Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TespolTespol
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czujnik obrotów koła, czujnik halla 1GP7001

18 Jul 2017 22:03 2412 21
  • Level 9  
    Witam wszystkich.

    Nie znalazłem odpowiedniego tematu więc piszę tutaj.

    Posiadam Aprillia Atlantic 500 z 2002 roku. Od jakiegoś czasu mój prędkościomierz wariuje, raz na jakiś czas przestawał wskazywać, po jakimś czas wracało wszystko do normy. Niestety ostatnio częściej nie działa niż działa poprawnie. Z pomocą SERVICE MANUAL ustaliłem, że to wina czujnika obrotów koła przedniego.

    Niestety mój czujnik daje tylko ok 3V powinno być >6V. TEST nr 2 z SERVICE MANUAL załączniki 1 i 2.

    Rozebrałem czujnik, tzn wyciągnąłem z obudowy i wygląda tak jak na zdjęciu nr. 3. Oznaczenia na czole to: 1GP7001 n13001.....

    Znalazłem również jakiś schemat załącznik nr. 4

    Pytanie czy da redę zastąpić do jakimś innym czujnikiem np. TLE4905L, Typ czujnika: Halla, Rodzaj czujnika: unipolarny lub czymś innym, czekam na Wasze porady.

    Proszę o wyrozumiałość nie jestem elektrykiem ani elektronikiem.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Ponownie przesyłam załączniki.
  • TespolTespol
  • Electronics specialist
    A czy kiedy daje zbyt niskie napięcie, to ma prawidłowe zasilanie (pogorszony kontakt może powodować, że napięcie zasilania jest za niskie), i magnes jest wystarczająco blisko (choć do takich zastosowań czujnik raczej powinien być binarny: albo daje sygnał, jaki może, albo nie daje wcale)?

    Może, jak się powołujesz na jakiś manual, to podaj link do niego?

    Ten czujnik, to pewnie taki: http://www.components-center.com/datasheets/39/1GP7001.pdf
    http://datasheet.octopart.com/1GP7001-Honeywell-datasheet-32047694.pdf
    http://datasheet.octopart.com/1GP7001-Honeywell-datasheet-17021743.pdf

    Wygląda na to, że on jest do kupienia, jakkolwiek nieco drogi w porównaniu z innymi, które są w sklepach w Polsce:
    http://www.components-center.com/product/Hone...nsing-and-Productivity-Solutions/1GP7001.html
    http://www.electronics-ic.com/product/1GP7001/638414.html
    http://www.mouser.de/ProductDetail/Honeywell/1GP7001/
    - i jeszcze więcej może zakosztować wysyłka, a w Polsce nie ma go w sprzedaży.
  • Level 9  
    _jta_ wrote:
    A czy kiedy daje zbyt niskie napięcie, to ma prawidłowe zasilanie (pogorszony kontakt może powodować, że napięcie zasilania jest za niskie), i magnes jest wystarczająco blisko (choć do takich zastosowań czujnik raczej powinien być binarny: albo daje sygnał, jaki może, albo nie daje wcale)?


    _JTA_ dzięki za szybką odpowiedź.

    Napięcie dochodzące do czujnika wydaje się być OK, cały czas powyżej 10 V, SERVICE MANUAL podaje, że ma być powyżej 9V więc jest zapas.

    Odległość między czujnikiem a śrubami tarczy sprawdzona i jest OK.

    W momencie gdy znikło wskazanie prędkościomierza i po pierwszych testach czujnika (wyszły źle) zmieniłem przewód elektryczny na całej długości, tzn. od kości prowadzącej do zestawu wskaźników (tam się mierzy prąd przy testach czujnika) do trzech nóżek wystających z czujnika koła (wystarczyło odciąć trochę kleju/silikonu). Nie pomogło.

    Service manual dostępny:

    http://www.apriliaforum.com/ed/Atlantic%20500%20USA.pdf

    Strona 108.

    Pytanie czy czujnik TLE4905L będzie pasowa zamiast 1GP7001

    Aha jeszcze coś mój czujnik czyli 1GP7001 ma magnes i sygnał czyta ze śrub mocujących tarczę hamulcową (6 szt.).
  • Level 43  
    Ozz1 wrote:
    Aha jeszcze coś mój czujnik czyli 1GP7001 ma magnes

    To sam sprawdź.

    Po drugie jakie napiecie masz na przewodzie sygnałowym bez kontaktu ze śrubą czujnika.?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Z braku części można by zastosować jakiś hallotronowy czujnik abs zasilany z 12v.
  • Level 9  
    Napisałem że mój czujnik ma magnes!
    Napięcie wychodzące z czujnika to ok 3V a powinno być powyżej 6V. To też napisałem :)
  • TespolTespol
  • Level 43  
    Ozz1 wrote:
    Napięcie wychodzące z czujnika to ok 3V a powinno być powyżej 6V. To też napisałem


    To nic nie znaczy , wręcz wprowadza w błąd.
    Masz mierzyć częstotliwość a nie napiecie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    W sumie to możesz podpiąć wyjście poprzez rezystor 1 kom do plusa zasilania czujnika i wtedy mierzyć cokolwiek.
  • Electronics specialist
    Z opisu czujnika wynikałoby, że ma czytać nie ze śrub, a z zębów tarczy. Ale w instrukcji serwisowej piszą o śrubach.

    Magnes w czujniku umożliwia wykrywanie zwykłej stali (może nie każdej, w opisie czujnika nawet określają, jaka ma być, ale np. typowa stal, z jakiej robi się gwoździe, powinna się nadawać, i pewnie śruby też) - ale to uniemożliwia zastąpienie go innym czujnikiem, takim bez magnesu.

    Nie bardzo rozumiem, co oni każą mierzyć: w instrukcji serwisowej podają kolory, w opisie czujnika rysunek, gdzie jest która nóżka, jak się przekłada jedno na drugie?

    Nóżki są Negative = Ground (GND), Positive = VCC, Output (OUT); jeśli mierzysz napięcie między GND i OUT, to możesz nic nie wykryć, jeśli nie ma opornika między OUT i VCC - może sprawdź sam sensor, podłączając: +12V do VCC, a opornik około 1k (albo nieco większy) między VCC i OUT? (To "1k" ze sporą tolerancją - powiedzmy, od 680R do 15k). To chyba powinno działać tak, że kiedy w pobliżu czujnika nic nie ma, to przez opornik będzie płynąć bardzo mały prąd, a jak zbliżysz do czujnika kawałek żelaza, to na 2 sekundy OUT zostanie połączony z GND - nie idealnie, ale napięcie OUT względem GND nie powinno przekraczać kilkuset mV.

    A może w układzie był opornik (nie w czujniku, tylko gdzieś poza nim) i jego lut skorodował, i teraz słabo łączy tak, że układ nie może prawidłowo działać? Albo część układu, która odbiera sygnał z czujnika, ma uszkodzenie i przepuszcza zbyt duży prąd, obniżając napięcie?

    Aha, wyniki pomiarów, kiedy masz sam czujnik, mogą być zupełnie inne, niż podaje instrukcja serwisowa - bo ona pewnie opisuje sprawdzania w układzie.

    Nie pomyl, która końcówka jest która. GND to środkowa, a jak nie jesteś pewien identyfikacji VCC i OUT, to obie podłącz do zasilania przez oporniki 1k i sprawdź, co się będzie działo z napięciem między każdą z nich, a GND, jak zbliżysz kawałek żelaza do czujnika.
  • Level 9  
    Strumien swiadomosc... wrote:
    Z braku części można by zastosować jakiś hallotronowy czujnik abs zasilany z 12v.


    No właśnie o tym myślę, ale nie wiem (nie znam się) jakie są różnice między czujnikami (poza ilością pinow 2 i3)

    Znalazłem tanie czujniki np fiat seicento ok 20 zł. używany oznaczenie GP6002

    Ale nie chce popsuć zestawu wskaźników.
    Dodano po 4 [minuty]:
    _jta_ wrote:

    Nie pomyl, która końcówka jest która. GND to środkowa, a jak nie jesteś pewien identyfikacji VCC i OUT, to obie podłącz do zasilania przez oporniki 1k i sprawdź, co się będzie działo z napięciem między każdą z nich, a GND, jak zbliżysz kawałek żelaza do czujnika.


    Chyba już się pogodziłem z faktem, że czujnik jest zepsuty. Wydaje mi się, że nie uda się go naprawić.

    Nowy jest po prostu drogi. Dlatego myślę jak zastąpić go innym.

    Pytanie do Was

    Kupując czujnik TLE4905L i sześć magnesów neodymowych (mam 6 śrub mocujących tarczę hamulcową z których czytało sygnał) jestem w stanie to połączyć żeby miało takie parametry jak GP7001 ???

    Dodano po 4 [minuty]:

    Zna ktoś specyfikację 1GP6002 jest dostępny Fiat Volvo Toyota.

    Z mocowaniem sobie poradzę tylko czy sygnał będzie taki sam??
  • Electronics specialist
    Chyba już się pogodziłem z faktem, że czujnik jest zepsuty. Wydaje mi się, że nie uda się go naprawić.

    Naprawić czujnika raczej ci się nie uda; ale jeśli to nie czujnik, a jakiś opornik poza nim, to naprawa może być prosta. Więc może sprawdź czujnik.

    Po wymontowaniu czujnika w układzie powinno być napięcie na przewodach, które były do niego podłączone. Sprawdź to napięcie - to należy zrobić niezależnie od tego, czy ma być nadal ten sam czujnik, sam czy z dodatkowymi elementami, czy nowy taki sam, czy inny.

    Można - jeśli czujnik daje nie taki sygnał, jak trzeba, ale w ogóle go daje - wykombinować układ, który zrobi z tego prawidłowy sygnał. Koszt < 1zł, ale jeśli to układ jest wadliwy, a nie czujnik, to takie kombinowanie nic nie zmieni.

    Z magnesami można by, tylko pytanie: czy da się je zamocować tak, żeby w żadnej sytuacji się nie oderwały? TLE4905L powinien się nadawać.

    1GP6002 ma, mam wrażenie, identyczne parametry elektryczne - różni się nieco odległością, z jakiej działa, i rozmiarami - jest odrobinę większy, to może być problem.
  • Electronics specialist
    Im mniej podobny do oryginalnego, tym trudniej o prawidłowe działanie. 1GP6002 wymaga umieszczenia o parę dziesiątych mm bliżej tych śrub, i jest o kilka dziesiątych mm większy, więc może trzeba by było powiększyć (rozwiercić) otwór, w którym on siedzi - to będzie nieco ryzykowna i dość żmudna robota.
  • Level 9  
    _jta_ wrote:
    i jest o kilka dziesiątych mm większy,


    masz jego wymiary??

    Dodano po 3 [minuty]:

    Strumien swiadomosc... wrote:
    Równo dobrze można zastosować czujnik indukcyjny.
    Jakiś krótki na 12V .


    też o tym myślałem znalazłem na allegro Czujnik indukcyjny zbliżeniowy LJ12AJ-4-Z/BX NPN NO Napięcie zasilania: 6 – 30 VDC

    Tylko czy to będzie działało, ewentualnie co trzeba podpiąć opornik rezystor itp.

    Wybaczcie ale ja naprawdę nie znam się na elektronice. Podstawę ogarnę ale nic więcej.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Nie jestem sknerą, jeśli trzeba będzie zaryzykować 20-50 zł. to nie ma problemu. Ale muszę mieć pewność że nie popsuję zestawu wskaźników, bo nawet używany jest dość drogi.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Poprawcie jeśli się mylę, czujnik indukcyjny + L7808 stabilizator 8V, czy to będzie działać.

    Napiszcie jeśli trzeba coś pomierzyć w sprzęcie: Napięcie, Natężenie itp.
  • Electronics specialist
    W #9 jest link, w którym znajdziesz wymiary. Średnica 14.91, długość bez końcówek 27.4; a 1GP7001 14.13 i 26.94.

    Chyba wciąż nie sprawdziłeś, czy to czujnik jest uszkodzony, czy coś w układzie. Podłącz miernik i sprawdź. Możesz bez obaw podłączyć woltomierz do przewodów, do których był podłączony czujnik; do woltomierza podłączonego między masę, a wyjście (OUT) możesz równolegle podłączyć opornik - spróbuj coś około 1k. Jeśli napięcie będzie prawidłowe - należy podejrzewać czujnik; jeśli małe, a po podłączeniu opornika prawie żadne - to masz przerwę w połączeniach, trochę łączy poprzez brud; jeśli napięcie będzie małe, a podłączenie opornika niewiele je obniży - masz zwarcie, gdzieś dostał się brud i zrobił połączenie. Możesz sprawdzić czujnik tak, jak opisałem w #7.

    Jeśli czujnik coś wykrywa, ale nie daje prawidłowego sygnału na wyjściu - to można to skorygować, ale po pierwsze musisz jasno określić, co on właściwie daje; po drugie, niewygodnie będzie dodawać elementy do układu, bo nie wiadomo, gdzie je umieścić, trzeba by mieć jakieś złączki, żeby nie ciąć przewodów, a tylko dodawać; a po trzecie, jeśli to się zmieniło (bo kiedyś działał prawidłowo), to może się dalej zmieniać i wtedy znów przestanie działać.
  • Level 9  
    _jta_ wrote:
    Nóżki są Negative = Ground (GND), Positive = VCC, Output (OUT); jeśli mierzysz napięcie między GND i OUT, to możesz nic nie wykryć, jeśli nie ma opornika między OUT i VCC - może sprawdź sam sensor, podłączając: +12V do VCC, a opornik około 1k (albo nieco większy) między VCC i OUT? (To "1k" ze sporą tolerancją - powiedzmy, od 680R do 15k). To chyba powinno działać tak, że kiedy w pobliżu czujnika nic nie ma, to przez opornik będzie płynąć bardzo mały prąd, a jak zbliżysz do czujnika kawałek żelaza, to na 2 sekundy OUT zostanie połączony z GND - nie idealnie, ale napięcie OUT względem GND nie powinno przekraczać kilkuset mV.


    Kupiłem opornik dzisiaj będę wszystko mierzył.

    _jta_ mam mierzyć na wiązce moto bez podpiętego czujnika??

    Czyli do pinu (na wiązce moto) na którym jest ok 10V mam podpiąć opornik 1k i wtedy mierzyć. Dobrze zrozumiałem ?
  • Electronics specialist
    Możesz zrobić pomiary z samym czujnikiem - tu będzie potrzebny opornik około 1k między VCC i OUT, zasilanie między VCC i GND, oraz zbliżanie kawałka żelaza do czujnika; oraz pomiary instalacji bez czujnika - i tu podłączanie tego opornika 1k pozwoli wykryć, czy któreś połączenie nie jest uszkodzone tak, że tylko brud trochę łączy.
  • Level 9  
    Przy podłączony czujniki. Na pinach masa zasilanie 10.2 V na pinach masa sygnał 4.2 V. Jak podłączę opornik między zasilaniem a sygnałem to jest 8.7 jak wtedy przyłożę coś metalowego to spada do 0.2 V. Ale uwaga dzisiaj po podłączeniu i "machaniu" kluczem przy czujniki predkosciomierz działa.
  • Electronics specialist
    To całkiem możliwe, że opornik, który jest w układzie między sygnałem, a zasilaniem (bo on musi być w układzie, bez tego czujnik nie mógłby prawidłowo działać) źle kontaktuje - może jakiś styk, albo lut (niekoniecznie przy samym oporniku, może być gdziekolwiek po drodze) skorodował na tyle, że ma duży (i chyba zmieniający się) opór. Najlepiej byłoby go znaleźć i poprawić kontakt. Bardziej miarodajne byłoby sprawdzanie osobno czujnika i układu.
  • Level 9  
    No tak ale jak dołączyło opornik to prędkościoprędkościomierz działał. Jeszcze sprawdzę jedną rzecz, na czole czujnika jest pęknięcie a jak pamiętam to problem z prędkością zaczynał się podczas deszczu. Możliwe że dostawał się woda, a teraz leżał 2 tygodnie w domu i wysechł.
  • Level 9  
    A co podłączyć? I co mierzyć?
  • Electronics specialist
    Zobacz w #7. Co do odróżnienia OUT i VCC, jeśli nie zorientujesz się z rysunków w nocie katalogowej, to pewnie, jak podłączysz np. +4.5V (względem GND) do VCC, to popłynie prąd kilka-kilkanaście mA, a jak do OUT, to około 1000 razy mniejszy. I dopiero jak podłączysz zasilanie do VCC i zbliżysz kawałek żelaza, to przez OUT będzie mógł popłynąć spory prąd (i trzeba go ograniczyć opornikiem).
  • Level 9  
    Witam

    Dzięki wszystkim za pomoc.

    Prędkościomierz naprawiony zrobiłem już ponad 300 km i jest ok.


    Już piszę co zrobiłem.

    Po wyjęciu czujnika z czarnej obudowy, zauważyłem pęknięcie na czole czujnika (GP 70001). Myśląc że tam może dostawać się woda (czujnika wariował po deszczu lub myjni) zakleiłem Poxipolem czoło ok 1 mm grubości. Czujnik zamontowałem w obudowę i zalałem silikonem, patent działał ale tylko dwa dni, po czym raz działał a raz nie.

    Kupiłem na Allegro używany czujnik obrotów wałka rozrządu Fiat Seicento, w plastikowej obudowie fiata był czujnik GP6001, o takich samych parametrach pracy jak GP7001, jedyna różnica że jest w metalowej obudowie (to akurat PLUS) i jest trochę mniejszy.

    Przy pomocy DREMEL usunąłem niepotrzebne alementy pozostawiając sam czujnik GP6001, pozostało lutowanie i zalanie silikonem w obudowie z mocowaniem do przedniego widelca.

    Wszystko działa poprawnie.

    Naprawa kosztowała 20 zł. czujnik 8 zł. wysyłka 6 zł. silikon.

    Porównując do 670 zł. za nowy czujnik widać różnicę.

    Jeszcze raz Dziękuję.
    Temat do zamnkięcia