Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Mitsubishi Carisma 1.9 DiD - Po odpaleniu, wentylatory "na ostro".

31 Lip 2017 10:12 2280 28
  • Poziom 12  
    Witam. Tak jak w opisie Mitsubishi Carisma 1.9 DiD z 2003r. (po lifcie). Po odpaleniu silnika włączają się oba wentylatory i załącza się klima. Po wizycie w serwisie i tygodniowej obserwacji wyszło, że po podpięciu komputera diagnostycznego błędów brak, wiązka prowadząca do komputera silnika sprawna, panel sterujący nawiewem, klimą w kabinie sprawny, mało czynnika w układzie klimatyzacji, twierdzą również że przekaźniki wentylatorów i klimy sprawne bo reagują na wyłączenie i włączenie "zewnętrzne". Może ktoś miał podobny przypadek albo wie co może być zepsute. Będę wdzięczny za pomoc.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Poziom 39  
    Przekaźniki od wentylatorów są sterowane z pinów 28 i 34 panelu klimatyzacji, jeśli po odpięciu panela stoją to wskazuje to na uszkodzenie panelu, jeśli nadal będą pracować to wskazuje na uszkodzenie instalacji.
  • Poziom 12  
    Nie wiem czy dobrze rozumiem bo jestem laikiem w tych tematach. Panel klimatyzacji to ta konsola z 3 pokrętłami (nawiew, klima i kierunek nawiewu) w kabinie? Serwis twierdzi, że panel jest sprawny i wiązka elektryczna też.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Poziom 39  
    Tam masz automatyczna klime czy ręczna? Wrzuć foto panelu
  • Poziom 12  
    Byłem zrobić fotki i przy okazji odpalić Cari jeszcze raz bo w sobotę odpiąłem klemy. Po odpaleniu ponownie załączyły się wentylatory ale po jakichś 20 sekundach a nie od razu jak to było wcześniej. Po 30 sekundach się wyłączyły i już się ucieszyłem zamknąłem klapę i...włączyły się ponownie i już nie zgasły :( Zapomniałem dodać w pierwszym poście że gdy oba wentylatory się włączają to po kilkunastu sekundach ta rurka klimy od kabiny do chłodnicy cała szronieje i puszcza dopiero jak włączę nawiew w samochodzie (dmucha oczywiście "lodem")
  • Poziom 39  
    To jest klimatyzacja manualna, niestety nigdzie nie mogę od niej u siebie znaleźć schematu, tamte info dotyczyły automatycznej klimatyzacji.
    Jedyne co na szybko można zrobić to odłączyć panel klimatyzacji i zobaczyć czy dalej się będą uruchamiały wentylatory, przy odpiętym panelu nie powinny ruszyć.
    Możesz jeszcze wyjąć przekaźnik sprężarki klimy i zobaczyć czy wtedy ruszą czy nie wentylatory bo może pracę ich wymusza załączona sprężarka i ciśnienie w układzie.
    Wrzuć fotki skrzynek przekaźników i bezpieczników pod maską.
  • Poziom 12  
    Wyjmowałem przekaźnik sprężarki klimy, ale wentylatory nadal pracowały a jedynie nie dmuchało "lodem" tylko zwykły nawiew. Wentylatory przestają działać jedynie po wyjęciu bezpiecznika i przekaźnika ze skrzynki bezpieczników tej z prawej strony gdy patrzymy stojąc przodem do samochodu (z lewej jest skrzynka przekaźników i bezpiecznik klimy). Zrobię fotki tylko muszę zejść do samochodu.
  • Poziom 39  
    Ok skoro po wyłączeniu sprężarki wentylatory dalej działają jak potrafisz odepnij panel i zobacz co wtedy będzie, jak odepniesz i wyłączą się to możliwe że panel, jeśli dalej będą działały to może być uszkodzenie wiązki. Gdzieś cały czas jest podawany sygnał załączenia klimy i dla tego tak się dzieje. Usterka powstała sama czy może po jakimś dołożeniu czegoś do auta albo naprawie ?
  • Poziom 12  
    Nie wiem czy dam rade rozebrać konsolę środkową żeby dostać się do panelu (na pewno mi to zajmie dłuuuuższą chwilę) Zaczęło to się kilka miesięcy temu tzn. po odpaleniu silnika słychać było po kilka razy to charakterystyczne cyknięcie jak po załączaniu i wyłączaniu klimy ale po kilku "cyknięciach" wszystko wracało do normy, dopiero na początku lipca właczyło się na stałe, po kilku dniach przestało (myślałem, że po wyczyszczeniu styków bezpieczników i przekaźników) po kilku dniach ponownie się zepsuło więc odstawiłem do serwisu. Po kilku dniach im też się wyłączyło i po odebraniu auta z serwisu po tygodniu problem znów powrócił :(

    Dodano po 4 [minuty]:

    Skrzynka bezpieczników:
  • Poziom 12  
    Dziwna sprawa. Dziś wróciłem z delegacji i postanowiłem wyjąć ten panel klimatyzacji, ale coś mnie tknęło i odpaliłem samochód. Tu moje zdziwienie bo samochód pracuje prawidłowo. Przegoniłem go po mieście by puścił termostat, pobawiłem się tymi 3 pokrętłami panelu klimy i wszystko działa tzn. wentylatory się włączają gdy silnik ma za gorąco i wyłączają gdy silnik się schłodzi, gdy włączę klimę też odpalają a gdy wyłączę to gasną. Co to może być? Znając moje szczęście gdy na prawdę samochód będzie potrzebny to się znów popsuje. Ma ktoś jakieś pomysły???
  • Poziom 12  
    "Spinacz" chyba miałeś rację z tym panelem klimy. Po którymś zwarciu nie wytrzymałem i rozebrałem ten panel środkowy by odpiąć panel klimy (przy okazji urwałem mocowania kratki środkowej do tej listwy ozdobnej i nie wiem czy to czymś próbować skleić czy kupić nowe w sensie używane). Po odpięciu tego panelu wentylatory co jakiś czas się włączają na kilka-kilkanaście sekund i wyłączają. Zwarcie robi się chyba na tym pierwszym pokrętle (kierunki nadmuchu) bo jak wezmę max w prawo (na szyby) to słychać kliknięcie włączającej się klimy i odpalają wentylatory, a gdy wezmę max w lewo to słychać kliknięcie rozłączającej się klimy i po kilku sekundach wentylatory stają. Teraz nie wiem czy robić ten panel u jakiegoś elektryka czy kupić używkę.
  • Poziom 39  
    Kolego to może być panel albo jakieś uszkodzenie na wiązce, pojedz na jakiś szrot czy poszukaj w internecie i możesz spróbować wymienić panel.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Skąd jesteś ?
  • Poziom 12  
    Ale tak jak pisałeś gdyby to była wiązka to po odpięciu panelu było by to samo a tu wentylatory pracują prawidłowo (chłodzą silnik i się wyłączają). Dopiero jak podłączę z powrotem panel to głupieją. Poszukam w sieci ale może być ciężko bo przy okazji wyszło że ten panel jest z automatyczną klimą (w sieci widzałem z manualną) bo gdy to rozebrałem to w takiej plastykowej obudowie jest spora płytka z układami, rezystorami, kondensatorami itp.(wygląda to jak radio w kieszeni) a z tyłu są wpięte 2 kostki z przewodami.
  • Poziom 39  
    No to szukaj panelu i wymieniaj.
  • Poziom 12  
    Oki dam znać jak podmienię.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Napisz dokładnie w czym masz problem.
    Po mojemu to próbujesz naprawić sprawne auto.
    Większość aut ma taką zależność że jak ustawisz nawiew na szybę to klimatyzacja włącza się automatycznie i nie zapala się kontrolka od klimatyzacji - normalny stan rzeczy.
    Pisałeś o tym że jak przekręcisz pokrętło w prawo to sama klimatyzacja się włącza a jak dasz w lewo to jest ok wiec jest tak jak powinno być
    Jeżeli pokrętło od kierunku nawiewu będzie przekręcone na ostatnie dwie pozycję w prawym (nogi/szyba lub szyba) to klimatyzacja będzie działać bez Twojej wiedzy i zgody.
  • Poziom 12  
    "grala1" uwierz mi nie próbuję naprawić sprawnego auta. Dziś po dwóch dniach prawidłowej pracy odpaliłem samochód i wentylatory nie włączyły się i klima nie dmuchała zimnem (pokrętło 1 nawiew na twarz, pokrętło 2 mniej więcej w połowie skali, pokrętło 3 minimum, klima wyłączona). Nagle w czasie jazdy odpaliły oba wentylatory i zaczęło dmuchać zimnem mimo, że pokręteł nie ruszałem i lampka od klimy nie była włączona. To nie jest chyba objaw sprawnego auta. Czasami jest tak, że już po uruchomieniu załączą się wentylatory i dmucha zimnem mimo wyłączonej klimy i pokręteł ustawionych jak wyżej. Dodam jeszcze, że jak tak się zrobi to gdy nawiew jest wyłączony to ta rurka od klimatyzacji robi się cała oszroniała i "puszcza" dopiero jak włączę nawiew.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Jeżeli jest jak napisałeś to auto uważa że ma włączyć klimatyzację a ta informacja idzie z panela.
    Można rozebrać panel i spróbować znaleźć który przewód wychodzący z panela jest podpięty do włącznika klimatyzacji i jak już go znajdziesz to go odłączyć - w ten sposób wyeliminujesz panel a być może znajdziesz w środku przyczynę problemu.
    Może być to przewód czarno-żółty z pinu 34 panelu lub możesz odłączyć wtyczkę z presostatu zamontowanego na aluminiowej rurce klimatyzacji.
    Jak po tym będzie ok to winny panel.
  • Poziom 12  
    Wiesz co tak jak pisałem jestem raczej laikiem w tych tematach. Rozebrałem panel i oczom moim ukazało się to co na zdjęciach i nie mam pojęcia jak tu coś znaleźć. Jak byś mnie naprowadził gdzie jest ten presostat to spróbuję go odpiąć ale przewodu do którego podpięty jest włącznik klimatyzacji to raczej nie dam rady zlokalizować.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Presostatu szukaj pod maską na aluminiowej rurce klimatyzacji.
    Problemu szukałbym w przedniej części panela, w pokrętłach - tam muszą być styki które się załączają po wciśnięciu klimy oraz jeden w pokrętle od kierunku nawiewów który załącza jak ma dmuchać na szybę.
    Pewnie jak wypniesz taśmę między płytka a przednią częścią panela to już klima nie będzie się sama włączała.
  • Poziom 12  
    Presestatu nie znalazłem, przy rurce klimatyzacji nie znalazłem żadnych przewodów (chyba, że mówisz o tym czujniku co wchodzi do osuszacza).
    Znalazłem za to jakąś przezroczystą rurkę wewnątrz panelu przedniego, która prawdopodobnie wchodzi do panelu klimatyzacji za pokrętło z podziałką temperatury (nie wiem na pewno bo nie przypominam sobie bym ją wypinał). Czy możliwe jest by ta rurka wyleciała z panelu klimatyzacji i dlatego to wszystko głupiało ( w tym pokrętle jest czujnik temperatury wewnętrznej)? Pytam bo teraz podpiąłem wszystko ponownie i...działa.
    Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie tego co pisał "grala1" tzn. "Większość aut ma taką zależność że jak ustawisz nawiew na szybę to klimatyzacja włącza się automatycznie i nie zapala się kontrolka od klimatyzacji - normalny stan rzeczy." Po ponownym podłączeniu wszystkiego wszystko działa tylko tak jak pisał kolega gdy wezmę nawiew na szybę z automatu włącza się klima (bez sygnalizacji diodą na panelu) i wentylatory. Tylko martwi mnie to, że te wentylatory w ogóle się nie wyłączają. Przez 15 minut silnik pracował w takiej pozycji i się nawet raz nie wyłączyły. Czy to prawidłowy objaw? Przecież podczas dłuższej jazdy (100-200km) to się spalą wentylatory albo polecą szczotki. Wydaje mi się że wcześniej tak nie było.
  • Poziom 12  
    Chyba za szybko kupiłem ten panel klimatyzacji :( Dziś miałem wyjazd i mimo odpiętego panelu klimy wentylatory znowu odpaliły i nie zgasły oraz dmuchało lodem z nawiewów. Muszę chyba zwrócić honor serwisowi bo stwierdził że panel jest sprawny (wiązka prawdopodobnie też jest ok). Tylko zostaje pytanie...co jest???
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Tam nie ma żadnego modułu od sterowania kompresora czy wentylatorów tylko przekaźniki.
    Z panelu wychodzi plus gdy chcesz mieć uruchomioną klime, idzie na presostat a z niego na przekaźnik kompresora i wentylatora, sygnał ten też trafia do ECU a ten podaje masę na przekaźnik kompresora i rusza wtedy kompresor.
    Skoro ruszają Ci wentylatory i kompresor to pojawia sie plus na presostacie lub z nim przez co ruszają wentylatory a ECU odpala przekaźnik kompresora.
    Pod maska masz przekaźniki, jeden z nich jest od kompresora. Na jego cewce pojawia sie plus gdy na panelu włączysz klime i pojawia się minus ze sterownika silnika.
    Musisz sprawdzić czy jak klima sama Ci wystartuje to czy masz plusa na cewce tego przekaźnika czy nie.
  • Poziom 12  
    I tu zaczynają się schody bo jak pisałem jestem laikiem w tym temacie. Nie mogę znaleźć tego presostatu. Na załączonym zdjęciu jest skrzynka przekaźników klimy tu pytanie czy ten od sprężarki to A/C CLUTCH i jak sprawdzić ten plus na cewce?
    Piszesz też o ECU. Czy to możliwe że ECU jest walnięty i błędnie odpala przekaźnik kompresora? Czy jest możliwe potwierdzenie lub wykluczenie walniętego ECU? Znalazłem też podobny temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2599051.html#12593758 dotyczący peugeota 307 i tam był walnięty jakiś czujnik ciśnienia klimy. Możliwe jest to, że u mnie też jest walnięty jakiś czujnik lub mało czynnika w układzie daje takie objawy?
  • Poziom 12  
    Problem rozwiązany. Przyczyną samoistnego załączania się klimatyzacji (jak i problemów z kontrolką ABS, światłami, komputerem pokładowym) była walnięta wiązka elektryczna biegnąca lewym przednim nadkolem. Podczas prac blacharskich ktoś ją przewiercił, dostawała się woda i robiła zwarcia.
  • Poziom 12  
    Problem rozwiązany. Przyczyną samoistnego załączania się klimatyzacji (jak i problemów z kontrolką ABS, światłami, komputerem pokładowym) była walnięta wiązka biegnąca lewym przednim nadkolem. Podczas prac blacharskich ktoś ją przewiercił, dostawała się woda i robiła zwarcia.