twórczości kolejnych wynalazców. I fakt, że jakieś rozwiązanie jaest zastosowane w firmowej konstrukcji wynika z badań i ustaleń prawnych. Temu służy homologacja. I zapewne takie rozwiązania są bezpieczne a już nie wiadomo, czy można tak powiedzieć o dowolnych samodzielnych konstrukcjach. Chociaż coraz częściej podejrzewam, iż niektóre rozwiązania mają głównie uatrakcyjnić wyrób.
  • Poziom 14  
    paszczakq napisał:

    Własnie mam za sobą noc 200 km i tu jest masakra . Co 3 może 4 auto ma źle ustawione światła .Świeci albo sobie na zderzak albo w chmury . Może za czasów malucha to nie miało znaczenia ale teraz już tak , Jak taki ksenon przywali po oczach to zajączki biegają z 10 sekund i jedziemy w ciemno .

    Dzienne to już kolejna fantastyka . Jakieś paski ledowe czy lampki choinkowe , albo nie działa albo świeci gorzej niż pozycyjne .


    Zgadzam się z Tobą całkowicie. Jeszcze stop niech mnie razi, stop jest po to, żeby walił po oczach problemem są tu stare kilkunastoletnie auta gdzie odblask już dawno spadł w lampie i w słoneczny dzień nie widać, że hamuje mnóstwo jest takich delikwentów. A jak jeszcze ma 3 stop niesprawny to można go tak cudnie załadować w d(_!_)ę, że hej.

    Ale nie tylko, np. nowe auta choćby skoda octavia III lub rapid powierzchnia kierunku niewiele większa od paczki zapałek. Ok technologia LED kapitalnie widoczna nocą z bardzo daleka natomiast pod słońce, pod pewnym kątem bardzo słabo czasem widać gdy ktoś sygnalizuje manewr, a to przecież najnowsze co jest na rynku.

    Wracając do świateł przednich faktycznie jazda nocą nawet autostradą bywa strasznie uciążliwa. Co ci ludzie mają w tych lampach za żarówki i jak mają te światła ustawione to pewnie sam diabeł nie wie.
  • Poziom 39  
    Bambek napisał:
    Co ci ludzie mają w tych lampach za żarówki.......


    Ano takie jakie są w sklepach. Niestety w naszym pięknym kraju handluje się dziadostwem pierwszej jakości i tu jest problem. Żarówka do reflektora ( H4, H7 itp) powinna być tak wykonana że jak spali się Osram to nowy philips ma świecić tak samo bez regulacji, która w przypadku żarówek z marketów często nic nie daje. Powinna być regulowana prawem kontrola jakości produktów wpływających na bezpieczeństwo pod rygorem dożywocia za produkcję i dystrybucję chłamu.
  • Poziom 21  
    Witam.
    paszczakq napisał:
    [...] Nowe auta ( pomijam golasy kompletne ) też to mają .[...]

    Z tym że nie na pewno i nie do końca - moja Fabia III Style (najwyższe fabryczne wyposażenie) + wiele innych dodatków, model rocznikowy 2017 właśnie nie ma; natomiast Megane II 2003 taką funkcję posiada.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 43  
    D_Mrozu napisał:
    Megane II 2003 taką funkcję posiada.

    Tylko w wersji z ESP.