Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik Bieżni Proform 130 V DC 1672 W . uszkodzone magnesy stałe silnika .

norim_no 15 Lip 2017 22:07 2913 9
  • #1 15 Lip 2017 22:07
    norim_no
    Poziom 8  

    Witam chciałbym podzielić się ciężką usterką do wykrycia przy silnikach bieżni . Bieżnia Proform 500 po załączeniu starcie silnika wybijała zabezpieczenie w rozdz. 16 A . Stwierdziłem uszkodzenie w sterowniku MC 2100 tranzystora G4PC40K sterujący silnikiem. po wymianie i sprawdzeniu wszystkich ważniejszych części wraz z kondensatorami podłączyłem bieżnię . Bieżnia bez obciążenia działała prawidłowo ....a po wejsciu na nią wystarczyło 2 ---4 sek. i włączało się zabezpieczenie przeciążeniowe sterownika . Właścicielka urządzenia przyznała się do tego że przez 8 lat nie smarowała pasa bieżni !!!!! i przed uszkodzeniem wyczuła dziwny zapach . Zamówiłem nowy pas i zastosowałem smarowanie , sprawdziłem łożyska na rolkach , oraz impulsator co daje impulsy z koła pasa bieżni , po włączeniu problem ten sam ......wyłącza sie pod obciążeniem . Wymontowałem podłączyłem pod niższe napięcie silnik pracował normalnie i jeszcze dałem do sprawdzenia - wirnik oraz łożyska sprawne !!! . Już mi brakowało pomysłu na naprawę .
    Na jednym z forum wyczytałem że magnesy stałe w silniku to ważna rzecz ....
    Przez parę miesięcy szukałem takiego lub podobnego silnika i zaryzykowałem zakup.
    Gdy dostałem do ręki dobry używany silnik .......zrozumiałem wszystko Opisze tą różnicę ---- biorąc do ręki dobry silnik i napędzając go ręką było dobrze wyczuwalne ....drgania wibracje ręki która trzymała silnik . A przy uszkodzonym silniku praktycznie nie było to wyczuwalne .
    Po wymianie silnika bieżnia działa prawidłowo .
    Przyczyna -----brak smarowania pasa bieżni co doprowadziło do do przegrzania silnika a właściwie do przegrzania magnesów stałych na stojanie silnika .......magnesy utraciły swoją moc !!!! Może komuś przyda się jak ważne są magnesy .....

    0 9
  • #2 15 Lip 2017 22:55
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    Rozmagnesowanie się magnesów nastąpiłoby po przekroczeniu przez magnesy temperatury Curie. Dla magnesów ferrytowych wynosi ona 450C, a dla neodymowych 420C. Chcę zobaczyć jak silnik w bieżni przekracza 400 stopni nie paląc uzwojeń, nie topiąc pasa po drodze i obudowy.

    1
  • #3 16 Lip 2017 10:12
    norim_no
    Poziom 8  

    Tak zgadzam się z Tobą doszło do wystąpienia dużej temperatury w silniku . ale dlaczego ten wirnik przeżył ......tego wytłumaczyć nie umiem . przegrzany silnik pracuje normalnie ,podawałem go pod obciążenie i spisuje się dobrze. Wiadomo że już nie ma 100% swojej sprawności bo magnesy utraciły moc ale co ciekawe uzwojenie jest normalnego koloru nie widać działania wysokiej temperatury dziwne ale prawdziwe .

    1
  • #4 16 Lip 2017 10:46
    vodiczka
    Poziom 43  

    norim_no napisał:
    magnesy utraciły moc ale co ciekawe uzwojenie jest normalnego koloru nie widać działania wysokiej temperatury
    Cudów nie ma. Jeżeli nie temperatura to wystąpiła inna przyczyna osłabiająca magnesy. Przy pełnym rozmagnesowaniu silnik by nie działał nawet bez obciążenia.

    0
  • #5 16 Lip 2017 11:32
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Wikipedia podaje:

    Maksymalna temperatura pracy spiekanych magnesów neodymowych waha się od 80 do 200 °C, w zależności od materiału magnetycznego. Istotny wpływ na wytrzymałość temperaturową tych magnesów ma także ich kształt, ściślej mówiąc magnes neodymowy wykonany z materiału wysokotemperaturowego nie rozmagnesuje się jeżeli będzie odpowiednio wysoki.

    Więc rozmagnesowanie jest możliwe przy temperaturach, które nie uszkodzą uzwojenia.

    0
  • #6 11 Mar 2018 15:12
    luktab
    Poziom 10  

    Witam koledzy, mam ten sam przypadek co kolega opisuje z niesmarowaniem pasa. U mnie, a raczej w tej którą dostałem do naprawy, pas też nie był smarowany. Tranzystor wymienię jutro jak znajdę na miejscu i zobaczę w jakim stanie będzie silnik. Obracam nim to napięcie wytwarza ale jako tako skoków i wibracji pod reką nie czuję, zobaczymy.

    0
  • #7 12 Mar 2018 16:10
    norim_no
    Poziom 8  

    Jak wymienisz tranzystor napisz jak jest u Ciebie z tą bieżnią ..... po jakim czasie i czy nagrzewa się silnik .

    0
  • #9 05 Lis 2018 07:35
    satanistik
    Poziom 27  

    Osobiście raczej spotykałem się z uszkodzonym wirnikiem ale na wykładach słyszałem że silniki z magnesami trwałymi mogą ulec rozmagnesowaniu. Zalecali wkładanie stalowego walca w miejsce wyjmowanego wirnika.

    0