Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daf as tronic - Stuki przy redukcji - blad splittera

Alicjatur 18 Lip 2017 08:56 1059 15
  • #1 18 Lip 2017 08:56
    Alicjatur
    Poziom 2  

    Witam,
    Mam problem ze skrzynia astronic. Mianowicie słychać stuki podczas redukcji biegow. Dodam ze nie zawsze one wystepuja. Texa pokazal blad splittera. Czy ktos sie orientuje co moze byc nie tak? Podczas przyspieszania owe stuki nie wystepuja - tylko przy redukcji. Z gory dziękuję za wszystkie sugestie. Byc moze jest tutaj na forum ktos z wielkopolski/lodzkiego zajmujacy sie specjalistycznie taka diagnostyka i tymi skrzyniami??

    0 15
  • #2 18 Lip 2017 09:52
    kisiol
    Poziom 19  

    Zrobić test hamulca wałków skrzyni biegów.
    Przeprowadź ustawienia fabryczne parametr i zobacz jak będzie.

    1
  • Pomocny post
    #3 21 Lip 2017 10:25
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    AsTronic przy zmianie biegów w gore uzywa hamulca walków. Przy redukcji predkosci walków sá synchronizowane poprzez miédzygaz silnikiem a nie hamulec walków.
    Stawiam na sprzéglo albo uszkodzenie mechaniczne wewnátrz skrzyni.
    A powiedz nam jeszcze, czy zawsze przy jakimkolwiek biegu to slycha, czy przy kazdym?
    Jezeli jedziesz na trybie manualnym, to czy mozesz wyróznic jakies konkretne biegi kiedy ma ten stuk?
    Czy mozna to uzaleni od zmiany skrzyni górna-dolna albo wasnie pelny bieg - polówka?

    0
  • #4 24 Lip 2017 07:54
    Alicjatur
    Poziom 2  

    Nie bardzo mam jak to zrobić. Bylem w serwisie daf,a ale kompetencjami mnie powalili... błąd spliterra jeden patrzy na drugiego i wielkie oczy co to jest. Diagnoza taka ze mozna jezdzic bo nic sie nie dzieje. Zadnych testow nie zrobili. A ja jako kierowca jeżdżący tym autem czuje że coś nie gra. Wczoraj na dohamowaniu zgubil biegi przy redukowaniu i wyświetlil na pulpicie skrzynie ns czerwono. Wrzucilem na "N" i spowrotem "D" i poszedl dalej. Jest ktoś tu na forum co ma warsztat i jest ogarnięty w tej skrzyni?

    Dodano po 5 [minuty]:

    krisbrumm napisał:
    AsTronic przy zmianie biegów w gore uzywa hamulca walków. Przy redukcji predkosci walków sá synchronizowane poprzez miédzygaz silnikiem a nie hamulec walków.
    Stawiam na sprzéglo albo uszkodzenie mechaniczne wewnátrz skrzyni.
    A powiedz nam jeszcze, czy zawsze przy jakimkolwiek biegu to slycha, czy przy kazdym?
    Jezeli jedziesz na trybie manualnym, to czy mozesz wyróznic jakies konkretne biegi kiedy ma ten stuk?
    Czy mozna to uzaleni od zmiany skrzyni górna-dolna albo wasnie pelny bieg - polówka?


    Jeżdżę cały czas na automacie. Dolna to od 1-6 a gorna 7-12? Pelne 2,4,6...? Polowki 1,3-5..? Najgorsze jest to że jak zrobiliśmy jazdę na serwisie to nic nie było słychać. Ale na pewno nie przy kazdym biegu. Postaram się dziś pojezdzic troche na manualu i podam Ci więcej danych.

    0
  • #5 24 Lip 2017 09:16
    kisiol
    Poziom 19  

    Zdejmij płytę wybieraków i zobacz czy tłoczki wrzerów nie mają. Mogą się przycinać i sprawdź szczelność.

    0
  • #6 11 Mar 2018 15:16
    Alicjatur
    Poziom 2  

    Panowie cały czas borykam się z problemem... Skrzynia pracuje ładnie przy redukcji 12-11-10 od 10 zaczyna się stuk i najbardziej stuka przy 10-9-8-7 gdy dojezdzam do skrzyżowania bez hamulca i pojazd wytraca sam predkosc. Jakieś pomysły ?

    0
  • #7 16 Mar 2018 04:47
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    Jak coś Ci to da, to mogę dopowiedzieć do przedmówcy, że nie tyle o międzygaz chodzi, a sprzęgło co dostaje takiego kopa z momentu obrotowego, że jak to mówią w pale się mieści. Takiego czegoś nie sposób zrobić manualnie w żadnym manualu, bo komputer silnika w momencie wyrzucania biegu przy schodzeniu w dół bardzo gwałtownie dodaje gazu, a z drugiej strony kolejno tuż po redukcji, podniesiony przechodzi na wał, przez co moment zbija się w dół. Cały ten ruch "upłynnia" w ścisłym porozumieniu ze sterownikiem silnika i z pomocą sprzęgła sterownik skrzyni z wielką precyzją w ułamkach sekund. Cieszy mnie i przysparza uznania w precyzji przekazu, że kolega nie mówi wprost iż robi to silnik, tylko efekt działania silnika. Bo to nie do końca tak jak mogło by się sugerować, że silnik wyhamowuje obroty (z resztą żaden dotychczas znany mi silnik nie ma takiej możliwości), tylko robi to właśnie wał, dyfer i na końcu kólka po prostu... swoją bezwładnością momentu (czy jak kto woli momentem bezwładności). Także w tej sekundzie dzieje się naprawdę sporo i dochodzi do konkretnych przeciążeń, które są jakby niezauważalne na zewnątrz. Tak to mniej więcej wygląda i nie ma w tym specjalnej filozofii. A jak coś pominąłem, to niech ktoś poprawi.

    0
  • #8 16 Mar 2018 05:10
    kakibara
    Poziom 28  

    A kto ma być nie ogarnięty w tej skrzyni biegów? Przecież to ta sama skrzynia co iveco man i daf tylko inne wysterowanie - kolega kisiol daje Ci pomocne rady od samego początku.
    Hamulec, sprzęgło ja stawiam po cichu na mechatronike.

    0
  • #9 18 Mar 2018 11:45
    BPIW
    Poziom 2  

    Coś w tym jest co piszesz. Ja się nie znam na skrzyni biegów po prostu jeżdzę tym autem i próbuje sobie to jakoś wyobrazić co się tam dzieje. Tak właśnie się to objawia jakby gdzieś w momencie załączania sprzęgła dostawało jakiegoś kopa i jest jakaś różnica w momencie. Autem lekko szarpnie... tylko dlaczego dzieję się to tylko na tych biegach póki co choć zaczynam dostrzegać ze przy rozpędzaniu czasami też lekko stuknie. Pytanie brzmi : jaka może być tego przyczyna i gdzie szukać usterki? Dodam że skrzynia była już raz rozebrana w serwisie.... koszt 15 000 zł i ZERO efekty... choć panowie powiedzieli , że mechanicznie nic w skrzyni nie wskazywało na takie objawy... wymienili parę jakiś zębatek, łapę sprzęgła, łozysko - tarcze i docisk zostawili bo stwierdzili, że jest ok.

    Hektar Zahler napisał:
    Jak coś Ci to da, to mogę dopowiedzieć do przedmówcy, że nie tyle o międzygaz chodzi, a sprzęgło co dostaje takiego kopa z momentu obrotowego, że jak to mówią w pale się mieści. Takiego czegoś nie sposób zrobić manualnie w żadnym manualu, bo komputer silnika w momencie wyrzucania biegu przy schodzeniu w dół bardzo gwałtownie dodaje gazu, a z drugiej strony kolejno tuż po redukcji, podniesiony przechodzi na wał, przez co moment zbija się w dół. Cały ten ruch "upłynnia" w ścisłym porozumieniu ze sterownikiem silnika i z pomocą sprzęgła sterownik skrzyni z wielką precyzją w ułamkach sekund. Cieszy mnie i przysparza uznania w precyzji przekazu, że kolega nie mówi wprost iż robi to silnik, tylko efekt działania silnika. Bo to nie do końca tak jak mogło by się sugerować, że silnik wyhamowuje obroty (z resztą żaden dotychczas znany mi silnik nie ma takiej możliwości), tylko robi to właśnie wał, dyfer i na końcu kólka po prostu... swoją bezwładnością momentu (czy jak kto woli momentem bezwładności). Także w tej sekundzie dzieje się naprawdę sporo i dochodzi do konkretnych przeciążeń, które są jakby niezauważalne na zewnątrz. Tak to mniej więcej wygląda i nie ma w tym specjalnej filozofii. A jak coś pominąłem, to niech ktoś poprawi.

    0
  • #10 18 Mar 2018 12:40
    kakibara
    Poziom 28  

    Sprzęgło ok, skrzynia mechanicznie ok, więc pozostaje wysterowanie - mechatronika.

    0
  • #11 18 Mar 2018 16:09
    Hektar Zahler
    Poziom 32  

    A skąd wiadomo skąd to wychodzi i kto jak do tego doszedł. Może trzeba obejrzeć dokładnie dyfer. Mała istotna uwaga. Komputerowa diagnostyka czegoś takiego odpada ze względu na opóźnienia w podglądzie wskazań bieżących. Jeżeli powiedzmy ktoś chciałby sporządzić wykres komputerowy z jakiegoś czujnika, to nie ma szans żeby był on miarodajny.

    0
  • #13 18 Mar 2018 20:54
    kakibara
    Poziom 28  

    Bo w 90 % przypadków głośnego stukania to właśnie mechatronika - plyta na gorze skrzyni. Kolega oddał skrzynię do regeneracji i było sprawdzane sprzęgło.
    Kurcze jakoś nie pasuje mi tu dyfer na stukanie nastawnikow - cylindrów wybieraka.
    Trzeba przejechać się z komputerem i sprawdzić jak zmienia się cisnienie.
    Na postoju nie zawsze widać D i R jak jest duży ubytek ciśnienia.

    0
  • #14 24 Kwi 2018 21:44
    Alicjatur
    Poziom 2  

    Dyfer był rozbierany ... Wszystko ok. Znacie jakiegoś magika w Polsce co mógłby podmienić elektronikę i zobaczyć co to zmieni? 😊

    1
  • #15 25 Kwi 2018 00:58
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    wydaje mi się, że nie znajdziesz nic miarodajnego. Skrzynie AsTronic stukają bo nie są synchronizowane ciernie tylko obrotami silnika i hamulcem przekładniowym. Załączanie biegu jest przy pomocy sprzęgła kłowego jak w motocyklu a nie przez synchronizator.
    Jeżdziłeś innym dafem ze skrzynią Astronic? masz jakiś punkt odniesienia?
    Zauważyłem, ze po prostu tak już jest, ze niektóre skrzynie stukają bardziej, inne mniej.
    Stukanie przy redukcji może być bardziej słyszalne jak właśnie hamulec przekładniowy jest zużyty (często widziane w autach w których olej w skrzyni nie jest syntetyczny; inny niż podaje fabryka).
    Jedyne co jeszcze mi przychodzi do głowy to zbyt duże ciśnienie powietrza na wejściu do zespołu cylindrów wyboru/zmiany biegów co powoduje, ze biegi są załączane zbyt gwałtownie. Sprawdzałeś ciśnienie zasilania?

    0
  • #16 25 Kwi 2018 09:34
    hubert04
    Poziom 21  

    Podaj błedy z sysemu UPEC, ASTRONIC i MTCO lub DTCO -bo nie podales jaki model DAF-a jak takowe są. Jesli posiadasz Davie lub masz taką możliwość aby sie połączyc proponuje zrobic testy na hamulec wałka, test statyczny skrzyni oraz jak kolega wczesniej pisał podgląd na wartosc cisnienia podawanego do skrzyni, sprawdz jeszcze predkość wałków na postoju oraz w trakcie jazdy. Wrzóć na forum i pomożemy :)

    0