Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki

Erem 26 Jul 2017 17:23 1632 27
  • #1
    Erem
    Level 10  
    Witam,

    Straciłem już nadzieje, że odnajdę serwisówke ze schematami do tego samochodu... nie istnieją w sieci... przegrzebałem każde visu jakie jest do ściągnięcia.... nie ma...

    Może ktoś ma dostęp do bazy renault? albo ma namiar na speca od tego modelu?

    Z góry dzięki za pomoc

    Krzystof
  • #3
    Marek LUB
    Level 12  
    Nie można pobrać schematów. Pojawia się komunikat:

    Plik, który próbujesz pobrać nie jest już dostępny
    Z jednego z poniższych powodów:
    Plik został usunięty, ponieważ naruszał nasze Warunki korzystania z usługi.
    Nieważny adres URL - link którego próbujesz użyć jest niedostępny.
    Plik został skasowany przez użytkownika.


    Czy można prosić o ponowne umieszczenie tego pliku?
  • #5
    andrzej20001
    Level 43  
    Speca masz w Radomiu.Patryk
  • #6
    Marek LUB
    Level 12  
    Bardzo dziękuję za link, nie potrafię otworzyć całości ale poszczególne pliki dają się oglądać bez problemu. Koniec poszukiwań metodą Macajewa.
    Fachowca z Radomia znam z internetu. Dzięki za przypomnienie.
    A jeśli tak dobrze idzie, to mam pytanie: jakiej mocy ładowarkę ma samochód o symbolu silnika 5AQ601. 2019 rok.
  • #7
    jas_pik
    Level 12  
    Wg mojej wiedzy 22 kW .
    Ale to najłatwiej poznać po wersji samochdu czy to wersja Q czy R.
    Podejrzewam że R .
    Uwaga wersja R nie lubi ładowania jednofazowego - dlaczego ?
    Bo układy elektroniczne w ładowarce są na 260V a ze względu na duża ilośc PV w sieci często napięcie przekrcza magiczne 253V i wtedy leci układ ładowarki
  • #8
    Marek LUB
    Level 12  
    Teraz jawi się pytanie: po czym poznać wersję Q i R? W serwisówce będzie?
  • #9
    jas_pik
    Level 12  
    Silniki Q, plakietka z początkowymi symbolami BFMA.Produkcja Continental
    Silniki R, plakietka z początkowymi symbolami BFMB. Produkcja Renault
    Inny spsób poznania modelu i jego mocy może nam wskazać początek oznaczenia numeru VIN
    Q210: VF1AGVY A
    R240: VF1AGVY B
    Q90: VF1AGVY C
    R90: VF1AGVY F
    R75: VF1AGVY E
  • #10
    Marek LUB
    Level 12  
    Dzięki, ostatnie pytanie: gdzie umieszczona jest plakietka?
    Pytanie o moc ładowarki jest w tym linku link
  • #11
    jas_pik
    Level 12  
    Musisz poszukać owalnej plakietki na silniku w okolicach gdzie wchodzą trzy kable do silnika.
    A na podstawie numeru VIN co odczytałeś ? Jaką masz wersję ?
    Wszystkie wersje R mają ładowarkę pokładową o mocy 22 kW ( 3 x 32A) .
    Wersje Q o mocy do 43 kW ( chociaż były też wersje Q90 w których moc była zmniejszona do 36 kW) .
    To są ładowarki tzw Cameleon które wykorzystują uzwojenie stojana silnika jako dławik w procesie przetwarzania AC na DC.
    Aby mogły ładować z taka moca musza być spełnione warunki temperaturowe baterii oraz stopień nałdowania musi być wystarczająco niski. Im bardziej jest naładowana bateria trakcyjna to moc ładowania spada.
    Daj zdjęcie komory silnika.
    Aha nie znam kodów numeracji VIN dla silników R135 ( bo ich jeszcze nie miałem w rękach)
    Jesli masz samochód produkcji po 06/2019 to już montowano tylko R135 ( ale to wiedza nieoficjalna)
  • #12
    Marek LUB
    Level 12  
    Zdjęcia komory silnikowej. Jaką moc mają silniki w Zoe? Nie musi być dokładna wielkość. Orientacyjnie.

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki

    Tabliczka z symbolem silnika

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki
  • #13
    jas_pik
    Level 12  
    Masz silnik w wersji R .
    Co do mocy generowanej przez silnik to ona zalezy nie tylko od stojana wirnika wyłacznie ale również od inwertera i softu .
    Z samych numerów częsci nie rozpoznasz wersji mocowej. Odczytasz to zazwyczaj za pomoca CLIP-a ( chociaz być może uda się za pomoca ddt4all lub CanZE. Najwięcej powie Ci numer VIN - ale te informacje dostaniesz tylko w ASO.
    Od roku 2017 silniki w wersji R były wypuszczane w nastepujących wersjach
    R90 - 68kW czyli 90 KM
    R110 - 80kW czyli 109 KM
    R135 - 100kW czyli 135 KM
    Czy gniazdo ładowania masz już reż jako CCS2 ?
  • #14
    Marek LUB
    Level 12  
    Dzięki za wyjaśnienie sprawy. W dowodzie rejestracyjnym w punkcie P2 jest wpisana wartość 43 kW. Skąd ta liczba?
    CCS2 nie ma, tylko zwykłe gniazdo 3 fazowe + N + PE i dwa styki regulacyjno sterujące.
    Czy pod słupkiem publicznym automat pokaże maksymalną wartość prądu ładowania?
  • #15
    jas_pik
    Level 12  
    Czyli raczej nie jest to wersja R135
    Nigdy nie było silnika o takiej niskiej mocy :D
    Najniższa wersja to było R75 (była produkowana tylko od początku 2017 do chyba wrzęsnia 2018 ) za to z baterią 23 kWh lub 43 kWh miała 57 kW - 77 KM .
    Może urzednik zamiast mocy silnika wpisał liczbe z pojemności baterii ?
    Zobacz jaką masz nalepkę na baterii ?
    To co jest podawane w w naszych DR to czasto można włozyć między bajki .
    Z drugiej strony za jakś czas pewnie władze wprowadza podatek od EV i od ich mocy to im mniejsza w DR to tym lepiej .
    Zwłaszcza że w EV moc nominalna azwyczaj jest sporo mniejsza od maksymalnej (chwilowej) . A do tego można ją sobie nieżle podkręcić softem .
    Taki przykład na moim poprzednim Smarcie ED. Nmianalnie w Smarcie ED silnik Bosch ma moc 50 kW . Po zmianie sterownika silnika ( de facto programowej na wersję Brabus ma on 75 kW) . A co najlepsze ten sam silnik jest zamontowany w Fiat 500E ( amerykańskim) i z innym sterownikiem ma moc 100 kW .Cały czas mówimy o mcy ciągłej a nie chwilowej .
  • #16
    Marek LUB
    Level 12  
    Na zdjęciu kawałek dow.rej i tabliczki akumulatora
    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki
  • #17
    jas_pik
    Level 12  
    Miałem juz kilka samochodów elektrycznych z Francji. W wiekszości w tych dowodach rejestracyjnych nie ma wpisanej mocy w rozumieniu naszym czyli mocy silnika nomianlanej lub maksymalnej jako P2 ale zawsze maja wpisana moc fiskalną w P6 .
    Wynika to z tego że wg francuskiego prawa koszt ubepiecznia nie zalezy od jego mocy silnika ale tzw mocy fiskalnej ( w EV moc fiskalna jest podawana w punkcie P6 dowodu rejestracyjnego).
    Jak dobrze widzę to twój ma moc 1 konia fiskalnego. Moje EV o znacznie mniejszych mocach silnka maja wg francuskiego DR moc fiskalna od 3 do 5 koni fiskalnych .
    Rozszyfrowałeś wg VIN na podstawie podanego wzorca?
    Jesli poczatek Twojego VIN-u jest inny to pewnie masz R135 ,
    Jak masz dostep do CLIP-a to moc możesz sprawdzić własnie w nim.
  • #18
    Marek LUB
    Level 12  
    Nie mam dostępu do jakiejkolwiek wiedzy poza instrukcją obsługi i kontem na Elektrodzie. VIN mam zamiar rozszyfrować w stacji obsługi, potem będę składał wniosek o założenie siły. Bez znajomości parametrów ładowarki sprawę instalacji 3x400V (napięcie skuteczne) zawiesiłem. Wg opisu patentowego Renault jaki jest w necie, akumulator można ładować jedną fazą bez szkody dla urządzenia. Inną sprawą jest niesumienność dostawców elementów dyskretnych. Każden chce żyć.
    PS. Czy ten interfejs wystarczy? ]Link
    W załącznikach: opisy patentów, dawne i dzisiejsze
    PS-2. W tym linku też stoi moc 43kW.
    Link
  • #19
    jas_pik
    Level 12  
    Przecież juz Ci pisałem. Masz wersję R. Czyli OBC ma moc 22 kW .
    Potrzebujesz zasilanie 3x32A.
    W linku do złowanego samochodu masz wersję Q ( pisałem o tym że one miały ładowarkę 43kW 3 x 63A) gdzie silnik i ładowarka były produkowane przez Continental.
    Jak wspominałem ze względu na wysokie napiecie ( zazwyczaj generowane przez PV ) w ZOE często zdarzają się uszkodzenia ładowarki przy łądowaniu jednofazowym.
    We Francji z tym nie ma problemu bo nie ma tam za dużo instalacji PV i nigdy napięcie w sieci nie przekracza 240V a u nas staje się to juz nagminne .
    Najwięcej praktycznych informacji o tym samochodzie znajdziesz w postach na forum samochodyelektryczne.org
    Ja jeżdzę EV już ponad 10 lat w szczególności z Francji.
    Obecnie w domu mamy 3 EV i żadnego spalinowoza.
    Renault Kangoo ZE, Fluence ZE oraz stare EV od PSA. :D
    Co do linka na allegro to być może ten obdii będzie działał - ale najwazniejsze jest aby obsługiwał pełen zestaw poleceń z wersji v1.5 .
    U mnie dobrze sprawdzają się obdii od Konwei . Mam jeden na Bt a jeden na WiFi
  • #20
    Marek LUB
    Level 12  
    Dzięki za wszelkie wskazówki. Samochód na prąd mam od miesiąca, 3 razy ładowany. Ładowanie trwa 18 godzin. Auto było uszkodzone. Uruchomiłem korzystając z kawałków metodą prób i błędów.
    Jak widać nie potrzeba specjalnych narzędzi by dać nowe życie Zoe. Remont zajął 10 godzin.

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki

    Jedno ładowanie wypadło podczas wielkiej ulewy, samochód zniósł dzielnie polewanie wodą. W dole widoczny jest otwór do odprowadzania nadmiaru deszczówki.

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki

    Klapka od wewnątrz

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki
  • #21
    jas_pik
    Level 12  
    Gratulacje.
    Zapewne masz EVSE ( ten inteligentny bezpiecznik na kablu) o prądzie 10A czyli moc przekazywana do ładowarki to 2,3 kW. Jeśli podzielisz pojemność baterii przez moc ładowania ( pamiętaj sprawność przy jednofazowym ładowaniu i tym prądzie to ok 90%( to masz odpowiedź dlaczego tak długo się ładuje.
    Przy ładowaniu z oca 22 kW naładujesz w 2 godziny .
    A elektryki sa proste i łatwe do rozgryzienia 9 do naprawy czasami nieco trudniejsze) ale to wynika ze specyfiki nowoczesnych konstrukcji gdzie trzeba czasami wiedzieć co jak trzeba programować.
  • #22
    Marek LUB
    Level 12  
    Na podstawie nr VIN nie można ustalić mocy ładowarki. Moc silnika 5AQ_601 to 43 kW. Tyle wiem po wizycie w Renault.
    PS. Wizyta w innym serwisie i moc większa bo 65 kW, wersja pojazdu LIF MB 12R. Wydrukowano mi dokument " Szczegółowy opis pojazdu" z dopiskiem "POUFNE".
    Fabryczny jednofazowy EVSE do podłączenia ładowarki.

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki
  • #23
    jas_pik
    Level 12  
    Ten model silnika jest w każdym ZOE. I jego moc zależy od softu.
    Jak pisałem nie znam takiej wersji mocowej.
    Jesli chcesz wiedzieć więcej to skontaktuj się na priv
  • #24
    Marek LUB
    Level 12  
    Dzięki, chętnie skorzystam z pomocy. Okoliczne źródła wiedzy wyczerpałem.
  • #25
    jas_pik
    Level 12  
    To evse które posiadasz ma standardowy prąd 10A. Może tez dać prąd 16A przy użyciu specjalnego gniazda tzw "GreenUP" by Legrand. To taki francuski "chłyt marketingowwy" . To gniazdo kosztuje we Francji ponad 200Euro. bo jest przeznaczone do prądu 16A. C0 w Polsce jest standardem.We Francji standardem są gniazda 10A .
    Różni się od normalnego tym że w obudowie posiada magnesik.
    Ten magnesik aktywuje we wtyczce kontrakton i zwiększa prąd ładowania o 60% do 16A. Możesz potestować z malutkim magnesem ( ale silnym) przyklej go taśmą klejąca do wtyczki i już. Inne rozwiazanie to przenieść ten kontrakton do obudowy evse i tam aktywować magnesem.
  • #26
    Marek LUB
    Level 12  
    Świetna wiedza dla wszystkich ładujących z domowego gniazdka.
    Zdjąłem obudowę aparatu by sprawdzić czy da się to przerobić na 3 fazy. Niestety wszystko jest zalane plastykiem.
    Widoczna jest biała miniaturowa wtyczka (lewy górny róg) od kontaktrona, potem jest bezpiecznik topikowy, sterownik, przekładnik prądowy, filtry i styczniki mocy Omron z cewkami na 12 VDC.
    PS Uzupełnienie w tym wątku Link

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki

    Wydruk specyfikacji samochodu. Jak to zrozumieć?

    Renault ZOE serwisówka - Szukam schematów elektrycznych/serwisówki
  • #27
    dawid_t
    Level 12  
    Jedynie pierwsze ZOE mogły się ładować z mocą 40kW. Co jest bez sensu bo popularne słupki AC na stacjach i mieście mają 22kW.
    Twoje ZOE ma właśnie 22kW.
    Musisz kupić trójfazowe EVSE (tzw. ładowarka lub wallbox) o mocy 11kW (wolniejsze ładowanie, wystarczy normalne przyłącze, cieńszy wygodniejszy kabel ładowania) lub 22kW.
    W większym EVSE lub wallboxie zawsze jest możliwość ograniczenia prądu/mocy.
    Napisz co miałeś uszkodzone i jak naprawiłeś. Bateria była oryginalna (przypisana do vin) czy kombinowana?
    Sporo ZOE było z dzierżawioną baterią, czyli w rezultacie bez baterii i żeby potem inną uruchomić trzeba było coś kombinować.
    Dzwoniąc do Renault można uruchomić usługi zdalne jeśli Ci nie działają. Na przykład sprawdzania stanu naładowania na telefonie i takież włączenie ogrzewania.
  • #28
    Marek LUB
    Level 12  
    Punkt ładowania jestem w stanie wykonać samodzielnie. To tylko kilka aparatów i wiązka przewodów.
    Samochód miał uszkodzony układ jazdy, wycieraczek i klimatyzacji. Zrobiłem zdjęcia potencjalnych części wadliwych i porozsyłałem do punktów demontażu. Wybrałem sprawne elementy, które po zamontowaniu ożywiły auto. Nie jestem mechanikiem więc nie znam nazw wymienianych części. Przygodny domorosły specjalista pokasował jakieś tam błędy i wziął 200 zł. Po zapoznaniu się z instrukcją obsługi, błędy mogłem usunąć samodzielnie. Naciskając przycisk koło kierownicy ponad 10 sekund skasuje się sygnały usterki. Wcześniej tego nie wiedziałem. Podobnie za podłączenie akumulatora musiałem zapłacić jakby tego nie dało zrobić się przy pomocy wózka do palet. Następnym razem pójdzie szybciej i taniej.
    Do dzisiaj pamiętam ożywianie Melexa w 1986 roku. Wtedy nie było nic a potrzeba jazdy była duża ze względu na kartki paliwowe.