Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zetor - Wymiana regulatora napięcia

17 Lip 2017 20:35 2253 15
  • Poziom 6  
    Witam ponownie! Ostatnio pomogliście mi z alternatorem w c360 i jestem bardzo wdzięczny ale teraz potrzebuje pomocy z trochę wiekszym wytworem rolniczym czyli Zetor 12011

    Dwa akumulatory, jeden alternator, rozruch 12/24. Mam Amperomierz w kabinie który ma +30 | 0 | -30 i przeważnie pokazuje mi takie +15 w tych granicach bez obciążenia.

    Do sedna! Dwa lata temu kupiłem nowe akumulatory i przeważnie lewą stronę brała siarka na klemach i po roku po prostu akumulator zmarł... Okej może był wadliwy, ale teraz zaczęły się żniwa i po prostu po tym jak po nocy nie odpalił zacząłem się zastanawiać czemu. Mierzę miernikiem i na Alternatorze ładowanie przekracza 14.5 (podchodzi po 17 na full obrotach) no i przekaźnik 12/24 nie wiem jak prąd rozdziela bo raz na jeden aku daje więcej prądu później na drugi raz na obydwa tak samo ale ciągle to jest za dużo prądu (przekroczenie 14.5) także pomyślałem że regulator jest do wymiany

    Moje pytanie brzmi czy w tym alternatorze dostanę się do regulatora napięcia? Piny to B dół M na górze prawy bok R bo nawet jak mam dwa akumulatory to wyjście z alternatora powinno być 14.5? :)

    Zetor - Wymiana regulatora napięcia Zetor - Wymiana regulatora napięcia Zetor - Wymiana regulatora napięcia Zetor - Wymiana regulatora napięcia Zetor - Wymiana regulatora napięcia
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Witam.Mogę się mylić ale patrząc na te podłączenia to regulator napięcia jest elementem odrębnym poza alternatorem.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Witam .
    Ten alternator nie posiada w sobie regulatora napięcia.Regulator jest na pewno zamontowany osobno,sprawdź pod deską rozdzielczą,lub w okolicy bezpieczników.Jest to niewielka puszka,najprawdopodobniej metalowa.Mając przełącznik 12/24V jego minusem jest fakt że często jeden akumulator jest mniej naładowany .Tu masz zdjęcie regulatora jaki może być ;
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    nikusert napisał:
    Mając przełącznik 12/24V jego minusem jest fakt że często jeden akumulator jest mniej naładowany .

    A to czemu?
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Regulator napięcia znajduje się w kabinie. Pod prawą pokrywą, obok deski rozdzielczej. Może być elektroniczny , jak na zdjęciu, albo mechaniczny.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Tu masz schemat jak działa taki przełącznik;










    Już dokładnie nie pamiętam który,lecz wydaje się że ten po prawej ,bliżej rozrusznika,gdyż (+ i -)ładowania przechodzi przez styki przełącznika.Znaczny prąd ładowania akumulatora puszczany przez te styki powodował spadki napięcia na stykach ,stąd słabsze ładowanie tego akumulatora.Często podmieniało się akumulatory miejscami ,by to nadrobić.Polskie przełączniki były mało wytrzymałe.O wiele lepsze były niemieckie DDR zastosowane w Ifach.
  • Poziom 6  
    Dziękuję za odpowiedź!! :)

    Od razu rano poszedłem rozebrać Zeciaka bo przecież jest mi potrzebny i tak jak w/w wskazówki dobrałem się do prawej strony pod zegarami i teraz mam taką puszkę przypuszczam że to regulator mechaniczny

    Teraz uprzedzę pytanie, kupić taki w sklepie i podłączyć przewód za przewód bo jak odłączę cały od razu to się raczej nie połapię a nie chce uziemić jedynego pojazdu który na żniwa ciąga przyczepy :) chyba że ktoś ma jakąś podpowiedź
    (2) pytanie czy to jest obwód? Jak regulator sprawny to na wyjściu z altka powinno być 14,5? czy dopiero na akumulatorach?


    Zetor - Wymiana regulatora napięcia Zetor - Wymiana regulatora napięcia Zetor - Wymiana regulatora napięcia
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Napięcie 14.5V powinno być na wyjściu z alternatora.Żeby nie komplikować sobie sprawy kup taki jaki masz i przełączaj za koleją.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Wymień przewód za przewód, ładowanie sprawdź na akumulatorach (spadki napięcia na instalacji).

    Dodano po 4 [minuty]:

    Lepiej niech kupi elekonomiczny, gdyż mechanidzie nie lubią drgań jakie występują w cognisku. Najlepiej pomiar zrobić tu i tu ,lecz istotne ile jest na akumulatoracz.
  • Poziom 6  
    Panowie jest u mnie w sklepie rolniczym regulator napięcia elektroniczny za 22zł, jadę właśnie odebrać ... pewnie i tak wam wstawię zdjęcia, bo nie będę wiedział jak podłączyć, chyba że ktoś ma dla mnie małą ściągę
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Nieładowanie jednego akumulatora to problem masy między przełącznikiem 12/24 a alternatorem. Sprawdź spadki napięcia na przewodach. U mnie w ciągniku tak się fajnie zrobiło, że ładowało lewy akumulator a światła świeciły z prawego. Zabrakło przejścia pomiędzy ramą a silnikiem bo silnik na poduszkach.
  • Poziom 6  
    Panowie dostałem coś takiego... :)

    Tutaj są dwa przewody a u mnie w mechanicznym trzy czy da radę to podpasować?

    Masa bez pina (B-) D+ Wzb tak jest na regulatorze. Jak teraz odczytać który przewód gdzie podłączyć z mojego starego regulatora ?

    Zetor - Wymiana regulatora napięcia
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    D+ / 15 pin zasilanie z bezpiecznika po zapłonie.
    Wzb/67 pin M alternatora.
    Masz tam zegar jak piszesz tzw."amperomierz" także pin R będzie raczej szedł na przekaźnik kontrolki jeśli ona jest.Jeśli jest a nie ma przekaźnika masz altek na 9 diód i raczej powinien iść tam inny regulator.
    Ogólnie widać że bardzo masz zaniedbany sprzęt.
  • Poziom 6  
    andrzej20001 napisał:

    Ogólnie widać że bardzo masz zaniedbany sprzęt.


    Po czym to stwierdzasz? Bardzo ciekawe stwierdzenie, mimo to że się nawet nie znamy :) Sprzęt mam zadbany, garażowany, konserwowany, także ciekawią mnie te słowa - a to, że moje umiejętności elektromechaniczne nie są za duże, to wolę się zapytać ludzi, którzy wiedzą po prostu więcej. :D Aczkolwiek jak chodzi Ci o niezbyt czyste miejsce elektryki to uświadomię Cię, że ten traktor ma 37lat i często robi się przy otwartych oknach/drzwiach, także zawsze jakiś kurz/syf się tam dostanie. Dla mnie priorytetem jest min serce - silnik , a takowe moje pojazdy mają jak dzwon. Pozdrawiam!

    PS; Chciałbym wiedzieć czy ten regulator będzie pasował, bo jak nie to będę szukał innego...

    Edit/ Rozebrałem regulator i widać na nim uszkodzenia i jest raczej nie do uratowania

    Zetor - Wymiana regulatora napięcia Zetor - Wymiana regulatora napięcia
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Proponuję wymienić regulator na elektroniczny "Magneton". Mechaniczny, prawdopodobnie nie będzie dostępny. Konstrukcyjnie czeskie regulatory dopasowane są do alternatorów. Jeżeli chce się założyć inny regulator, to trzeba dołożyć dodatkowy przekaźnik do kontrolki ładowania albo dokładać dodatkowy mostek trójdiodowy wewnątrz. A to się wiąże z przeróbkami instalacji. Oryginalny regulator ma takie same podłączenia co mechaniczny, więc nic nie trzeba przerabiać. Zetor - Wymiana regulatora napięcia
  • Poziom 6  
    Witam.

    Temat załatwiony, przyszedł do mnie czeski regulator napięcia który założyłem, pasował bez przeróbek i teraz wszystko jest dobrze.

    Chciałbym podziękować za pomoc, a szczególnie użytkownikowi nikusert, który nie pierwszy raz pomógł mi z ogarnięciem tematu prądu w moich traktorach, a nawet udzielał prywatnych porad telefonicznie! Jest mi niezmiernie miło, że są ludzie na świecie, którzy są chętni pomóc w trudnych chwilach za "zwyczajne" Dziękuję.

    A tak na zakończenie proszę o mniej JADU do siebie panowie, jesteśmy tylko ludźmi - każdy robi jak potrafi, a przede wszystkim CZYM może robić. Chodzi tutaj głównie o pomoc :)
    andrzej20001 o sprzęt się nie martw, codziennie po pracy smarowany, czyszczony, filtry,oleje zmieniane regularnie :) Na gospodarce nie jest lekko tym bardziej tak młodej osobie jak ja, dlatego mają prawo te maszyny mieć już jakąś "rysę historii" na sobie, zetor ma już 37lat. Powodzenia i dziękuję