Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Food Truck instalacja elektryczna mieszana

Ciupaplik 29 Lip 2017 23:39 3483 36
  • #1 29 Lip 2017 23:39
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Witam serdecznie,

    Jako że postanowiłem otworzyć żarcie na kółkach, stanąłem w końcu przed kwestią, zapewnienia sobie jako takiej samowystarczalności w energię elektryczną. Po spędzonych kilkunastu godzinach na forum posiadam wstępne założenia które chciałbym poddać waszej ocenie, czekam na konstruktywną krytykę:)

    Założenia:
    -Możliwość pracy przez około 10h bez konieczności podłączania się do zewnętrznych sieci energetycznych.
    -Najbardziej prądo-żerne urządzenia ( bemar, frytkownica, grill, podgrzewacz wody) znajdą się w wersji gazowej.
    -Postawienie na zasilanie kombinowane czyli układ akumulatorów żelowych, baterii słonecznych (agregatu?) i przetwornicy.

    Obliczenia;Zapotrzebowanie urządzeń na energię:

    Lodówka z zamrażalnikiem Moc: 140W pobór: 0,70 kWh/24h (Dane ze strony producenta)
    Chłodziarka: Moc: 90W pobór: 0,35 kWh/24h (Dane ze strony producenta)
    Oświetlenie LED (10 szt.) Moc: 50W pobór: 0,5 kWh/10h
    Wyciąg: Moc: 100W pobór: 1 kWh/10h
    Pompka przepływowa:Moc: 40W pobór: 0,12 kWh/ 3h
    Łącznie: Moc: 420W pobór: 2,67 kW


    Lodówek nawet nie przeliczam na czas 10h ponieważ producenci mierzą zużycie energii w innych warunkach niż tak naprawdę pracują.
    I teraz zaczyna się dla mnie trochę pod górkę wiec proszę mnie poprawiać:)

    Akumulator żelowy: 2x 240 Ah / 12 V (powiedzcie mi jaka różnica zachodzi dla przetwornicy kiedy łączymy aku. szeregowo lub równolegle, ilość energii się nie zmienia tylko napięcie lub pojemność)

    Pojemność: 480 Ah * 12 V = 5760 W = 5,8 kW
    Wydajność przetwornicy: 5,8 KW * 0,8 = 4,64 kW

    Rozładowanie akumulatorów następuje po:

    2,67 kW / 10h = 0,267 kWh
    4,64 kW / 0,267kWh = 17,37h

    Na poziomie:

    4,64 kW - 100 %
    2,67 kW - x
    x = 57 % po 10h pracy


    Rozładowanie na w miarę akceptowalnym poziomie, kusi mnie by dołączyć jeszcze jedną baterię (240 Ah ) i mieć święty spokój nawet jak podłącze w przyszłości jeszcze jedno urządzenie (tylko jak w tym momencie podłączyć taką baterię do 2 pozostałych połączonych szeregowo?)
    Przetwornica, oczywiście czysty sinus ze względu na agregaty lodówek co najmniej 1500W. Polecicie coś bo jestem zupełnie zielony (nie bójcie się składać do kupy będzie kto inny).
    Co do baterii słonecznych będę miał do dyspozycji około 8 m2 powierzchni. Szybie poszukiwania w internecie pokazały mi że mógłbym pozwolić sobie na zestaw o max mocy 500W lub trochę większy. Jak jest z tym ładowaniem? Przetwornica pobiera prąd z akumulatora a regulator ładowania ładuje go jednocześnie?
    No i został nam jeszcze prostownik do ładowania aku na których zupełnie się nie znam.Pomożecie znowu?
    Piszcie, komentujcie, dawajcie swoje propozycje rozwiązania tego problemu. Dzięki za uwagę i cześć:)

    0 29
  • Mitronik
  • #2 30 Lip 2017 11:44
    teskot
    Poziom 29  

    Przede wszystkim unikaj zasilania napięciem 230V tych urządzeń, które tego nie wymagają. Oświetlenie LED występuje w wersji 24V, wentylatory wyciągowe i pompy wodne również. Zaoszczędzisz tym samym na stratach przy przetwarzaniu energii. Akumulatory 240Ah przy łączeniu szeregowym czyli 24V osiągną deklarowaną pojemność przy 20 godzinnym prądzie rozładowania czyli 12A. Daje to moc ciągłą 24V*12A=288W. Przy większym prądzie rozładowania pojemność znacznie spadnie. Do zasilania lodówek zastosuj koniecznie przetwornicę z czystym sinusem o mocy ciągłej minimum 1500-2000W ze względu na ciężki start. Ponadto przy sinusie modyfikowanym pobór energii byłby znacznie większy, a efektywność agregatów znacznie ograniczona (będą się bardzo grzały). Są również lodówki zasilane gazem-przeanalizuj to. Przemyśl również temat ogrzewania wody. Istnieją podgrzewacze pojemnościowe na gaz oraz zasilane napięciem 24V (do autobusów rejsowych).
    A tak w ogóle to jaką instalację ma sam pojazd? 12 czy 24V? Co do agregatu to myślę, że ważny jest poziom hałasu. Szukaj czegoś markowego o mocy około 2500-3000VA. Ładowanie akumulatorów prostownikiem minimum 30A. Są takie kompaktowe prostowniki oparte na przetwornicach impulsowych do zabudowy na pojazdach elektrycznych (np. wózki widłowe).

    0
  • #3 30 Lip 2017 12:59
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Jęsli masz stałe miejsce to zrób przyłącze.
    Jeśli nie to agregat i obuduj go dzwiękochłonnie.

    0
  • Mitronik
  • #4 30 Lip 2017 14:42
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    teskot: Sprinter posiada instalacje 12V, z tym podgrzewaczem nie głupie, tylko jeszcze wykonawcę muszę spytać czy robią takie rzeczy.
    Strumien swiadomosc...: Najczęściej będę w rozjazdach, na agregat będzie specjalna komora w busie.

    0
  • #5 31 Lip 2017 19:19
    teskot
    Poziom 29  

    Ok, czyli ładowanie z alternatora samochodu odpada. Można wprawdzie przejść na 12V w części gastronomicznej, ale to zwiększy tylko straty. Jeśli zdecydujesz się na bojler gazowy to ja bym odpuścił sobie a ogóle agregat. Agregat jest fajny bo lejemy stosunkowo małą ilość paliwa i mamy prąd, ale:
    -agregat się grzeje
    -agregat hałasuje
    -agregat produkuje spaliny
    -wymaga obsługi okresowej (filtry, olej, świeca)
    -bywa zawodny
    -tani będzie nietrwały i problemowy
    Owszem, akumulatory również mają swoją trwałość, aczkolwiek co kto lubi. Ja bym pozostał przy nich. Rozważałeś panel słoneczny na dachu dla doładowywania akumulatorów?

    0
  • #6 03 Sie 2017 10:33
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Fakt, agregat z czasem stwarza więcej problemów, a wyrzucając go robię sobie miejsce pod jeszcze jedna baterie i oszczędzam na kosztach przeróbki (komora na agregat). Co do ogrzewania wody na polskim rynku jest sporo ogrzewaczy przepływowych np.
    http://perfekt-lazienka.pl/pl/p/JUNKERS-podgr....u.-Maxi-Power-2-WRDP-11-2B-7701331607/145099 , chociaż ich moc jest dalej zbyt duża dla mnie. Na ebay z kolei http://www.ebay.com/itm/AQUAH-OUTDOOR-PORTABL...PM-/191017425085?_trksid=p2349526.m2548.l4275 i myślę że jest to kompromis pomiędzy wielkością a mocą (12kV)

    0
  • #7 03 Sie 2017 11:05
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Załóż sobie zasobnik z wężownicą i podepnij pod układ chłodzenia auta.

    0
  • #8 03 Sie 2017 16:57
    teskot
    Poziom 29  

    Pomysł z wężownicą genialny o ile uda się obliczyć precyzyjnie zapotrzebowanie na gorącą wodę. Niestety nie wydaje mi się to realne. Ale skoro już się wszyscy zgadzamy, że podgrzewanie wody elektrycznie w tym wypadku nie ma sensu to pozostaje jedynie kwestia: agregat czy akumulatory. Ja swoje zdanie wyraziłem-jeśli autor będzie chciał jeszcze podyskutować to chętnie pomogę.

    0
  • #9 03 Sie 2017 17:20
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Z wodą zawsze będzie kłopot. Może się zdarzyć że na jednym spocie zużyje 10L innym razem że zużyje całość i będzie brakować, wszystko zależy od ilości ludzi i chętnej klienteli, ale pomysł wart uwagi.
    Co do źródła zasilania to decyduję się na akumulatory, już zrobiłem poprawkę wyliczeń, a zaoszczędzone miejsce i środki z agregatu mogę przeznaczyć na baterię słoneczne i powiększenie zestawu baterii.

    0
  • #10 08 Sie 2017 12:13
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Ja bym dał 800W solarów a najlepiej cały dach, przetwornicę sinus 1000W, i agregat inwerterowy 1000W. Do tego akumulatory w takiej ilości na jaką Cię stać i DMC pozwala.

    Przechodzenie na 12V nie ma sensu. Wystarczy użyć dobrej przetwornicy i straty są pomijalne. Policz grubości przewodów dla strat 5% i będzie jasne dlaczego.

    Co to za przetwornica 5kW? Pewnie szajs...

    0
  • #11 06 Lis 2017 23:53
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Nadeszła pora na małą aktualizacje...
    Stałem się posiadaczem sprintera na kontenerze o długości paki 4,5 m. Z częścią problemów ( bardziej tych mechanicznych ) się uporałem, jednak w sprawie instalacji chcę się zwrócić do was.

    Założenia:
    - Pozostaje przy instalacji elektrycznej zasilanej głównie z akumulatorów 2x 240 Ah z przetwornicą 1500 W ( czysty sinus ) , montuje gniazdo zewnętrzne na 400 V jeżeli była by okazja do przyłącza.
    - Większość urządzeń zostanie zasilona na LPG ( wszystkie urządzenia grzewcze, zbiornik znajduje się pod paką zamocowany na ramie; 55 L )
    - Ogrzewaniem wody zajmie się 16 kV gazowy przypływowy junkers http://www.ebay.pl/itm/8L-LPG-Propangas-Gas-H...RK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 ( Wszyscy się z tego śmieją ale ja mam na nich wy***ane jajca )
    - Jeżeli chodzi o moc urządzeń elektrycznych; wyciąg zwiększamy do 300 W ( z poprzednich 100 W ), dokładamy jeszcze 1 lodówkę na 12V.
    - Z solarami daje sobie spokój na ten moment ( Chociaż pomysł nie porzucony totalnie)

    Pytania:

    - Jest sens podłączenia aku. pod alternator jeżeli trasy u mnie będą wynosić przeważnie 20- 30 km?

    - Pisałem wcześniej o solarach. Na ten moment budżet nie wyrabia więc zawieszam tą opcję, chcę jednak poprowadzić kable pod przyszłą instalacje, pytanie: jaki kabel pod 8m2 powierzchni ( ok. 500 - 800 W ), inwertor musi znajdować się blisko paneli czy może być w pace razem z przetwornicą i aku.?

    - Co myślicie o rozmieszczeniu masy w aucie ( aku. z zestawem będzie 130 KG po przeciwnej stronie 55L butla LPG )

    - Czy akumulatory 240 Ah w cenie około 1500 zł/ szt. są dobrą inwestycją? może dołożyć te kilka stówek do lepszych? ( chodzi mi o zachowanie podobnej pojemności przez jak najdłuższy czas; przyjmuje rozładowanie do 50%, ładowanie 4-5 razy w tygodniu )

    Dorzucam zdjęcia mojego nabytku oraz rozmieszczenia instalacji.

    Food Truck instalacja elektryczna mieszana
    Food Truck instalacja elektryczna mieszana

    Food Truck instalacja elektryczna mieszana

    1
  • #12 07 Lis 2017 08:11
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Ciupaplik napisał:
    Jest sens podłączenia aku. pod alternator jeżeli trasy u mnie będą wynosić przeważnie 20- 30 km?

    Oczywiście zawsze te xx Ah ci doda , ale muszą być odłączalne od instalacji samochodu.

    0
  • #13 07 Lis 2017 23:51
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Ciupaplik napisał:
    Jest sens podłączenia aku. pod alternator jeżeli trasy u mnie będą wynosić przeważnie 20- 30 km?

    Oczywiście zawsze te xx Ah ci doda , ale muszą być odłączalne od instalacji samochodu.


    Alternator powinien zostać wstawiony mocniejszy, czy można go jakoś "upgradować"? U mnie powinno być 115 A, jeszcze sprawdzę.

    0
  • #14 08 Lis 2017 08:20
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Dobre by to było że podczas pracy silnika akumulatory są ładowane.

    0
  • #15 14 Lis 2017 22:49
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Kolejna aktualizacja:

    Testy gazowego podgrzewacza wody uważam za udane, prototypowy szkielet spełnił swoje zadanie, potrzeba jeszcze uszczelnić inst. wodną ponieważ pompka przepływowa chwyta lewe powietrze i nie jest w stanie dobić do ciśnienia zadaniowego ( 2,4 bara ). Najbardziej prądożerne urządzenie jakie było brane pod uwagę ( ogrzewacz przepływowy ) mogę wykreślić z listy:)

    Pytanie: montaż tej instalacji gazowej może zająć się firma która przerabia mi auto, ale podłączenie do gazu chyba lepiej żeby zajął się jakiś fachowiec, tak?

    Strumien swiadomosc... napisał:
    Dobre by to było że podczas pracy silnika akumulatory są ładowane.


    Czyli obowiązkowy przełącznik do wyłączenia ładowania akumulatorów na pace i podłączenia aku. pod maską?

    Pozdrawiam

    Food Truck instalacja elektryczna mieszanaFood Truck instalacja elektryczna mieszana

    0
  • #16 07 Gru 2017 16:41
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Dostałem od firmy wstępna wycenę instalacji elektrycznej ( zaznaczone na czerwono ). Jeżeli chodzi o cenę aku. mogę się zgodzić, ale 1700 zł za 800W przetwornice ( mimo że chciałem 1500 W ) wydaje mi się lekką paranoją? Co do ceny instalacji elektrycznej też miałbym kilka obiekcji, ale muszę popytać znajomych elektryków.

    Food Truck instalacja elektryczna mieszana

    Co myślicie o przetwornicach firmy volt? Np.
    https://www.strefakierowcy.pl/34441,przetwornica-volt-sinus-3000-24v-230v-1500-3000w.html

    0
  • #17 07 Gru 2017 17:15
    Freddy
    Poziom 43  

    Ciupaplik napisał:
    1700 zł za 800W przetwornice ( mimo że chciałem 1500 W ) wydaje mi się lekką paranoją?
    To ma być dobre, czy tanie?
    Możesz kupić chińczyka za dwie stówy i naprawiać codziennie.

    0
  • #18 07 Gru 2017 19:01
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Freddy napisał:
    To ma być dobre, czy tanie?
    Możesz kupić chińczyka za dwie stówy i naprawiać codziennie.


    Nie popadajmy w skrajności, za przetwornice 1500W z czystym sinusem bez dodatkowych bajerów jestem w stanie dać max 800 - 1000 zł

    0
  • #20 07 Gru 2017 19:33
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    A mnie dziwią akumulatory za 2600zł , będą 48V czy jak?
    I wykonanie instalacji 6500zł za kebabbar to jakaś kpina.

    0
  • #22 07 Gru 2017 20:59
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Freddy napisał:
    Pytanie jakie wymagania postawił autor. :)


    Jeżeli chodzi o elektrykę:
    - 2x aku. żelowy 240 Ah, 12V połączone szeregowo
    - Przetwornica 2000W, 24v czysty sinus
    - Okablowanie + 12 gniazdek, 10-12 punktów świetlnych
    - Różnicówka, licznik, podłączenie siłowe

    Powiecie mi co to Monoblock? ( Jakiś rodzaj wzmacniacza czy co?)
    Strumien swiadomosc... napisał:
    A mnie dziwią akumulatory za 2600zł , będą 48V czy jak?
    I wykonanie instalacji 6500zł za kebabbar to jakaś kpina.


    Na tym skanie pisze w liczbie poj. "Akumulator" to się nie zdziwię jutro jak mi powiedzą 2700 za jeden aku:P
    Praktycznie wszystkie ceny ( oprócz podłogi ) są przesadzone, 9000 za wycięcie klapy, wstawienie profili i siłowników to 1/3 wartości auta:P Cóż trzeba szukać jakiegoś ogarniętego blacharza.

    0
  • #23 08 Gru 2017 06:37
    Jan_Werbinski
    Poziom 32  

    Ciupaplik napisał:

    To jest gówno grożące pożarem samochodu oraz uszkodzeniem sprzętów. Niektóre modele tej firmy palą się pod niskim obciążeniem. Niesłychanie wysoki pobór mocy na pracy jałowej. Gdybym ją dostał za darmo, to wyrzuciłbym na śmietnik i kupił nową np. Votronic czy coś porządnego z Chin.

    Dodano po 51 [sekundy]:

    Ciupaplik napisał:

    Nie popadajmy w skrajności, za przetwornice 1500W z czystym sinusem bez dodatkowych bajerów jestem w stanie dać max 800 - 1000 zł

    Nie słyszałem żeby powstał taki produkt w tej cenie, a sprawdzałem także na Aliexpres.

    Poszukaj oszczędności na akumulatorach. Tymczasowo zastosuj kwasowe i odpowiednio przełącz regulator solarny.

    0
  • #24 08 Gru 2017 07:09
    Freddy
    Poziom 43  

    Nie wiesz ile kosztują dobre akumulatory trakcyjne.
    Wykonawca musi Ci dać gwarancję, że cały foodtrack będzie mógł pracować 24h/dobę i nic się nie zepsuje. Myślałeś, że zrobisz coś takiego za 1000zł?

    0
  • #25 08 Gru 2017 08:39
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    To jeśli już idziemy w koszta tak wysokie to trzeba się zastanowić nad baterią wóżka widłowego sa większe i tańsze od żelowych.

    0
  • #27 08 Gru 2017 13:19
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    Jan_Werbinski napisał:
    Ciupaplik napisał:

    Nie popadajmy w skrajności, za przetwornice 1500W z czystym sinusem bez dodatkowych bajerów jestem w stanie dać max 800 - 1000 zł


    Nie słyszałem żeby powstał taki produkt w tej cenie, a sprawdzałem także na Aliexpres.

    Poszukaj oszczędności na akumulatorach. Tymczasowo zastosuj kwasowe i odpowiednio przełącz regulator solarny.


    Zwykłe kwasówki odpadają ze względu na płynny elektrolit i słabą wytrzymałość na głębokie rozładowanie.
    Wykonanie solarów w tym momencie zawieszam, wyprowadzam tylko do nich kabel na dnach by w przyszłości całości nie rozbierać ponownie.

    Freddy napisał:
    Wykonawca musi Ci dać gwarancję, że cały foodtrack będzie mógł pracować 24h/dobę i nic się nie zepsuje. Myślałeś, że zrobisz coś takiego za 1000zł?


    Na instalacje elektryczną mogę wydać max 10000. Myślałem o aku żelowym w granicach 1500 - 1800 zł sztuka.

    0
  • #28 08 Gru 2017 13:40
    Freddy
    Poziom 43  

    Ciupaplik napisał:
    Na instalacje elektryczną mogę wydać max 10000. Myślałem o aku żelowym w granicach 1500 - 1800 zł sztuka.
    Już raz to napisałem, ale powtórzę - albo dobrze, albo tanio. Zrób sam, będziesz miał taniej.
    Same akumulatory to około 3000zł, a przetwornica około 2000zł - gdzie reszta?

    0
  • #29 08 Gru 2017 16:21
    abart64
    Poziom 29  

    Poz.15 Oświetlenie ledowe za punkt 2000zł. To razy 10 punktów?
    Sprawdzałem czy to w zł polskich te ceny bo w kilku pozycjach niedowierzam.
    Gaz na 3 butle 5,5tys ?

    0
  • #30 08 Gru 2017 16:44
    Ciupaplik
    Poziom 3  

    abart64 napisał:
    Poz.15 Oświetlenie ledowe za punkt 2000zł. To razy 10 punktów?
    Sprawdzałem czy to w zł polskich te ceny bo w kilku pozycjach niedowierzam.
    Gaz na 3 butle 5,5tys ?


    Chodziło chyba o całość oświetlenia. Ale też wychodzi 200 zł za punkt, trochę dużo:)
    Jeżeli chodzi o gaz to mam pod autem zamontowaną butle LPG z elektrozaworem i reduktorem więc ten temat jest zamknięty.
    Ceny w zł netto:)

    0