Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik krokowy - jakie napięcie zasilania

DejmDaniel 22 Lip 2017 02:22 654 4
  • #1 22 Lip 2017 02:22
    DejmDaniel
    Poziom 4  

    Witam, jest to pytanie dość ogólne jednak nie moge znaleźć w internecie odpowiedzi na to. Posiadam silnik krokowy na 24V bipolarny oraz zwykły sterownik silników L298n i tu moje pytanie: Czy mógłbym za pomocą tego zestawu sprawdzic czy ten silnik mi zadziała mając napięcie tylko 6-8V?
    Pytam poniewaz nie wiem jak to jest ze zwykłymi sterownikami a nie takimi do krokowych oraz dlatego ze słyszałem ze wazne jest natęzenie na faze a nie napięcie.

    0 4
  • #2 22 Lip 2017 03:21
    krzysiek_krm
    Poziom 34  

    Witam,
    uzwojenia silników krokowych zasila się w sposób prądowy, napięcie jest nieistotne. Sterowanie uzwojeniami jest dosyć różne, w zależności od trybu pracy silnika.
    W sumie możesz sprawdzić działanie silnika za pomocą Twojego sterownika. Możesz pominąć regulację prądu, musisz jednak sprawdzić czy przy wybranym napięciu zasilania (8 V) prąd uzwojenia nie przekroczy dopuszczalnej wartości, którą musisz sprawdzić w katalogu. Potrzebna Ci będzie również rezystancja uzwojenia, też z katalogu, obliczysz sobie prąd uzwojenia I = 8 V / R, taki prąd będzie płynął przy załączeniu uzwojenia i braku regulacji prądu.
    Musisz sobie również wygenerować jakąś prostą sekwencję testową sterowania uzwojeniami, z powodu uproszczenia układu i braku regulacji prądu, będzie to sterowanie pełnymi krokami.

    Pozdrawiam

    Dodano po 7 [minuty]:

    Docelowo przyda Ci się jednak sterownik silnika krokowego, oferta jest dosyć duża, ceny raczej umiarkowane.

    1
  • #3 22 Lip 2017 03:28
    DejmDaniel
    Poziom 4  

    Podłączyłem wszystko jak nalezy. Steruje za pomocą Arduino i w sumie to wszystko działa, sterownik sie nieco grzeje ale to raczej normalne poniewaz w specyfikacji silnika jest ze silnik pobiera 1A, I tu dodatkowo mam 2 pytania
    1. Czemu niektore uzywane silniki krokowe mają tak bardzo dokładne napiecie zasilania np 4,6V lub 2,4V ?
    2.I co oznacza w specyfikacji ze silnik ma 1A, zawsze tyle pobierze, czy jak to jest skoro podałes wzór I = 8V/R?

    0
  • #4 22 Lip 2017 04:33
    krzysiek_krm
    Poziom 34  

    DejmDaniel napisał:
    Czemu niektore uzywane silniki krokowe mają tak bardzo dokładne napiecie zasilania np 4,6V lub 2,4V ?

    To wynika z prawa Ohma, gdybyś sprawdził w katalogu maksymalny prąd uzwojenia i jego rezystancję, a następnie je przez siebie pomnożył - otrzymasz to właśnie napięcie. Gdybyśmy zasilili uzwojenie silnika takim napięciem stałym, w stanie ustalonym, czyli po upływie dłuższego czasu, przez uzwojenie silnika płynąłby stały prąd o maksymalnej katalogowej wartości natężenia. Niskie napięcia uzwojeń mają silniki o dużej mocy, które pracują z dużymi prądami uzwojeń, żeby zmniejszyć straty, uzwojenia muszą mieć małe rezystancje. To podawane w katalogach napięcie jest nieco sztucznym parametrem, współcześnie nie steruje się uzwojeniami za pomocą stałych napięć ale z regulatorów prądu, napięciowe wymuszenia na uzwojeniach bywają wielokrotnie większe od katalogowych, dzięki temu uzyskuje się duże stromości zmian prądu w uzwojeniach, co daje silnikowi dobre własności trakcyjne.
    W Twoim silniku dość wysokie napięcie (24 V) może dla odmiany nie wynikać z iloczynu maksymalnego prądu i rezystancji uzwojenia, ale być maksymalnym chwilowym napięciem na uzwojeniu, wynikającym na przykład z odporności izolacji.

    DejmDaniel napisał:
    skoro podałes wzór I = 8V/R?

    Jak wyżej, to wynika z prawa Ohma dla wymuszenia na uzwojeniu stałego napięcia w stanie ustalonym, użyłem wartości 8 V, bo takie podałeś napięcie, gdybyś zasilał napięciem na przykład 11 V, byłoby 11 V / R.

    DejmDaniel napisał:
    I co oznacza w specyfikacji ze silnik ma 1A, zawsze tyle pobierze, czy jak to jest

    Zazwyczaj oznacza to maksymalną skuteczną wartość natężenia prądu uzwojenia. Wartość skuteczna ma wymiar energetyczny, uzwojenie silnika ma jakąś rezystancję, moc wydzielana na tej rezystancji jest równa I^2 * R, nie należy jej przekraczać, w przeciwnym wypadku uzwojenie może się nadmiernie nagrzewać i ulec uszkodzeniu. Można oczywiście zasilać uzwojenie mniejszym prądem, silnik będzie miał wówczas gorsze własności trakcyjne.
    W zależności od sposobu sterowania (pełny krok, pół kroku, mikro krok) przebieg prądu w uzwojeniu może mieć kształt prostokątny ewentualnie zbliżony do sinusoidy, to znaczy aproksymowany "schodkami".

    1
  • #5 22 Lip 2017 13:14
    DejmDaniel
    Poziom 4  

    Dzięki za odpowiedź, wszystko super wytłumaczone.

    0