Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

Caboo 30 Lip 2017 18:46 1872 17
  • #1 30 Lip 2017 18:46
    Caboo
    Poziom 4  

    Witam. pacjent to Aprilia SR max 125 (rocznik 2012), objawy to szarpanie podczas ruszania i czasem zarzucanie tyłem. Wiem że pewnie juz było ze 100 razy, ale dzisiaj zdjąłem pokrywę silnika w celu sprawdzenia napędu ( przejechane na pasku około 13tys. km.) i chyba nic nie wygląda podejrzanie ale nie wiem. Proszę o stwierdzenie czy ten silent-block jest do wymiany czy taki ma być. Wrzucam parę zdjęć do wglądu :)

    napęd

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    sprzęgło

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    pasek

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    dzwon

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    silent-block postawiony na centralnej stopie

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    0 17
  • #2 31 Lip 2017 20:29
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Silentblok przydałoby się wymienić, aczkolwiek w Piaggio to jest norma że padają. Do sprawdzenia jeszcze gumy na wahaczu, jeśli podejrzewasz luzy w zawieszeniu.
    Co on taki cały zardzewiały?
    Uważasz że szarpanie są objawem napędu a nie gaźnika?
    Sprawdź szerokość paska.
    Przydałoby się sprawdzić korektor momentu (ruchomy przeciwtalerz na sprzęgle) oraz czy szczęki sprzęgła nie zaczęły się zapiekać wskutek korozji.

    0
  • #3 31 Lip 2017 21:58
    Caboo
    Poziom 4  

    Witam , coś się ruszyło w temacie :), silentblock mogę zamówić i wymienić to nie ma problemu. Jeśli chodzi o rdzę :( to fakt jest jej trochę, ponieważ podejrzewam że poprzedni właściciel trzymał ją pod gołym niebiem ( północ Anglii stąd pochodzi :) bez nakrycia), wiec całe swinging arm ( nie wiem jak po polsku to będzie :), jest lekko zardzewiałe ) już pracuję nad tym i rozmyślam proszkowe malowanie niektórych pordzewiałych elementów. Jak na razie wymiana niektórych śrub poszła w ruch, na nierdzewne bo nie mogłem patrzeć :).
    Czy silentblock ma wpływ na prowadzenie się skutera? Ponieważ czasem jak wpadnę gdzieś w dziurę to nim tak dziwnie zarzuca, że aż się boję że się przewróci :).
    Gdzie mam szukać gum na wahaczu ? zdjęcie tutaj:

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Szarpanie myślę że wynika z napędu i podejrzewam pasek, ponieważ jadąc 60-80 km/h czuć pod nogami dziwne wibracje ( ciężko to opisać :) ) ale to jest tak jakby cyklicznie zarzucało paskiem.
    Gaźnik jest na wtrysku wiec nie wiem czy to ma znaczenie, ale może.
    Jeszcze myślę że to mogą być sprężyny na sprzęgle ale na obecna chwile nie mogę się tam dostać bo nie mam czym zblokować variatora aby zdjąć pasek i sprzęgło. Możliwe że uda się to zrobić pod koniec tygodnia, wiec wrzucę więcej zdjęć jak coś.
    Generalnie jak już się tam dostałem to mogę ''przejechać'' papierem dzwon, wymienić rolki ( nie wiem tylko jaka waga)na nowe plus pasek i sprężyny na sprzęgle ( też nie wiem na jakie ).
    Każda rada mile widziana. Dziękuję i pozdrawiam.

    0
  • #4 31 Lip 2017 22:51
    Staszek49
    Poziom 34  

    Już wyżej otrzymałeś odpowiedź.
    Sprawdź w wariatorze tzw. "talerzyki" aluminiowe, które nie mogą mieć wyżłobień od paska napędowego. Odwróć "talerzyk" z rolkami i sprawdź, czy rolki nie wyrobiły nadmiernych zagłębień. W zasadzie powinno się stosować pasek napędowy dedykowany do tego pojazdu.Wymień tulejki metalowo-gumowe w zawieszeniu, co niewątpliwie poprawi komfort prowadzenie skutera. Sprzęgło również do przeglądu (sprężyna i okładziny), czy dzwon nie był przegrzany.

    0
  • #5 01 Sie 2017 00:03
    Caboo
    Poziom 4  

    Staszek49 napisał:
    Już wyżej otrzymałeś odpowiedź.
    Hmmm jak dla mnie to są tylko bardzo dobre rady z których zamierzam skorzystać a nie 100% odpowiedź.

    Staszek49 napisał:
    Sprawdź w wariatorze tzw. "talerzyki" aluminiowe, które nie mogą mieć wyżłobień od paska napędowego. Odwróć "talerzyk" z rolkami i sprawdź, czy rolki nie wyrobiły nadmiernych zagłębień.

    Słuszna uwaga, ale tak jak napisałem , jak tylko zblokuję w jakiś sposób wariator żeby odkręcić śrubę.

    Staszek49 napisał:
    W zasadzie powinno się stosować pasek napędowy dedykowany do tego pojazdu

    Tak czy inaczej będzie kupiony pasek oryginalny :), ale ja nawet nie pytałem jaki pasek mam zastosować :).

    Staszek49 napisał:
    Wymień tulejki metalowo-gumowe w zawieszeniu, co niewątpliwie poprawi komfort prowadzenie skutera

    Ok dlatego dodałem zdjęcie z tylnym (chyba to jest z wahaczem) w którym nie ma żadnych tulei( chyba że się mylę) i prośbą o wskazanie gdzie mam szukać, tutaj można zobaczyć co i jak :
    https://www.easyparts.nl/showdrawing/10774/96...96136/Rear-suspension---Shock-absorber-s.html

    Staszek49 napisał:
    Sprzęgło również do przeglądu (sprężyna i okładziny), czy dzwon nie był przegrzany.

    Tak jak pisałem wcześniej jak tylko odkręcę wariator, generalnie sprzęgło jak i dzwon są na zdjęciach wyżej, i jakby dzwon był przegrzany to był by pięknie kolorowo siny, tak mnie się wydaje, a na taki nie wygląda.

    No nic Staszku, bardzo dziękuję za porady, tylko że w moim odczuciu nie przeczytałeś moich wypocin uważnie i napisałeś tego posta tak na odp.......l się, ale nie chcę żebyś brał to na serio :) bo za każdą radę bardzo dziękuję, i mam nadzieję że jeszcze coś przydatnego podpowiesz w temacie. Pozdrawiam.

    PS.
    Tak jak napisałem nie bierz tego do serca, że się czepiam :).

    0
  • #6 01 Sie 2017 19:40
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Patrz lepiej na ten schemacik:
    https://www.easyparts.nl/showdrawing/10774/96...m10775-m10774-s10777-d96147/Swinging-arm.html
    Wibracje pojazdu mogą pochodzić od padniętej gumy. Wibracje silnika przenoszą się na ramę.
    Złe prowadzenie w koleinach może wynikać z kilku rzeczy. Między innymi kształt opon, szerokość (inna przód, inna tył), geometria zawieszenia, dopiero w dalszej kolejności problemy związane ze sposobem montażu silnika czyli luzy oraz jakieś odstępstwa do "prostości".
    Zespół sprzęgła powinien dać się zdjąć bez demontażu wariatora. W przypadku demontażu i montażu wariatora trzeba uważać na końcówkę wału bo Piaggio 125 i powyżej są wrażliwe na ukręcanie. Nie polecam Ci kombinowania w wymianę części, bo może zacząć gorzej jeździć. Pasek musi mieć wymiary dokładnie takie same jak oryginał. Rolki po takim przebiegu raczej nie powinny być nadmiernie zużyte. Tylko trzeba sprawdzić czy sprzęgło i korektor się nie zacina.

    0
  • #7 01 Sie 2017 20:06
    Caboo
    Poziom 4  

    BANANvanDYK napisał:
    Wibracje pojazdu mogą pochodzić od padniętej gumy.

    Znaczy od silentblocka?

    BANANvanDYK napisał:
    Złe prowadzenie w koleinach może wynikać z kilku rzeczy. Między innymi kształt opon, szerokość (inna przód, inna tył)

    Opony obie sę nowe Michelin City Grip i nawet felgi były wyważane.

    BANANvanDYK napisał:
    Zespół sprzęgła powinien dać się zdjąć bez demontażu wariatora.


    Pewnie tak, tylko też muszę mieć klucz do zblokowania sprzęgła, generalnie to potrzebuje 2 klucze, jeden do wariatora a drugi do sprzęgła, spróbuję jakoś odkręcić sprzęgło na dniach.

    nie wiem w jakim są stanie rolki (jak odkręcę to się dowiem :) ), ale np. ona strasznie wchodzi na obroty ( 7-8 tys) żeby ruszać, dopiero po chwili obroty spadają do powiedzmy 6900 żeby jechać ok, to wygląda tak jakby sobie przeskoczyła na wyższy bieg po przekroczeniu tych 7tyś. :). Nie chciałbym żeby urwała się końcówka od wały bo to by było już po zawodach i koszta nie małe, tak czy siak bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam :).

    0
  • #8 03 Sie 2017 21:23
    Caboo
    Poziom 4  

    Witam ponownie :), dzisiaj udało się odkręcić wariator i zrobić kilka zdjęć, jak i nakręcić krótki filmik ukazujący tylny napęd a raczej jego luzy. Czy takie mają być?

    wariator:
    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu
    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu


    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu





    Sprzęgło i korektor:

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Pasek pomiar zewnątrz/wewnątrz/ obwód ma 81cm

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniuAprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Tylny napęd z dziwnymi luzami :(

    0
  • #9 03 Sie 2017 22:00
    Staszek49
    Poziom 34  

    A więc usterka związana z zespołem sprzęgło-przekładnia zębata. Aby ocenić co jest uszkodzone i co należy wymienić należy po drugiej stronie przekładni zdemontować dekiel ( po spuszczeniu oleju chyba, że dawno wyciekł). Z filmiku wynika, iż mogą być zużyte koła zębate i łożyska.
    W niektórych skuterach w przekładniach stosowano taki patent, że jeden koniec wałka zębatego jest ułożyskowany a drugi pracuje tylko w "panewce", która potrafi się "rozkalibrować" i wówczas jest większy kłopot z naprawą.

    0
  • #10 03 Sie 2017 22:39
    Caboo
    Poziom 4  

    Witaj Staszku :), olej w przekładni jest i był od początku, nawet tyle ile trzeba , ale to myślisz że takiego luzu nie powinno być?, mnie się wydaje że jak założę pokrywę która ma łożysko i to wszystko dokręcę to to nie będzie miało takich luzów.

    zobacz tutaj jak to wygląda:
    https://www.easyparts.nl/showdrawing/10774/96...0775-m10774-s10777-d96138/Reduction-unit.html

    a generalnie to tu od strony 108:

    https://pl.scribd.com/doc/129122501/Gilera-Nexus-125-i-e-MY-2008-EN

    0
  • #11 04 Sie 2017 21:38
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Na tym co masz będzie jeździł. Nie ma co się przejmować wytarciami, bo w skuterach norma że napęd się zużywa. Tylko pasek wg. serwisówki jest już 1 mm zużyty, więc kwalifikuje się do wymiany. Zmierz tylko masę wszystkich rolek na precyzyjnej wadze, przyda Ci się na przyszłość. Ten silnik jest wysoko strojony aby uzyskiwać deklarowaną moc bliską 15 KM, więc nic w tym dziwnego że jeździ na 7000 RPM.
    Wałek sprzęgłowy jest łożyskowany w pokrywie sprzęgła, więc to normalne że ma takie luzy, ponieważ jest podparty tylko na jednym łożysku wewnątrz przekładni.
    Tylko sprawdź te sprzęgło, czy szczęki się rozchylają, czy przeciwtalerz porusza się prawidłowo.

    0
  • #12 04 Sie 2017 22:00
    Caboo
    Poziom 4  

    Witaj BANAN :)

    BANANvanDYK napisał:
    Na tym co masz będzie jeździł. Nie ma co się przejmować wytarciami, bo w skuterach norma że napęd się zużywa.

    Znaczy chodzi o pasek?

    BANANvanDYK napisał:
    Tylko pasek wg. serwisówki jest już 1 mm zużyty, więc kwalifikuje się do wymiany

    Będzie zamawiany nowy pasek jak i silentblock :)

    BANANvanDYK napisał:
    Zmierz tylko masę wszystkich rolek na precyzyjnej wadze, przyda Ci się na przyszłość

    Pomiar będzie robiony jak tylko załatwię wagę jubilerską :)

    BANANvanDYK napisał:
    Tylko sprawdź te sprzęgło, czy szczęki się rozchylają, czy przeciwtalerz porusza się prawidłowo.

    Jak mam to sprawdzić?

    Dziękuje i pozdrawiam :).

    0
  • #13 04 Sie 2017 22:22
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Trzeba chwycić sprzęgło w dłonie i palcami naciskać na przeciwtalerz. Wewnątrz ma krzywkę (korektor momentu) i trzeba to wyczuć kiedy przeciwtalerz chodzi po tej krzywce, obracając się podczas przesuwania (naciskania).
    Szczęki rozchylasz używając płaskiego wkrętaka, tylko nie robić tego za mocno aby nie rozciągnąć sprężyn. Muszą się dać rozchylać i cofać bez zauważalnego oporu. W sprzęgłach 50 cm³ są stosowane takie plastikowe kołki prowadzące i one potrafią się przycierać, musiałbyś zobaczyć czy u Ciebie też jest takie coś.
    W sumie zużycie paska mogło spowodować zwiększone różnice (spadki) prędkości obrotowej silnika podczas przyśpieszania. Musiałbyś się zorientować w jakim zakresie obrotów pracuje ten model w stanie nowym, przy przyśpieszaniu z pełną mocą. Myślę ze ze względu na osiągi to powinno być nawet bliżej 8 - 10 tysięcy obrotów.

    1
  • #14 04 Sie 2017 22:30
    Caboo
    Poziom 4  

    Ok vanDYKuś :), pomiary wag rolek, jak i całe zawieszenie (prawdopodobnie oddam do malowania proszkowego jak będę w Polsce) z nowym silentblockiem i paskiem będę składał jak wrócę tzn. za jakieś 3 tygodnie :). Na obecną chwilę baaaaardzo wam dziękuję za pomoc i pozdrawiam :). Najgorsze jet to że nigdzie nie mogę znaleźć z jaką siłą mam dokręcać śruby na zawieszeniu więc chyba pójdą na ''czuja'' :).

    0
  • #15 10 Wrz 2017 14:36
    Caboo
    Poziom 4  

    Witam serdecznie po dłuższej przerwie!!! Podczas pobytu w Polsce, oddałem całe zawieszenie mojej apki do malowania proszkowego ponieważ jak już vanDYK zauważył było całe pordzewiałe i wyglądało tak :
    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Podczas rozbierania do malowania okazało się, że łożyska igiełkowe które tam były a w zasadzie ich brak, powodował bardzo duży luz, i tuleje wyglądały tak :(

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Wczoraj apka dostała nowe zawieszenie z nowymi tulejami, łożyskami i silentblockiem, jak i nowy pasek :) a wygląda teraz tak :

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Wszystko zostało dokręcone z momentami książkowymi :), i po pierwszej jeździe jest.......... tak jak powinno :) czyli nic nie szarpie podczas ruszania, jazda jest płynna i nawet gdy dodaję ostro gaz to już tak bardzo nie wchodzi wysoko na obroty tylko jest płynnie. Jeszcze tylko nie sprawdzałem Vmaxa, ale wydaję się że da się nią teraz lecieć więcej niż poprzednio czyli ponad 110km/h. Jeśli chodzi o wagę rolek to nie miałem w niedzielę za bardzo możliwości zważenie ich, ale próbę zrobiłem na wadze kuchennej która niby elektroniczna ale nie posiadała dziesiątek. Wiec pokazywało 7/8 gram . To tyle z napraw związanych z zawieszeniem :), i było by to wszytko ok gdyby nie fakt że odkryłem dzisiaj pęknięty tylni amortyzator :(

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    i teraz pytanie czy mam kupić oryginalne takie jak tu :
    http://www.scooter-works.co.uk/adjustable-shock-absorber-aprilia-sr-max-gilera-nexus.html

    czy mogę kupić takie gazowe jak tu :
    http://www.ebay.co.uk/itm/14-360mm-Rear-Suspe...RK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

    z góry wszystkim bardzo dziękuję za pomoc i pozdrawiam :).
    a i jeszcze muszę wymienić uszczelniacze w lagach bo na ostatnim przeglądzie już mi nie chcieli przepuścić :), ale to będziemy robić później :).

    0
  • Pomocny post
    #16 11 Wrz 2017 15:44
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Ja bym proponował kupić używane oryginalne amortyzatory od tego modelu, ale używane gdzieś na kontynencie. Na Allegro komplet w stanie prawie jak nowy w cenie 200 PLN. Nowych bym tak gorąco nie polecał, bo zazwyczaj są to podróbki chińskie, tym bardziej chińskie tuningi.

    0
  • #17 11 Wrz 2017 20:29
    Caboo
    Poziom 4  

    Witaj BANANvanDYK :), wszytko ok ale czy te na allegro są w 100% oryginalne to tego nie wiemy, a może też są już po wymianie na chińczyka i to właśnie są chinole jakieś ?
    Mówisz o tych tak ?
    http://allegro.pl/amortyzatory-tyl-kpl-aprilia-sr-max-125-i6917014379.html

    Mogę jeszcze kupić takie ale te też nie są pewnie oryginalne

    https://www.easyparts.nl/Rear-Shock-Absorber-...Nexus-125-300_(Genuine%20Parts)-p3485823.html

    oryginalne to koszt jakieś 160 funtów, a te z allegro...... no niby wyglądają na oryginały.

    0
  • #18 29 Gru 2017 12:07
    Caboo
    Poziom 4  

    Witam wszystkich serdecznie po tak dłuuuuuuuuuuugiej przerwie, ale trochę byłem busy, a wiec tak........, amortyzatory kupione te z allegro i zmienione. Teraz wszystko pomału zaczyna jakoś wyglądać :). Zakupiłem jeszcze sobie takie cosik jak podgrzewane manetki firmy OXFORD dedykowane do skuterów, z racji że jest delikatnie zimniej a trasę do pokonania do pracy mam około 30km w jedna stronę, myślałem że będzie to fajny bajer :). Niestety coś jest nie tak :(, mianowicie po dwóch dniach jazdy skuter został praktycznie całkowicie rozładowany. Teraz sam nie wiem czy przyczyną jest już słaby akumulator czy zostawiłem włączone manetki i się rozładował. Generalnie podłącza się je bezpośrednio do akumulatora i trzeba pamiętać o ich wyłączaniu manualnie, nie tylko poprzez samo wyłącznie skutera kluczykiem. Tak więc muszę naładować akumulator i zobaczyć czy dalej będzie się rozładowywał. To tyle na obecną chwilę moi mili, dorzucam parę zdjęć z instalacji manetek i życzę wam Szczęśliwego Nowego Roku !!!.

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    Aprilia SR Max 125 - Szarpanie przy ruszaniu

    0