Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podświetlenie LED tablicy rejestracyjnej

wojtasek105 28 Lip 2017 00:01 1716 19
  • #1 28 Lip 2017 00:01
    wojtasek105
    Poziom 8  

    Witam, zmieniłem ostatnio żarówki W5W na takie same ale ledowe. Czy mogę spokojnie z nimi jeździć?

    Żarówki kosztowały kilka złotych na alledrogo, oczywiście nic nie napisane o homologacji, stąd moje pytanie, czy mogę legalnie na nich jeździć.

    To samo dotyczy podświetlenia kabiny, czy na przeglądzie mogą się do tego doczepić?

    0 19
  • #2 28 Lip 2017 00:39
    Falco76
    Poziom 25  

    Czy kiedykolwiek diagnosta sprawdzał Ci oświetlenie wewnątrz auta?

    1
  • #3 28 Lip 2017 00:43
    wojtasek105
    Poziom 8  

    No nie, wewnątrz nie x)

    A co z oświetleniem rejestracji?

    Albo jeszcze inaczej, które reflektory wymagają homologacji a które już nie? Czy raczej wszystkie muszą mieć?

    0
  • #5 28 Lip 2017 07:22
    PeCeZu
    Poziom 15  

    wojtasek105 napisał:
    które reflektory wymagają homologacji

    Homologacja obowiązuje we wszystkich lampach, które posiadasz na zewnątrz auta.

    - reflektory ze światłem mijania i drogowym
    - reflektory przeciwmgłowe
    - światła do jazdy dziennej
    - lampy sygnałowe pozycyjne i hamowania
    - lampy sygnałowe kierunku jazdy
    - lampy sygnałowe obrysowe
    - lampy cofania
    - lampy tylne przeciwmgłowe
    - lampy parkowania
    - lampy narożne (cornering lamps)
    - lampy oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej
    - specjalne lampy ostrzegawcze
    - żarówki samochodowe
    - pojazdy samochodowe naczepy i przyczepy
    - lusterka
    - urządzenia odblaskowe
    - trójkąty ostrzegawcze
    - tablice wyróżniające pojazdy ciężkie i długie
    - tablice wyróżniające pojazdy wolno poruszające się

    0
  • #6 28 Lip 2017 07:25
    ociz
    Moderator Samochody

    Podświetlenie tablicy rejestracyjnej jako jedyne z zewnętrznego oświetlenia nie wymaga żadnej homologacji. Jedyny warunek to że ma świecić na biało. Swoją drogą takie LED-owe wygląda wieśniacko, ale co kto lubi...

    1
  • #7 28 Lip 2017 13:52
    wojtasek105
    Poziom 8  

    Dzięki Panowie za fachową odpowiedź!

    Może nie tak wieśniacko, w mojej Cordobie świeciły na żółto stare halogenowe, te świecą na biało, nawet gdyby to zawsze mogę wrócić do starych, przekręcenie żarówek max 5 minut.

    A czy warto zmienić H4 z 60W na coś mocniejszego? Czy nie ma takiego prawa i potrzeby?

    0
  • #8 28 Lip 2017 14:17
    teskot
    Poziom 25  

    W ruchu drogowym nie wolno Ci stosować żarówek H4 o mocy innej niż 55/60W (chyba, że w ciężarówkach z instalacją 24V H4 mają moc 70/75W). Ale warto zainwestować w dobrej jakości żarówki Philipsa czy Narvy +90% licząc się oczywiście ze skróceniem trwałości. A jak masz zastrzeżenia do jasności świateł to sprawdź w jakim stanie są szkła (jeśli zmatowiałe to wypoleruj), odbłyśniki i oczywiście napięcie instalacji.

    0
  • #9 28 Lip 2017 15:03
    wojtasek105
    Poziom 8  

    Widzę też żarówki +150% Philipsa, w czym tkwi problem w takich żarówkach? Szybciej się zużywają? Standardowe żarówki jakie są (jakie mam aktualnie)

    0
  • #10 28 Lip 2017 16:46
    psooya
    Poziom 36  

    Boszki +90 dość długo już mi się trzymają, te +120 padły po 3-4 miesiące. Philipsa to ja nic nie kupuje i nie kupię.

    0
  • #11 28 Lip 2017 17:12
    teskot
    Poziom 25  

    Ja też zrezygnowałem z Philipsa na rzecz Narvy dlatego, że jakość jest porównywalna (o ile nie wyższa), a dodatkowo Narva kosztuje znacznie mniej.

    0
  • #12 28 Lip 2017 17:14
    psooya
    Poziom 36  

    Philips zszedł na psy w każdym oświetleniem. Jeszcze pamiętam pierwsze kompakty z tej firmy to w środku statecznik na układzie scalonym był, dwie PCB... ehhh była jakość i trwałość a teraz?

    0
  • #13 29 Lip 2017 09:21
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    PeCeZu napisał:
    Homologacja obowiązuje we wszystkich lampach, które posiadasz na zewnątrz auta
    ociz napisał:
    Podświetlenie tablicy rejestracyjnej jako jedyne z zewnętrznego oświetlenia nie wymaga żadnej homologacji

    Rzeczywiście w procesie dopuszczenia pojazdu do ruchu sprawdzane są wszystkie źródła światła i KAŻDE z nich (oświetlenie zewnętrzne) musi uzyskać osobne świadectwo homologacji. Jeżeli chodzi natomiast o przegląd techniczny, to "zmanipulowane" oświetlenie tablicy rejestracyjnej traktowane jest jako tzw. "usterka drobna" i pozwala zaliczyć badanie pozytywnie. Nawet nie tak dawno temu pisałem o tym na elektrodzie, jest nawet link do przepisu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3267072.html
    wojtasek105 napisał:
    oczywiście nic nie napisane o homologacji, stąd moje pytanie, czy mogę legalnie na nich jeździć
    Tu mamy następny aspekt sprawy wymagający podkreślenia: Mamy już podstawę prawną, że lampa oświetlenia tablicy nie musi spełniać warunków homologacji. Jednak żarówki LED będące zamiennikami "mechanicznymi" zwykłych żarówek (czyli takie z trzonkami W5W, T10 - pasujące do oprawy) bardzo często świecą jak kaganki - zwłaszcza te starszej generacji. I tu nie będzie można się powołać na wspomniany przepis, bo co innego brak homologacji, a co innego widoczność tablicy podświetlonej takimi świeczkami ;)
    wojtasek105 napisał:

    To samo dotyczy podświetlenia kabiny, czy na przeglądzie mogą się do tego doczepić?

    Kiedyś policjant mi się doczepił na drodze. Miałem takie niebieskie "ambient light" wstawione w lampę nad lusterkiem, świecące razem z pozycyjnymi. Nie podobało mu się, że są w czasie jazdy widoczne przez tylną szybę. "Tak, tak - ma pan rację panie władzo" I na tym się skończyło. ;)
    teskot napisał:
    W ruchu drogowym nie wolno Ci stosować żarówek H4 o mocy innej niż 55/60W

    Nieprawda. Żaden przepis w tym względzie nie posługuje się MOCĄ źródła światła. Żarówka musi mieć homologację, ma również określony przepisami zakres światłości.
    wojtasek105 napisał:
    Widzę też żarówki +150% Philipsa, w czym tkwi problem w takich żarówkach?

    Już były na ten temat tomy napisane, ale tak w skrócie: ktoś kiedyś chciał zwiększyć moc klasycznych, poczciwych żarówek H4. Zuwagi na ograniczenia technologiczne materiału żarnika nie było wtedy możliwe podniesienie temperatury żarnika (prawie błyskawicznie żarnik się przepalał) to ten ktoś zastosował żarnik dłuższy, z grubszego drutu żeby w ten sposób powiększyć powierzchnię emisji światła. Przy tej samej temperaturze pracy żarnik miał większą moc - jednak technologicznie był to ślepy zaułek, bo niby światło było silniejsze, ale nieproporcjonalnie duża część prądu zamieniana była na promieniowanie podczerwone - czyli po prostu ciepło niszczące konstrukcję reflektora. Dużo ważniejsza wada takiej żarówki to kształt żarnika: ponieważ jest on dużo dłuższy przestaje być punktowym źródłem światła jak w żarówce homologowanej. Częściowo "wychodzi" więc poza geometryczny środek reflektora i taki reflektor po prostu zaczyna oślepiać.
    Postęp technologiczny pozwolił pójść inną drogą - kształt żarnika jest taki jak ma być, zwiększenie siły światła osiągnięto natomiast poprzez zwiększenie temperatury włókna. Żarnik świeci dużo jaśniej (bielsze światło), a dodatkowo pozwoliło to na zwiększenie sprawności żarówki - bo mniejsza jest emisja promieniowania podczerwonego. Taka jest właśnie idea żarówek "+coś tam%" Łatwo się domyślić, że im tych procentów więcej, tym temperatura żarnika musi być wyższa. Niestety - wiąże się z tym jej dużo mniejsza odporność na niesprawności układu ładowania pojazdu - głownie skoki napięcia oraz ciągłe przekroczenie napięcia nominalnego w którym taka żarówka może pracować. Prawdopodobnie stąd wynikają sygnały niezadowolenia o ich szybkim przepalaniu się. Ja osobiście nie narzekam. Dbam o układ ładowania i nie zauważam specjalnego skrócenia ich żywotności w porównaniu do klasycznych H4

    0
  • #14 29 Lip 2017 11:23
    kkknc
    Poziom 41  

    Z tym oświetleniem tablicy czym kolwiek to też nie do końca.

    0
  • #15 29 Lip 2017 13:29
    madamsz1
    Poziom 15  

    Mam oświetlenie tablicy LED już chyba 7-8 lat i żadna kontrola nigdy nie czepiała się do tego. A w środku (wewnątrz też mam wszystko LED) nawet policjant był zadowolony że widno i jasno :) - jak sprawdzał luzy w kierownicy. Jak dobrze są dobranie to wygląda dobrze oświetla tablicę czytelnie, ale NIE MOŻE oślepiać innych, nawet diagnosta powiedział mi że nie ma problemu.

    Mariusz

    0
  • #16 29 Lip 2017 14:25
    ociz
    Moderator Samochody

    madamsz1 napisał:
    nawet policjant był zadowolony że widno i jasno - jak sprawdzał luzy w kierownicy
    Widać jego kompetencje, bo nie ma on prawa tego robić. Więc opinia takiego policjanta i tak o niczym nie świadczy. Z resztą np na kurpiach to i policjanci często mają swoje prywatne samochody zwieśniaczone, obświecone jak choinki.

    0
  • #17 29 Lip 2017 14:50
    madamsz1
    Poziom 15  

    Prawda jest taka że różnie z nimi bywa i samemu trzeba wiedzieć o co chodzi bo możesz zapłacić niepotrzebnie.

    Mariusz

    0
  • #19 30 Lip 2017 13:05
    marcin55246
    Poziom 24  

    ociz napisał:
    Podświetlenie tablicy rejestracyjnej jako jedyne z zewnętrznego oświetlenia nie wymaga żadnej homologacji. Jedyny warunek to że ma świecić na biało. Swoją drogą takie LED-owe wygląda wieśniacko, ale co kto lubi...

    Ja nie lubię jak ktoś ma takie diody o barwie zimnej, chyba ok. 6-7K, to wygląda dla mnie właśnie wieśniacko, przeważnie takie są w lampkach za "5 złotych". Wolę barwę ok. 4,5K do 5K, taka biała ale naturalna.

    0
  • #20 30 Lip 2017 13:20
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Przecież Cię nie zastrzela. Na idiote zawsze można trafić. Bez wariacji

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo