Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat 1.3 mJET 90 KM - Ocena testu przelewowego wtryskiwaczy CR

cwiqa 24 Lip 2017 21:17 1842 39
  • #1 24 Lip 2017 21:17
    cwiqa
    Poziom 3  

    Witam,
    Mam prośbę o pomoc w ocenie sprawności wtryskiwaczy we Fiat Grande Punto 1.3 mJET 90 KM. Wykonana została próba przelewowa i pomiar korekt wtrysku za pomocą Multiecuscan.
    Próba przelewowa trwała około 2,5 min. a pomiar był następujący:
    1 wtrysk - 19 ml
    2 wtrysk - 20 ml
    3 wtrysk - 17 ml
    4 wtrysk - 8 ml
    Korekty wtrysku były mierzone na wolnych obrotach przy temperaturze silnika 40 st. i wynosiły kolejno:
    1: 0,95 mm3/w
    2: 0,10 mm3/w
    3: 0,85 mm3/w
    4: -1,91 mm3/w
    Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi
    Pozdrawiam

    0 29
  • #2 24 Lip 2017 21:18
    Eidems
    Poziom 28  

    Zdemontuj wtryski i daj je do sprawdzenia, takie testy to można sobie robić w nieskończoność. Jak wtryski są uszkodzone, to regeneracja z gwarancją i można jeździć spokojnie autem. Nie warto oszczędzać przy dieslu na takich naprawach.

    0
  • #3 24 Lip 2017 21:33
    cwiqa
    Poziom 3  

    Aż tak mocno zdesperowany nie jestem żeby wyrzucać 1,5 tyś na regenerację wtrysków. Wydawało mi się, że po tych dwóch testach można cokolwiek stwierdzić.

    0
  • #4 24 Lip 2017 21:50
    Eidems
    Poziom 28  

    cwiqa napisał:
    Aż tak mocno zdesperowany nie jestem żeby wyrzucać 1,5 tyś na regenerację wtrysków. Wydawało mi się, że po tych dwóch testach można cokolwiek stwierdzić.

    Test na maszynie to ile kosztuje? 50-70zł? Tak trudno je sprawdzić? Trzeba było kupić benzynę, a nie x letniego diesla, proste.

    0
  • #5 24 Lip 2017 21:51
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Czwarty wtrysk jest przypchany albo leje. Jakieś inne objawy? Dymienie, szarpanie?

    0
  • #7 25 Lip 2017 08:28
    cwiqa
    Poziom 3  

    Eidems napisał:
    cwiqa napisał:
    Aż tak mocno zdesperowany nie jestem żeby wyrzucać 1,5 tyś na regenerację wtrysków. Wydawało mi się, że po tych dwóch testach można cokolwiek stwierdzić.

    Test na maszynie to ile kosztuje? 50-70zł? Tak trudno je sprawdzić? Trzeba było kupić benzynę, a nie x letniego diesla, proste.

    A po co mi taki test???? - jeszcze się nie spotkałem żeby ktoś wysłał wtryski bądź turbo na sprawdzenie a odpowiedź była, że jest wszystko ok - zawsze się znajdzie coś to regeneracji, to chyba normalne, że jak wysyłasz do sprawdzenia używaną rzecz to nie będzie ona miała takich parametrów jak nowa czyli "trzeba regenerować". Prosiłem o ocenę sprawności wtryskiwaczy a Ty mi wyskakujesz z odpowiedzią 5-latka...

    Dodano po 8 [minuty]:

    domex32 napisał:
    Czwarty wtrysk jest przypchany albo leje. Jakieś inne objawy? Dymienie, szarpanie?

    Jedyna niepokojąca rzecz to po odpaleniu samochodu przez ok. 1 min. delikatnie falują obroty. Poza tym jest wszystko ok - jak na x letniego diesla przystało.

    Dodano po 10 [godziny] 4 [minuty]:

    Dzięki domex32 za konkretną odpowiedź. Czy wiesz jaka powinna być wielkość przelewów przy sprawnych wtryskach??

    0
  • Pomocny post
    #8 25 Lip 2017 18:44
    domex32
    Moderator na urlopie...

    cwiqa napisał:

    Dzięki domex32 za konkretną odpowiedź. Czy wiesz jaka powinna być wielkość przelewów przy sprawnych wtryskach??


    Równa.

    Dla ciebie bodajże nie więcej jak 20ml na wtrysk na rozgrzanym silniku na 60 sekund wolnych obrotów.

    0
  • #9 25 Lip 2017 22:26
    cwiqa
    Poziom 3  

    Ok. Jutro spróbuję zakodować jeszcze raz ten 4 wtrysk, jak to nic nie zmieni to trzeba będzie zakupić drugi.

    0
  • #10 25 Lip 2017 22:31
    adam7009
    Poziom 38  

    Akurat on jest najlepszy ze wszystkich .

    0
  • Pomocny post
    #11 26 Lip 2017 00:12
    tzok
    Moderator Samochody

    W moim GP próba zdemontowania wtryskiwaczy zakończyła się niepowodzeniem, trzeba je było rozebrać na silniku, a w takim przypadku nie ma co składać do sprawdzenia, tylko od razu pełna regeneracja. Z wymianą końcówek wyszło ponad 500zł za wtryskiwacz.

    Teoretycznie korekta na minusie oznacza za duży wydatek wtryskiwacza (moje ECU w ogóle nie podaje korekt) ale ktoś tu twierdził, że jest na odwrót. Niemniej 4'ty wtrysk ma korektę na minusie i mały przelew, co na moją logikę wskazuje, że to ten wtryskiwacz leje. Rozbieżności korekt na 2'gim i 1'szym/3'cim też są sporawe.

    Żeby o wynikach próby przelewowej/korekt można było coś konstruktywnego powiedzieć to niestety trzeba też znać wynik pomiaru ciśnienia sprężania na poszczególnych cylindrach.

    0
  • #12 26 Lip 2017 00:41
    Karaczan
    Poziom 39  

    A niech sobie kolega oszczędza. Kupi kolejne padło. DPFa wytnie, turbo na krótko wymodzi...
    Skoro nie ma sensu oddawać na sprawdzenie/regenerację to po co w ogóle robić przelewy, po co marnować klawiaturę by napisać ten temat...

    Nowoczesne przechodzone diesle są kosztowną zabawką. Poskąpienie na wtryski może się skończyć dziurą w tłoku. I oszczędności na skąpieniu diabli wzieli...

    Różnice masz znaczne, całkiem możliwe że 4ty leje

    0
  • #13 26 Lip 2017 09:40
    cwiqa
    Poziom 3  

    Karaczan napisał:
    A niech sobie kolega oszczędza. Kupi kolejne padło. DPFa wytnie, turbo na krótko wymodzi...
    Skoro nie ma sensu oddawać na sprawdzenie/regenerację to po co w ogóle robić przelewy, po co marnować klawiaturę by napisać ten temat...

    Nowoczesne przechodzone diesle są kosztowną zabawką. Poskąpienie na wtryski może się skończyć dziurą w tłoku. I oszczędności na skąpieniu diabli wzieli...

    Różnice masz znaczne, całkiem możliwe że 4ty leje


    Kolego gdybym chciał oddać wtryski do regeneracji odstawiłbym auto do mechanika i z pewnością nie zakładałbym wątku na forum. Zastanawiam się czy Ty tak od razu jak Ci auto przykopci albo szarpnie (bo np. zatankowałeś złej jakości paliwo) od razu wyciągasz wtryski i oddajesz do sprawdzenia???
    Łatwo napisać...wyciągnij wtrysk i daj do sprawdzenia. A jak będzię zapieczony i podczas wyciągania się uszkodzi?? Albo tak jak napisał Tzok w ogóle go nie będzie można wymontować?? Skoro trzy są ok a czwarty nie to bez sensu wymontowywać wszystkie cztery.
    A z tą dziurą w tłoku to już zupełnie poleciałeś....

    Dodano po 19 [minuty]:

    Jeżeli chodzi o korekty wtrysku na 1 i 3 to wydaj mi się, że ich zawyżona wartość może być spowodowana uszkodzeniem 4 wtrysku. Z informacji znalezionych w internecie widzę, że przeważnie przyjęło się, że uszkodzony jest ten wtrysk który za dużo przelewa - tylko, że w większości przypadków jest to jeden wtrysk i wielkości przelewu są kosmicznie duże np. 50 ml w ciągu minuty - ewidentnie to wskazuje na uszkodzenie zaworka przelewowego. U mnie wydaje się, że wartości przelewów na 3 wtryskach są w normie więc chyba macie rację, że to 4 wtrysk jest uszkodzony.

    0
  • #14 26 Lip 2017 09:42
    kwok
    Poziom 39  

    cwiqa napisał:
    Aż tak mocno zdesperowany nie jestem żeby wyrzucać 1,5 tyś na regenerację wtrysków.

    cwiqa napisał:
    Jedyna niepokojąca rzecz to po odpaleniu samochodu przez ok. 1 min. delikatnie falują obroty. Poza tym jest wszystko ok - jak na x letniego diesla przystało.


    Jak na x letniego..... Że x letni to może być "trochę nie sprawny"? Denerwują mnie tacy właściciele dizli, zwłaszcza ci co mówią "a jak zadymi to i tak z tyłu". Wsiądź sobie kolego w drugie auto i jedź za swoim, powąchasz, poczujesz, pomęczysz się ze smrodem przez 20km to zrozumiesz dlaczego x letni dizel też ma być sprawny. Jak cię nie stać na naprawę albo na paliwo to zmień auto albo przesiądź się na autobus. Wtryskiwacze masz zużyte i powinieneś je wymienić/naprawić. Przelew to nie wszystko, podczas testu oprócz dawek sprawdza się jeszcze jakość pylenia, a przynajmniej powinno się, a to jest jeden z najważniejszych parametrów wtryskiwacza.

    0
  • #15 26 Lip 2017 10:25
    kortyleski
    Poziom 41  

    cwiqa napisał:
    ? Skoro trzy są ok a czwarty nie to bez sensu wymontowywać wszystkie cztery.
    A z tą dziurą w tłoku to już zupełnie poleciałeś...

    Nie są ok. Na razie jeszcze nie czujesz nierównej pracy bo sterownik silnika robi co może żeby silnik wyrównać korektami. Na zimnym czyli wzbogaconej dawce już nie daje rady. Ale spoko, powoli zabijasz dwumasę, a dziura w tłoku to akurat bardzo częsty przypadek przy uszkodzonym wtryskiwaczu. Kodowanie nic nie da. Wtrysk nie ma już nic wspólnego z kodem nadanym mu jak był nowy.

    Ale odniosłem wrażenie że Ty wiesz lepiej...

    0
  • #16 26 Lip 2017 11:11
    cwiqa
    Poziom 3  

    Panowie a po czym stwierdziliście, że mam zużyte wtryskiwacze??? Bo kolega domex32 napisał mi konkrety: jakie powinny być wartości przelewów, że najprawdopodobniej mam uszkodzony 4 wtrysk. A z Waszych wypowiedzi to wiem tyle, że moje auto kopci, śmierdzi i ma dwumase (co jest oczywiście wielką BZDURĄ).

    Dodano po 7 [minuty]:

    kortyleski napisał:
    Ale odniosłem wrażenie że Ty wiesz lepiej...

    Nie wiem lepiej ale napisałem na forum, żeby się czegoś dowiedzieć/nauczyć od mądrzejszych osób o pracy wtryskiwaczy, a nie usłyszeć "oddaj do sprawdzenia".

    0
  • #17 26 Lip 2017 11:28
    adam7009
    Poziom 38  

    cwiqa napisał:
    żeby się czegoś dowiedzieć/nauczyć od mądrzejszych osób o pracy wtryskiwaczy,
    nie da się na aucie sprawdzić,te korekty nie dotyczą bezpośrednio stanu wtryskiwacza,ale spalania na poszczególnym cylindrze ,a tu to wiele czynników ma na to wpływ i nie są miarodajne ,wystarczy np.że zmienisz jeden wtryskiwacz a wszystkie korekty się mogą bardzo zmienić.
    Zauważ ,że suma wartości korekt jest zawsze równa zero.

    0
  • #18 26 Lip 2017 12:07
    kortyleski
    Poziom 41  

    cwiqa napisał:
    ma dwumase (co jest oczywiście wielką BZDURĄ).

    Nie napisałaś wszystkich danych. Jak szóstka skrzynia to powinien siedzieć dwumas.
    cwiqa napisał:
    A po co mi taki test???? - jeszcze się nie spotkałem żeby ktoś wysłał wtryski bądź turbo na sprawdzenie a odpowiedź była, że jest wszystko ok - z

    Test. Nie stwierdzenie Pana juzia że wtryski kiepskie. Dostajesz papier na którym jest napisane co i jak. Na podstawie tych danych mechanik podejmuje decyzję. Czy regenerowac czy wymieniać.

    0
  • #19 26 Lip 2017 13:27
    cwiqa
    Poziom 3  

    kortyleski napisał:
    cwiqa napisał:
    ma dwumase (co jest oczywiście wielką BZDURĄ).

    Nie napisałaś wszystkich danych. Jak szóstka skrzynia to powinien siedzieć dwumas.
    cwiqa napisał:
    A po co mi taki test???? - jeszcze się nie spotkałem żeby ktoś wysłał wtryski bądź turbo na sprawdzenie a odpowiedź była, że jest wszystko ok - z

    Test. Nie stwierdzenie Pana juzia że wtryski kiepskie. Dostajesz papier na którym jest napisane co i jak. Na podstawie tych danych mechanik podejmuje decyzję. Czy regenerowac czy wymieniać.


    Ok, w 100% się z Tobą zgadzam tylko moje intencje są zupełnie inne. Tak jak już wcześniej napisałem nie mam z autkiem żadnych problemów: samochód bardzo ładnie przyspiesza, nie dymi, nie szarpie, super pali, spalanie w granicach 6 litrów. Jedyny minus to po odpaleniu przez chwilę kilka razy delikatnie "przyfalują obroty" co bardzo wielu użytkowników tego silnika traktuję jako normę ("ten typ tak ma...jeździć nie przejmować się"). Ja postanowiłem "pogrzebać" troszeczkę ale nie chcę wydawać 1,5 tyś. żeby się przekonać, że to jednak nie to. Porównywałem dzisiaj moją próbę przelewową z innymi i wydaje mi się, że 20 ml na 2,5 minuty (nierozgrzany silnik) to jest dobry wynik więc nie rozumiem po co mam oddawać te 3 wtryski do sprawdzenia.

    0
  • #20 26 Lip 2017 21:48
    Karaczan
    Poziom 39  

    Cytat:
    Kolego gdybym chciał oddać wtryski do regeneracji odstawiłbym auto do mechanika i z pewnością nie zakładałbym wątku na forum. Zastanawiam się czy Ty tak od razu jak Ci auto przykopci albo szarpnie (bo np. zatankowałeś złej jakości paliwo) od razu wyciągasz wtryski i oddajesz do sprawdzenia???

    Nie mam diesla bo mnie nie stać ;)
    Jak coś odbiega od normy, lub mnie się nie podoba, to tak, sprawdzam i ew naprawiam.

    "ten typ tak ma...", nie kolego, nie ma. Łańcuszek też w wielu pogrywa przy odpalaniu, też powiesz że ten typ tak ma? Wielu z dzwoniącym łańcuszkiem już tak nie twierdzi, a przecież to tylko chwilkę po odpaleniu grał, potem OK...
    Kopcenie? Jak masz nowszy 1.3 z DPF i filtr jest sprawny, kopcenia nie zauważysz.

    Zamień wtryski i zakoduj, sprawdź korekty po tym jak się zmienią. Korekty, i przez to też przelewy NIE MUSZĄ, ALE MOGĄ być wykładnikiem kondycji wtrysków.
    Jak z cylindrami wszystko OK to wadliwy wtrysk w innym garze dalej będzie odstawać.
    Jak odstawać będzie ten sam cylinder, to szukaj usterki mechanicznej danego cylindra.

    0
  • #21 26 Lip 2017 22:24
    tzok
    Moderator Samochody

    cwiqa napisał:
    spalanie w granicach 6 litrów
    To bardzo dużo, to auto nie powinno palić więcej niż 4,5l/100km... no chyba że jeździsz po mieście na krótkich trasach. Wtryski trzeba oddać do sprawdzenia wszystkie 4. Na podstawie wyników można podjąć decyzję o zakresie regeneracji. Zregenerowane wtryski powinny otrzymać nowe kody. Sprawdzanie/regeneracja jednego nie ma większego sensu. Możesz próbować sam wyjąć te wtryski, zajmie Ci to kilka dni "podlewania" ich naftą/ON, ale powoli powinny wyjść. Mechanik raczej nie będzie miał czasu się w ten sposób bawić i albo zrezygnuje, albo rozbierze wtryskiwacze na silniku i zdemontuje przy pomocy ściągacza. Jaki przebieg ma ten silnik? Wersja 90KM to bez DPF, ale tak czy inaczej kopcić nie powinna. Falowanie obrotów to może być też efekt rozciągniętego łańcucha rozrządu. Ten silnik po rozgrzaniu powinien pracować idealnie równo, bez większych wibracji, czy poszarpywania, ciepły pracuje praktycznie jak benzynowy (pod warunkiem, że jest sprawny).

    0
  • #22 26 Lip 2017 22:36
    darfur5
    Poziom 29  

    Metoda sprawdzania wtrysków w układzie CR na przelewach uważam za najbardziej wiarygodną . To jest metoda którą można zobaczyć , dotknąć , zmierzyć, pod warunkiem ,że się wie jak to zrobić i żaden program komputerowy nie jest w stanie tego podważyć bo po prostu jest za głupi. Tą metodą można wyłuskać konkretny niewłaściwie pracujący wtryskiwacz i oddać go do naprawy . Jeśli znamy maksymalny wydatek paliwa na powrocie w czasie 60 sekund na zimnym silniku i odpowietrzonym układzie paliwowym. Ja pracuję w pojazdach wagi " ciężkiej" ale zasada działania CR jest taka sama tylko wartości oddanego paliwa są wyższe .

    0
  • #23 27 Lip 2017 00:15
    tzok
    Moderator Samochody

    ...a co jeśli jeden cylinder ma słabszą kompresję? Jak odróżnisz korektę dawki spowodowaną nierównym stopniem/ciśnieniem sprężania od lejącego wtryskiwacza?

    0
  • #24 27 Lip 2017 15:09
    cwiqa
    Poziom 3  

    Rok produkcji 2008. Autko ma przebieg 200 tyś. km i spalanie 6 l jest to wartość średnia. Auto głównie jeździ po mieście. Po rozgrzaniu silnik pracuje idealnie równo. Nie ma dpf.

    Dodano po 4 [godziny] 24 [minuty]:

    Karaczan napisał:
    Jak odstawać będzie ten sam cylinder, to szukaj usterki mechanicznej danego cylindra.

    Według mnie jakby cylinder miał słabszą kompresję to korekta wtrysku byłaby na plus a u mnie jest zupełnie odwrotnie.

    0
  • #25 27 Lip 2017 17:50
    adam7009
    Poziom 38  

    masz na minus bo inne masz na plus,suma jest zawsze zero

    0
  • #26 27 Lip 2017 20:57
    żałosna udręka
    Poziom 32  

    Powinieneś sprawdzić jeszcze jak skacze ciśnienie. Jeśli nie ma tragedii to można by sprawdzić czwartego i nadać mu nowe IMA. Jednak to wersja optymistyczna. W praktyce czwarty do roboty i nie ma co ględzić.

    0
  • #27 27 Lip 2017 22:27
    cwiqa
    Poziom 3  

    adam7009 napisał:
    masz na minus bo inne masz na plus,suma jest zawsze zero

    A może tamte dwie są na plus bo na 4-tym jest na minus ;-) Sprawdzałem dzisiaj trzykrotnie jak zachowują się korekty od razu po odpaleniu zimnego silnika i pierwsza która się zmienia to właśnie na 4-tym cylindrze i szybko spada na minus, korekty na 1 i 3 jakby próbowały ją wyrównać. Dodam, że na rozgrzanym silniku wygląda to dużo lepiej (temperatura silnika 70 st.):
    1 cyl.: 0,45 mm3/w
    2 cyl.: -0,25 mm3/w
    3 cyl.: 0,59 mm3/w
    4 cyl.: -0,78 mm3/w
    A odbiegając od tematu; wiecie dlaczego suma korekt zawsze dąży do zera?

    0
  • #28 28 Lip 2017 03:16
    Karaczan
    Poziom 39  

    Żeby równo pracował? ECU z pomocą wielu czujników dokładnie wie który tłok jest w jakim położeniu, jak szybko się tam znalazł, jak szybko powinien się tam znaleźć, itp...
    Więc kombinuje...
    Ten się ociąga to mu podleję ropki, ten idzie za szybko to dam mu mniej, czy moje spalinki pachną różami, czy wlałem tyle ile mnie w fabryce nauczono? Oj przesadziłem...
    To temu damy tyle, temu tyle, a temu tyle. Pracuję równo? Dawka całkowita zgodna z wytycznymi pana inżyniera? Me pierdy pachną ładnie? Osz kur.... Jeszcze pokombinuję...

    Zwyczajnie stara się wyrównać sprawność poszczególnych cylindrów. A że ich kondycja zależy od wielu czynników to już inna sprawa.

    Jak masz MESa to sobie zrób jeszcze "Zerowanie samoadaptacji" i "Wymiana koła fonicznego".
    Pojeździj, sprawdź korekty.

    0
  • #29 28 Lip 2017 09:54
    cwiqa
    Poziom 3  

    Karaczan napisał:
    Zwyczajnie stara się wyrównać sprawność poszczególnych cylindrów. A że ich kondycja zależy od wielu czynników to już inna sprawa.

    Zastanawia mnie tylko jedna rzecz: biorąc pod uwagę silnik (to jest tylko przykład) którego wszystkie 4 wtryski są sprawne tylko jeden z czterech cylindrów ma np. zużyte pierścienie i słabszą kompresję. Co robi ECU? Zwiększa korektę wtrysku dla 4 cylindra żeby zwiększyć jego pracę a co a tym idzie wyrównać prędkość obrotową wału (czyli pól obrotu wału za którą odpowiada ten 4-ty cylinder) do pozostałych trzech. I tu wszystko się zgadza. Tylko bardzo dziwi mnie to po co ECU automatycznie zmniejsza korekty wtrysku na pozostałych 3 cylindrach skoro pracują one poprawnie?

    0
  • #30 28 Lip 2017 10:28
    adam7009
    Poziom 38  

    Jakie poprawnie? ,poprawnie to jest 0,biorąc pod uwagę ,że nie ma rzeczy idealnych to na cyl.2 jest dobrze bo jest 0.10,reszta to ......
    Druga rzecz to jak cyl 1. oraz 3. będą zbliżone do 0
    to na cyl 4. korekta też osiągnie też0.,prawda?
    Teraz pytanie ,cały czas twierdzisz ,że cyl 4 jest do roboty?,wg. mnie nie ,bo jak 1.2.3 bedą miały 0 to i czwarty też będzie miał 0 ,zgadza się?
    Czyli jak to jest ????,jak trzy będą dobre to i czwarty się naprawi???,dziwne co?,
    czyli teoria o sprawdzaniu komputerem wtrysków jest do bani ?,czy jak ?

    0
  Szukaj w 5mln produktów