Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy mogę podłączyć DC do grzałki AC? Czy uszkodzę panel na słońcu?

camfly1 28 Lip 2017 13:48 4368 35
  • #1 28 Lip 2017 13:48
    camfly1
    Poziom 4  

    Witam.

    Mam kilka pytań odnośnie źródeł energii odnawialnej.
    Mianowicie chciałbym podłączyć szeregowo kilka paneli fotowoltaicznych 60V 1,2A 1000Vmax aby uzyskać napięcie około 220V i podłączyć z termostatem pod grzałkę 220V AC. Termostat miałby odłączać panele po uzyskaniu odpowiedniej temperatury wody w zbiorniku.
    W ten sposób omijam potrzebę kupna akumulatorów, regulatora ładowania itd. Całą energię gromadzę jako ciepło w izolowanym zbiorniku.

    I tu moje pytania - może nieco dziwne - na które nie mogę znaleźć odpowiedzi:
    1. Czy nie podłączone panele na słońcu ulegną uszkodzeniu?
    2. Czy niepodłączone panele na słońcu ulegają "normalnemu" zużyciu?
    3. Czy grzałka AC 220V - która to jest przecież zwykłym rezystorem - może być podłączona napięcia DC?

    Pozdrawiam.

    0 29
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 28 Lip 2017 13:55
    Rezystor240
    Poziom 35  

    camfly1 napisał:
    3. Czy grzałka AC 220V - która to jest przecież zwykłym rezystorem - może być podłączona napięcia DC?


    Tak oczywiście można podłączyć prąd stały do grzałki.

    Więcej nie powiem bo nie chcę wprowadzić w błąd.

    0
  • Pomocny post
    #3 28 Lip 2017 14:00
    prose
    Poziom 33  

    camfly1 napisał:
    1. Czy nie podłączone panele na słońcu ulegną uszkodzeniu?

    Nie
    camfly1 napisał:
    2. Czy niepodłączone panele na słońcu ulegają "normalnemu" zużyciu?

    Tak.
    camfly1 napisał:
    3. Czy grzałka AC 220V - która to jest przecież zwykłym rezystorem - może być podłączona napięcia DC?

    Tak ale termostat przy podłączeniu DC do grzałki ulegnie uszkodzeniu ,łuk.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Najlepiej zastosować sterownik grzałki.

    1
  • Pomocny post
    #4 28 Lip 2017 14:53
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Spalisz termostat być może już pierwszego dnia. Koniecznie zastosuj sterownik do grzałek. Widziałem takie za 500 zł.

    0
  • #5 28 Lip 2017 19:58
    camfly1
    Poziom 4  

    Ojej. Dziękuję za tak błyskawiczne odpowiedzi.
    Czy moglibyście Panowie wytłumaczyć zjawisko przepalenia termostatu? Załóżmy Termostat to W1209 a panele nie przekraczają 230V /10A. Dlaczego miałby się przepalić?
    Sterownik za 500zł sprawia że trochę kłuje mnie serce... i łza się w oku kręci.

    1
  • Metal Work Pneumatic
  • #6 28 Lip 2017 22:56
    prose
    Poziom 33  

    Przy rozłączaniu Napięcia DC powstaje łuk i wypala styki.

    0
  • #8 29 Lip 2017 06:49
    prose
    Poziom 33  

    Dobry przykład, zagrożenie pożarem.

    0
  • Pomocny post
    #9 29 Lip 2017 07:52
    Matheu
    Poziom 19  

    camfly1 napisał:
    Mianowicie chciałbym podłączyć szeregowo kilka paneli fotowoltaicznych 60V 1,2A 1000Vmax aby uzyskać napięcie około 220V i podłączyć z termostatem pod grzałkę 220V AC.
    Kolego - może podasz MOC tej grzałki?

    Termostat W1209 Przykładowy Link:
    Obciążenie wyjścia: do 2300 W
    20A / 12V DC
    10A / 230V AC
    Przy prądzie stałym - bardzo spadnie możliwy prąd rozłączalny takiego (zwykłego) przekaźnika

    Chcesz łączyć panele (60V/ 1,2A) szeregowo - czyli wydajność źródła zapewne nie będzie większa niż te 1,2A, ale:
    tu jest bardzo fajna demonstracja - różnica między wyłączniem AC i DC
    Rozłączanie prądu stałego

    3
  • #10 29 Lip 2017 19:43
    gaz4
    Poziom 28  

    Można podłaczyć DC do grzałki ale niesie to za soba masę ograniczeń. O termostacie już to napisano, większość spali się podczas pierwszego rozłaczenia. Można tego uniknąć i w moim temacie o bojlerze i dwu grzałkach jest dyskusja na ten temat. Najprostsze rozwiązanie to kondensator + żarówka której zadaniem jest zrobienie dzielnika w chwili rozłaczenia termostatu co obniża napiecie jakie na nim występuje = redukcja iskrzenia nawet do zera (zależy głównie od mocy żarówki, im większa tym lepiej). Inna sprawa to łączenie PV by uzyskac ok. 220V, jak rozumiem w punkcie mocy. Sęk w tym, że wtedy maksymalne napięcie po rozłączeniu grzałki może przekroczyć 300V co zwiększa ryzyko zniszczenia różnych elementów. Kolejna sprawa to dopasowanie stałego oporu grzałki do mocy PV zmieniającej sie wraz z nasłonecznieniem - w ten sposób można uzyskac max 70% efektywność ale pod warunkiem właściwego doboru mocy grzałki do mocy i napiecia PV. Jeżeli źle je dobierzemy nawet w słoneczny dzień PV będzie grzała z połową, a nawet 1/4 swojej mocy.

    1
  • #11 29 Lip 2017 20:14
    camfly1
    Poziom 4  

    Matheu świetna prezentacja. Dzieki.
    Znam sie troche na programowaniu arduino. Co gdyby zrobić z ardu i przekaźnika zrobić prosty regulator pwm? Czy prąd "kwadratowy" 0v-220v-0v-220v 50Hz sprawdzi się w tym przypadku? (Nie będzie łuku?)
    Gaz4
    Regulator pwm powinien również zawiadywać mocą paneli a z arduino można przy pomocy dedykowanego termometru zrobić termostat. Czy dobrze szukam?

    1
  • #12 29 Lip 2017 21:00
    gaz4
    Poziom 28  

    Akurat łuk na termostacie to najłatwiejszy do rozwiązania problem. Jeżeli potrafisz zrobić regulator PWM szukający punktu mocy maksymalnej oraz psiadajacy funkcję termostatu to masz rozwiązanie niemal wszystkich problemów związanych z łaczeniem grzałki i PV. Nawiasem mówiac gdzieś tu jest temat w którym omawiana jest budowa PWM tyle tylko, że z elementów dyskretnych.

    0
  • #13 29 Lip 2017 22:21
    camfly1
    Poziom 4  

    Nadal Panowie oczekuję potwierdzenia że prąd impulsowy zabezpieczy termostat przed powstaniem łuku w momencie rozłączenia.
    Zamówiłem już trzy sztuki za 8zł do testów. ;)

    Gaz4
    Widzę że dysponujesz wiedzą na temat punktu mocy. Załóżmy że potrafię za pomocą arduino odczytywać napięcie podawane przez panele. Znamy stały opór grzałki. Mogę za pomocą zaprogramowanego ardu i przekaźnika wysyłać impulsy na grzałkę. Może gdybyś wyjaśnił mi jak osiągnąć maksymalną moc grzałki przy zmieniającym się woltażu to jakoś byśmy to ugryźli. Wkońcu ardu z dodatkami to koszt około 35zł a te regulatory grzałki znajduję od 1000zł w górę.

    Dodano po 44 [minuty]:

    Heh. Pytanie Matheu o moc grzałki jest na miejscu.
    Dla przykładu załóżmy że chcę użyć grzałki 220V 1kW. Z prostych obliczeń wynika że grzałka będzie mogła puścic 4.5A i ma opór 48ohm. (pozatym są niedrogie ok.50zł). Rozumiem że gdybym puścił te 1,2 A to uzyskałbym maksymalnie napięcie 57V i łącznie całe 62W. Czyli tyle co nic.
    Lepiej więc byłoby użyć grzałki 600W 48V (te są drogie 250zł) i połączyć panele równolegle celem uzyskania więszego amperażu. Prawda?

    0
  • #14 30 Lip 2017 01:31
    Matheu
    Poziom 19  

    Gaz4
    Kondensator i żarówka dużej mocy - bardzo ciekawy pomysł. Możesz powiedzieć coś więcej? Jak rozumiem - gałąź z kondensatorem i żarówką - wpięta równolegle do styków przekaźnika, prawda?
    Jakie byłyby orientacyjne wartość pojemności (i moc żarówki) dla grzałki 220V DC/ 1kW ?

    Camfly1
    a) prezentacja "rozłączanie AC/DC" nie jest mojego autorstwa, ja tylko wrzuciłem linka

    b) tak, prąd impulsowy (0V .. max V .. 0V .. max V .. 0V) ograniczyłby powstawanie łuku (czy raczej wygaszałby ten łuk) na przekaźniku, tylko powiedz - jak chcesz uzyskać taki prąd impulsowy- za pomocą innego przekaźnika?

    c) Temat trochę mnie zainteresował. Jest taki producent przekaźników np. Relpol, ma bogaty wybór, poszukałem:
    https://www.relpol.pl/Produkty/
    (dolna część strony) -> Przekaźniki do paneli fotowoltaicznych

    Wg mnie seria Relpol RUC-M (Przekaźniki do dużych obciążeń DC, z wydmuchem magnetycznym) spełniałaby Twoje wymagania:
    obciążenie w kategorii DC1 (odbiornik rezystancyjny np grzałka)
    12A/ 220V DC (dla przekaźnika w wersji 1Z, w tym wypadku jest podwójna szerokość przerwy izolacyjnej czy jak przypuszczam może być "specjalna budowa" - prąd normalnie płynie przez zespół dwóch zestyków jeden-za-drugim, a przy rozłączaniu łuk jest dzielony dwie części, przez dwie przerwy, każda o zwykłej szerokości)
    Są wersje dla cewek AC lub DC, patrząc na Twój termostat W1209 to ciebie interesuje cewka 12V DC.

    Druga sprawa:
    Jest jeszcze kwestia poboru prądu przez cewki tego przekaźnika RUC-M. Przekaźnik jest większy, więc spodziewam się, że może być większe?
    wg datasheet:
    znamionowy pobór mocy (wersja cewki DC) 1W - dla oszacowania
    rezystancja cewki (dla wersji 12V DC) 85 Ohm => I=U/R~140mA

    Możesz zmierzyć rezystancję cewki przekaźnika wbudowanego w termostat, jeśli jest mniejsza - SUPER!
    II sposób - sprawdź: odłącz przekaźnik od płytki i obciąż na płyce punkty, gdzie była cewki przekaźnika, tyle że - przy nadmiernym obciążeniu możesz spalić płytkę...
    lub / zapytaj się producenta ile płytka da radę podać prądu na cewkę
    Napisz, proszę - co udało Ci się osiągnąć!

    pozdrówka - Maciek

    0
    Załączniki:
  • #15 30 Lip 2017 06:33
    camfly1
    Poziom 4  

    Matheu
    ad.b) zamierzałem osiągnąć prąd impulsowy za pomocą dedykowanego przekaźnika do arduino. (nie chce podawać linka który z czasem wygaśnie - wystarczy wpisać "arduino przekaźnik 230v" w google) Ale oczywiście łuk będzie tworzył się na przekaźniku.

    1.Zastanawiam się nad dwoma rozwiązaniami problemu łuku:
    a) Czy przy niższym napięciu paneli (łączenie równoległe do 60V) zjawisko łuku nie powinno zniknąć?
    b) gaz4
    Są dedykowane do arduino shieldy cztero przekaźnikowe. Idąc za Twoją radą gaz4: podłączam panele równolegle do dwóch przekaźników. Programuję ardu żeby po osiągnięciu temperatury na moment przed rozłączeniem grzałki podłącza drugie obciążenie na innym przekaźniku (o niskim oporze) obniżając tym samym napięcie. Czy tak będzie ok?

    2. Problem uzyskania możliwie maksymalnej mocy przy zmieniającym się woltażu paneli:
    Odczytywanie voltażu paneli za pomocą arduino jest wykonalne. Rozumiem że sposobem na kontrolę mocy będzie podawanie odpowiedniego natężenia na grzałkę?

    0
  • Pomocny post
    #16 30 Lip 2017 08:46
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Jeśli chodzi o sam problem łuku to proponuję zastosowanie triaka lub SSR, albo wiecznego przekaźnika. Można by nim od biedy sterować nawet bimetalowym termostatem.
    http://elportal.pl/pdf/k07/19_12g.pdf
    Pozostaje kwestia sterowania punktem pracy paneli.

    0
  • #17 30 Lip 2017 09:15
    kot mirmur
    Poziom 30  

    Triak w obwodzie DC? Jak kolega Jan będzie nim sterował?

    0
  • #18 30 Lip 2017 10:09
    elektryku5
    Poziom 37  

    Matheu napisał:
    Druga sprawa:
    Jest jeszcze kwestia poboru prądu przez cewki tego przekaźnika RUC-M. Przekaźnik jest większy, więc spodziewam się, że może być większe?
    wg datasheet:
    znamionowy pobór mocy (wersja cewki DC) 1W - dla oszacowania
    rezystancja cewki (dla wersji 12V DC) 85 Ohm => I=U/R~140mA


    Ja bym skłaniał się ku stycznikowi, da się dostać nawet taniej niż ten przekaźnik, a styki raczej pewniejsze, sterować stycznikiem można z przekaźnika, który już jest w termostacie, jedyna wada jest taka, że cewka stycznika pobiera trochę więcej mocy, wtedy to z kolei można by jeszcze pomyśleć o jakimś mosfecie lub IGBT i sprawdzić czy mniejsze będą ogólne straty na złączu tranzystora czy cewce przekaźnika/stycznika.

    0
  • #19 30 Lip 2017 12:59
    Wojte1199
    Poziom 18  

    Popatrz na taki regulator jak BRIZO załatwi Ci wszystko razem z termostatem pomiarem itp. Pozdrawiam i powodzenia z PV

    0
  • #20 30 Lip 2017 16:08
    camfly1
    Poziom 4  

    Wojte1199
    Czy ten regulator wiatrowy nie wymaga przypadkiem akumulatora? Jeśli tak to co ma piernik do wiatraka? Czy czytał Pan wątek od początku? Czy podłącza się Pan pod temat tylko po to by popchać swój produkt?

    Z dużą przyjemnością natomiast czytam odpowiedź Pana Jana Werbińskiego. Fascynująca jest doza pewności siebie w rozwiązaniu pierwszego z problemów. W swoich poszukiwaniach rówież natrafiłem na rozwiązanie z użyciem triaka i arduino (mają razem kontrolować solary wraz z pompą). Panie Janie w jaki sposób trzebaby to podłączyć? Mógłby się Pan pokusić o wyjaśnienie i choćby drobny szkic schematu?

    0
  • #21 30 Lip 2017 16:44
    Wojte1199
    Poziom 18  

    [quote="camfly1"]Wojte1199
    Czy ten regulator wiatrowy nie wymaga przypadkiem akumulatora? Jeśli tak to co ma piernik do wiatraka? Czy czytał Pan wątek od początku? Czy podłącza się Pan pod temat tylko po to by popchać swój produkt?

    To nie mój produkt !. Nie trzeba akumulatora. Mam u siebie 8 podobnych paneli w szeregu. Grzałka 2000W 230v. Wszystkim zawiaduje właśnie przytoczony sterownik brizo. Zresztą na elektrodzie jest kilka instalacji zbudowanych właśnie na BRIZO.

    0
  • #22 30 Lip 2017 17:12
    Leon444
    Poziom 18  

    Brizo jest rewelacja a wykonawca dobierze Ci moduł wykonawczy do napięcia pracy jakie chcesz utrzymywać, ja mam u siebie 4 Brizo HV sterowniki i są super, mam 3 Brizo na Mosfetach do 200V i jedne na IGBT do 400V
    Też nie jestem producentem tego sterownika ani nic z tego nie mam, po prostu moja taka opinia jako użytkownika od 2 lat...

    0
  • #23 30 Lip 2017 22:39
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    camfly1 napisał:

    Z dużą przyjemnością natomiast czytam odpowiedź Pana Jana Werbińskiego. Fascynująca jest doza pewności siebie w rozwiązaniu pierwszego z problemów. W swoich poszukiwaniach rówież natrafiłem na rozwiązanie z użyciem triaka i arduino (mają razem kontrolować solary wraz z pompą). Panie Janie w jaki sposób trzebaby to

    U siebie wykorzystuję do grzania triaki i przekaźniki SSR, ale do prądu zmiennego. Jeśli chodzi o stały to nie grzeję nim wody, a tylko ładuję akumulatory.
    Chodzi o to żeby sterować elementem półprzewodnikowym, co wyklucza powstanie łuku.

    0
  • Pomocny post
    #24 31 Lip 2017 09:31
    gaz4
    Poziom 28  

    Zrealizowane zabezpieczenie przy pomocy kondensatora i żarówki jest tu:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16578733#16578733

    Dobór elementów zalezy od jakosci termostatu (trafiłem na taki ktory bez przeróbek nie iskrzy!) i indukcyjności grzałki. W większosci wypadków wystarczał kondensator 220-470nF wymontowany ze starego zasilacza do PC, najbardziej oporny styk wystarczajaco dobrze zabezpieczała żarówka 60W ale im większa tym lepiej (mniejszy opór zimnego żarnika = niższe napięcie w czasie przełaczania).

    camfly1 napisał:

    Są dedykowane do arduino shieldy cztero przekaźnikowe. Idąc za Twoją radą gaz4: podłączam panele równolegle do dwóch przekaźników. Programuję ardu żeby po osiągnięciu temperatury na moment przed rozłączeniem grzałki podłącza drugie obciążenie na innym przekaźniku (o niskim oporze) obniżając tym samym napięcie. Czy tak będzie ok?


    Takie układy najlepiej robić na elementach elektronicznych. Podłaczanie dodatkowego obciążenia byloby mało skuteczne, decydujac sie na sterowanie przekaźnikiem lepiej wykonać układ z dwiema grzałkami jak na schematach w moim temacie. Grzałka zwierana przez przekaźnik robiłaby tu za zabezpieczenie przed iskrzeniem. W swoim sterowniku używam tanich chińskich przekaźników jak na jednym ze zdjęć i poza kondensatorem 220nF nie ma innych zabezpieczeń, nic nie iskrzy. Czyli jak przekaźnik to albo dwie grzałki szeregowo z czego jedna robi za zabezpieczenie albo zamiast niej użycie żarówki lub jakiegoś grzejnika. Ograniczenie w/w rozwiązania jest takie, że po rozwarciu przekaźnika przez grzałkę płynie prąd więc im mniejsza rezystancja zabezpieczenia tym większe straty na grzałce przy małym nasłonecznieniu. Idealne zabezpieczenie dałaby dodatkowa grzałka >2 kW lecz wtedy więcej tracimy przy pochmurnym niebie - wyjaśnienie w obliczeniach na początku mojego tematu o bojlerze.

    Co do napięcia Umpp to dosyć skomplikowana sprawa bo nie jest ustalone raz na zawsze. Zmienia się ono wraz z warunkami w jakich pracuje PV, zwłaszcza temperaturą. Wystarczy zajrzeć do charakterystyki: np. GS50 dla warunków STC (1000W/m2, 25 stopni) mają Umpp=43V, a dla warunków NOCT (800W/m2, PV rozgrzana do 45 stopni) 38.6V. Bez wiekszego błędu można przyjąć, że PV przez większą cześć roku będzie poruszała sie właśnie w tym zakresie Umpp więc wystarczy aby sterownik załączał grzałkę gdy napiecie osiągnie max (tu 43v na moduł), a rozłączał przy min. (tu 38.6V). Straty na takim sterowaniu wyniosą max 10% czyli sterownik utrzyma ok. 90% średnioroczną efektywność.

    Praktyczne wykonanie byłoby dosyć proste - układ programujemy tak by pilnował w/w zakresu napięć. Na wyjściu PV dajemy bufor w postaci kondensatorów dużej pojemności jak to sie robi w PWM. Jeżeli sterowanie przekaźnikiem to najlepiej zabezpieczyć go drugą grzałką wtedy cała moc z PV trafi do bojlera. Jak napięcie osiąga max (STC) załączamy grzałkę, kondensatory rozładowują się i w pewnym momencie osiagamy min. (NOCT). Wtedy grzałka zostaje odłączona, kondensatory się ładują i po osiągnieciu max cykl się powtarza. W takim wypadku dostosowanie mocy na grzałce do nasłonecznienia będzie regulowane częstotliwością oraz czasem załączenie grzałki = zmieniamy napięcie skuteczne na grzałce. Do tego dodajemy termostat i gotowe :)

    1
  • #25 01 Sie 2017 11:47
    camfly1
    Poziom 4  

    1. Problem z łukiem uznaję za rozwiązany.
    Identyczny przypadek szczegółowo opisany z arduino:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3192155.html

    W skrócie są proponowane dwa rozwiązania:
    1.
    SSR - nieco drogie
    http://www.tme.eu/pl/Document/2a31510f65131a082404cbea8d19f04d/ASR_1f.pdf
    2.
    http://www.tme.eu/pl/details/ipp50r190cexksa1...story-z-kanalem-n-tht/infineon-technologies/2
    (czy to sie obsługuje jak normalny tranzystor?)


    Gaz4
    Pomysł na regulator mocy super! Prosty i skuteczny. Teraz wystarczy banalny programik, arduino z termometrem i kondensatorami. Jak coś pogrzebie to dam znać.

    Dodano po 14 [godziny] 44 [minuty]:

    Postaram się dokumentować co robię, żeby w razie trudności Szanowne Umysły na forum (jak widzę o wyższym poziomie wiedzy) wiedziały gdzie się znajduję.
    Pozatym sądzę że temat może się jeszcze komuś przydać. Bo przecież nagłe zaprzestanie płacenia rachunków za ogrzewanie to tak jakgdyby ktoś ofiarował ci szanowny czytelniku kawałek wolności w tym zorientowanym na zysk świecie. Arduino z chin kosztuje 20zł.

    1. Punkt pierwszy to odczyt napięcia wstecz przez arduino. Wystarczy arduino i dwa rezystory. Dla bezpieczeństwa do testów użyję panela 12V. Tutaj jest pięknie opisane jak to zrobić:
    http://it-technic.pl/pomiar-napiecia-akumulatora-za-pomoca-arduino/

    0
  • #26 05 Sie 2017 16:24
    camfly1
    Poziom 4  

    Gotowy poradnik lecz nieco skomplikowany: (ja chwilami nie ogarniam)

    http://www.instructables.com/id/ARDUINO-SOLAR-CHARGE-CONTROLLER-Version-30/

    I coś prostego (ale nie oto nam chodzi bo u nas nie ma akumulatorów):
    https://m.youtube.com/watch?v=oabDLnsIiSs

    Dodano po 44 [minuty]:

    Pomysł jest taki żeby zbierać moc paneli dużych kondensatorach. Następnie piszemy prosty programik który pozwala arduino za pomocą tranzystora:

    http://www.tme.eu/pl/details/ipp50r190cexksa1...ystory-z-kanalem-n-tht/infineon-technologies/

    przekierowywać moc do grzałki w dwóch przypadkach:

    A) Jeśli napięcie w kondensatorach przestanie rosnąć (sprawdza napięcie np. co 2 milisekundy)
    B) Jeśli pozwalać będzie na to czujnik temperatury również podłączony do arduino.

    Co Panowie sądzicie?
    Czy wyżej wymienionym tranzystorem uda mi się osiągnąć cel?

    Dodano po 1 [godziny] 33 [minuty]:

    OK to jedziemy.

    Ze względu na wygodę choć dysponuję panelem 16V zdecydowałem się na koszyk 8 baterii AA.

    Czy mogę podłączyć DC do grzałki AC? Czy uszkodzę panel na słońcu?

    Dodano po 7 [minuty]:

    Czyli mamy:
    (od lewej)

    1. Źródło napięcia.
    2. Kondensator 50V.
    3. Dzielnik napięcia (ze względu na małe straty wykorzystałem duże wartości - R1 to 986kOhm a R2 to 266kOhm).
    4. Arduino podłączone wg schematu na w/w stronce.

    Czy mogę podłączyć DC do grzałki AC? Czy uszkodzę panel na słońcu?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Czy mogę podłączyć DC do grzałki AC? Czy uszkodzę panel na słońcu?

    Dodano po 3 [minuty]:

    No i mój mikro programik powstały na zasadzie - kopiuj + wklej.
    Działa! :)

    Czy mogę podłączyć DC do grzałki AC? Czy uszkodzę panel na słońcu?

    0
  • #27 05 Sie 2017 16:56
    gaz4
    Poziom 28  

    Parametry podlinkowanego tranzystora pozwalają na zasilanie grzałki ze sporym zapasem. Skoro już jest testowa "pajęczynka" to proponuję udoskonalić symulację PV poprzez dodanie szeregowego rezystora dużej mocy (pewnie wystarczy 1 W) miedzy bateriami i kondensatorem. A raczej dwu w szereg bo na jednym trudno będzie symulować prawdziwe PV - napięcie między połaczonymi rezystorami to napiecie PV (podajemy do arduino), a na kondensatorze symuluje napiecie na grzałce. Taki układ będzie symulował różne nasłonecznienie, bezpośrednie podłączenie do baterii tego nie umożliwia. Jeżeli algorytm czeka by napiecie na kondensatorze wzrosło do max to uzyskamy symulację Uoc, a nam potrzebne jest napiecie w okolicy Umpp które jest nieco niższe. Dlatego algorytm należy zmodyfikowac tak, by bez względu na obciążenie mierzone napiecie wahało się np. między 10-11V (symulacja Umpp), a nie ok. 12V (Uoc). Jeżeli do kondensatora możemy dołaczyć żaróweczki różnej mocy załączane przez tranzystor, a napięcie w punkcie połączenia szeregowych rezystorów nie wyjdzie poza ustawiony zakres wszystko jest OK.

    0
  • #28 05 Sie 2017 18:15
    camfly1
    Poziom 4  

    Gaz4 dzieki za info zamawiam tranzystory. Wezme kilka do testów.
    Rozumiem że rezystor ma symulować grzałkę?

    Hmm. Jeśli chodzi o program to chciałem napisać tak, że gdy napięcie przestanie wzrastać (niezależnie od uzyskanego napięcia) to wtedy następuje puszczenie prądu na grzałkę. Miałoby to wtedy zastosowanie również do elektrowni wiatrowej którą aktualnie skonstruowałem. (500W24V)

    0
  • #29 05 Sie 2017 18:52
    gaz4
    Poziom 28  

    Nie, rezystor nie symuluje grzałki tylko pracę PV z mniejszym oświetleniem (wydajnoscią). Baterie mają dużą wydajność więc słabo odwzorowują prawdziwe PV. Użycie dwu szeregowych i pomiar napiecia w miejscu ich połączenia bardzo ułatwi testy - jeden rezystor separuje od baterii, drugi od obciążenia. Warto opisać dwa podstawowe parametry PV:

    Napiecie obwodu otwartego Uoc - tę wartość uzyskamy gdy z PV nie pobieramy zadnej energii. Dla GS50 wynosi 56.1V/62V
    Napiecie w punkcie mocy maksymalnej Umpp - napiecie przy którym PV pracuje najwydajniej. Jak wspomniałem wyżej dla GS50 wynosi 38.6V/43V.

    I teraz przeanalizujmy algorytm który czeka na uzyskanie max napiecia i dopiero wtedy włącza obciążenie. Jak nie pobieramy energii napięcie na kondensatorze osiagnie Uoc bo do czasu aż się naładuje jest on jedynym obciążeniem pobierajacym coraz mnieszy prąd aż do zera włącznie (obwod otwarty). Sęk w tym, że czekając na te napięcie przekraczamy punkt w którym PV jest najwydajniesza czyli tracimy energię. A zatem od chwili przekroczenia Umpp do czasu osiągniecia Uoc PV pracuje z coraz niższą wydajnością, do bliskiej zera włącznie. Kolejna sprawa to napięcie przy jakim nastąpi rozłączenie tranzystora i zaprzestanie poboru prądu. Jezeli bedziemy czekali aż osiagniemy minimalne napiecie to stajemy dokładnie w tej samej sytuacji jak bezpośrednie podłaczenie do grzałki. Minimalne napięcie będzie się mocno zmieniało wraz z nasłonecznieniem i przy dużym zachmurzeniu będzie bliskie zera. Taki algorytm zmusi PV by przez większą cześć czasu pracowała w sposób skrajnie niewydajny.

    Najwydajniej byłoby badać moc wydzielaną na grzałce i na bieżąco zwiększać/zmniejszać napięcie załaczania by była jak najwyższa. Jednak jak napisałem PV przez większą część roku będzie pracowała między napięciem Umpp zmierzonym w warunkach STC i NOCT. Algorytm pilnujący by tranzystor załączał się po osiagnieciu STC i wyłączał przy NOCT będzie wystarczajaco skuteczny - na poziomie 90% wykorzystania PV.

    0
  • #30 05 Sie 2017 22:08
    camfly1
    Poziom 4  

    Gaz4
    Dzieki za wskazówki. Faktycznie warto dodać rezystory i przemyśleć program.
    Dlaczego warto kontrolować moc wydzielaną przez grzałkę? (Nie byłoby to trudne)

    Tu jest jak sterować tymi tranzystorami:

    https://m.youtube.com/watch?v=vaZSQBpzcwc

    Z datasheet zalinkowanego tranzystora wynika że po podaniu 5V (tyle na pinie ma arduino) na bramkę już powinien puścic ok 8A. Co przy docelowych 240V powinno spokojnie wystarczyć.

    0
  Szukaj w 5mln produktów