Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora

orzech1988 17 Jul 2017 18:07 33363 13
  • #1
    orzech1988
    Level 9  
    Witam wszystkich Forumowiczów Elektrody.
    To mój pierwszy post, z uwagi na to, że nie mogę znaleźć odpowiedzi na moje pytania.
    Usterka dotyczy samochodu:
    Citroen C3 2002 r. silnik 1.4 benzyna (KFV)

    Błąd P0420 - zestarzenie katalizatora.

    Krótki opis.
    Pół roku temu Grudzień 2016 pojawił się w moim aucie kontrolka "check engine". Po pewnym czasie podpiąłem oprogramowanie DAIGBOX - LEXIA i odczytałem kod błędu (dodam, że spalanie wzrosło, gdy kontrolka się zaczęła świecić).
    Następnie udałem się do mechanika na wymianę katalizatora, który już się zużył.
    Po wymianie i wykasowaniu błędu miałem spokój. Spalanie wróciło do normy. Nic się nie pojawiało, a silnik pracował normalnie.

    Jakiś miesiąc temu (czerwiec 2017) znów wyskoczyła mi kontrolka, podpiąłem LEXIĘ i błąd taki sam... Tym razem udałem się do innego mechanika, bo zdziwiło mnie, że znów katalizator się popsuł.
    Mechanik po włożeniu sondy do rury wydechowej i zbadaniu spalin stwierdził, że katalizator jest sprawny i polecił wymienić świece, a następnie sondę lambda za katalizatorem, jeśli wymiana świec nie pomoże.
    Po wyjęciu świec, rzeczywiście widać było ślady zużycia - prawdopodobnie były źle dobrane. Po wkręceniu nowych i powtórnym wykasowaniu błędu Kontrolka silnika znów się zapaliła. Odczytałem kod - błąd ten sam P0420 - zużycie katalizatora.

    I teraz pytania do Was:
    1. Czy sonda jest do wymiany?
    2. Jeśli tak to która?
    3. Proszę podać jakie wskazania powinny występować na sondach? Jakie napięcie?
    4. Jaką sondę kupić? Jakiej marki?


    W załączeniu dodam zdjęcia, (również błędu P0491, który od czasu do czasu występuje ) oraz filmy z pracy silnika na benzynie i na gazie.

    Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora

    Filmik 1: Praca na gazie
    ww**********w.you**********tube.com/watch?v=3gZewLPoV8A

    Filmik 2: Praca na benzynie
    ww**********w.you**********tube.com/watch?v=AHC28WWvOWU
    Proszę skasować "**********" w linkach do filmów, gdyż nie mogę bezpośrednio ich wkleić.
  • Helpful post
    #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • #3
    orzech1988
    Level 9  
    prosty_01 wrote:
    Może to jakaś nieszczelność na łączeniu katalizatora z kolektorem wydechowym... Czy była wymieniona uszczelka wraz z katalizatorem? Dobrze byłoby odkręcić katalizator i łączenie wysmarować pastą do uszczelnienia układu wydechowego, uprzednio czyszcząc powierzchnie styku obu elementów.


    Szczerze mówiąc nie mam pojęcia, czy katalizator był wymieniany zgodnie ze sztuką i czy uszczelka była wymieniona. Zostawiłem auto u mechanika, który miał dobre opinie, a czy zrobił to dobrze to nie wiem. Przez pół roku było wszystko w porządku.

    Postaram się w niedługim, czasie obejrzeć wspomniane przez Ciebie łączenie. Być może rzeczywiście jest tam jakaś nieszczelność.
    Dziękuję za pomoc.

    Wszelkie dodatkowe sugestie od forumowiczów mile widziane.
  • Helpful post
    #4
    sebap
    Level 41  
    Nagraj film z pracy sond i wrzuć tutaj.
  • Helpful post
    #5
    Anonymous
    Anonymous  
  • #6
    orzech1988
    Level 9  
    sebap wrote:
    Nagraj film z pracy sond i wrzuć tutaj.


    Próbowałem wgrać, ale wgrywa się tylko kilka sekund...
    A film zmniejszyłem z 101 MB na jakieś 22 MB.

    W pierwszym poście na samym końcu podałem linki do youtuba. Trzeba tylko w linku skasować gwiazdki, bo inaczej nie mogłem wkleić.

    Dodano po 2 [minuty]:

    prosty_01 wrote:
    Miałem przypadek z peugeotem 208 1,2. Błąd identyczny, praca sondy za katalizatorem niemal identyczna jak tej przed, czyli albo druga świruje albo katalizator jest uszkodzony. Po zdjęciu osłony okazało się że obudowa katalizatora pękła od temperatury i do spalin dostawało się świeże powietrze(a sonda lambada jest odpowiedzialna za pomiar tlenu w spalinach) stąd anomalie na drugiej sondzie...
    Nie można też wykluczyć uszkodzenia sondy, tylko dziwne, że na pół roku problem ustąpił.


    Mogło być tak, że wcześniej był katalizator uszkodzony, po wymianie na nowy z kolei popsuła się sonda. Nieszczęścia chodzą parami.
    Ale póki co skłaniam się do tego "lewego" powietrza i jakiejś nieszczelności.
  • Helpful post
    #7
    Anonymous
    Anonymous  
  • #8
    orzech1988
    Level 9  
    prosty_01 wrote:

    Ta druga na pewno nie pracuje prawidłowo; posprawdzaj oporność grzałki i napięcia na wtyczce.
    Wcześniej wysłałem wartości prawidłowych wskazań


    To tak: pomęczyłem się z lewarkiem i wcisnąłem pod auta.
    Poniżej poglądowe zdjęcia łączenia kata z kolektorem. Wygląda, że wymiana jest okej, nic nie słyszałem, ani nie czułem żadnych nieszczelności. Na zdjęciach widać jakąś masę, być może to uszczelniacz, o którym to wspominałeś.
    Nie widziałem żadnych pęknięć ani nic z tych rzeczy na katalizatorze i w okolicach. Wykręciłem sondę zdjęcia jak na rysunku. Wydaje się być już nieco zmęczona.

    ale "do brzegu do brzegu..."
    Pomierzyłem oporność grzałki, czyli odpiąłem wtyczkę i zmierzyłem oporność pomiędzy dwoma białymi przewodami. Nie jestem elektronikiem, ani mechanikiem, więc załączam zdjęcia jak ustawiłem Multimetr. Oporność wyniosła 7,6 Oma, jeśli dobrze odczytałem. A powinna ?? 15 -30 omów ?
    Czyli to oznacza, że sonda jest na 99% uszkodzona ?


    Jeśli chodzi o napięcie to zmierzyłem tak: na włączonym silniku drugą część wtyczki połączyłem z ujemnym biegunem akumulatora i wynik był na jednym z kabli powyżej 14 V, także napięcie jest jeśli dobrze rozumiem.

    Wniosek jest następujący: wymiana sondy Lambda, czy dobrze rozumiem ?



    Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora

    Dodano po 2 [minuty]:

    prosty_01 wrote:
    Tak przy okazji to katalizator ulega uszkodzeniu kiedy wraz ze spalinami do układu wydechowego przedostaje się benzyna; powodów kilka; leje wtrysk, niedopalona mieszanka paliwowo powietrzna itp. W spalinach czuć wtedy benzynę.
    Tak się zastanawiam czy czasem od początku to nie wina drugiej sondy, a nowy katalizator poprawił nieco wskazania napięcia przesyłanego jako sygnał do ECU.


    Ta wiedza również mi się przyda w przyszłości.
    Bardzo możliwe, że masz rację i katalizator był w miarę sprawny.
    Zobaczę jak wymienię sondę i wyjeżdżę cały zbiornik. Czy błąd już nie będzie wyskakiwał.
  • #9
    Anonymous
    Anonymous  
  • #10
    orzech1988
    Level 9  
    Sonda wymieniona na nową, błędy wykasowane...
    Teraz pojeżdżę i zobaczę czy błąd znów się pojawi czy też nie.

    W załączeniu zdjęcia oraz film.


    Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora

    FILM:
    proszę wykasować "****" gwiazdki
    www.******youtube******.com/watch?v=pxYNTG_yfXQ

    Dodano po 3 [minuty]:

    Mam jeszcze pytanie, niezwiązane z tematem, a nie chcę wrzucać tego gdzie indziej.

    Co to za elementy zaznaczone na zdjęciu (PDF), do czego służą, za co są odpowiedzialne??

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
  • #12
    orzech1988
    Level 9  
    prosty_01 wrote:
    To jest układ wtórnego powietrza, by dotlenić spaliny


    Dzięki za szybką odpowiedź! Dobrze wiedzieć co to za oprzyrządowanie, bo nigdy nie wiedziałem po co to jest.
  • #13
    orzech1988
    Level 9  
    Trochę pojeździłem... błąd znów wyskoczył, pomimo wymiany sondy za kolektorem. W załączeniu zdjęcia.
    Ponadto byłem zmierzyć skład spalin zdjęcia również wklejam.

    Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora Citroen C3 1.4 Benzyna + LPG - Błąd P0420 Zestarzenie katalizatora

    Jakieś pomysły co jest nie tak? Jak naprawić usterkę? Czy olać system i jeździć tak jak jest ?
    Pozdrawiam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jeśli chodzi o zdjęcia z analizy spalin, to pierwsze zdjęcie dot. spalin na benzynie. Natomiast drugie zdjęcie analiza spalania LPG.
  • #14
    Anonymous
    Anonymous