Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ładowarka Parkside PABS 10,8 A1-3 - nie ładuje

gieno1 08 Aug 2017 17:21 11169 8
  • #1
    gieno1
    Level 13  
    Witam Szanownych Forumowiczów.

    Jakimś cudem udało mi się podłączyć do ładowania akumulator z innego urządzenia.
    Ładowarka od tej pory nie ładuje. Napięcie z transformatora przez mostek dochodzi do układu na płytce - wszystkie elementy są montażu powierzchniowego. Brak świecenia diód sygnalizacyjnych i oznak ładowania.
    Zasadnicze elementy jakie udało mi się odczytać to: LM 358 (smd) oraz LD 1117A (smd). Oznaczenia bardzo słabo widoczne więc może komuś się przyda ta informacja.
    Co może być przyczyną usterki? Jeżeli jest to LD1117A (nie wiem jak sprawdzić czy jest sprawny) to czy można go zastąpić LM1117?

    Proszę o pomoc.

    Pozdrawiam ..... .
  • #2
    wada

    VIP Meritorious for electroda.pl
    No to masz pecha - Parkside na dodatkowym złączu akumulatora ma transmisję cyfrową o ładowaniu, ilości ładowań itp...
    inne tanie mają tam wejście do ładowania na którym występuje spore napięcie.
    W necie można kupić te tanie innej firmy ładowarki i akumulatory (78970 Power Up - Yato - Toya - Brand -Svoris .... EAN:5906083789755) - i pasują do wkrętarki Parkside.

    Przykładowo https://toya24.pl/product-pol-10001344-LADOWARKA-10-8V-DLA-78970.html EAN:5906083789786
    A akumulator Parkside zostanie na przyszłość jako dawca ogniw, lub dokupisz elektronikę akumulatora za 8 zł, do tych prostych ładowarek i przynajmniej bez liczenia cykli ładowania.
    Szukaj po kodach EAN, bo te chinolki występują pod różnymi nazwami, ale kod EAN mają ten sam.
  • #3
    gieno1
    Level 13  
    Dziękuję Ci wada za tak wyczerpującą i zarazem jasną odpowiedź.
    Zastanawiam się jednak czy po wymianie tych elementów które wymieniłem na nowe ładowarka będzie sprawna. O ile dobrze zrozumiałem, to sądzę że tak. Akumulator który posiadam ma dwa styki lecz jak się domyślam to on może mieć "położoną" pamięć np. ilości ładowań. a nie ładowarka. Czy tak jest?

    PS. dziękuję za linki ..... .
  • #4
    wada

    VIP Meritorious for electroda.pl
    gieno1 wrote:
    .Akumulator który posiadam ma dwa styki lecz jak się domyślam to on może mieć "położoną" pamięć np. ilości ładowań. a nie ładowarka. Czy tak jest?
    Na pewno tylko dwa - a ile ma ładowarka ?
    Do tej pory parkside miały trzy, i procesor w akumulatorze i w ładowarce.
    Dlatego po iluś tam ładowaniach, doładowaniach akumulator przestawał się ładować (pomimo że był jeszcze sprawny) i trzeba było robić przeróbkę o której wcześniej pisałem.
  • #5
    ulas75
    Level 9  
    Witajcie, mam podobny problem. Posiadam ładowarkę parkside pabs 10.8v C2-2. Dzisiaj chciałem naładować baterie i tylko jakbym usłyszal "pstryk" i diody nie świeca, ładowarka nie ładuje. Rozkrecilem ja, myślałem że może będzie widać przepalone lub nadpalone na płytce a tam nic nie ma. O tego zacząć? Szkoda mi jej, ponieważ kiedyś wymieniałem ogniwa w baterii. Proszę o informację.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Dodaje zdjecie płytki. Ładowarka Parkside PABS 10,8 A1-3 - nie ładuje
  • #6
    borg77
    Level 28  
    Zacznij od sprawdzenia bezpiecznika.
  • #9
    Karnet86
    Level 5  
    Wspomniany prędzej element ( LD1117A ) to regulowany stabilizator napięcia. W istocie podczas jego przepalenia prawdopodobnie zgasną diody stanu ładowarki.
    Ładowarki 2 stykowe podają wyłącznie napięcie na akumulator. Po przekroczeniu pewnego prądu, przełącza się kolor diody - koniec filozofii. Resztę (rozłączanie po naładowaniu) zawdzięczamy elektronice w akumulatorze odpowiedzialnej między innymi za zabezpieczenie ogniw przed nadmiernym rozładowaniem czy przeładowaniem.

    Sprawdzenie LD1117A (wlutowany):
    - wejście łatwo odszukać, to tam gdzie podłączony jest przewód (+) idący z zasilacza (po prawej).
    - wyjście to ten po środku (również z drugiej strony ten gruby)
    - masa to ten cienki (1 z 3) po przeciwległej stronie (po lewej)
    Jeśli źle przyłożymy sondy miernika, to się nic nie stanie (o ile nie zewrzemy)

    Miernik ustawiamy na V stałe w zakresie mieszczącym się napięciu wyjściowego zasilacza.
    1. Sprawdzenie czy dochodzi napięcie do stabilizatora:
    - czarna sonda miernika do masy
    - czerwona sonda miernika do wejścia
    Jeśli miernik wskazuje napięcie zbliżone do napięcia zasilacza, to wiemy że napięcie dochodzi do stabilizatora
    2. Sprawdzenie czy wychodzi napięcie ze stabilizatora:
    - czarna sonda miernika do masy
    - czerwona sonda miernika do wyjścia
    Miernik powinien wskazywać napięcie. Jakie? - to zależy od ładowarki i wpinanego w nią akumulatora. Najprawdopodobniej będzie to napięcie nieco wyższe od nominalnego napięcia akumulatora. Jeśli jest uszkodzony to z reguły nie wskaże nam pełnych Voltów.

    Dobieranie nowego stabilizatora
    Dobierając nowy stabilizator napięcia wyszukujemy po wspomnianym numerze zwracając by był regulowany. Należy się również upewnić by nie był za słaby: sprawdzamy znamionowy prąd (bądź moc) zasilacza. Wartość stabilizatora musi być wyższa. Jeśli na stabilizatorze mamy podaną wartość w [A], to zasilacz musi mieć mniej. Jeśli zamiast [A] mamy wartość [W], to dzielimy ją przez napięcie [V]] i mamy [A] ;)

    Na przyszłość wstawiajcie zdjęcia układów z obu stron! bez względu czy są tam elementy czy nie.

    Ładowarka na drugim zdjęciu ma dodatkowo wbudowany zasilacz. Podczas pomiarów należy uważać gdzie się wtyka sondę ;) , bo można się natknąć na 230V i prócz niezdiagnozowanej ładowarki będziemy mieli niezdiagnozowany miernik.