Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vaillant ecoTEC pro VCW PL 226/5-3 - za wysoka temperatura cwu

22 Lip 2017 10:41 4506 31
  • Poziom 5  
    Dzień Dobry Wszystkim,
    To mój pierwszy post na tym forum także witam was wszystkich serdecznie.
    Jeżeli ktoś już poruszył podobny temat to proszę o link'a. Niestety samodzielnie nic podobnego nie znalazłem.
    A teraz do rzeczy, kilka dni tematu serwisant firmy Vaillant zainstalował i uruchomił u mnie nowy kocioł Vaillant (model jak w temacie).
    Nie jestem do końca zadowolony z tego jak ten kocioł działa jeżeli chodzi o cwu. A mianowicie na kotle temperatura ustawiona to 35 C (nie ma znaczenia czy ustawię 36, 38 czy 40 efekt jest zawsze ten sam). Po włączeniu ciepłej wody, temperatura na wyświetlaczu rośnie do nawet 50 C (przy ustawionym na kotle 35 C, przy ustawieniu wyższych temperatur proporcjonalnie więcej) a w kranie woda zdecydowanie przewyższa ustawione 35 C i rośnie do tego stopnia, że nie jestem w stanie przez dłuższy czas trzymać ręki pod bieżącą wodą co oznacza, że zapewne ma ponad 45 C. Serwisant powiedział, że trzeba się przyzwyczaić i w sezonie zimowy powinno być lepiej, a temperatura na wyświetlaczu to temperatura wymiennika ciepła a nie wody na wyjściu. To nie zmienia faktu, że temperatura w kranie jest dużo wyższa niż powinna być.
    Do tej pory miałem kocioł Vaillant atmoTEC pro z którego byłem zadowolony i on nie miał problemów z podgrzaniem wody tak aby na wyjściu woda była blisko ustawionej temperatury na kotle (czy to było 35 C, 36 C czy 40 C).
    Czy ktoś z was spotkał się już podobnym problemem? Czy może ktoś wie jak go rozwiązać?
    Nie chce mi się wierzyć, że przy tak zaawansowanej technice nie mogę na wyjściu kotła mieć takiej temperatury jaką sobie wybiorę.
    Z góry wielkie dzięki za pomoc.
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Gdybyś miał wersję z oddzielnym zasobnikiem do CWU to dokładność błędu nastawy wody ciepłej byłaby mniejsza.

    Możesz zastosować na wyjściu ciepłej wody z kotła podmieszanie,
    Vaillant ecoTEC pro VCW PL 226/5-3 - za wysoka temperatura cwu

    czyli Termostatyczny Zawór Mieszający
    VTA320 lub VTA520
    Ma wbudowaną funkcję ochrony przed oparzeniem, w przypadku awarii dopływu wody zimnej automatycznie zostaje zablokowany dopływ wody ciepłej.

    Zawór gwarantuje stabilność temperatury VTA320: ± 2 °C i VTA520: ± 4 °C
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Według Twojego opisu wynika, że brakuje u Ciebie dodatkowego czujnika temperatury na wyjściu c.w.u., czyli pod kodem diagnostycznym d.003 nie będziesz miał żadnych wskazań temperatury, a tylko pod d.004 zobaczysz jakąś wartość i będzie to zapewne temperatura na wymienniku płytowym w obiegu pierwotnym (z wodą z c.o.). W takim wypadku kocioł będzie przegrzewał wodę użytkową i nic nie zrobisz.
    Jakby to był "stary" kocioł po gwarancji to miałbyś szansę na usunięcie tej "usterki".
  • Poziom 5  
    Dzięki wam obojgu za pomoc i odpowiedzi.

    Chciałbym zadać jedno pytanie a propos:
    BUCKS napisał:
    Według Twojego opisu wynika, że brakuje u Ciebie dodatkowego czujnika temperatury na wyjściu c.w.u., czyli pod kodem diagnostycznym d.003 nie będziesz miał żadnych wskazań temperatury, a tylko pod d.004 zobaczysz jakąś wartość i będzie to zapewne temperatura na wymienniku płytowym w obiegu pierwotnym (z wodą z c.o.).


    To co napisałeś zgadza się w 100% pod D.003 mam -99C a pod D.004 tą wartość, która jest pokazywana na wyświetlaczu.
    Czy orientujesz się może czy tego czujnika oni po prostu nie montują w tym modelu (wydaje mi się to nieprawdopodobne) czy dostałem po prostu jakiś wybrakowany model i mogę spróbować go reklamować?

    Z góry dzięki za pomoc.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Nie mam pojęcia, czy Vaillant fabrycznie nie montuje tego czujnika na polski rynek, czy ktoś Ci go zdemontował i wcisnął wybrakowany towar.
    Wartość -99 pod kodem d.003 wskazuje, że elektronika obsługuje tę funkcję tylko nie wykrywa czujnika.
    Możesz spróbować zadać oficjalne pytanie do Vaillanta, aby to wyjaśnić.
    Osobiście sądziłem, że współcześnie dodatkowy czujnik na c.w.u. jest bezdyskusyjnym standardem i takiego "bubla" Vaillant by nie wypuścił ale jak widać takie wypuszcza.

    Rozwiązanie Twojego problemu z jednej strony jest trywialne, bo wystarczy zamontować dodatkowy czujnik na rurce wyjściowej c.w.u. z wymiennika płytowego.
    Z drugiej strony jest problematyczne, bo wymaga podłączenia do płyty głównej, co stwarza ryzyko jej uszkodzenia i/lub utraty gwarancji dlatego pisałem, że inaczej gdybyś miał sprzęt po gwarancji, bo wtedy jest mniejszy stres ;)
    Ewentualnie można próbować załatwić tę sprawę z oficjalnym serwisem, choć licz się z tym, że Ci powiedzą, że się nie da albo wywalą cenę kosmos za usługę. Ale czasem można trafić na życzliwego człowieka, a nie cwaniaka, który widzi w Tobie kolejnego jelenia.
    Kto pyta nie błądzi, jak nie spróbujesz to się nie przekonasz co z tego wyjdzie.

    Standardowo kocioł powinien pokazywać temperaturę zasilania c.o., natomiast pod kodem d.004 widzisz temperaturę na wymienniku płytowym (zakładam, że na wyjściu z wymiennika w obiegu pierwotnym), więc z założenia podczas pracy kotła na c.w.u. to temperatura zasilania będzie ciut wyższa niż temperatura na d.004, ewentualnie po zakręceniu kranu i zgaśnięciu palnika obie temperatury mogą wyrównać się, co może sprawiać wrażenie, że jest to wskazanie z jednego tego samego czujnika, ale tak nie jest, bo są to dwa różne czujniki.
    Nie znam Twojego kotła ale zakładam, że w Twoim działa to analogicznie jak w moim, bo ogólnie idea jest taka sama i póki co wszystko się potwierdza.

    Rzuciłem okiem i na stronie systemgaz znalazłem czujnik oznaczony jako:
    Czujnik NTC (19 mm) Va-191003222
    w opisie jest, że pasuje do kotła VCW 226/3-3
    Ty masz wersję 5-3, więc czujnik może być inny ale jest duża szansa, że do Twojego kotła będzie ten sam czujnik.

    Nie mam pewności ale popytaj w autoryzowanym centrum serwisowym Vaillant, czy przypadkiem do Twojego kotła nie pasowałby czujnik o nr katalogowym 103429.
    Generalnie widać, że czujniki są dostępne tylko trzeba kupić właściwy :)
  • Poziom 5  
    Dzięki za odpowiedź.
    Dzwoniłem do Vaillant'a i z tego co zrozumiałem (choć ciężko się z nimi dogadać) czujnik powinien być i albo jest rozłączony albo uszkodzony. Dzwoniłem do serwisanta i ma przyjechać to naprawić. Zobaczymy co z tego będzie.
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Z serwisantem chyba lepiej mówić kodami serwisowymi d.003 i d.004, bo jeśli znają te kotły z praktyki to wtedy może będą wiedzieli o co biega.
    A jak tylko mówiłeś o czujniku temperatury c.w.u. to Ty miałeś na myśli czujnik od kodu d.003, a oni myśleli o czujniku od kodu d.004 ;)

    Mój stary kocioł nie miał czujnika od d.003, choć nie wiem czy fabrycznie, czy ktoś go zakosił ale rozwiązałem ten problem samodzielnie kupując odpowiedni czujnik i podłączając go do płyty głównej. I od tego momentu problem z przegrzewaniem wody użytkowej przestał dla mnie istnieć ;)

    Jak po zakupie kotła zgłaszałem problem z przegrzewaniem wody pod prysznicem to autoryzowany serwis regulował moc kotła, przepływ wody itp. Tylko było to usuwanie skutków, a nie przyczyny i było zrobione niechlujnie, więc efekt był mizerny. Późniejsza moja samodzielna regulacja dała lepsze efekty niż to co robił serwis ale dopiero montaż dodatkowego czujnika dał efekt o jaki mi pierwotnie chodziło.

    To tylko jest dla mnie potwierdzenie, że autoryzowani serwisanci Vaillant nie są profesjonalistami lecz amatorami uważającymi siebie za profesjonalistów ;)
    Zapewne wśród serwisantów są prawdziwi zawodowcy ale ja miałem kontakt z 3 autoryzowanymi i wg mnie żaden z tej trójki nie spełnił kryteriów prawdziwego profesjonalisty, speca od Vaillanta.

    Być może teraz Ci serwisanci są po serii szkoleń to mają lepszą wiedzę ale zauważyłem prawidłowość jeśli dla kogoś praca jest prawie jak pasja to jest prawdziwym specjalistą, a jeśli ktoś pracę traktuje jako zło konieczne, bo trzeba zarabiać kasę to wychodzi potem z tego g...
  • Poziom 5  
    Póki co u mnie temat jest otwarty.
    Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    W tym tygodniu w końcu przyszedł serwisant, powiedziałem mu, że wydaje mi się, że coś jest nie tak z czujnikiem.
    Posprawdzał, pooglądał i powiedział że wymieni czujnik na gwarancji.
    Wydaje mi się, że coś tu nie gra bo ja widzę jeden czujnik temperatury na wymienniku płytowym i wydaje mi się, że to jest ten od kodu D.004.
    Podsunąłem tę myśl serwisantowi na co on, że nie, że on też powinien dawać sygnał do kodu D.003.
    Jakoś nie wydaje mi się, żeby z jednego czujnika mogły być wysyłane dwa sygnały ale co ja tam wiem (elektronikę studiowałem dawno i nie wiele już pamiętam). Pan Serwisant wie lepiej.

    Pytanie mam do Ciebie BUCKS ten drugi czujnik zamontowałeś na rurze wyjściowej wody użytkowej czy w innym miejscu?
    Z góry dzięki za odpowiedź.
  • Poziom 2  
    Witajcie. Naprawienie czujnika nic nie da, skoro można własnoręcznie odczuć wahania temperatury wody użytkowej. Czujnik pokaże to samo.

    2 dni temu kupiłem Vaillant eco TEC pro VCW 305/5-5. Sprzedał mi go i zamontował serwisant z Krakowa. Gdy ustawię temperaturę zadaną 36 stopni, na wyjściu mam co 5 sekund inną temperaturę - od 33 do 43 stopnie. Jak ja wytłumaczę moim gościom, ze pod prysznicem co pół minuty poleci wrzątek i mają się wtedy ewakuować, a za kolejnych parę sekund woda będzie już za chłodna. Przecież to jest ... jakaś pomyłka. Temperatura zadana 38, na wyjściu 35 - 45. Zadana 40, na wyjściu 37 - 47. Zawołałem wczoraj tego mojego serwisanta, nie mogłem być w tym czasie w domu, tłumaczył mi przez telefon, że piec trzyma temperaturę 42 stopnie. Przyjechałem do domu -no nie trzyma. Dziś nagrałem kilka filmików jak to Vaillant 306/5-5 trzyma stałą temp wody. On ma funkcję Aqua Comfort! To jakieś nieporozumienie! Jutro piszę pismo prawnicze i zwracam to badziewie w trybie ustawy o ochronie praw konsumenta - niezgodność towaru z umową.
    Moje pytanie - czy ktoś już tak miał??
  • Poziom 5  
    U mnie jak już przegrzeje wodę to trzyma temperaturę, tzn. piec startuje podbija na chwilę do 49-50 (nastawiona temperatura 35) a potem spada do 45-47 i taką temperaturę już trzyma. Z tego co wiem taka wyższa temperatura na starcie (kilka sekund) jest standardem we wszystkich piecach.
    Wiem natomiast, że ta funkcja komfortu więcej szkodzi niż pomaga. Spróbuj ją wyłączyć i może wtedy będzie lepiej.
  • Poziom 2  
    Było by w porządku, gdyby na stronie Vaillant nie pisało - "możliwość ustawienia stałej temperatury wody użytkowej". To po co wprowadzają klientów w błąd umieszczają na piecu i w instrukcji pojęcie "temperatura zadana". Kliny płaci 10 tys za piec, a po montażu serwisant mu tłumaczy, ze jak sobie zada temperaturę w przedziale 35-60 to powinien się cieszyć ze ma 57 bo taka jest w standardzie. Przecież to chore. Wprowadzają klinta w błąd. Np piec Vaillant pure ma wprost opisaną funkcję- możliwość ustawienia stałej temperatury wody użytkowej. Wiec to wszystko to ściema???
  • Poziom 37  
    mausi1985 napisał:
    Pytanie mam do Ciebie BUCKS ten drugi czujnik zamontowałeś na rurze wyjściowej wody użytkowej czy w innym miejscu?

    Tak, u mnie jest to czujnik montowany na miedzianej rurce wychodzącej z wymiennika wtórnego (wyjście c.w.u.).

    W ramach ciekawostki to u mnie wg schematu z instrukcji serwisowej to nie ma dodatkowego czujnika c.w.u. i co więcej w instrukcji w kodach serwisowych nie ma podanego kodu d.03, tak jakby on nie istniał, choć w praktyce jest dostępny.
    Z kolei w innej dokumentacji okazało się, że Vaillant oferuje do mojego modelu kotła część zamienną opisaną jako czujnik c.w.u. montowaną na rurkę miedzianą.
    Po serii analiz różnej dokumentacji udało mi się ustalić piny na płycie głównej, które odpowiadają za wyświetlanie wartości pod kodem d.03. Pozostało potem pytanie, czy dodatkowy czujnik zadziała w praktyce i wpłynie na komfort cieplny.

    Zaryzykowałem i zakupiłem oryginalny czujnik c.w.u. (ok. 60zł) i go podłączyłem. Teraz kod d.03 działa i woda użytkowa jest chłodniejsza i komfort wzrósł.
    Wcześniej na ustawionych na kotle 35 stopniach woda była dla mnie zbyt ciepła i momentami chciało się ją mieszać z zimną, a teraz mam ustawione 36 stopni i woda jest chłodniejsza, więc czujnik d.03 wpływa zauważalnie na komfort c.w.u.

    Choć jak mam się czepiać to nie działa to idealnie, bo mimo wszystko czuć wahania temperatury i pierwsza fala też ma wyższą temperaturę od zadanej ale całość ma wyraźnie niższą temperaturę, więc nie mam wrażenie parzącej wody jak to bywało przed dodaniem czujnika dlatego finalnie zakup czujnika c.w.u. i modernizację uznaję za strzał w 10.

    Osobiście podejrzewam, że kotły na rynek niemiecki mają taki czujnik fabrycznie, natomiast modele na polski rynek itp. są już "gorsze" i są pozbawione czujnika d.03. A jeśli ich nie było fabrycznie to zapewne montowali je potem klientom, w końcu dla picu nie oferują tego czujnika jako część zamienną, skoro podnosi komfort c.w.u.

    Dodano po 26 [minuty]:

    mausi1985 napisał:
    U mnie jak już przegrzeje wodę to trzyma temperaturę, tzn. piec startuje podbija na chwilę do 49-50 (nastawiona temperatura 35) a potem spada do 45-47 i taką temperaturę już trzyma.

    Tylko musisz brać pod uwagę, że kocioł pokazuje różne temperatury.
    Domyślnie pokazuje temperaturę wody na zasilaniu obiegu c.o., dopiero jak wejdziesz w kod d.004 to zobaczysz temperaturę na wymienniku wtórnym, u mnie jest to temperatura na wyjściu z wymiennika wtórnego w obiegu pierwotnym (c.o.).

    Mój kocioł działa tak, że najpierw płomienie ogrzewają wodę, która jest w pierwotnym wymienniku, na wyjściu z tego pierwotnego wymiennika jest czujnik zasilania c.o. potem da woda przez zawór trójdrogowy zamiast do grzejników to kierowana jest do wymiennika wtórnego, gdzie ciepło jest przekazywane do wody wodociągowej i na wyjściu z wymiennika jest czujnik d.04, czyli przy korzystaniu z c.w.u. temperatura na d.04 będzie o kilka stopni mniejsza niż na zasilaniu c.o.

    Efekt jest taki, że jeśli na kotle zadam 36 stopni to po ok. minucie jak temperatury się ustabilizują mam:
    - 43/44 stopni na zasilaniu c.o.
    - 34 stopnie na d.04 (wymiennik wtórny)
    - 38 stopni na d.03 (wyjście c.w.u.)

    Za pomocą perlatorów ograniczyłem sobie przepływ ciepłej wody do poziomu ok. 7-7,5 l/min, aby mniej więcej ujednolicić przepływ wody po odkręceniu kurka.

    mausi1985 napisał:
    Z tego co wiem taka wyższa temperatura na starcie (kilka sekund) jest standardem we wszystkich piecach.

    U mnie liczyłbym to jako kilkanaście sekund, a nie kilka ale jest to "wada" przepływowych ogrzewaczy wody, choć może są modele bardziej precyzyjne.
    Stała temperaturę to ma się z bojlerem o ile nie wykorzystamy za dużo wody, bo potem temperatura też będzie się zmieniać.

    mausi1985 napisał:
    Wiem natomiast, że ta funkcja komfortu więcej szkodzi niż pomaga. Spróbuj ją wyłączyć i może wtedy będzie lepiej.

    U mnie jest przydatna.
    Tylko ja z komfortu korzystam jednorazowo tzn. za pomocą regulatora pokojowego włączam sobie tzw. jednorazowe podgrzanie zasobnika, gdy idę do łazienki wziąć prysznic.
    Jest to przydatne, bo w ten sposób ciepła woda jest już na kotle i po odkręceniu kurka szybciej będę miał ciepłą wodę w kranie. Nie mam jednak cyrkulacji c.w.u., więc kilka litrów zimnej wody leci do ścieków.
    Minusem tej opcji jest to, że komfort załącza się, gdy temperatura na d.04 jest o 15 stopni niższa od zadanej temperatury ciepłego startu, a temperatura ciepłego startu zależy do zadanej temperatury c.w.u..
    Czyli w upalne gorące dni chcąc korzystać z opcji komfortu to trzeba ciut podnieść temperaturę wody użytkowej na kotle, co z kolei obniża nieco komfort c.w.u..
  • Poziom 2  
    Hej Panowie specjaliści przedstawiciele firmy Vaillant.
    Na monitorze pieca jest komunikat "Temperatura zadana cieplej wody użytkowej". Co to oznacza, bo dla każdego obywatela tego kraju (może w Niemczech są myślący inaczej) oznacza, że woda w kranie (chyba nie zapomnieliście co to kran?:) ma wynosić tyle ile k... zadasz. Tymczasem w piecu Vaillant eco TEC pro 306/5-5 na panelu instalatora pod komunikatem "temperatura rzeczywista wody użytkowej" co 5 sekund zmienia się temperatura wody użytkowej w granicach +\- 10 stopni Celsjusza. Taka zmienna leci z kranu. Czy to jest normalne się pytam???
    Czy specjaliści od czujników wiedzą coś na ten zwykły banalny temat???
    Jak chcecie wpuszczę moje filmiki z prób na YouTube.
  • Poziom 37  
    @Janusz_Kraków
    Na odzew serwisantów Vaillanta, którzy jeszcze oficjalnie odpowiedzą na Twoje pytanie to nie licz. Chcesz liczyć to licz tylko na siebie.

    Nie wiem jak jest u Ciebie, więc niczego nie jestem pewien.
    U mnie nie było fabrycznie czujnika c.w.u. wyświetlającego temperaturę pod d.03, więc fabrycznie nie miałem żadnych wartości pod d.03.
    Samodzielny montaż czujnika poprawił komfort c.w.u. i jestem zadowolony, choć nie przeczę, że takiej funkcjonalności oczekiwałem od fabrycznego zestawu, a nie zestawu poprawianego przeze mnie, zwłaszcza, że mówimy o markowym produkcie, które swoje kosztował.

    Zastanawiam mnie, czy obaj autoryzowani serwisanci co mi instalowali kocioł i robili instalację nie wiedzieli/nie chcieli się przyznać, że wystarczyło u mnie założyć dodatkowy czujnik c.w.u. i poprawić w ten sposób komfort c.w.u. zamiast kombinować jak koń pod górę z obniżaniem mocy kotła i regulacją przepływu wody c.w.u. na zaworze zasilającym.

    Skoro u Ciebie pojawia się temperatura pod odpowiednikiem d.003 to być może masz ów czujnik c.w.u. albo elektronika wylicza sobie średnią na podstawie wartości z czujnika d.004 (na wtórnym wymienniku płytowym).
    Tak czy inaczej pozostaje Ci chyba tylko kontakt z Vaillantem i opisanie swoich uwag. Chyba, że znasz życzliwego serwisanta to może on coś Ci doradzi, co można w tej sytuacji zrobić.

    @mausi1985
    Dowiedz się, co to jest za czujnik do Twojego kotła o nr katalogowym 193592.
    Być może on będzie pasował do Twojego kotła jako czujnik c.w.u. montowany na rurkę.
    Tylko potem pozostanie jego fizyczne podpięcie do płyty głównej.
  • Poziom 9  
    Witam, chciałbym spytać Panów Fachowców co zrobić gdy VCW PL 226/5-3 zachowuje się z c.w.u. jeszcze gorzej niż przypadki opisane powyżej, a mianowicie przy starcie podgrzewa wodę, po 10 sek gaśnie, leci zimna, za chwilę znów się zapala i tak w kółko. Zmiana temp. zadanej niewiele zmienia, załączanie funkcji komfort też nic nie daje. Piec w sumie nowy, pierwszy m-c użytkowania. A może tak ma być - ukryta funkcja "zimny prysznic"?
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Najprawdopodobniej masz zakamieniony wymiennik płytowy.
  • Poziom 13  
    Waldi333 napisał:
    Witam, przy starcie podgrzewa wodę, po 10 sek gaśnie, leci zimna, za chwilę znów się zapala i tak w kółko.Piec w sumie nowy, pierwszy m-c użytkowania.


    Sprawdź filtry do wstępnej filtracji wody, albo reduktor ciśnienia na przyłączu zimnej wody na przewodzie wodociągowym, a może duże wahania spadki ciśnienia w sieci.
  • Poziom 37  
    grzesiek234 napisał:
    Najprawdopodobniej masz zakamieniony wymiennik płytowy.

    Nie bardzo mi to pasuje z:
    Waldi333 napisał:
    Piec w sumie nowy, pierwszy m-c użytkowania

    Chyba, że kocioł był wcześniej używany i tylko dla Waldi333 jest to pierwszy miesiąc użytkowania.
    Albo ktoś podmienił mu wymiennik na używany.

    @Waldi333
    Sprawdź na liczniku wody jaki masz przepływ w ciągu 1 minuty jak odkręcisz tylko ciepłą wodę, bez mieszania z zimną i porównaj to z czujnikiem przepływu (d.036).
    Na Twoim miejscu sprawdziłbym też temperatury jakie wyświetla kocioł od momentu włączenia do wyłączenia palnika:
    - temperatura zasilania d.040
    - temperatura powrotu d.041
    - temperatura w zasobiku wtórnym d.004
    - temperatura na wyjściu c.w.u. d.003
    oraz jaką masz zadaną temperaturę c.w.u. (d.006).
    Ja jako amator zacząłbym od tych elementów, bo potem łatwiej jest prognozować co jest przyczyną.
    Kocioł z założenia przy c.w.u. grzeje kilkanaście sekund, a potem ma przerwę, więc nie zawsze palnik będzie palił nonstop i takie taktowanie jest normalne. W zależności od temperatur i przepływów wody to taktowanie może być mniejsze.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Zdziwilibyście się gdyż są rejony gdzie kamienia jest multum w wodzie i czasem 2 tygodnie wystarcza :)
  • Poziom 9  
    Dziękuję Szanownym Panom za cenne podpowiedzi ale piec jest faktycznie nowy, tak że kamień i zatkane filtry nie wchodzą w grę. Ciśnienie wody jest też o.k. Czujniki są i czują. Martwi mnie jedynie stwierdzenie że tzw. "taktowanie" grzania c.w.u. to rzecz normalna. Czy moc pieca nie powinna być modulowana (jak w opisie technicznym) a nie taktowana? Przecież 226/5-3 pro nie ma zasobnika, czyżby ta huśtawka temperatury c.w.u. to jakaś wada "wrodzona"?
    Czy może przyszłym nabywcom, w miejsce bieda wesji pro, od razu, z racji lepszego (większego) wymiennika wtórnego, polecić 296/5-5 plus (podobna, nieco większa moc), czy problemy mogą być te same?
    Poza tym - odkamieniać co 2 tyg. - trochę sobie nie wyobrażam...
  • Poziom 37  
    Waldi333 napisał:
    Martwi mnie jedynie stwierdzenie że tzw. "taktowanie" grzania c.w.u. to rzecz normalna. Czy moc pieca nie powinna być modulowana (jak w opisie technicznym) a nie taktowana? Przecież 226/5-3 pro nie ma zasobnika, czyżby ta huśtawka temperatury c.w.u. to jakaś wada "wrodzona"?

    Moc jest modulowana ale zakres modulacji zapewne jest niewystarczający.
    W kotle masz tzw. wtórny wymiennik ciepła, który ma pojemność kilkuset ml, niewiele ale to jak szybko on się zagrzeje decyduje o taktowaniu kotła.
    W moim starym atmosferyku po odkręceniu kranu kocioł grzeje pełną mocą, aby jak najszybciej nagrzać wodę w obiegu pierwotnym (c.o.) i przez to w wymienniku wtórnym grzeje wodę z wodociągów, która leci do kranu. Pełna moc powoduje, że szybko nagrzewa, czujnik temperatury wykrywa wzrost temperatury i moduluje moc ale modulacja jest zbyt mała (u mnie od 9,1kW) względem szybkości wzrostu temperatury i kocioł wyłącza się na chwilę. W tym czasie zimna woda z wodociągów wychładza wymiennik wtórny, więc kocioł znowu włącza palnik, aby utrzymać zadaną temperaturę. Po dłuższej chwili kocioł ustabilizuje pracę i woda leci ciągle i palnik też pali ciągle ale sprawdza się to przy nalewaniu wody do wanny, bo podczas prysznica wyłączam wodę na czas mydlenia, więc jak ja kończę prysznic to kocioł dopiero co ustabilizuje pracę palnika.

    Twój kocioł moduluje od ok. 6kW, więc powinien rzadziej taktować jak mój ale ja mam dodatkowy czujnik wody c.w.u. z odczytem temperatur pod d.03, przez co mam stabilniejszą temperaturę na wyjściu c.w.u. z wymiennika wtórnego. Bez tego czujnika miałem większe wahania temperatur i z reguły przegrzaną wodę.
    Jak dowiedziałem się, nowe kotły niekoniecznie mają ten czujnik przez co komfort cieplny może być gorszy, bo kocioł będzie miał tendencję do przegrzewania wody.
    Możesz wykorzystać funkcję komfort, wtedy kocioł najpierw podgrzewa wodę w wymienniku wtórnym, więc jak odkręcasz kran to z kotła leci już ciepła woda i szybciej będziesz miał ciepłą w kranie i może będziesz miał mniejsze taktowanie.
    Ja na prysznic mam ustawione 37 stopni i odkręcam tylko ciepłą wodę, bez mieszania z zimną. Jak ktoś chce wannę to ustawiam 40 stopni i to wystarcza. Musisz poszukać swoje optymalne ustawienia.
    U siebie dołożyłem dodatkowy czujnik temperatury (d.03), zmniejszyłem moc maksymalną kotła, ustabilizowałem przepływy wody za pomocą perlatora 8l/min, zmieniłem wymiennik wtórny z 12 na 20 płyt. Improwizowałem ale jest lepiej niż było fabrycznie, więc finalnie dla mnie jest OK.

    Bojler daje stabilniejszą temperaturę ale z drugiej strony wymaga wyższej temperatury co rodzi konieczność mieszania ciepłej wody z zimną i jak jestem u znajomych to zamiast się myć to tracę czas i wodę na znalezienie optymalnej dla siebie temperatury wody. Chyba łatwiej mi operować kurkami osobnym do ciepłej i zimnej wody niż kranem z wajchą ;)
  • Poziom 10  
    Odkopię temat bo mam podobnie, czy Buks mógłby podać mi pinout gdzie się ten czujnik podłącza?
  • Poziom 10  
    Widzę, ze temat na tyle stary, że już zapomniany.

    Cóż, z miernikiem "siadłem" nad uszkodzoną płytą z VCW 226/3-3 EcoTec Pro (miała małe zalanie :) ) i wyszło mi, że na złączach X20 5(we)-7(masa) i 8-7 jest wejście czujników opisanych w instrukcji mierzących odpowiednio temperaturę wyjścia wymiennika gaz-woda i wejścia : oba w wysokiej impedancji, normalnie 5,56 kOhma.
    Na nowej, sprawnej płycie wejścia te mają 4,87 kOhma...
    Po ścieżkach wyszło, że przez rezystory separujące idą na wejścia odpowiednio: 39 dla 5 i 40 dla 8 U2. Co ciekawe jedyne wolne wejście czujnikowe jest na pinie 11 w złączu X20, ale nie ma wspólnej masy na 6-tce tylko na 14-tce, a ponadto jego rezystancja jest 6,67, czyli 1 kOhm większa, zaś na nowej płycie jest właśnie 5,56 kOhma. Wygląda więc, że zasada większej oporności wejściowej jest również zachowana. :)

    Jedyny dostępny czujnik o numerze katalogowym zgodnym z tym piecem już kupiłem, ma ok 10 kOhm przy 26 stopniach. Czujniki w piecu (nie wiem czy do końca sprawne, ale na to wychodzi) mają 7,6 kOhma przy 34 stopniach. Nie wiem niestety jakiego typu element pomiarowy został użyty do ich wykonania, ale zakładam, że to termistor 10 Kohmowy

    W sumie mam 3 czujniki temperatury w piecu - dodatkowy na złączu X2-4 mierzy temp powierzchni wymiennika płytowego. Zapewne zabezpieczenie przed przegrzaniem.

    Na razie tyle się dowiedziałem - grzebię dalej w instrukcjach ... :)
  • Poziom 5  
    A co z ustawieniem mocy?moduluje do ok.20%.
    litry na minute?
    Pozdrawiam
  • Poziom 37  
    titanus7 napisał:
    Odkopię temat bo mam podobnie, czy Buks mógłby podać mi pinout gdzie się ten czujnik podłącza?

    Jest małe ale ja mam stary kocioł atmosferyczny 2-funkcyjny VUW240/2-5, który ma złącze X2, fizycznie jest to te same złącze co ATX na płycie głównej komputera klasy PC.
    Nowe kotły mają dodatkowe złącza, więc to jaki pin użyłem pewnie niewiele Ci pomoże.

    Jeśli nadal uważasz, że ta wiedza Ci się przyda to mogę rozebrać kocioł i zobaczyć do którego pinu się podłączałem, bo teraz nie pamiętam od którego kotła schemat był mi pomocny.
    Wiem, że instrukcja instalacji od mojego kotła nie podaje, który pin jest od czujnika c.w.u. ale instrukcja od któregoś nowszego modelu miała to pokazane na schemacie i ja na tym bazowałem.

    Dodano po 4 [minuty]:

    titanus7 napisał:
    W sumie mam 3 czujniki temperatury w piecu

    Ja fabrycznie też miałem 3 czujniki:
    - na zasilaniu c.o.
    - na powrocie c.o.
    - na wyjściu wody kotłowej z wymiennika płytowego
    Na bazie tych 3 czujników kocioł musiał szacować i obliczać temperaturę na wyjściu c.w.u. z wymiennika płytowego i w efekcie tego obliczania/szacowania realna temperatura wody była zawyżana.
    Po samodzielnym montażu 4 czujnika na wyjściu c.w.u. z wymiennika płytowego kocioł w mniejszym stopniu przegrzewa c.w.u., bo teraz zna aktualną temperaturę z czujnika, a nie z obliczeń.
  • Poziom 10  
    Czyli mam dokładnie taki sam problem. jak Ty Bucks.
    Dodatkowo jestem już po wizycie lokalnego autoryzowanego serwisanta z Vaillanta.
    Wezwałem go bo już od blisko pół roku piec zapowietrza mi układ CWU przy pobieraniu wody ciepłej. Pompa po ok 2 minutach ewidentnie miesza wodę z powietrzem. Po odpowietrzeniu programem P0 i pobraniu wody dzieje się dokładnie to samo.
    Serwisant rozebrał praktycznie cały układ wtórny: króćce, pompę, odpowietrznik zawód 3D, czujnik przepływu wymiennik płytowy zawór bezpieczeństwa itd... po 6 latach jedynie delikatny nalot, 0 szmela i brudu. Przepłukał wszystko założył nowe uszczelki, skasował 300 zł i pojechał.
    Problem jak był tak został.
    Dlatego zacząłem szukać sam.

    Piec generalnie pracuje poprawnie, jest dodatkowo ze sterownikiem 430RF, ale to chyba nie ma wpływu na problem.

    Po uruchomieniu CWU palnik idzie na ok. 60-70% a potem spada do ok 20-25% i tak zostaje. Na wszystkich kranach perlatory. Przepływ mierzony na wodomierzu ok 5-7l na minutę.

    Nadal jednak przegrzewa wodę. o ok 10-12 stopni.

    Gdybyś mógł poratować zdjęciem tego co zrobiłeś u siebie i jakimś krótkim opisem bądź linkiem do instrukcji o której wspomniałeś, że jest tam opisany ten dodatkowy, czwarty czujnik - byłbym bardzo wdzięczny.
  • Poziom 37  
    titanus7 napisał:
    Gdybyś mógł poratować zdjęciem tego co zrobiłeś u siebie i jakimś krótkim opisem bądź linkiem do instrukcji o której wspomniałeś, że jest tam opisany ten dodatkowy, czwarty czujnik - byłbym bardzo wdzięczny.

    Z instrukcją jest problem, bo nie pamiętam na jakim modelu bazowałem, a te instrukcje które mam pod ręką to tego nie mają.
    Zresztą żadna strata, bo sprawdziłem i ja swój czujnik podłączyłem do pinu nr 4, wg instrukcji od mojego kotła.
    1 - elektroda jonizacyjna
    2- mostek z pinem nr 14
    3 - czujnik NTC na zasilaniu
    4 - u mnie ten pin nie jest opisany ale właśnie tam podłączyłem się z czujnikiem NTC montowanym na rurce miedzianej wychodzącej z wymiennika płytowego, która kieruje wodę już do kranu.
    Właśnie w innej instrukcji ten pin nr 4 był oznaczony jako kolejny czujnik NTC.
    Najpierw dla testu podłączyłem na krótko jeden z 3 fabrycznych czujników i gdy okazało się, że pod kodem d.03 mam jakieś wskazania to wtedy kupiłem właściwy czujnik w serwisie.
    Ten dodatkowy czujnik ma 2 piny, jeden podłączyłem do pinu nr 4 w złączu X2, a drugi do masy (obudowy) kotła.
    Bawiłem się jeszcze w koszulki termokurczliwe, aby zabezpieczyć piny przy czujniku przed przypadkową zwarą.

    Odkąd mam ten 4 czujnik i kocioł pokazuje dane pod kodem d.3 to wzrósł mi komfort c.w.u., bo wcześniej mogłem mieć ustawione 35 stopni na kotle dla c.w.u., a woda była dla mnie za ciepła, a 35 to minimalna wartość. Teraz z czujnikiem mam 37 stopni i woda jest mniej przegrzewana niż wcześniej bez czujnika z ustawieniem na 35. Ideału nie ma, bo też przegrzewa ale dla mnie jest zauważalna różnica na plus.
    A pamiętam, że po montażu kotła serwisant wciskał mi kity, że jak nie chcę, aby woda była przegrzewana to powinienem kupić kocioł z zasobnikiem lub wyższy model kotła. Po latach okazało się, że czujnik za 60zł załatwił to czego autoryzowany serwisant nie potrafił/ nie chciał/ nie wiedział (właściwe niech każdy sobie sam wybierze) ;)
  • Poziom 10  
    No to chyba prawie dobrze :)

    Dzięki wskazówkom kolegi udało się zidentyfikować miejsce możliwego podłączenia dodatkowego, czwartego czujnika w moim piecu.

    Dla potomnych:
    Vaillant EcoTec PRO VCW 226/3-3 PL.
    https://www.vaillant.pl/downloads/instrukcje-instalacji/ii-0020152367-vc-vcw-pro-222756.pdf

    Czujnik - strony nie podam ale google powinno pomóc: Czujnik NTC Va-191003222 (19 mm)

    Na płycie pieca złącze X2: wolne piny: 5 - wejście i 1 masa - potrzebne 2 wtyczki ze załącza głównego zasilacza PC ATX.
    Przed podłączaniem czujnika w piecu oczywiście NAJPIERW WYŁĄCZYĆ ZASILANIE GŁÓWNE!!!

    Z czujnikiem trzeba się chwilę nagimnastykować, żeby go założyć, ale po wyciągnięciu i podgięciu blaszki zaciskowej, zakładamy najpierw blaszkę na rurkę wyjściową CWU idącą obok czujnika przepływu, potem wciskamy czujnik jednocześnie na rurkę i zęby blaszki. Da się.
    Podłączamy do płyty kabelkami. Załączamy zasilanie.
    Po rozruchu pieca przechodzimy do sekcji D.03 i sprawdzamy czy są odczyty (jeśli jest inne niż -99) to powinno być ok. :)
    Jeśli tak, sprawdzamy jeszcze opcję D73 (drugie menu serwisowe) - czasem (przynajmniej u mnie) trzeba skorygować to ustawienie np na -5. Wtedy korelacja między temperaturą ustawioną górnym pokrętłem i tą pokazywaną na wyświetlaczu będzie lepsza - mniejsza różnica.
    Ponadto również za radą kolegi zmniejszyłem na razie moc kotła z 18 KW do 15 KW w sekcji D.00 (pierwsze menu serwisowe).

    Testy:
    1. Włączona funkcja przygotowywania ciepłej wody (pokrętło CWU max w prawo i potem ustawienie 40^C) piec poszedł na 53 praktycznie od razu, potem wyłączył palnik i zszedł w ok 8 sek do 43 i ponownie załączył palnik. Czyli zaczął taktować. Woda odczuwalnie była raz ciepła raz chłodna.
    2. Wyłączona w/w funkcja i ... jest OK. Korelacja między ustawieniem CWU (40 ^C) pokrętłem, a tym co podaje 4-ty czujnik w D.03: 1:1 :)) Czyli to o co mi chodziło. Piec odpalił z marszu przegrzał w ok 10 sekund do 53 i zmniejszył palnik do minimum ustawiając temp wyjścia (podawaną normalnie na wyświetlaczu) do ok 48-51 stopni. D.03 oscylował miedzy 40-43 stopni - bez taktowania.

    Niestety pompa nadal się zapowietrza w trybie CWU. Po przełączeniu zaworu 3D do CO powietrze przegania do instalacji i jest ok. I tak za każdym razem przy pobieraniu wody użytkowej.

    Niemniej uważam, że komfort wody użytkowej zdecydowanie się poprawił :)

    Na razie dziękuję koledzy za podpowiedzi.

    P. S. Dzwoniłem dzisiaj znowu do serwisanta :) Stwierdził, że przez 2 tygodnie niczego się nie dowiedział, bo (CYTUJĘ): "...jest sezon ogórkowy i polskim oddziale Vaillanta nikogo odpowiedzialnego nie ma, żeby udzielić technicznej odpowiedzi, a poza tym ja również jestem na działce" - koniec cytatu :)))

    Gdzie mogę jeszcze zadzwonić panowie - województwo lubelskie. ?
  • Poziom 37  
    titanus7 napisał:
    Czujnik - strony nie podam ale google powinno pomóc: Czujnik NTC Va-191003222 (19 mm)

    Do mojego kotła pasuje: Czujnik NTC Va-191003224.
    Wystarczy go tylko wcisnąć na rurkę miedzianą i po krzyku, choć idzie to z oporem.

    titanus7 napisał:
    Na płycie pieca złącze X2: wolne piny: 5 - wejście i 1 masa - potrzebne 2 wtyczki ze załącza głównego zasilacza PC ATX.

    Rzuciłem okiem na schemat w instrukcji do której dałeś linka ale ja tam nie widzę, aby czujnik był pod pinem nr 5, więc miałeś gorzej ode mnie.
    Ja zasugerowałem się schematem z innego kotła, który tez miał złącze X2.

    titanus7 napisał:
    Ponadto również za radą kolegi zmniejszyłem na razie moc kotła z 18 KW do 15 KW w sekcji D.00 (pierwsze menu serwisowe).

    W moim kotle d.0 to tylko moc pośrednia dla c.o. i to ustawnienie nie ma wpływu na moc c.w.u.
    U mnie moc c.w.u. = mocy maksymalnej kotła ustawianej na module gazowym.
    Ponieważ mam pompę obiegową analogową to na potrzeby c.o. mam ustawione najmniejsze obroty, wtedy na potrzeby c.w.u. musiałbym zmienić ręcznie obroty pompy na maksa. Stąd u mnie skręcona moc, aby dostosować ją do ustawień pompy obiegowej. Z tego powodu musiałem ograniczyć przepływy wody za pomocą perlatorów, aby kocioł dawał radę podgrzewać c.w.u.
    Teraz mamy lato to moc minimalna na poziomie rzędu 9,5kW wymusza taktowanie ale zimą kocioł pali ciągle i taktowanie to rzadkość. Po prostu odkręcam kurek na maksa, a perlator dba, aby przepływ wody nie przekraczał fizycznych możliwości kotła.

    cieszę się, że moje wypociny coś Ci pomogły.
  • Poziom 23  
    Czy było sprawdzane faktyczne ciśnienie w instalacji czy zaufano czujnikowi elektronicznemu. Ja bym podbił na próbę ciśnienie ile się da czyli 2-2,3 bara. Przy sprawnym naczyniu przeponowym i wyłączonym co, nie powinno nic się podziać (zawór bezp nie powinien się otworzyć). Jeżeli odnotujemy poprawę to znaczy że czujnik zawyża ciśnienie i jest ono byle jakie. Powietrze może być zasysane odpowietrznikiem. Przy pracy na co może to nie występować bo występuje większy przyrost objętości przy podgrzewaniu większej ilości wody.
    Czujnik na wymienniku płytkowym jest potrzebny do funkcji ciepłego startu. Kotły Pro czyli wersja bieda, nie są wyposażane w czujnik cwu i udają że regulują temperaturę. I jeszcze parę elementów im brakuje albo są inne.
    " Jeśli istnieje czujnik temperatury ciepłej wody, to realizowany jest proces regu-
    lacji temperatury ciepłej wody na wypływie.
    Przy braku czujnika temperatury ciepłej wody realizuje się proces sterowania
    temperatury ciepłej wody na wypływie." Czyż więc serwisant nie miał racji doradzając kupno wyższego modelu?