Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator bezobsługowy - Akumulator - wysadzone "oczko" podczas łado

Bubush 13 Lip 2017 09:07 2073 35
  • #1 13 Lip 2017 09:07
    Bubush
    Poziom 5  

    Witam. Wczoraj wieczorem podłączyłem pod ładowarkę automatyczną marki ctek mxs 5.0 12v 5a bezobsługowy akumulator głębokiego rozładowania Yuassa 100 Ah. Wybrałem tryb ładowania akumulatora samochodowego. Akumulator jest nowy, zakupiony w czerwcu br. pierwsze ładowanie. Ładowarka również nowa, używana pierwszy raz, wczoraj odebrałem ją z paczkomatu. Kiedy dziś rano sprawdzałem stan naładowania prostownik pokazywał, że nadal ładuje baterię ( paliła się 4 dioda ). Po około 3 godzinach, kiedy ponownie poszedłem do akumulatora stwierdziłem, że obudowa jest odkształcona, zaślepka "oczka" kontrolnego wysadzona, zaś elektrolit wywaliło na zewnątrz. Gdzie szukać przyczyny ?

    0 29
  • #2 13 Lip 2017 09:31
    vodiczka
    Poziom 43  

    Przeładowany akumulator, wydzielające się gazy dokonały dzieła zniszczenia.
    Szczęście w nieszczęściu, że nie doszło do wybuchu. Winna ładowarka, która nie zakończyła ładowania po osiągnięciu końcowego napięcia.
    Z drugiej strony nie można wykluczyć zwarcia w jednej z cel akumulatora, choć to mniej prawdopodobne.

    W jakim celu ładowałeś nowy akumulator? Co pokazywało oczko kontrolne przed rozpoczęciem ładowania?

    0
  • #3 13 Lip 2017 09:35
    brofran
    Poziom 37  

    Albo akumulator miał fabryczną wadę ( zwarcie 1 celi ) , albo prostownik niesprawny. Pamiętaj na przyszłość że pierwsze ładowanie musi być przeprowadzane pod nadzorem i kontrolą . :cry:

    1
  • #4 13 Lip 2017 09:38
    Pawel Budziszewski
    Poziom 1  

    W tej sytuacji pozostaje tylko sprawdzenie ładowarki.Nie znam modelu,a taki efekt może dać ładowanie prądem przemiennym,lub zwarcie zacisków( możliwe jeśli w trakcie pracy ładowarka uległa uszkodzeniu a nie zadziałało zabezpieczenie). Wada akumulatora bardzo mało prawdopodobna i pomimo gwarancji ( zakładam , że ją masz ) trudno będzie udowodnić,że uszkodzenie nie powstało z Twojej winy.

    0
  • #5 13 Lip 2017 10:01
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Mi to bardziej wyglada na ładowanie naładowanego akumulatora i automatyczne załączenie w ładowarce funkcji Recond. Był już na forum podobny przypadek opisany. Ładowanie testowe ctekiem akumulatora w samochodzie skończyło się kałużą elektrolitu pod samochodem.

    0
  • #6 13 Lip 2017 10:39
    Bubush
    Poziom 5  

    Przed ładowaniem sprawdzałem akumulator miernikiem iniwersalnym. Pokazał napięcie 12,4 V. Poza tym ładowarka Ctex jest ponoć automatyczna, więc nie powinno dojść do przeładowania. Przy pierwszym podłączeniu ładowarki do aku zapaliły się 3 diody z ośmiu, co wskazywało że akumulator jest nienaładowany. Kiedy potem pierwszy raz zaglądałem do akumulatora paliły się 4 diody, co by wskazywało, że akumulator doładował się do 80 % pojemności ( według instrukcji ładowarki ). I jeszcze jedno. Po tym "incydencie" sprawdzałem miernikiem prąd ładowania ładowarki. Pokazuje 0.

    0
  • #7 13 Lip 2017 10:52
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Czy akumulator był czymkolwiek obciążony w czasie ładowania? Napiecie 14,7V nie moglo spowodować takich efektów, 15,8V w funkcji Recond już tak. Funkcja ta włącza sie wtedy, gdy po zakończeniu ładowania w ciągu kilku min napiecie akumulatora spadnie do 12,8V

    0
  • #8 13 Lip 2017 10:56
    Bubush
    Poziom 5  

    Nie. Akumulator został zakupiony do silnika elektrycznego łódki. Funkcja Recond na pewno nie została włączona. Sprawdzałem po odłączeniu aku od ładowarki. Ctex zachowuje ostatnie ustawienia i pokazuje tryb ładowania baterii samochodowej. Szlag mnie trafił, bo i akumulator i ładowarka to "nówki sztuki".

    0
  • #9 13 Lip 2017 11:39
    mariuszp19
    Poziom 32  

    Wystraszyłeś mnie tym postem. Zakupiłem ostatnio taką samą ładowarkę zachęcony dobrymi opiniami, ale jeszcze nie używałem. Wobec tego czekam na dalsze hipotezy w tym wątku. Może ktoś miał podobny przypadek i podzieli się wiedzą.

    0
  • #10 13 Lip 2017 11:48
    Bubush
    Poziom 5  

    Dodaje, że tego samego dnia, od południa ładowałem tym prostownikiem akumulator 9 Ah, 12 V od samochodu zabawki. Miał 12 V przed ładowaniem. To było dziewicze użycie tej ładowarki. Po 7-8 godzinach na prostowniku paliła się siódma dioda ( pełne naładowanie ). Po odłączeniu ładowarki miernik pokazał 13,4 V. W tym przypadku nic nieprzewidzianego nie zaszło. Tak więc wszystko wskazuje, że to może być wada fabryczna akumulatora. Muszę jeszcze sprawdzić prąd ładowania ładowarki. Chyba może to być trudne, jako że ładowarka jest automatyczna, więc nie wiem, czy w przypadku niepodłączonego akumulatora miernik coś wykaże na krokodylkach.

    0
  • #12 13 Lip 2017 13:04
    vodiczka
    Poziom 43  

    Bubush napisał:
    Tak więc wszystko wskazuje, że to może być wada fabryczna akumulatora.
    Jaka? Jedyna jaką widzę to zwarcie celi w trakcie ładowania. Wtedy napięcie akumulatora nigdy nie osiągnie takiego jaki ma w pełni naładowany a ładowarka nie zakończy ładowania.
    Bubush napisał:
    Przed ładowaniem sprawdzałem akumulator miernikiem uniwersalnym. Pokazał napięcie 12,4 V
    Czyli przed ładowaniem był dobry. Przy zwartej celi napięcie nie przekrocza 10,5V.

    0
  • #13 13 Lip 2017 13:46
    abart64
    Poziom 28  

    Ja podejrzewam przerwę. Nie wiem jak jest łączony między ogniwami, ale pewnie zgrzewany przez grodzie. Wada fabryczna,wadliwie zgrzali, zdarza się. Nagazowany podczas ładowania , nawet normalnego ,połączenie się rozpada z zaiskrzeniem i jest małe bum. Nic nadzwyczajnego.

    0
  • #14 13 Lip 2017 14:32
    Bubush
    Poziom 5  

    Obawiam się, że sprzedawca zrzuci winę na niewłaściwą obsługę akumulatora, czyli na mnie. Bardzo trudno mi będzie udowodnić, że ładowałem akumulator zgodnie z zasadami sztuki. Mam co prawda rachunek na zakup ładowarki , ale został on dokonany już po zakupie akumulatora. Przed zakupem baterii pytałem telefonicznie sprzedającego, czy do tego akumulatora jest potrzebna specjalna ładowarka, ale poinformowano mnie, że wystarczy zwykły prostownik, bo to w sumie bateria kwasowa. Poczytałem trochę na forach i w związku z tym, że akumulator niedoładowywany traci moc poniżej pewnego napięcia, postanowiłem zakupić Ctek`a. Wprawdzie jest dość drogi, ale jego konstrukcja pozwala na pozostawienie akumulatora podłączonego do ładowarki, która po wykryciu spadku mocy doładowuje akumulator automatycznie.

    0
  • #15 13 Lip 2017 14:40
    brofran
    Poziom 37  

    Bubush napisał:
    Obawiam się, że sprzedawca zrzuci winę na niewłaściwą obsługę akumulatora

    Oddaj akumulator , niech sprzedawca wyśle do producenta . Tam dokładnie go sprawdzą i gdy stwierdzą że była wada fabryczna , to dostaniesz nowy.

    1
  • #16 13 Lip 2017 15:07
    Bubush
    Poziom 5  

    Tak zrobię. Nie mam raczej innego wyboru, poza wydaniem kolejnych 500 zł. Wprawdzie nie znam się na układach elektrycznych, ale wydaje mi się, że nowy, dwa razy eksploatowany i wyładowany przez elektryczny silnik łódki do napięcia 12,4 V akumulator głębokiego rozładowania, nie powinien gotować elektrolitu w takim, jak również w minimalnym stopniu. Tym bardziej, że ładowarka jest nowa i automatyczna a poza tym za pierwszym razem prawidłowo naładowała mniejszą baterię do napięcia 13,4 V.

    0
  • #17 13 Lip 2017 15:30
    abart64
    Poziom 28  

    Gazowanie jest normalnym zjawiskiem podczas ładowania. Po to zresztą akumulatory mają wentylację. Nienormalnym zjawiskiem jest zaiskrzenie wewnątrz akumulatora, a to musiało być przyczyną eksplozji a nie to że się ładował

    0
  • #18 13 Lip 2017 15:46
    Bubush
    Poziom 5  

    Reasumując :
    - stosując sprawną ładowarkę automatyczną, która bada i reguluje parametry prądu podczas ładowania, nie ma możliwości uszkodzenia baterii poprzez wybuch wytwarzanych gazów, na skutek podania niewłaściwego ( za duże napięcie i natężenie ) prądu przez prostownik,
    - zawory służące do odprowadzania gazów powstających podczas ładowania powinny je skutecznie odprowadzać, więc nie powinno dojść do wzrostu ciśnienia wewnątrz obudowy,
    - przyczyną uszkodzenia było najprawdopodobniej iskrzenie wewnątrz akumulatora podczas procesu ładowania, spowodowane wadą konstrukcyjną baterii.
    Czy tak ?.
    Pytam o te kwestie, bowiem są one istotne w przypadku reklamacji.

    0
  • #19 13 Lip 2017 15:47
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Niech zapoda jakieś zdjęcia tego akumulatora. Dopiero wtedy bedzie można coś powiedzieć o tym co spowodowalo uszkodzenia. Czy to było cisnienie, temperatura czy wybuch. Akumulatory po eksplozji maja dość "specyficzny" wygląd.

    0
  • #20 13 Lip 2017 15:59
    gimak
    Poziom 37  

    abart64 napisał:
    Gazowanie jest normalnym zjawiskiem podczas ładowania.

    To nie jest prawdą. Gazowanie zaczyna się gdy akumulator jest prawie całkowicie naładowany.
    U mnie pierwsze śladowe objawy gazowania pojawiają się podczas ładowania, gdy napięcie ładowanego akumulatora wzrośnie powyżej 14.8 V i takiej wartości następuje przerwanie procesu ładowania i jest wznawiane jak napięcie opadnie do ok. 12.9-12.8 V.

    0
  • #21 13 Lip 2017 15:59
    abart64
    Poziom 28  

    Daje się ten akumulator jeszcze ładować? Coś pisałeś że ładowarka daje zero prądu, ale jakbyś zwykłym prostownikiem bez automatów spróbował czy "bierze prąd" i jakie napięcie jest wtedy na zaciskach . Chodzi o sprawdzenie czy faktycznie ma przerwę między ogniwami.

    0
  • #22 13 Lip 2017 16:02
    Bubush
    Poziom 5  

    Proszę. Akumulator, tak jak pisałem wcześniej- nie został wysadzony. Wywaliło jedynie oczko, które służy do sprawdzania stanu naładowania. Na zdjęciu jest ono częściowo włożone w otwór montażowy. Zrobiłem to, żeby zapobiec nadmiernemu parowaniu elektrolitu. Akumulator bezobsługowy - Akumulator - wysadzone "oczko" podczas łado

    0
  • #23 13 Lip 2017 16:06
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Pokaż jeszcze deformacje obudowy i określ ile elektrolitu sie wylało. Czy wylało się z celi z oczkiem czy innej? Jakie napiecie teraz ma akumulator i jakie napiecie trzyma przy obciążeniu np 110W ( dwie żarówki samochodowe)?

    0
  • #24 13 Lip 2017 16:15
    abart64
    Poziom 28  

    No i jeszcze pytanie...czy są wyjęte zaślepki z otworów wentylacyjnych , bo z prawej strony jakby coś było.

    0
  • #25 13 Lip 2017 16:27
    Bubush
    Poziom 5  

    Zdjęcia obudowy. Nie potrafię powiedzieć ile elektrolitu się wylało i czy tylko z celi z oczkiem. Teraz akumulator ma napięcie 13,2 V. Rano było 13,4 V. Nie mam niestety żarówek samochodowych. Ewentualnie mogę podłączyć silnik elektryczny 45 lbs. Nie mam również innej ładowarki. Ctex podłączony do akumulatora pokazuje, że bateria jest ładowana( świeci się trzecia dioda ). Akumulator bezobsługowy - Akumulator - wysadzone "oczko" podczas łado

    0
  • #26 13 Lip 2017 16:34
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Czyli cisnienie.
    Udrożnij system wentylacji, uzupełnij poziom elektrolitu w celi z oczkiem elektrolitem o gestosci 1,28, umyj obudowę roztworem sody i korzystaj sobie na zdrowię.
    A ładowarki automatyczne na przyszłość kupuj w markecie za 60zł i czytaj instrukcje przed użyciem.

    0
  • #27 13 Lip 2017 16:42
    Bubush
    Poziom 5  

    Dziękuje za pomoc. Instrukcje mojej ładowarki czytałem i wszystko było dla mnie zrozumiałe. Kupiłem ją m.in. dlatego, że jest prosta w obsłudze a poza tym nie można niczego, ani akumulatora, ani ładowarki zepsuć podczas ładowania. Te "marketowe" ładowarki mają małe natężenie prądu i do akumulatora 100 Ah się słabo nadają, bo ładowanie trwałoby b. długo. Tako rzecze internet. A teraz pytanie ; skąd wziąć elektrolit o takiej gęstości i ile go wlać przez otwór oczka, tzn do jakiej wysokości ?
    EDIT : sprawdziłem, elektrolit kupię w sklepie.

    0
  • #28 13 Lip 2017 16:51
    Wlodek22
    Poziom 27  

    Podejrzewam, ze w tym konkretnym przypadku różnica 2A była decydująca o wystrzeleniu oczka. Ale faktycznie jak chcesz go ładowac cyklicznie, to przydała by ci sie ladowarka z ograniczeniem CC, CV do 10A i do 14,5V.

    0
  • #29 13 Lip 2017 20:31
    gimak
    Poziom 37  

    Bubush napisał:
    ile go wlać przez otwór oczka, tzn do jakiej wysokości ?

    Wg mnie poziom elektrolitu powinien być 10mm nad płytami.

    0
  • #30 13 Lip 2017 21:21
    enhanced
    Poziom 38  

    Wlodek22 napisał:
    Podejrzewam, ze w tym konkretnym przypadku różnica 2A była decydująca o wystrzeleniu oczka. Ale faktycznie jak chcesz go ładowac cyklicznie, to przydała by ci sie ladowarka z ograniczeniem CC, CV do 10A i do 14,5V.

    Przecież CTeK mx5 ma 5A max i jest porządnym sprzętem - nie marketowym szajsem.

    0