Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Romet Chart - Jak połączyć 3 cewki prądnicy w ten sposób?

charper 29 Jul 2017 12:01 1404 11
  • #1
    charper
    Level 9  
    Witam,
    swojego czasu przewinąłem cewki świateł w swojej prądnicy na 12V według pewnego poradnika. Modyfikacja miała dawać przede wszystkim lepsze oświetlenie drogi (przy zastosowaniu reflektora H4 i zastępować fabryczny impulsator, impulsatorem montowanym na zewnątrz magneta, zapożyczonym od skuterów. przy tej modyfikacji cewki były rozmieszczone w prądnicy co 120 stopni, aby były zgodne fazowo. Cewki są nawinięte "ile wlezie" i niestety oryginalny impulsator fizycznie nie mieści się już w swoim miejscu i cewek w takim układzie już nie da się inaczej zamontować.

    Niestety muszę zrezygnować z zewnętrznego impulsatora. Przy pomocy lampy stroboskopowej odkryłem, że wraz ze wzrostem obrotów silnika, moment zapłonu przesuwa mi się o kilka stopni, co w silniku dwusuwowym nie powinno mieć miejsca. Przynajmniej przy oryginalnym impulsatorze nie miało. Odwracałem podłączenie impulsatora. Poza tym, że musiałem od nowa ustawić wyprzedzenie zapłonu, problem się powtarzał.



    Dlatego chciałbym z powrotem zamontować oryginalny impulsator, jednak tak jak już pisałem, przy nie zmienionej konfiguracji cewek jest to niemożliwe. Nie chcę również stosować osobnych mostków prostowniczych, bo to jednak ryzyko kolejnych problemów. Oryginalne były tam dwie cewki świetlne rozmieszczone co 60 stopni, czyli jedna obok drugiej. Ich połączenie wygląda tak jak na zdjęciu.

    Romet Chart - Jak połączyć 3 cewki prądnicy w ten sposób?

    Czy możliwe jest podłączenie trzeciej cewki w takim samym układzie? Jak to zrobić? Proszę o pomoc.
  • #2
    sanfran
    Network and Internet specialist
    Jeśli zapłon się opóźnia ze wzrostem obrotów to jest problem. Natomiast jeśli zapłon przyspiesza to jeszcze sprawdź w jakim stopniu.
    Zapłon powinien przyspieszać o kilkanaście stopni wraz ze wzrostem obrotów, wtedy silnik pracuje wydajniej.
    I mylisz się, że w silniku dwusuwowym zapłon nie powinien być przyspieszany, jak najbardziej powinien i jest. W wielu silnikach motorowerowych zrezygnowano z regulatora dla uproszczenia konstrukcji.
  • #4
    charper
    Level 9  
    Punk wyprzedzenia zapłonu na nieoryginalnym impulsatorze zmieniał się dość znacznie co powodowało problem na wysokich obrotach, po prostu osiągał je zbyt niskie. Poza tym w zapłonach z przerywaczem moment zapłonu nie przyspeszał wraz ze wzrostem obrotów i te silniki również były mocne, pomijając oczywiście zawodność takiego mechanizmu. Wracając do sedna, na chińskim impulsatorze zauważyłem zjawisko zmiennego momentu wyprzedzenia zapłonu tak duże że aż niekorzystne.
  • #5
    rafcio_21
    Level 29  
    Może akurat ci się trafił taki lipny moduł ,może na dodatek z blokadą obrotów ale na impulsatorze jest lepiej niż na standardowym zapłonie z przerywaczem mnie problemów . Rodzajów modułów jest wiele jedne z wyprzedzaniem zapłonu inne bez . Spróbuj na jakimś innym module .
  • #6
    charper
    Level 9  
    Moduł jest oryginalny od charta. Mam kilka modułów i na każdym to samo. Mam też drugiego charta z oryginalną prądnicą i na tych samych modułach takie rzeczy nie mają miejsca. To jest jeszcze polski motorower z okresu PRL i nie było do niego modułów z blokadami. Elementem wykonawczym jest tyrystor. Wróćmy do meritum. Czy można podłączyć 3 cewki razem, bez rozkładania ich co 120 stopni? Czy trzecią cewkę mam podłączyć do drugiej tak samo jak jest podłączona pierwsza, czy jakoś inaczej?
  • #7
    rafcio_21
    Level 29  
    Co do cewek to nie wiem co Ci doradzić a z tym impulsatorem to piszesz ze masz o skutera a moduł od hart pewnie dlatego masz z nim problemy , musiałbyś spróbować modułu od tego skutera żeby to działało poprawnie . Na pewno te dwa ipusatory się różnią parametrami .
  • #8
    charper
    Level 9  
    Ewentualnie może być problem w tym, że w magneto wkleiłem magnes neodymowy (według poradnika) i impulsator również ma namagnesowany rdzeń. Ponoć w skuterach impuls wyzwala lekko wystający kawałek metalu. Ponoć są też impulsatory z rdzeniem ferrytowym. Wiesz może w jakich pojazdach taki jest stosowany?
  • #10
    charper
    Level 9  
    Nie chcę całego zestawu, bo to są kolejne wydatki a ja nie śpię na pieniądzach. Czy impulsator od quada 110 ma rdzeń ferrytowy czy namagnesowany? Poszukuję w takim razie impulsatora, który ma ferrytowy rdzeń i nie jest drogi. Proszę o pomoc.
  • #12
    charper
    Level 9  
    Wygląd nic mi nie mówi o tym, jak działa w nim impulsator i co może być wyzwalaczem. Poza tym nie rozumiem jaki jest sens zakładać cały iskrownik i przerabiać magneto żeby pasowało, skoro i tak nie uzyskam zamierzonego efektu. Z całą pewnością będą to pieniądze wyrzucone w błoto bo z efektu nie będę zadowolony. Mam już kupiony i założony reflektor H4 z żarówką 55/60W i jestem bardzo zadowolony z oświetlenia jakie daje w nocy. Poza tym trochę już czasu i pieniędzy włożyłem w tą prądnicę, więc nie jestem zainteresowany jej wymianą z powodu impulsatora, który pewnie czeka sobie na zakup na aukcji pewnie za jakieś 20 zł. Poszukuję impulsatora takiego jak wyżej pisałem.