Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dipolowe kolumny na bazie Eminence

dominator8 04 Sie 2017 10:35 10521 118
  • Dipolowe kolumny na bazie Eminence
    Chciałbym zaprezentować moją najnowszą dipolową konstrukcję na bazie głośników Eminence oraz Fountec.

    1) Założenia konstrukcyjne
    - uzyskanie jak najmniej zniekształconego dźwięku w możliwie szerokim zakresie częstotliwości
    - możliwość napędzenia kolumn wzmacniaczem lampowym małej mocy
    - praca kolumn bez dodatkowego subwoofera
    - uzyskanie niskiej wagi oraz ustawności pozwalającej na schowanie zestawu po zakończeniu odsłuchu

    2) Konstrukcja
    Konstrukcja zestawu składa się ze stelaża zbudowanego z profili aluminiowych do którego przytwierdzone zostały drewniane listwy. Do listew przymocowane są laminowane płyty MDF 18mm stanowiące mocowanie głośników. Dzięki temu, że konstrukcja nie wymagała precyzyjnej stolarskiej obróbki (jest to jej ogromna zaleta) udało mi się zachować estetyczną i zwartą formę - końcowym etapem pracy było pomalowanie profili jak i listew białą farbą olejną. Całość podparta jest przy pomocy drewnianej stopy rozstawianej na czas odsłuchu.

    3) Dobór głośników
    Dobór głośników nie jest przypadkowy. Rolę głośnika niskotonowego pełni u mnie Eminence Alpha-15A. Głośnik ten posiada bardzo wysoką dobroć całkowitą Qts=1,26 przez co idealnie nadaje się do konstrukcji typu otwartego. Poza tym jest on chętnie stosowany ze względu na solidne wykonanie (praca układu drgającego jest bezszelestna) oraz korzystną relację jakość/cena. Środek pasma powierzyłem Eminence Beta-12LTA. Jest to klasyczny głośnik szerokopasmowy o paśmie przenoszenia od 100Hz do 7kHz. Głośnik ten można dość łatwo ulepszyć poprzez wycięcie kopułki przeciw pyłowej, a w jej miejscu wstawienie korektora fazy. Jest to często stosowany zabieg mający na celu wyrównanie charakterystyki przenoszenia, która w oryginalnej konstrukcji jest dość mocno pofałdowana (co z pewnością uczynię). Efekty w.w modyfikacji są w pełni przewidywalne, pomierzone przez kolegów z zagranicznych forów.
    http://audiokarma.org/forums/index.php?thread...for-ob-this-rookie-has-some-questions.572300/
    https://speakerprojects.wordpress.com/2016/08/29/eminence-beta-12lta-on-open-baffle/
    Za reprodukcję wysokich tonów odpowiada u mnie głośnik wstęgowy FOUNTEK NEOCD3.0.





    4) Zwrotnica

    Głośnik niskotonowy filtrowany jest z nachyleniem 12dB/okt powyżej częstotliwości 100Hz. Beta-12LTA gra pełnym pasmem - w wielu projektach występuje w.w duet Eminence właśnie w takim zestawieniu. Głośnik wstęgowy odpowiada u mnie za pasmo powyżej 8kHz, czyli dokładnie tam gdzie powinien - charakterystyka Beta-12LTA powyżej 6,5kHz gwałtowanie opada. Głośnik filtrowany jest pierwszym rzędem kondensatorem olejowym o pojemności 2uF.

    5) Odsłuch

    Zanim przystąpiłem do odsłuchów pomierzyłem swój zestaw głośnikowy (w miejscu odsłuchu). W kolejnym kroku opracowałem charakterystykę korekcyjną dla moich kolumn w programie Fabfilter ProQ 2, który współpracuje u mnie z Foobarem2000. Nie chcę się rozwodzić na temat jak to gra. Powiem krótko. Gra to dobrze, dźwięk jest przestrzenny, wysoce detaliczny. Basu absolutnie nie brakuje (oczywiście po korekcji). Kolumny są moim zdaniem uniwersalne jeśli chodzi o gatunek muzyki.

    6) Koszta
    - głośniki - 1700zł
    - materiały konstrukcyjne, okablowanie, złącza - 120zł
    - zwrotnice - 100zł

    Na koniec przedstawiam kilka zdjęć gotowych kolumn. Zdjęć w trakcie budowy nie robiłem.
    Dipolowe kolumny na bazie Eminence Dipolowe kolumny na bazie Eminence Dipolowe kolumny na bazie Eminence Dipolowe kolumny na bazie Eminence Dipolowe kolumny na bazie EminenceDipolowe kolumny na bazie EminenceDipolowe kolumny na bazie EminenceDipolowe kolumny na bazie Eminence


    Fajne!
  • Megger
  • #2 05 Sie 2017 15:42
    marian133
    Poziom 37  

    Plus za chęci, ale...


    dominator8 napisał:
    1) Założenia konstrukcyjne
    - uzyskanie jak najmniej zniekształconego dźwięku w możliwie szerokim zakresie częstotliwości


    dominator8 napisał:
    Głośnik niskotonowy filtrowany jest z nachyleniem 12dB/okt powyżej częstotliwości 100Hz. Beta-12LTA gra pełnym pasmem - w wielu projektach występuje w.w duet Eminence właśnie w takim zestawieniu. Głośnik wstęgowy odpowiada u mnie za pasmo powyżej 8kHz, czyli dokładnie tam gdzie powinien - charakterystyka Beta-12LTA powyżej 6,5kHz gwałtowanie opada. Głośnik filtrowany jest pierwszym rzędem kondensatorem olejowym o pojemności 2uF.


    ...to nie ma prawa zagrać dobrze a już na pewno nie może być tu mowy o zmniejszeniu zniekształceń.
    Jak chcesz zmniejszyć zniekształcenia skoro głośnik jest niefiltrowany?
    Ta szerokopasmówka musi być filtrowana.
    Dochodzi do tego brak zgrania fazowego.
    Ogólnie kolejna konstrukcja od czapy.
    Gdyby zastosować lepsze głośniki, z lepszą charakterystyką nadającą się do podziału I rzędem, to jeszcze można by się bawić w łączenie ich na słuch, ale w tym przypadku bez pomiarów i odpowiedniej filtracji nie ma prawa zagrać to dobrze.

  • #3 05 Sie 2017 16:52
    dominator8
    Poziom 20  

    marian133 napisał:
    Ogólnie kolejna konstrukcja od czapy.
    marian133 napisał:
    Gdyby zastosować lepsze głośniki, z lepszą charakterystyką nadającą się do podziału I rzędem, to jeszcze można by się bawić w łączenie ich na słuch, ale w tym przypadku bez pomiarów i odpowiedniej filtracji nie ma prawa zagrać to dobrze.
    Podważasz kompetencje ludzi, którzy przez lata konstruowali zestawy OB kończąc właśnie na takiej formie z taką, a nie inną zwrotnicą? Dziwne..
    marian133 napisał:
    Jak chcesz zmniejszyć zniekształcenia skoro głośnik jest niefiltrowany?
    Właśnie to jest ogromny atut tego typu rozwiązań - minimalizm ilości elementów w torze audio. W tym konkretnym przypadku dla tego głośnika szerokopasmowego po prostu jej nie trzeba - jest to dla Ciebie niepojęte ale prawdziwe.

  • Megger
  • #4 05 Sie 2017 18:56
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    marian133 napisał:
    Ogólnie kolejna konstrukcja od czapy.

    No niestety...
    dominator8 napisał:
    uzyskanie jak najmniej zniekształconego dźwięku w możliwie szerokim zakresie częstotliwości

    Żaden głośnik szerokopasmowy nie zagra bez zniekształceń w pełnym pasmie. Zniekształcenia fazowe powstają i w samym głośniku (dzielenie się membrany - zniekształcenia fazowe w związku z efektem Dopplera) i w zestawie dwóch głośników (dwa centra promieniowania dźwięku od siebie oddalone).

    dominator8 napisał:
    Podważasz kompetencje ludzi, którzy przez lata konstruowali zestawy OB kończąc właśnie na takiej formie z taką, a nie inną zwrotnicą? Dziwne..
    Hmmm... może nie tyle podważa co wskazuje na niedoskonałość takiego rozwiązania
    dominator8 napisał:
    marian133 napisał:
    Jak chcesz zmniejszyć zniekształcenia skoro głośnik jest niefiltrowany?
    Właśnie to jest ogromny atut tego typu rozwiązań - minimalizm ilości elementów w torze audio.
    . Niestety, ale nie zawsze minimalizm jest najlepszym rozwiązaniem. Po pierwsze jeśłi zwrotnica, to musi być ściśle dopasowana do konkretnego zestawu głośników. Po drugie - jeśłi już mamy mieć minimalne zniekształcenia to bez pomiarów (i to na znacznie bardziej specjalizowanym sprzęcie niż dostępne domowe wersje programów) się nie obejdzie... no i wyciąganie wniosków z pomiarów, wprowadzanie poprawek, doskonalenie, a czasem kilkukrotna zmiana i przetworników i samego schematu zwrotnicy.
    Tak w ogóle - słuchałem kilku zestawów OB (koledzy - ich się nie wybiera) i jakoś żaden mnie nie zachwycił. Uważam, ze ktoś kto po raz pierwszy wprowadził te obudowy jako "Hiendowe" na salony audiofilskie, zrobił niezłe zamieszanie w głowach miłośników audio podstawiając jako wytłumaczenie ich konstrukcji niezłe bajki*... Ale - jak ktoś lubi klechdy - Jego sprawa. Ja lubię jak widząc głośnik wiem czego można się po nim spodziewać i potrafię go okiełznać. Moja więc opinia na temat tego typu konstrukcji zawsze będzie podobna.
    dominator8 napisał:
    możliwość napędzenia kolumn wzmacniaczem lampowym małej mocy
    Czyli stosujesz głośniki o dużej efektywności by z nich korzystać w co najwyżej 1/10 możliwości? Zwarcie akustyczne skutecznie likwiduje najniższy bas, reszta jest również silnie tłumiona... A można znaleźć konstrukcje o znacznie lepszych parametrach - co prawda droższe w wykonaniu (obudowa, strojenie itp..) ale za to o większym (co nie znaczy wcale że nienaturalnym) basie i sprawności.
    dominator8 napisał:
    praca kolumn bez dodatkowego subwoofera

    Ale jakim kosztem? Dwa głośniki o dużej skuteczności i dużej średnicy a masz z nich... ale co ja się będę powtarzać - czytaj wyżej.
    dominator8 napisał:
    uzyskanie niskiej wagi oraz ustawności pozwalającej na schowanie zestawu po zakończeniu odsłuchu
    ...I konieczność za każdym razem ustawiania ich dokładnie w tym samym miejscu, zwrócenie uwagi by czegoś nie uszkodzić, nie urwać, wgnieść membrany, ustawianie korekcji przesunięć fazowych na procku itd. itp... a przy tym wszystkim i tak niewiele miejsca zyskujesz - przecież nie położysz na szafie jednej na drugą. Ogólnie - zabawy co niemiara - a to w konstrukcjach audiofilskich najważniejsze.
    No i koszta - nie podałeś ich rzetelnie... Sam przecież piszesz:
    dominator8 napisał:
    opracowałem charakterystykę korekcyjną dla moich kolumn w programie Fabfilter ProQ 2, który współpracuje u mnie z Foobarem2000........... Basu absolutnie nie brakuje (oczywiście po korekcji).

    ...a z tego wynika, że bez specjalistycznej opracowanej specjalnie dla tych konkretnych zestawów korekcji to nie zagra - bo nie może....
    No cóż... takie moje zdanie - nie podoba mi się ani tłumaczenie, ani sama konstrukcja, ani (zapewne - sądząc po moich dotychczasowych odsłuchach i porównaniach z różnymi konstrukcjami) brzmienie - w połączeniu z zastosowaniem do lampy to nic innego jak tylko audiovoodoo... ;)

    * czytaj - wywody "naukowe".

    P.S.
    Co by nie było - szanuję (jak już pisałem), że ktoś może mieć odmienne hobby, że może podchodzić do każdego problemu po swojemu, że woli oglądać obrazki zamiast czytać, że lubi słuchać bajek, a nie czytać popartych teorią podręczników, że słyszy w co wierzy, a nie słyszy co gra... szanuję, ale nie popieram. Ot, taki ze mnie konserwatysta - zatwardzialec.

  • #5 05 Sie 2017 20:47
    marian133
    Poziom 37  

    Trochę szkoda tej konstrukcji.
    Może warto dać to na pomiary?
    Już czort z tymi zniekształceniami (podział wyszedł by w praniu), ale równa charakterystyka i zgranie fazowe głośników spowodowało by że te kolumny zagrały by dobrze. Miały by bas bez używania korekcji i porażającą energię (głośniki zgrane w fazie), jak również równe pasmo.

  • Megger
  • #6 05 Sie 2017 21:55
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    marian133 napisał:
    Miały by bas bez używania korekcji i porażającą energię (głośniki zgrane w fazie), jak również równe pasmo.
    Bas? Porażający? W obudowie OB? Nie ma takiej fizycznej możliwości im niższa częstotliwość tym silniejsze zwarcie akustyczne fali promieniowanej przez tylną stronę membrany z falą promieniowaną przez przednią. OB to odgroda płaska - w tym wypadku o niewielkich wymiarach.

  • #7 05 Sie 2017 23:25
    marian133
    Poziom 37  

    398216 Usunięty napisał:
    Bas? Porażający? W obudowie OB? Nie ma takiej fizycznej możliwości...
    Pisałem o energii, nie o basie :)
    marian133 napisał:
    ...porażającą energię (głośniki zgrane w fazie)...

  • #8 05 Sie 2017 23:54
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    OK, ale co po energii, skoro ponad połowa mocy idzie w "gwizdek"? ;)

  • #9 06 Sie 2017 14:09
    marian133
    Poziom 37  

    dominator8 napisał:
    Podważasz kompetencje ludzi, którzy przez lata konstruowali zestawy OB kończąc właśnie na takiej formie z taką, a nie inną zwrotnicą? Dziwne..
    No widzisz, Twoje braki wiedzy na temat projektowania zestawów głośnikowych teraz wychodzą. Wystarczy przyswoić podstawy aby już wiedzieć że taka konstrukcja nie ma prawa dobrze zagrać.
    dominator8 napisał:
    Właśnie to jest ogromny atut tego typu rozwiązań - minimalizm ilości elementów w torze audio.
    A Ty nadal swoje :) Jak widać nie idzie Tobie wytłumaczyć tego, że aby połączyć głośniki minimalistycznymi filtrami same głośniki muszą być do tego zaprojektowane.
    dominator8 napisał:
    W tym konkretnym przypadku dla tego głośnika szerokopasmowego po prostu jej nie trzeba
    Trzeba, ale Ty jeszcze o tym nie wiesz.
    dominator8 napisał:
    Zanim przystąpiłem do odsłuchów pomierzyłem swój zestaw głośnikowy (w miejscu odsłuchu).
    Pochwal się tymi pomiarami skoro te kolumny są takie dobre. Może ja się mylę, pomiar powinien pokazać że jest dobrze i Ci wielcy konstruktorzy się nie mylą :)

  • #10 06 Sie 2017 14:42
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Zadziwiające (a raczej charakterystyczne) jest to, że to już Twoja kolejna (piąta? szósta? - nie liczyłem) kolumna głośnikowa i za każdym razem piszesz jaka to jest wspaniała. A skoro jest wspaniała - czemu robisz następne? Bo się okazuje (tylko się tego nie wypieraj) że po osłuchaniu się z każdą z tych wspaniałych konstrukcji dostrzegasz jej braki. I to jak najbardziej tłumaczy tak wiele wykonanych zestawów, i jednocześnie potwierdza nasze opinie o nich - opinie napisane wyłącznie na podstawie oględzin i opisu każdego z projektów.
    Mogę natomiast Cię pochwalić za dążenie do doskonałości; szkoda tylko że działasz cały czas "na hurra" - budujesz kolumnę bo spodobał Ci się opis znaleziony w sieci, bo wygląda potężnie, bo takie dobre głośniki... A prawda jest taka, że ideału nie ma. Gdyby był, cały rynek zarzucony by został jednym modelem na tych samych głośnikach z tak samo wykonaną obudową, zwrotnicą, podziałem... A ponieważ ideału nie ma; tak samo jak nie ma jedynego i takiego samego postrzegania dźwięku przez różnych słuchaczy - nawet najlepsze wytwórnie zestawów głośnikowych wciąż i wciąż zasypują rynek coraz to nowymi (nie koniecznie lepszymi) kolumnami....
    Różnica pomiędzy nimi a Tobą polega na tym, że w fabrykach pracują ludzie, którzy na głośnikach zęby zjedli i mają do tego park maszynowy, zestawy pomiarowe, komory bezechowe i (co najważniejsze) umieją z nich korzystać i wyciągać wnioski.
    Bardzo więc dobrze, że wciąż poszukujesz idealnej dla siebie konstrukcji, ale szkoda, że nie potrafisz wyciągać wniosków i słuchać opinii innych - nieraz znacznie bardziej obeznanych w temacie Kolegów.
    A tak na marginesie - wiesz czemu odgroda pomiarowa ma taki a nie inny (odmienny całkowicie od Twojej OB konstrukcji) kształt? Czemu głośnik nie jest w niej osadzony idealnie po środku?
    ............
    No właśnie...

  • #11 06 Sie 2017 16:58
    piciu.h
    Poziom 10  

    Brawo za pracę. Szczerze powiem że nie widzę sensu robienia takiego zestawu choć to Twoja indywidualna sprawa. Rozstawiać zestaw do odsłuchu i chować po nim? Wyznaje zasadę, power na sprzęcie kiedy chcę i gra. Nie będę się zagłębiać w sprawy podziału czy charakterystyk bo tu wiele już napisano. Jeszcze raz podkreślam, brawo za chęci i pracę i jeśli dla Ciebie to petarda to brawo Ty.

  • #12 10 Sie 2017 21:50
    betomet
    Poziom 8  

    Podobne rozwiązanie, koncepcja często przewija się na forach w Szwecji i w Stanach. LTA pojawia się tam raczej nieprzypadkowo. Alfa na dole cięta przy 100 hz to też rozwiązanie sprawdzone. Wstęga Founteka może mieć trochę zbyt małą efektywność. Można spróbować centrycznie głośnik choćby samochodowy. Są takie rozwiązania opisane.

  • #13 11 Sie 2017 12:06
    jamtex
    Poziom 23  

    Fajnie, że kolega coś zrobił i za to plus.
    Obudowy a raczej kolumny Open Baffle jak dla mnie wyglądają koszmarnie. Te jednak mają całkiem ciekawy przód, niestety tył przypominający ucięte oparcie od krzesła z IKEI, psuje całość.
    Jestem ciekaw jak to brzmi - czy efekty podobne ja w sklepi RTV gdzie głośniki mocowane są właśnie w ten sposób?
    Tak przy okazji, czy są w Krakowie jakieś sklepy muzyczne które oferują takie kolumny (tak by posłuchać na żywo)?

  • #14 11 Sie 2017 13:27
    kiepol
    Poziom 16  

    Brawo, gratuluję konstrukcji ;) OB, kto nie miał okazji, musi chociaż raz w życiu posłuchać. Naprawdę warto :)

    Przy okazji pochwałę się też moimi... Fostex FF85WK + Alpha 15a.

    P.S Przepraszam za bajzel w pokoju . Wiadomo dzieci ;)

  • #15 11 Sie 2017 14:26
    dominator8
    Poziom 20  

    betomet napisał:
    Podobne rozwiązanie, koncepcja często przewija się na forach w Szwecji i w Stanach. LTA pojawia się tam raczej nieprzypadkowo. Alfa na dole cięta przy 100 hz to też rozwiązanie sprawdzone
    Oczywiście. Pisałem wyżej o tym.
    kiepol napisał:
    kto nie miał okazji, musi chociaż raz w życiu posłuchać. Naprawdę warto
    No pewnie. Dla większości osób jest to tak wielka bariera psychiczna, tak wielka niedorzeczność, że z założenia to dla nich nie ma prawa zagrać (przykład pseudo dyskusji popełnionej w moim temacie
    marian133 napisał:
    Wystarczy przyswoić podstawy aby już wiedzieć że taka konstrukcja nie ma prawa dobrze zagrać.
    398216 Usunięty napisał:
    Uważam, ze ktoś kto po raz pierwszy wprowadził te obudowy jako "Hiendowe" na salony audiofilskie, zrobił niezłe zamieszanie w głowach miłośników audio podstawiając jako wytłumaczenie ich konstrukcji niezłe bajki
    A to wielki błąd wynikający z szablonowego myślenia i kierowania się wyłącznie wiedzą podręcznikową, nie praktyczną i faktami. Nie bez powodu wśród wielu ludzi na całym świecie panuje słuszna pewność o wyższości OB nad wszystkim innym - wystarczy spojrzeć na tysiące tematów poświęconych OB z wnikliwymi pomiarami, eksperymentami z głośnikami deskami itp.
    kiepol napisał:
    Przy okazji pochwałę się też moimi... Fostex FF85WK + Alpha 15a.
    Prosta czysta forma. Jak filtrujesz głośniki? Rozmieszczenie głośników dobrałeś na drodze symulacji w programie EDGE? Korygujesz te swoje kolumny dodatkowo?

    P.S Swoje OB też przez ciekawość tam wrzuciłem by sprawdzić jak zwarcie akustyczne wpływa na charakterystykę przenoszenia.

  • #16 11 Sie 2017 14:52
    kiepol
    Poziom 16  

    Filtry 2 rzędu 12dB/okt. Bardzo proste bez rezystorów, tylko cewki i kondensatory. Zero korekty. Wszystko pasywnie. Rozmieszczenie głośników to zasługa EDGE. To nie jest mój projekt. Byłem bardzo ciekaw jak zagrają ogólnie chwalone odgrody Martina Kinga, a Eminence Alpha 15a leżały i się kurzyły, więc kupiłem resztę i wystrugałem takie brzydactwa ;) Projekt generalnie godny kopiowania, grają bardzo dobrze.

    Na zdjęciu widać, że OB jeszcze nie są skończone. Grają jednakże tak dobrze, że będą dokończone...

    Dla tych, co marudzą, że basu mało i takie tam... Basu nie jest mało... Jest on inny niż z konstrukcji BR, ale schodzi bardzo nisko jak na OB (wg MJK jest to ok. f3 45Hz).

    Jak już niejednokrotnie powtarzałem: zamiast bić pianę i upierać się, że to nie może zagrać, proponuję zrobić, posłuchać i wyrazić wtedy opinię... Takie upieranie się, że nie gra jest bez sensu. Ja też się mogę uprzeć, że niebieski jest różowy i jak mi udowodnisz, że jest inaczej ?

    Marian, z tego co wiem bardzo lubisz Troelsa, bo chłopak ogarnięty, pomiary robi itd. Rzuć okiem na jego OB15. Przeczytaj, co on tam wypisuje i jeśli mu nie wierzysz, to skopiuj te jego wypociny (o ile nie przerośnie Cię to finansowo), posłuchaj i wyraź własną opinię.

    Kolego Usunięty. Dziwię się, że piszesz tak nieładnie o swoich kolegach, którzy jarają się OB. Może czas zmienić kolegów ? Jeżeli to czego słuchałeś było zrobione jak należy i Ci nie podpasowało, to ok, ale nie pisz proszę, że OB jest bez sensu i takie tam pierdoły... Ja osobiście naprawdę wolę słuchać OB niż BuRczybasów... Pozdrawiam

    I jeszcze fotka zwrotnic. (Bajzel w kablach, bo to wszystko jeszcze w fazie testów i wygrzewania)
    Dipolowe kolumny na bazie Eminence

  • #17 11 Sie 2017 15:06
    dominator8
    Poziom 20  

    Te moje kolumny bez korekty są lekko krzykliwe w okolicy 4kHz - ale taki już urok tego Eminence 12Beta. Dorzucenie korektora fazy w miejsce kopułki przeciwpyłowej rozwiązuje ten problem.

    kiepol napisał:
    Basu nie jest mało... Jest on inny niż z konstrukcji BR, ale schodzi bardzo nisko jak na OB
    Bas z OB jest referencyjny. Pierwszy raz miałem styczność z subem w OB koło 2007 roku (na stx 38/400/8, U-Frame). Od tamtej pory nic mnie TAK bardzo nie zachwyciło. BR-ki to w porównaniu do OB buczypudła.

    U Ciebie widzę BI-amping? Czym to sterujesz?

  • #18 11 Sie 2017 15:41
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    kiepol napisał:
    Kolego Usunięty. Dziwię się, że piszesz tak nieładnie o swoich kolegach, którzy jarają się OB. Może czas zmienić kolegów ? Jeżeli to czego słuchałeś było zrobione jak należy i Ci nie podpasowało, to ok, ale nie pisz proszę, że OB jest bez sensu i takie tam pierdoły...
    Podobne zajadłe teksty można poczytać na stronach audiofilskich, gdy ktoś podważy sens usuwania z rezystorów farby, z kondensatorów izolacji zewnętrznej itp. Czy dźwięk stanie się lepszy jeśli z rezystorów usunie się IZOLUJĄCĄ i ZABEZPIECZAJĄCĄ farbę?
    Czy głośnik powieszony na drucie, albo przykręcony do deski zamiast być zaaplikowany do obliczonej, odpowiedniej dla niego obudowy zagra lepiej? Jak się okazuje - tak. Wystarczy tylko w to uwierzyć na tyle mocno, a przy tym być głuchym na racjonalne argumenty innych, żeby tak się stało.
    Wyraziłem swoją opinię - mam prawo?
    Moim zdaniem mam. Moim też zdaniem całkowicie uzasadnioną; ale jeśli ktoś nie potrafi przyjąć do wiadomości praw fizyki, akustyki i elektroakustyki to już nie jest moja wina. A co do kolegów - wybacz proszę, ale nie Twój zasmarkany interes czy będę ich zmieniał czy nie.
    Bo też mam prawo do ich wyboru, a Ty nie masz prawa mi zabraniać z kim mam się kolegować a z kim nie - dokładnie tak jak ja nie zabraniam Ci słuchania muzyki z głośników przykręconych do deski.

  • #19 11 Sie 2017 15:49
    kiepol
    Poziom 16  

    Nie, nie to nie bi-amping ;) Te piękne, plexiglasowe kawałki to zwrotnice z innego projektu (też OB). Wcześniej zwrotnica była podzielona na dwie części, żeby to się mieściło na odgrodzone i tak teraz zostało :P Bas z OB rzeczywiście może być referencyjny (Troels się zachwycał :P), warunek jest tylko taki, że zrobienie OB rządzi się trochę innymi prawami. Dla przykładu powiem, że moje OB mają skuteczność na poziomie ok. 85dB, czyli raczej przeciętnie. Teraz jeżeli ktoś sobie zerknie w specyfikację eminece'a, to się delikatnie może zdziwić dlaczego tak mało ? Przecież Alpha 15a ma 97 dB (wg producenta), a fostex ? Fostex ma sporo mniej.... O co tu chodzi ? Bas o skuteczności sporo wyższej niż fostex ? To przecież bez sensu... No właśnie to jest ta istota w projektowaniu OB. MJK wyjaśnia to bardzo szczegółowo. Proponuję lekturę tego, czym MJK się chce z nami podzielić ;)

    Dodano po 6 [minuty]:

    398216 Usunięty napisał:
    kiepol napisał:
    Kolego Usunięty. Dziwię się, że piszesz tak nieładnie o swoich kolegach, którzy jarają się OB. Może czas zmienić kolegów ? Jeżeli to czego słuchałeś było zrobione jak należy i Ci nie podpasowało, to ok, ale nie pisz proszę, że OB jest bez sensu i takie tam pierdoły...
    Podobne zajadłe teksty można poczytać na stronach audiofilskich, gdy ktoś podważy sens usuwania z rezystorów farby, z kondensatorów izolacji zewnętrznej itp. Czy dźwięk stanie się lepszy jeśli z rezystorów usunie się IZOLUJĄCĄ i ZABEZPIECZAJĄCĄ farbę?
    Czy głośnik powieszony na drucie, albo przykręcony do deski zamiast być zaaplikowany do obliczonej, odpowiedniej dla niego obudowy zagra lepiej? Jak się okazuje - tak. Wystarczy tylko w to uwierzyć na tyle mocno, a przy tym być głuchym na racjonalne argumenty innych, żeby tak się stało.
    Wyraziłem swoją opinię - mam prawo?
    Moim zdaniem mam. Moim też zdaniem całkowicie uzasadnioną; ale jeśli ktoś nie potrafi przyjąć do wiadomości praw fizyki, akustyki i elektroakustyki to już nie jest moja wina. A co do kolegów - wybacz proszę, ale nie Twój zasmarkany interes czy będę ich zmieniał czy nie.
    Bo też mam prawo do ich wyboru, a Ty nie masz prawa mi zabraniać z kim mam się kolegować a z kim nie - dokładnie tak jak ja nie zabraniam Ci słuchania muzyki z głośników przykręconych do deski.


    Przyjacielu, OB też się projektuje... Jeżeli już tak porównujemy, to powinieneś raczej napisać "co zagra lepiej, głośnik przykręcony do byle jakiej deski, czy głośnik wrzucony w doniczkę lub pudełko po butach? ". Co do Twoich kolegów... Niczego nie mam zamiaru Ci zabraniać, napisałem tylko, że wyrażasz się niezbyt ładnie o swoich kolegach... Współczuję im mając takiego "kolegę" w Twojej osobie. Pozdrawiam.

  • #20 11 Sie 2017 16:08
    betomet
    Poziom 8  

    Zapytam kolegę "Kiepol" bo zaaplikował fostexa do OB, czy zna przykłady aplikacji Fostex fe167 w tego typu obudowach + bas na dole. Leżą mi te głośniki i się marnują. W obudowie br zalecanej przez producenta dźwięk nie zachwycał.

  • #21 11 Sie 2017 17:16
    dominator8
    Poziom 20  

    kiepol napisał:
    Teraz jeżeli ktoś sobie zerknie w specyfikację eminece'a, to się delikatnie może zdziwić dlaczego tak mało ? Przecież Alpha 15a ma 97
    Zgoda tylko SPL głośnika (niskotonowego) nie jest podawany stricte dla niskich częstotliwości. Jest to średnie ciśnienie akustyczne zmierzone dla głośnika zasilonego sygnałem sinusoidalnym o mocy 1W, w przedziale częstotliwości 250-4000Hz, podawane w decybelach w odniesieniu do progu słyszalności (2x10-5 Pa). Wystarczy zerknąć na charakterystykę przenoszenia by się przekonać, że poniżej 100Hz (mniej więcej) następuje gwałtowny spadek efektywności - a przecież ten przedział pasma mu powierzamy. :) Stąd też konieczność tego o czym piszesz:
    kiepol napisał:
    Dla przykładu powiem, że moje OB mają skuteczność na poziomie ok. 85dB, czyli raczej przeciętnie. Teraz jeżeli ktoś sobie zerknie w specyfikację eminece'a, to się delikatnie może zdziwić dlaczego tak mało ? Przecież Alpha 15a ma 97 dB (wg producenta), a fostex ? Fostex ma sporo mniej.... O co tu chodzi ? Bas o skuteczności sporo wyższej niż fostex ?
    Zastosowany przeze mnie Eminence 12Beta występuje często w zestawieniu z 2x Eminence 15Alpha (jego efektywność jest na poziomie 98dB). I wtedy faktycznie strojenie wyłącznie pasywne ma sens, tak jak ma to miejsce w przypadku Twoich kolumn (cięcie w okolicy 100Hz drugim rzędem). Dlatego też korekta na basie (mniej więcej 6-decybelowa, czyli tyle ile miałbym zysku z drugiego głośnika) była w przypadku moich OB niezbędna.

  • #22 11 Sie 2017 17:20
    kiepol
    Poziom 16  

    Szukaj w internecie. Projektów jest pełno. Jak Ci nie leży projekt ze strony producenta to szukaj dalej, czegoś innego. Ja wpisałem tylko fe167 w wyszukiwarce i widzę, że ludzie aplikują to na wszystkie możliwe sposoby (br, mini onkeny etc.). OB też znalazłem http://www.audiocircle.com/index.php?topic=118970.0

    To do kolegi betomet

  • #23 11 Sie 2017 18:50
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Rozumiem, że brak kontrargumentów popartych zasadami akustyki zastąpiły wycieczki osobiste?

    kiepol napisał:
    wyrażasz się niezbyt ładnie o swoich kolegach...
    Wszyscy oni dokładnie wiedzą jakie jest moje zdanie na temat ich manii i jakoś nikt z nich się nie obraził. Mało tego spotkał mnie zaszczyt, bo jeden z nich (dawno mnie nie odwiedzał) pochwalił moje kolumny (BR :) ) mówiąc, że takiego dźwięku poszukiwał... Czyli można się jeszcze przestawić na normalne myślenie.

  • #24 11 Sie 2017 19:05
    marian133
    Poziom 37  

    kiepol napisał:
    Jak już niejednokrotnie powtarzałem: zamiast bić pianę i upierać się, że to nie może zagrać, proponuję zrobić, posłuchać i wyrazić wtedy opinię... Takie upieranie się, że nie gra jest bez sensu. Ja też się mogę uprzeć, że niebieski jest różowy i jak mi udowodnisz, że jest inaczej ?

    Marian, z tego co wiem bardzo lubisz Troelsa, bo chłopak ogarnięty, pomiary robi itd. Rzuć okiem na jego OB15. Przeczytaj, co on tam wypisuje i jeśli mu nie wierzysz, to skopiuj te jego wypociny (o ile nie przerośnie Cię to finansowo), posłuchaj i wyraź własną opinię.


    OBL15?
    A zauważyłeś że Troels zrobił pomiary oraz zaprojektował zwrotnicę tak aby to miało ręce i nogi, a nie aplikował elementy zwrotnic "na ucho"?

    Czy taki argument Tobie wystarczy czy też będziesz się upierał że wstawienie byle jakich elementów (bo takie akurat miałem w domu albo mi kalkulator wyliczył) da poprawną efekt końcowy?

    No i nie jestem żadnym fanem Troelsa.

    dominator8 napisał:
    Dla większości osób jest to tak wielka bariera psychiczna, tak wielka niedorzeczność, że z założenia to dla nich nie ma prawa zagrać


    dominator8 napisał:
    Te moje paczki bez equalizacji są lekko krzykliwe w okolicy 4kHz - ale taki już urok tego Eminence 12Beta


    Nie taki urok, tylko brak poprawnej filtracji której Ty nie potrafisz wykonać.

    398216 Usunięty napisał:
    Czy głośnik powieszony na drucie, albo przykręcony do deski zamiast być zaaplikowany do obliczonej, odpowiedniej dla niego obudowy zagra lepiej? Jak się okazuje - tak. Wystarczy tylko w to uwierzyć na tyle mocno, a przy tym być głuchym na racjonalne argumenty innych, żeby tak się stało.
    Wyraziłem swoją opinię - mam prawo?
    Moim zdaniem mam. Moim też zdaniem całkowicie uzasadnioną; ale jeśli ktoś nie potrafi przyjąć do wiadomości praw fizyki, akustyki i elektroakustyki to już nie jest moja wina.


    Amen :)

  • #25 11 Sie 2017 20:57
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    kiepol napisał:
    Proponował bym zamiast pisać: "To nie może zagrać... Bla bla" napisać "Słuchaj, a może by tak spróbować to zrobić tak i tak...".
    Ale po co? Skoro i tak każda sugestia dotyczyłaby innej obudowy, a Wy (Ty Kolego i Autor) uważacie że tak jest dobrze? Argumenty że grać nie może i nie ma prawa zostały przedstawione - i nie są to żadne "blablabla" ale udowodnione i wielokrotnie sprawdzone w praktyce zjawiska. Nie będę cytować, bo i tak wytniesz z tego tylko to co Tobie pasuje , więc nie ma sensu.
    Napisałem swoją opinię - potem wskazałem na niedociągnięcia TAKIEJ (ogólnie) obudowy jaką jest OB.
    Nie jesteś w stanie tego zaakceptować? To masz problem... A co do moich Kolegów - nie wiem czemu się uczepiłeś tego wątku jak rzep psiego ogona skoro napisałem zgodnie z prawdą:
    398216 Usunięty napisał:
    Wszyscy oni dokładnie wiedzą jakie jest moje zdanie na temat ich manii i jakoś nikt z nich się nie obraził. Mało tego spotkał mnie zaszczyt, bo jeden z nich (dawno mnie nie odwiedzał) pochwalił moje kolumny (BR :) ) mówiąc, że takiego dźwięku poszukiwał...

    Ponieważ widzę, że merytorycznej dyskusji nie ma szansy tu normalnej prowadzić (bo jedna ze stron jest głucha na konkrety, a w zamian potrafi tylko przedstawić jeden argument typu "Kto inny też tak robił i jest zadowolony" - żegnam ozięble. Tkwijcie sobie z Autorem w swoim światku .

    Przystąpiłem do pisania w tym temacie tylko dlatego, że zaprosił mnie sam Autor. Myślałem, że może coś wreszcie uda się Mu udowodnić, że z punktu widzenia akustyki tego typu konstrukcje są bo są - tak jak osty - mało pożytku i nawet powąchać się nie da; tak i (Pamiętać proszę, że nadal to moje zdanie... chociaż nie tylko moje) Te kolumny - ani wyglądają, ani (w porównaniu do innych konstrukcji) grają.
    Pozdrawiam.

  • #26 11 Sie 2017 21:28
    kiepol
    Poziom 16  

    Kolego Usunięty. Boli mnie strasznie, że oskarżasz mnie o to, że jestem ograniczony, że żyję w swoim światku... Jak wspomniałem, ja jestem otwarty na WSZYSTKIE rodzaje aplikacji. Z tego co napisałeś wnioskuję, że to Ty zamykasz się na "coś innego". To, że dipole mogą zagrać i grają, to nie jest jakieś tam moje widzimisię, a dowody na to przedstawia chociażby Linkwitz lub Martin King. Mailowałem również z Panem Axelem Ridtahlerem (bardzo sympatyczny człowiek), który wymyślił nieco innego dipola, którego nazwał RiPol. Zrobiłem też taką konstrukcję i chociaż mi nie uwierzysz, to napiszę króciutki, że kopara mi opadła... Przykro mi, że poza br i closed świat dla Ciebie nie istnieje. Może kiedyś zmienisz zdanie i się przekonasz, może nie. Mam jednak maluteńką prośbę... Nie przekonuje na siłę ludzi, którzy spróbowali "innego" i się zakochali, że to błąd, a tylko droga, którą Ty idziesz jest właściwa. Pozdrawiam

  • #27 11 Sie 2017 22:17
    marian133
    Poziom 37  

    kiepol napisał:
    Kolego Usunięty. Boli mnie strasznie, że oskarżasz mnie o to, że jestem ograniczony, że żyję w swoim światku... Jak wspomniałem, ja jestem otwarty na WSZYSTKIE rodzaje aplikacji. Z tego co napisałeś wnioskuję, że to Ty zamykasz się na "coś innego". To, że dipole mogą zagrać i grają, to nie jest jakieś tam moje widzimisię, a dowody na to przedstawia chociażby Linkwitz lub Martin King. Mailowałem również z Panem Axelem Ridtahlerem (bardzo sympatyczny człowiek), który wymyślił nieco innego dipola, którego nazwał RiPol. Zrobiłem też taką konstrukcję i chociaż mi nie uwierzysz, to napiszę króciutki, że kopara mi opadła... Przykro mi, że poza br i closed świat dla Ciebie nie istnieje. Może kiedyś zmienisz zdanie i się przekonasz, może nie. Mam jednak maluteńką prośbę... Nie przekonuje na siłę ludzi, którzy spróbowali "innego" i się zakochali, że to błąd, a tylko droga, którą Ty idziesz jest właściwa. Pozdrawiam


    Czy Ty nie rozumiesz że tu nie chodzi o rodzaj obudowy a o wykonanie całego projektu pod względem technicznym?

  • #28 11 Sie 2017 22:22
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    kiepol napisał:
    oskarżasz mnie o to, że jestem ograniczony,
    Tak jak mówiłem - cytujesz wybiórczo fragmenty jakie Ci pasują. Albo celowo, albo ?
    W każdym razie potwierdza się to, ze nie ma sensu...

  • #29 11 Sie 2017 22:40
    kiepol
    Poziom 16  

    Marian wydaje mi się, że rozumiem, dlatego napisałem

    "Marian, tak całkiem na chłodno... Co dominator8 zrobił źle i dlaczego, Twoim zdaniem ?
    Jego projekt, z tego co zrozumiałem, jest wzorowany na innych konstrukcjach z takimi przetwornikami, gdzie ludzie to testowali, kombinowali, mierzyli itd. i tak wyszło optymalnie.",

    , czego jednak nie zdążyłeś przeczytać, ponieważ moderator usunął post ze względu na wulgaryzmy... Usunięty to przeczytał i może Ci przytoczyć co napisałem, jak chcesz wiedzieć dokładnie, to wyślę Ci na PW. Oczywiście bez wulgaryzmów ;).

    Poza tym Marian, Usunięty pisze wyraźnie, że każda sugestia dotyczyłaby innej obudowy... Jak wspomniałem ja rozumiem... ;)

  • #30 12 Sie 2017 10:23
    marian133
    Poziom 37  

    kiepol napisał:
    Marian wydaje mi się, że rozumiem, dlatego napisałem

    "Marian, tak całkiem na chłodno... Co dominator8 zrobił źle i dlaczego, Twoim zdaniem ?
    Jego projekt, z tego co zrozumiałem, jest wzorowany na innych konstrukcjach z takimi przetwornikami, gdzie ludzie to testowali, kombinowali, mierzyli itd. i tak wyszło optymalnie.",


    Jeśli to kopia konstrukcji zaprojektowanej i pomierzonej przez osobę która się na tym zna, to poproszę linka do tej konstrukcji.

    Jeśli nie, to to że ktoś sobie zrobił taką konstrukcję, zaaplikował elementy zwrotnic na słuch i napisał że to gra, oznacza że można taką konstrukcję uważać za dobry projekt? No chyba nie.

    Pomyśl, w jakim celu ludzie siedzą nad projektami miesiącami, robią pomiary nie tylko impedancji, charakterystyki czy zniekształceń (tak ważnych do poprawnie zaprojektowania zwrotnicy), a nawet sprawdzają naprężenia obudowy przy zastosowaniu odpowiednich wzmocnień?
    Dla zabicia czasu?
    Nie, oni robią to po to aby konstrukcja była jak najbardziej dopracowana pod względem technicznym.
    Wtedy mamy pewność że głośniki grają w optymalnych dla siebie warunkach jak również oddają dźwięk na tyle na ile je stać.

    Co w tej konstrukcji jest zrobione źle?
    Już pisałem, brak odpowiedniej filtracji, brak zgrania fazowego.
    To podstawa aby głośniki zagrały poprawnie.

    To że teraz wydobywają z siebie jakiś tam dźwięk który jest uważany przez autora za dobry, nie oznacza w cale że tak jest.
    Każdy ma inny słuch, niektórzy po prostu nie słyszą tego co powinni, a w tej dziedzinie nauki czy hobby słuch jest ważny.

    Brak zgrania fazowego słychać, uwierz mi, akurat ja nie potrzebuję do tego aparatury aby to stwierdzić, wystarczy wiedzieć czego słuchać :)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME