Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Drukowanie drukarką laserową na laminacie

lukasku 06 Sie 2017 20:10 14628 60
  • Witam wszystkich. Jakiś czas temu przerobiłem z powodzeniem EPSON P50 na drukarkę, która bezpośrednio drukowała na laminacie. Efekty były jak dla mnie bardzo zadowalające, przy czym cała trudność polega na znalezieniu odpowiedniego tuszu wodoodpornego. Mnie osobiście to się nie udało, dlatego też korzystałem z metody hybrydowej(druk na drukarce atramentowej z tuszami "wodoodpornymi", po czym posypanie tonerem i później podgrzanie płyty), lecz metoda ta choć fajna (można robić opis płytki) i szybka ma wadę, którą jest ciągłe pamiętanie o czyszczeniu i utrzymaniu w należytym porządku głowicy/tuszy (chociażby przez włączenie raz w tygodniu drukarki).

    Kilka lat temu zastanawiałem się, czy jest możliwe drukowanie na pcb za pomocą drukarki laserowej i wszyscy wtedy twierdzili, że nie. Obecnie jest kilka stron pokazujących modernizacje drukarki tak, by można drukować za jej pomocą wprost na pcb. Postanowiłem wypróbować wykorzystując opis modyfikacji fabrycznie nowej i taniej drukarki(niestety drogi toner) z tej strony: http://www.instructables.com/id/Modification-of-the-Pantum-2502W-for-Direct-Laser-/ , lecz wykorzystując tańszą wersje bez wi-fi(Pantum 2502 bez "W" wszystkie części są identyczne).

    Chciałem Państwu pokazać rezultat w postaci kilku zdjęć, oraz filmu, oto one:
    Drukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacie
    oraz film:


    Widząc jak również praktykując "metody żelazkowe" są osobiście dla mnie "mordęgą". W tej metodzie (choć droższej )jak również drukując na drukarce atramentowej, tak naprawdę po zaprojektowaniu płytki na komputerze do trawienia dzielą sekundy/minuty a i jak "wypraktykowałem" nawet nie trzeba wielkich rygorów odnośnie odtłuszczania.
    Post ten głównie dedykuję osobom wahającym się (sam miałem obawy) przed wypróbowaniem tej metody. Pozdrawiam


    Fajne!
  • #3 06 Sie 2017 20:27
    lukasku
    Poziom 8  

    Pozwolę się nie zgodzić :) Otóż jak przyglądniesz się dobrze, wcale nie jest prosty laminat. Dodatkowo ma taśmę (od czoła płytki) zabezpieczającą przed zarysowaniem bębna światłoczułego. Testując tą metodę (wykonałem około 30 druków) z zadowoleniem mogę powiedzieć odnośnie tego, że:
    - taśma (zwykła izolacyjna) zabezpiecza bęben przed zarysowaniami, więc trwałość wygląda na tą chwilę dobrze
    - mając idealnie wyszlifowaną płaszczyznę (papier wodny chyba 1500 lub 1800)toner w niektórych miejscach się odrywał, więc "poszarpałem" miedź papierem ~400(taki na gąbce), ale również czasem toner nie układa się idealnie równo(dokładne wyszlifowanie ma małe znaczenie)
    -decydujące znaczenie ma przygotowanie płytki a dokładniej odtłuszczanie podpowiem tylko, że przez przypadek znalazłem środek, dzięki czemu toner kładzie się idealnie a można by rzec jest "tłusty" ;) Z jego pomocą de facto była by możliwość druku na płytce wprost ze sklepu ;)

  • #4 06 Sie 2017 20:37
    mr_grabarz
    Poziom 17  

    lukasku napisał:
    podpowiem tylko, że przez przypadek znalazłem środek, dzięki czemu toner kładzie się idealnie

    a nazwy tego środka nie podajesz zarówno w pierwszym jak i w drugim poście gdyż, ponieważ...?

  • #5 06 Sie 2017 20:53
    lukasku
    Poziom 8  

    mr_grabarz napisał:
    lukasku napisał:
    podpowiem tylko, że przez przypadek znalazłem środek, dzięki czemu toner kładzie się idealnie

    a nazwy tego środka nie podajesz zarówno w pierwszym jak i w drugim poście gdyż, ponieważ...?

    silicon w spreyu ;)

  • #6 06 Sie 2017 21:36
    jacynka84
    Poziom 26  

    Że co? A jak się trawi miedź przez silikon??

  • #7 07 Sie 2017 17:55
    lukasku
    Poziom 8  

    jacynka84 napisał:
    Że co? A jak się trawi miedź przez silikon??

    Jest to silicon w spray-u taki jak się używa przeciw zamarzaniu uszczelek w samochodzie. Czy da radę trawić przez ten silicon ? Odpowiedź brzmi, nie mam pojęcia :) Otóż wystarczy woda z proszkiem do prania lub temu podobne, przemyć płytkę i po sprawie(dla kombinujących alkochol izopropylowy nieźle usuwa silicon a toneru z drukarki Pantum nie dawał rady, prawdopodobnie ocet również zmywa). Zapewniam, iż tak nałożony toner(na podłoże silicon-owe ) trzyma się bardzo mocno i bardzo ciężko się zmywa acetonem. Dodatkowo ma się wrażenie, jak by płyta nie miała warstwy miedzi lecz cała była jak by "plastikowa". Jestem winny również wyjaśnienie. Otóż płytka, którą robiłem jest dwu stronna. Jednak drukarka przesuwała mi wydruk. Z racji tego, że bardzo mi się z nią śpieszy(sterownik bramy), postawiłem przełożyć dogranie druku dwustronnego na następny raz. Druk drugiej strony wykonałem metodą "żelazkową" również na "podłożu siliconowym"(dla potomnych, gdyż widziałem temat dość nowy o odklejania się toneru od płytki). Pozwolę sobie udokumentować to fotkami.

    Strona druku bezpośredniego z drukarki laserowej zaraz po wytrawieniu:
    Drukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacie

    Strona metody "żelazkowej":
    Drukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacie

    Po usunięciu tonera(1):
    Drukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacie





    Po usunięciu tonera(2 "żelazkowa"):
    Drukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacie

    Efekt po wygładzeniu papierem (~1500 obie strony):
    Drukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacieDrukowanie drukarką laserową na laminacie

    Nie wiem, czy Państwo zauważyli, ale miedź jest nie ruszona a płytka (190x190)była trawiona na "dwa razy", gdyż nie zmieściła mi się do trawiarki.

  • #8 07 Sie 2017 18:03
    jacynka84
    Poziom 26  

    Możesz swoją drogą zrobić 2 1 stronne wydruki i połączyć je pinami stronami pustymi ale to pewnie wiesz.
    Ja mam taki pomysł by użyc reprap drukarkę 3D do tej operacji, należałoby zamiast, lub sprzęgając laser 405nm (bliski ultrafioletu) z osią silnika podający filament. Płytka posmarowana
    żywicą UV do druku 3d by na niego reagowała ale to by wymagało eksperymentów z ilością naświetlań i prędkością, no i trzeba by było odpowienio preparować pliki tłumaczące bitmapy na projekt 3d do slicera który by to z kolei już tylko wygenerował g-code.
    No ale generalnie to jest lepsza metoda z drukarką laserową, jednak trzeba zaryzykować zniszczenie drukarki bo potem może być problem z normalnym drukowaniem na papierze.

  • #9 07 Sie 2017 18:11
    lukasku
    Poziom 8  

    jacynka84 napisał:
    ... trzeba zaryzykować zniszczenie drukarki bo potem może być problem z normalnym drukowaniem na papierze.

    Otóż ma Pan rację. Przerabiając drukarkę z opisu podanego na samej górze, przez pośpiech jedyne co udało mi się zepsuć to bęben światłoczuły. Niestety toner wraz z nim jest drogi, lecz udało mi się kupić taką samą drukarkę (nowa po zwrocie) za niecałe 100zł. Więc teraz mam dwie :) Jak będę miał chwilkę, postaram się napisać (dla potomnych) na co zwrócić uwagę przy modyfikacji tej drukarki(może nawet parę zdjęć jak moja wygląda). Pozdrawiam

  • #10 07 Sie 2017 18:18
    kortyleski
    Poziom 40  

    Cały czas chodzi mi po głowie pokrycie laminatu cienką warstwą czarnej farby i wypalenie ścieżek laserem CNC. A później w wytrawiacz.

  • #11 07 Sie 2017 18:27
    Freddy
    Poziom 43  

    jacynka84 napisał:
    ... no i trzeba by było odpowienio preparować pliki tłumaczące bitmapy na projekt 3d do slicera ...
    Tylko po co, skoro 99% programów ma możliwość eksportu do HPGL, a stąd już banał do g-code :).
    @lukasku Jak to jest, że zdjęcia masz z 2007 roku, jak firma Pantum powstała w 2011 roku? :)

  • #12 07 Sie 2017 18:41
    piotr_go
    Poziom 27  

    Freddy napisał:
    @lukasku Jak to jest, że zdjęcia masz z 2007 roku, jak firma Pantum powstała w 2011 roku?

    Nie chciało mu się ustawiać daty w aparacie :D

    Co ta miedź taka odbarwiona?

  • #13 07 Sie 2017 18:53
    Freddy
    Poziom 43  

    piotr_go napisał:
    Nie chciało mu się ustawiać daty w aparacie
    Pewnie tak. ;)
    Te odbarwienia Piotrze, to po żelazku zapewne - za duża temperatura i kiepski laminat.

  • #14 07 Sie 2017 19:22
    lukasku
    Poziom 8  

    Freddy napisał:
    piotr_go napisał:
    Nie chciało mu się ustawiać daty w aparacie
    Pewnie tak.

    Dokładnie :)
    Freddy napisał:
    Te odbarwienia Piotrze, to po żelazku zapewne - za duża temperatura i kiepski laminat.

    Nie po żelazku. Otóż jedną z kilku rzeczy przy modyfikacji drukarki jest demontaż nagrzewnicy/grzałki. "Druk" jest tak trochę na "sucho"(nawet bez użycia siliconu jako podkład odwrócenie płytki nie powoduje odklejania się toneru). Ja taką płytkę wkładam do piekarnika i stąd to przegrzanie. Ale jako ciekawostkę powiem, że testowałem (podgrzewanie przed wydrukiem, jak i po wydruku) i w temp. około 50 stopni (a jak wiadomo temp. topienia toneru jest dużo większa)toner bardzo ciężko schodzi. Trzeba użyć dość dużej siły by go oderwać. Stąd jest możliwe drukowanie np. bezpośrednio na "laminatach światłoczułych"(gdyby z jakiegoś powodu odklejał się) i robienie płytek bardziej "wymagających". :)

  • #15 07 Sie 2017 20:02
    jacynka84
    Poziom 26  

    To trzeba jeszcze coś ważnego prócz mechaniki blokującej przelot zdemontować i grzać laminat przed przepuszczeniem przez drukarke?

  • #16 07 Sie 2017 20:23
    lukasku
    Poziom 8  

    jacynka84 napisał:
    To trzeba jeszcze coś ważnego prócz mechaniki blokującej przelot zdemontować i grzać laminat przed przepuszczeniem przez drukarke?

    W tym linku http://www.instructables.com/id/Modification-of-the-Pantum-2502W-for-Direct-Laser-/ jest ładnie wszystko opisane wraz ze zdjęciami. O ile dobrze pamiętam to jedną rolkę, nagrzewnice, zrobić prowadzenie płytki i na nim umieścić kontaktron szczelinowy, wytrawić małą płytkę z mikro kontrolerem i wgrać wsad(jest tam gotowy), wyciąć otwór w obudowie plastikowej(ja chyba nożem zrobiłem :) ). Tak mniej więcej. Mi zajęło to około 8 godzin.
    Co do grzania, jeśli chciałbyś od razu wytrawiać to po wydruku. Ale właśnie jeśli chciałbyś drukować na tzw. "laminatach światłoczułych" czy podobnych to obojętnie, dla pewności bo prawdopodobnie (nie sprawdzałem, jak za jakiś czas będę robił płytkę to napiszę) powinien trzymać się bez podgrzewania a jeśli już to temp. 45 -55 stopni jest wystarczająca.

  • #18 07 Sie 2017 22:23
    Christophorus
    Poziom 40  

    lukasku napisał:
    zrobić prowadzenie płytki i na nim umieścić kontaktron szczelinowy
    To jest transoptor szczelinowy, nie kontaktron.

  • #19 07 Sie 2017 22:35
    lukasku
    Poziom 8  

    Stefan_2000 napisał:
    lukasku napisał:
    Ja taką płytkę wkładam do piekarnika i stąd to przegrzanie

    Rozumiem, że płytka trafia do piekarnika w celu utrwalenia, a co ze sztuczką z acetonem pokazaną tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=VY-7hQ6ocx8

    Nie próbowałem(moja płytka ma 190x190), ale prawdopodobnie działa. Jak tylko będę robił nową(mniejszą) płytkę postaram się i to sprawdzić.
    Christophorus napisał:
    lukasku napisał:
    zrobić prowadzenie płytki i na nim umieścić kontaktron szczelinowy
    To jest transoptor szczelinowy, nie kontaktron.

    Dzięki za sprostowanie. Moja pomyłka.

  • #20 07 Sie 2017 23:36
    jacynka84
    Poziom 26  

    Właśnie przetestowałem diodę laserową 405nm (około, jest niebieska pod fiolet) i żywicę światłoczułą (planuję zrobić drukarkę 3D ale fajną) i praktycznie utwardza od razu 0,1mm warstwę.
    Jakby ot tak zamiast głowicy z filamentem sterować tym laserem w byle drukarce 3D to by było coś. Tylko trzeba użyć sygnałów motoru filamentu tak by sterować laserem, to problem bo sygnały sterujące
    owym motorem krokowym są kwadratem. A tu trzeba stałego przerywanego jedynie między oddzielnymi obwodami.

  • #21 08 Sie 2017 08:29
    marianm68
    Poziom 15  

    lukasku napisał:
    ... Testując tą metodę (wykonałem około 30 druków) z zadowoleniem mogę powiedzieć odnośnie tego, że:
    - taśma (zwykła izolacyjna) zabezpiecza bęben przed zarysowaniami, więc trwałość wygląda na tą chwilę dobrze ...


    A ja jestem ciekaw ile faktycznie można "wydrukować" płytek zanim da o sobie znać zużycie (uszkodzenie powierzchni światłoczułej) bębna. Obawiam się że nastąpi to wcześniej czy później (na pewno szybciej niż przy drukowaniu na papierze).
    Jaki będzie miało to wpływ na koszty "produkcji" płytek - początkowa inwestycja w drukarkę + wymiana wałka (kolejnych wałków)?
    Używasz "zwykłej" taśmy izolacyjnej? Nie obawiasz się że klej spod taśmy zapaskudzi bęben?
    A co z pozostałymi krawędziami płytki, fazujesz, szlifujesz?

    lukasku napisał:
    Jest to silicon w spray-u taki jak się używa przeciw zamarzaniu uszczelek w samochodzie

    Zainteresował mnie ten patent z silikonem. Wypróbuję przy termotransferze!
    Zakładam że nakładasz bardzo cienką warstwę. Możesz podać więcej szczegółów. Jaki konkretnie spray używałeś?

  • #22 08 Sie 2017 09:55
    lukasku
    Poziom 8  

    marianm68 napisał:
    lukasku napisał:
    ... Testując tą metodę (wykonałem około 30 druków) z zadowoleniem mogę powiedzieć odnośnie tego, że:
    - taśma (zwykła izolacyjna) zabezpiecza bęben przed zarysowaniami, więc trwałość wygląda na tą chwilę dobrze ...


    A ja jestem ciekaw ile faktycznie można "wydrukować" płytek zanim da o sobie znać zużycie (uszkodzenie powierzchni światłoczułej) bębna. Obawiam się że nastąpi to wcześniej czy później (na pewno szybciej niż przy drukowaniu na papierze).
    Jaki będzie miało to wpływ na koszty "produkcji" płytek - początkowa inwestycja w drukarkę + wymiana wałka (kolejnych wałków)?
    Używasz "zwykłej" taśmy izolacyjnej? Nie obawiasz się że klej spod taśmy zapaskudzi bęben?
    A co z pozostałymi krawędziami płytki, fazujesz, szlifujesz?


    To jest tak, iż na pewno jest to metoda nieco kosztowniejsza. Dla mnie osobiście większość metod jest zbyt "pracochłonna", przy czym z góry akceptuję nieco większy koszt (nabycie drukarki). Jest to cena "wygody" niestety, ale po zaprojektowaniu płytki drukujemy( później jak na filmie patent z acetonem lub wygrzewanie) i płytka idzie od razu do trawiarki.
    Co do zużycia bębna, wcale bym się nie zdziwił(w tej chwili jest w idealnym stanie), gdyby wytrzymał do końca toneru. Wałek dociskowy (tek, który dociska do bębna) jest "gąbczasty" dodatkowo ma regulację około 1cm na dość miękkich sprężynkach. Moim skromnym zdaniem wytrzyma min 2-3 razy tyle. Wałki się "nie zużywają" nie ma tam jakiegoś tarcia . Płytka zwyczajnie wchodzi na kręcące się z jednakową prędkością wałek dociskowy bęben. O taśmę się nie boję, nic nie zabrudzi. Testując, podgrzewałem przed drukiem(oczywiście razem z przyklejoną taśmą) płytkę do około 60 stopni, więc jeśli cokolwiek było by nie tak - wyszło by. Pozostałe krawędzie trochę wygładzam by nie były ostre. Jeszcze jedna rzecz, w moim przypadku(gdyż robiłem bardzo dużą płytkę 19cmx19cm) nie używałem tacki, do której przy mniejszych płytkach można dokleić płytę(tak jak jest w opisie modyfikacji drukarki), więc musiałem wywiercić dwie dziurki 0,8mm by oszukać transoptor. Przy mniejszych płytkach robi się je w tatce tylko raz i spokój.
    Zwykła taśma izolacyjna (no name) z hipermarketów sprzedawana w zestawie różnokolorowym chyba 10szt.

    marianm68 napisał:
    lukasku napisał:
    Jest to silicon w spray-u taki jak się używa przeciw zamarzaniu uszczelek w samochodzie

    Zainteresował mnie ten patent z silikonem. Wypróbuję przy termotransferze!
    Zakładam że nakładasz bardzo cienką warstwę. Możesz podać więcej szczegółów. Jaki konkretnie spray używałeś?


    Nie mam dużego doświadczenia w termotransferze(zawsze drukowałem na przerobionej drukarce atramentowej Epson P50 i starsze).
    Schemat wyglądał tak, wyczyszczenie płytki papierem wodnym, odtłuszczenie acetonem, położenie cienkiej warstwy silikonu i rozprowadzenie szmatką/papierem śniadaniowym aż płytka wygląda jak sucha, po przeniesieniu nadruku na płytkę wygrzewanie 180-190 stopni 2-3min.
    Papier z czasopisma "Linux Magazine", silikon firmy "K2 perfect" "SIL silicone spray".
    Może mam i głupie pomysły, ale osobiście, gdybym robił termotransferem spróbowałbym również, czy zwilżając acetonem kartkę/folię z nadrukiem płytki (być może również kilku sekundowe odczekanie)za pomocą spryskiwacza (takiego do mycia okien) nie dało by pożądanego efektu również.
    Pozdrawiam

  • #23 08 Sie 2017 10:53
    marianm68
    Poziom 15  

    Przyglądałem się zdjęciom które załączyłeś.
    Skąd te przetrawiena ścieżek?
    Drukowanie drukarką laserową na laminacie
    wycięte z tego zdjęcia:
    Drukowanie drukarką laserową na laminacie
    Drukowane bezpośrednio z drukarki (to nie termotransfer)?
    Czy to nie skutek tego o co pytałem wcześniej?

  • #24 08 Sie 2017 11:48
    eDZio
    Poziom 15  

    jacynka84 napisał:
    Jakby ot tak zamiast głowicy z filamentem sterować tym laserem w byle drukarce 3D to by było coś. Tylko trzeba użyć sygnałów motoru filamentu tak by sterować laserem, to problem bo sygnały sterujące

    Widzę, że próbujesz wynaleźć koło na nowo. Jeśli chcesz zbudować drukarkę 3D tylko w celu zamontowania w niej lasera to jest to pomysł trochę chybiony. Już lepiej od początku budować ploter laserowy.
    Tak w ogóle to nie żaden problem zamontować w takiej drukarce zamiast głowicy laser i nim sterować. Popularny firmware do reprapów Repetier (inne pewnie też) ma nawet taką opcję już zaimplementowaną.

  • #25 08 Sie 2017 12:45
    Piottr242
    Poziom 12  

    A jak taką metodą uzyskasz płytkę trawioną dwustronnie?

  • #26 08 Sie 2017 12:56
    jacynka84
    Poziom 26  

    To bardziej pomysł dla tych co już posiadają drukarkę 3d. A budowa małego prostego cnc tylko pod laser jak grawery to nic wielkiego. Bo nie musi być ciężkie i wytrzymałe jak te na obróbkę metalu. Oraz też można tanio kupić na ali.

  • #27 08 Sie 2017 13:47
    lukasku
    Poziom 8  

    marianm68 napisał:
    Przyglądałem się zdjęciom które załączyłeś.
    Skąd te przetrawiena ścieżek?
    Drukowanie drukarką laserową na laminacie
    wycięte z tego zdjęcia:
    Drukowanie drukarką laserową na laminacie
    Drukowane bezpośrednio z drukarki (to nie termotransfer)?
    Czy to nie skutek tego o co pytałem wcześniej?

    Są to mechaniczne przetarcia, które zdarzyły mi się podczas robienia drugiej strony płytki. niestety zawsze zapominam podłożyć cokolwiek pod stronę wydrukowaną(taka wada, wcześniej zawsze robiłem płytki jednostronne). Tych co Pan zauważył nie poprawiałem(po pierwsze ciężko mi 20mils ścieżkę ładnie poprawić a dwa to myślałem, że będzie ok ). Drugie przetarcie było zaraz na lewo od tego co Pan pokazał, ale poprawiłem, więc chyba jest mało zauważalne. Ogólnie ten dól płytki niestety z mojego błędu. Ogólnie, parę razy robiłem dwustronną na drukarce atramentowej, ale od razu kleiłem taśmą papierową nadruk od dołu.
    Piottr242 napisał:
    A jak taką metodą uzyskasz płytkę trawioną dwustronnie?
    Nie wiem, czy istnieje inna opcja, ale ja to robię tak(przynajmniej na drukarkach atramentowych). Na nadruku w top wiercę kilka otworów(3-6) i pozostaje tylko tak ustawić marginesy, by wycelować w te dziurki.

  • #28 08 Sie 2017 18:06
    wada

    VIP Zasłużony dla elektroda

    nie prościej i taniej jest rozglądnąć się za jakąś drukarnią cyfrową w okolicy, co robi wydruki wielkoformatowe, robią wydruk polimerem, najczęściej na poczekaniu, i w rozdzielczości średnio 800dpi na cal. Koszt wydruku 1m² to zaledwie 30 - 40zł a przy większych ilościach dużo... dużo taniej.

  • #29 08 Sie 2017 18:58
    Piottr242
    Poziom 12  

    lukasku napisał:
    Piottr242 napisał:
    A jak taką metodą uzyskasz płytkę trawioną dwustronnie?
    Nie wiem, czy istnieje inna opcja, ale ja to robię tak(przynajmniej na drukarkach atramentowych). Na nadruku w top wiercę kilka otworów(3-6) i pozostaje tylko tak ustawić marginesy, by wycelować w te dziurki.

    To znaczy tyle razy wkładasz płytkę w drukarkę, i drukujesz do skutku, aż nadruk się pokryje z tymi dziurkami? Dobrze zrozumiałem?

  • #30 08 Sie 2017 20:18
    lukasku
    Poziom 8  

    wada napisał:
    nie prościej i taniej jest rozglądnąć się za jakąś drukarnią cyfrową w okolicy, co robi wydruki wielkoformatowe, robią wydruk polimerem, najczęściej na poczekaniu, i w rozdzielczości średnio 800dpi na cal. Koszt wydruku 1m² to zaledwie 30 - 40zł a przy większych ilościach dużo... dużo taniej.


    Nigdy nie robiłem jakiś seryjnych wydruków. Wydaje mi się, że każdy sam musi dopasować technikę, do tego co i ile robi. Jeśli o mnie chodzi, elektroniki się uczę(takie hobby) i jak bym miał latać za każdym razem do drukarni i płacić ~30zł za wydruk, to po pięciu miałbym drukarkę(a można kupić używaną taniej). Ale jak mówię, to kwestia wydaje mi się bardzo indywidualna.

    Piottr242 napisał:
    lukasku napisał:
    Piottr242 napisał:
    A jak taką metodą uzyskasz płytkę trawioną dwustronnie?
    Nie wiem, czy istnieje inna opcja, ale ja to robię tak(przynajmniej na drukarkach atramentowych). Na nadruku w top wiercę kilka otworów(3-6) i pozostaje tylko tak ustawić marginesy, by wycelować w te dziurki.

    To znaczy tyle razy wkładasz płytkę w drukarkę, i drukujesz do skutku, aż nadruk się pokryje z tymi dziurkami? Dobrze zrozumiałem?

    To jest tak, akurat w tym przypadku (płytka była maksymalnie szeroka) nie używałem tacy. Więc wszystko trzeba było zrobić by drukarkę "oszukać" i by nastąpił nadruk. W takim przypadku jak ktoś ma nawet nie wielkie doświadczenie i rozumie jak to działa wystarczy 1-3 poprawek. Natomiast klejąc (jak w linku do przerobienia drukarki na samej górze dyskusji) do tacy płytkę, jest sprawa jeszcze troszkę prostsza. Można sobie np. wydrukować na tacy(co ciekawe taca aluminiowa i elegancko drukuje) środek, czy początek strony i do niej się bazować. Wtedy max 1 poprawka jak ktoś ma wprawę.


    Mam do Państwa prośbę(może luźno związaną z tym tematem), otóż chciałem położyć soldermaskę UV i przysłonić folią z nadrukiem padów i tu mały zonk, o ile warstwy Pads i Vias nie ma problemu to jak "wyciągnąć" pady smd z Top bez ścieżek ?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME