Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

perkins 4p - Rozrusznik pyka nie kręci

los_sombreros 20 Lip 2017 19:43 2166 15
  • #1 20 Lip 2017 19:43
    los_sombreros
    Poziom 11  

    Witam. Mam problem z rozrusznikiem silnika perkins 4p. Często tak się zdarza że pyka i nie kręci. Niekiedy załapuje od razu , innym razem trzeba powachlować kulczykiem w stacyjce i za którymś razem kręci . Rozrusznik wysokoobrotowy z przekładnią . Wszystkie połączenia elektryczne poczyszczone na błysk, szczotek jeszcze trochę jest, aku naładowane i dość świeże ( 4 m-ce). Jak załapie do kręci żwawo.
    Wymieniłem elektromagnes rozrusznika bo podejrzewałem że ma wypalone styki, ale nie pomogło. Zęby na wieńcu koła zamachowego i bendiksu w dobrym stanie.
    Jakieś pomysły?

    0 15
  • Pomocny post
    #2 20 Lip 2017 20:36
    gromleon
    Poziom 33  

    Tak mam pomysł , wymień stacyjkę lub szukaj gdzie nie łączy. Jak nie chce palić to na krótko rozrusznik poprzez podanie napięcia z grubego przewodu plusowego na styk automatu rozrusznika, tylko niech ktoś ci bieg wyrzuci i sprzęgło wciśnie, żebyś się pod kołami nie znalazł. Jak zapali to uporczywie szukaj spadku napięcia.

    1
  • #3 20 Lip 2017 21:12
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam

    gromleon napisał:
    Jak nie chce palić to na krótko rozrusznik poprzez podanie napięcia z grubego przewodu plusowego na styk
    .
    Jeżeli to nie pomoże sprawdź dodatkowo masę na silnik,lub wyłącznik prądu(masy)jeżeli jest.Objaw taki może dawać uszkodzony wirnik(rozlutowany),przerwa między lamelami.Jak wirnik ustawi się na tym właśnie miejscu ,to rozrusznik nie zakręci.Lecz myślę że prędzej będzie spadek napięcia na przewodzie do automatu ,tak jak podpowiada Kolega Gromleon.

    0
  • #4 20 Lip 2017 22:10
    los_sombreros
    Poziom 11  

    Ok, sprawdzę jak radzicie. Mam jeszcze zwykły rozrusznik R11 Elmotu który chodził tam oryginalnie i zostawiłem go na zapas ale on silnikiem kręci bardzo słabo.

    Z tym rozrusznikiem jest zrobiona mała rzeźba bo wymieniając kiedyś wirnik z powodu mocnego zużycia frezu po który chodzi bendiks za namową znajomego wsadziłem
    wirnik od rozrusznika R10 który był na 24V. Podobno miał kręcić szybciej, a ledwo obraca silnikiem. Później z braku czasu i chęci nie drążyłem już tego tematu i kupiłem nowy wspomniany szybkoobrotowy z przekładnią, jakiś tani chińczyk ale chodził dość długo i ładnie kręcił .

    W tamtym starym R11 z wirnikiem 24V widzę że wirnik delikatnie obciera o jedną z blach cewki stojana ( tą przykręconą śrubą do obudowy).

    Czy takie delikatne obcieranie może być przyczyną słabego kręcenia silnikiem, czy po prostu ten 24V wirnik nie będzie tu działał poprawnie? Na stole bez obciążenia kręci jako tako.

    0
  • #5 20 Lip 2017 22:30
    stasiekb100
    Poziom 23  

    Wirnik na 24 ma taki sam układ uzwojeń tylko 2 razy mniejszy przekrój drutu w uzwojeniu (przynajmniej do tej pory nie spotkałem inaczej) stojan na 24 ma 2 razy większą liczbę zwojów. Rozrusznikowi wzrósł opór wewnętrzny, co skutkuje spadkiem momentu obrotowego. Może być krzywo złożony, że ociera, i jeszcze jedno, szczotki nie trafiają w bieguny magnetyczne. Porównaj obydwa wirniki. W chińczyku zawsze można polutować wirnik ale tak jak koledzy pisali, sprawdź kable i masę.

    0
  • Pomocny post
    #6 20 Lip 2017 23:11
    nikusert
    Poziom 38  

    To że rozrusznik słabo kręci ,to spewnością wina obcierania wirnika ostojan.
    Wymień tulejki ,ewntualnie dokręć uzwojenie stojana.Przy wymianie tego wirnika zostawiłeś szczotki i szczotkotrzymacz z R-11.?Co do wirnika to słyszałem że niektóre modele R-11 mają montowany taki wirnik fabrycznie i ma lepiej pracować rozrusznik.Lecz Ja osobiście takiego nie naprawiałem,lecz sam mam zamiar taki eksperyment przeprowadzić w wolnej chwili.Wiem jak wirnik R-11 i R-10 wygląda,a czy iloscią zwoi się różni nie wypowiem się.Jedynie nie nadają się szczotki i szczotkotrzymacz z R-10 do R-11,nie tylko z powodu wymiarów ,lecz materiału z jakiego są wykonane.

    0
  • #7 21 Lip 2017 19:26
    los_sombreros
    Poziom 11  

    nikusert napisał:
    myślę że prędzej będzie spadek napięcia na przewodzie do automatu ,tak jak podpowiada Kolega Gromleon.


    Chyba trafiliście. Podanie napięcia na automat bezpośrednio z aku włącza rozrusznik za każdym razem. Chyba stacyjka do wymiany bo przewody i koncówki są ok. Nawet nie podejrzewałem jej bo myślałem że skoro automat pyka to raczej coś z rozrusznikiem.

    nikusert napisał:
    Wymień tulejki ,ewntualnie dokręć uzwojenie stojana.Przy wymianie tego wirnika zostawiłeś szczotki i szczotkotrzymacz z R-11.?Co do wirnika to słyszałem że niektóre modele R-11 mają montowany taki wirnik fabrycznie i ma lepiej pracować rozrusznik


    Przy wymianie wirnika na ten z r10 szczotkotrzymacz był też wymieniany, niestety nie pamiętam już na jaki, bo było to już parę lat temu. Jeśli to Cię to interesuje to mogę zrobić jutro fotki.
    O szybszym kręceniu tego rozrusznika na wirniku 24V powiedział mi kiedyś już nieżyjący znajomy elektryk
    Jeśli chodzi o to obcieranie w starym rozruszniku R11 to uzwojenie jest dokręcone, natomiast jest niewielki luz na tulejkach, więc może to i one są winne. Komplet tulejek już kupiłem, w wolnej chwili założę, wypróbuję i dam znać .

    0
  • #8 21 Lip 2017 19:52
    nikusert
    Poziom 38  

    Jak wymienisz tulejki ,problem z obcieraniem powinien się rozwiązać.Wymieniając wirnik z R10 ,pozostaw szczotko-trzymacz i szczotki z R-11(to było błędem).Są szersze od R-10.Szczotki R-11 mają w sobie więcej miedzi niż grafitu ,czego jest więcej w R-10.Kilkanaście lat temu lub nawet więcej ,w dobie kryzysu ,zrobiliśmy zamianę szczotek w rozruszniku na bardziej grafitowe,z rozrusznika 24V ,nie był to R-11 ,tylko z rozrusznik z Białoruśki,i nasza praca poszła na marne ,gdyż rozrusznik ledwo zipał.Tak więc rodzaj materiału z jakiego wykonana jest szczotka jest istotny.Jak wspomniałem było to bardzo dawno temu ,czasy komuny ,brak wszystkiego,nawet brak doświadczenia.Lecz na błędach człowiek się uczy.To o montowaniu wirnika z R-10 do R -11 ,słyszałem(nie tak dawno) od znajomego który zajmuje się regeneracją,a ja u niego nabywam części do rozruszników i alternatorów.Mam rozrusznik ten i ten ,więc muszę to sprawdzić w praktyce.Jak złożę taki zestaw to podzielę się wynikami.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jeżeli chodzi o tą trafną diagnozę,to dołóż przekaźnik taki jak do świateł (koszt niewielki),na sterowaniu rozrusznikiem .Ten obecny cienki przewód dasz na sterowanie cewki przekaźnika ,zasilanie na styki (30) bezpośrednio z grubego przewodu zasilającego ,wyjście przekaźnika zacisk(87) podłącz pod automat. Mniej cierpi stacyjka i wszelkie połączenia(kostki),a problem będziesz miał rozwiązany.

    0
  • #9 08 Paź 2017 10:45
    los_sombreros
    Poziom 11  

    Niestety wymiana tulejek w R11 z tym wirnikiem od R10 nie pomogła, dalej kreci słabo.

    W tamtym drugim rozruszniku z przekładnią pojawił się taki problem że często kręci tylko sam rozrusznik. Co dziwne, im zimniej tym się to nasila, szczególnie rano jest problem żeby załapał. Bendiks jest dość świeży (kilka miesięcy), daje się przekręcić tylko w jedną stronę , chodzi gładko po wałku wirnika. Wyjęty rozrusznik kręci nieźle, elektromagnes wybija.
    Jakieś pomysły?

    1
  • #10 08 Paź 2017 11:06
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Po pierwsze wszelkie swapy r10 r11 to głupota.

    Po drugie zmierz napięcie akumulatorów i zasil cewkę rozruchową wprost ze śruby prądowej przy rozruszniku.

    0
  • #11 08 Paź 2017 18:44
    Wlodek22
    Poziom 28  

    Na 90% zyżyte styki wewnątrz automatu. Automat bendiks wyrzuca, a prąd na rozrusznik nie przechodzi.

    0
  • #12 08 Paź 2017 20:19
    Megawe
    Poziom 30  

    Jeżeli zmiany rozrusznika, akumulatora i stacyjki nic nie dają to może być uszkodzona panewka główna na wale korbowym, najczęściej środkowa.
    Sprawdź czy po odpaleniu silnika są wolne obroty czy trzeba trzymać go na gazie przez kilkadziesiąt sekund.

    1
  • #13 08 Paź 2017 20:52
    los_sombreros
    Poziom 11  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    zmierz napięcie akumulatorów i zasil cewkę rozruchową wprost ze śruby prądowej przy rozruszniku.

    aku naładowany , napięcie podane bezpośrednio na cewkę nic nie zmienia. Raz kręci normalnie silnikiem, innym razem słychać tylko rozrusznik bez zgrzytów , trzasków itp. Za którymś razem w końcu łapie. Czyżby ten świeży bendiks już szwankował ?

    Wlodek22 napisał:
    Na 90% zyżyte styki wewnątrz automatu. Automat bendiks wyrzuca, a prąd na rozrusznik nie przechodzi


    To by rozrusznik nie kręcił

    0
  • #14 08 Paź 2017 21:19
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    los_sombreros napisał:
    innym razem słychać tylko rozrusznik bez zgrzytów


    Skoro kręci bez zazębienia to zobacz czy dobrze go złożyłeś zwłaszcza widełki.

    0
  • #15 08 Paź 2017 22:39
    stasiekb100
    Poziom 23  

    Albo już wieniec wycięty . Może trzeba wyregulować długość cięgna elektromagnesu.

    0
  • #16 10 Paź 2017 14:50
    nikusert
    Poziom 38  

    Automaty R-11 nie miały regulacji trzpienia ,z wyjątkiem automatów rozrusznika R-7.
    Tu bym obstawał za podpowiedzią Kolegi Strumień Świadomości,czyli źle zamontowane widełki.

    0