Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Quad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternator

kamilo2k 09 Aug 2017 23:01 1938 6
  • #1
    kamilo2k
    Level 11  
    Witam
    Jak w temacie potrzebuję przezwoić uszkodzony (uzwojenia z mechanicznie uszkodzoną izolacją) zmasowany iskrownik na pełen alternator, czyli kompletne 6 cewek do ładowania aku 12v.
    Dobierając się do cewek policzyłem zwoje jest po 80 i narysowałem schemat w jaki sposób były one pierwotnie nawinięte (5 z nich pomijając cewkę zapłonową)
    Gruby marker jedno uzwojenie cienki to drugie.
    Quad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternator
    Ładowanie chce regulować przy użyciu oryginalnego regulatora jak na foto.
    Quad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternator Quad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternator
    Moje spostrzeżenia to:
    Koło magnesowe ma 6 magnesów
    Drut jakim nawinięte były uzwojenia to 1mm
    Miałem możliwość sprawdzenia napięcia z 2 cewek połączonych szeregowo 160zwoi i wynosi około 10-10,5VAC na jałowych obrotach co daje 4cewki = 21VAC 320zwoi.
    Teraz moje pytania: mianowicie najważniejsze czy musze jedną cewkę przeznaczyć dla regulatora jak na schemacie, lub może można rozwiązać to jakoś inaczej np. robiąc odczep z uzwojenia?
    Czy mogę wykorzystać w pełni rdzeń nawijając 6 cewek do ładowania (zamiast uzwojenia wysokiego napięcia dla zapłonu)?
    Nawijając 6 cewek 480zwoi otrzymam przypuszczalnie 31,5VAC, zmniejszając obroty koła magnetycznego tak, żebym uzyskał 15-16VAC jaka będzie wydajność prądowa w A? Porównywalna jak przy 4 cewkach i większych obrotach (jak oryginalnie)?
    Quad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternator
  • #2
    jack63
    Level 43  
    Jaka moc prądnicy? Pewnie max 80W.
    Co z zap)onem? Z czego go zasilić?

    Nie rozumiem takich kombinacji. Od mieszania herbata nie stanie się słodsza, a prądnica nie da więcej mocy. Można tylko zminimalizować straty na prostowaniu kosztem kombinacji alpejskich...
    Jak już to proponuję próbować zrobić prądnicę 3f z regulatorem na mosfetach i zapłon DC.
  • #3
    kamilo2k
    Level 11  
    Dzięki za odpowiedź
    Moc zakładam, że oryginalnie około 80W.
    Mam dwa takie magneta, czyli stojany i koła magnetyczne.
    Jeden stojan (uszkodzony mechanicznie) właśnie przewijam jak oryginał, czyli drutem 1mm w podwójnej izolacji, uzwojenia pierwsze 80zwoi w prawo drugie w lewo itd 4 cewki do ładowania, a 5 do regulatora i 6 zostaje wysokie napięcie oryginał od quada.
    Natomiast drugi taki stojan (jest częściowo bez uzwojenia) chciałbym zamontować w innym dużo mniejszym silniku 2t z własnym zapłonem i użyć go tylko jako "agregat prądotwórczy" na 12v..
    Po co? Dlatego, że na działce nie mam prądu, a oświetlenie zrobiłem na 12V zasilane z aku. Do tego UPS 12V/230V do zasilenia np. tv i innych drobnostek.
    Czyli jeżeli zamiast 4 cewek ładujących nawinąłbym szeregowo 6 to nie zwiększy mocy alternatora?
    Jak jest sterowany oryginalny regulator przy pomocy jakiegoś zakresu napięć występujących na tej pojedyńczej cewce nr5?
    Przy nawiniętych 6 cewkach powinno być zakładane 31,5V czy tak?
    Czy zmniejszając obroty magneta tak by z napięcia 31,5V było te np 16V Ampery zostaną bez zmian?
    jack63 wrote:
    proponuję próbować zrobić prądnicę 3f
    a czy przypadkiem do 3 fazowej nie potrzebowałbym wysokich obrotów dla uzyskania tych 14.7VDC?
  • Helpful post
    #4
    jack63
    Level 43  
    Poczytaj coś o prądnicach w piździkach. Zanalizuj schematy. Jest tego na forum mnóstwo.
    Jednak pomysł z robiem agregatu z silnika 2T jest wg. Mnie chybiony. Drogo wyjdzie prąd. Hałas, drgania spaliny i co z chłodzeniem ? Do tego moc prądnicy śmiesznie mała.
    Czy nie lepiej kupić używany agregat prądotwórczy z silnikiem 4T?
    A jeżeli już to czy nie lepiej tym małym silnikiem, przy założeniu, że ma 1 kW i wymuszone chłodzenie napędzić alternator samochodowy ???
  • #5
    kamilo2k
    Level 11  
    Ok poczytam o tych piździkach.
    jack63 wrote:
    Jednak pomysł z robiem agregatu z silnika 2T jest wg. Mnie chybiony.

    I tu się nie zgodzę bo mając "wszystkie" potrzebne części koszt zrobienia to jest = mój czas.
    Ponadto 85% 2t posiada chłodzenie wiatrakiem zrobionym z koła iskrownika i takie ma i mój.
    Kolega ma nowy agregat 850W 230V i może mi nie uwierzysz, ale jest tam silnik właśnie 2t, który chodzi bardzo cicho (hałas to tylko kwestia wydechu), a drgania tłumią gumowe stopki.
    Spalanie "koszty energii" tego silnika to śmieszna sprawa może 250ml/h
    Może i lepiej alternator ale po co mi 100A przy akumulatorach 4Ah i 7Ah?
  • #6
    pukury
    Level 35  
    Witam.
    Obawiam się że nie da się przewidzieć ( dokładnie ) jakie napięcia i prądy da się uzyskać.
    Pozostają próby.
    Osobiście kupiłbym na szrocie jakikolwiek alternator od samochodu osobowego.
    Takie rozwiązanie ma zaletę - wzbudzenie jest sterowane.
    W takich jak na fotkach całość jest mało efektywna.
    Z uwagi na sposób działania regulatora tego typu.
    Po prostu - nawiń - zainstaluj i sprawdź.
    Pozdrawiam.
  • #7
    kamilo2k
    Level 11  
    Magneto od quada elegancko przewinięte jak oryginalnie.
    Po testach "generatora" wyszło że:
    3 nawinięte cewki po 80 zwoi mają moc 55W
    Dokładnie 13.8V i 4 ampery pod obciążeniem więc całe magneto nawinięte (6 cewek) w 2 fazy daje 2× 13.8V 2× 4A Lub 27.6V i 4A jedna faza co daje 110W.
    Fakt faktem po przeliczeniu kosztów paliwa i generowanego prądu nie opłaca się około 5zł 220W więc 1KW=22zł
    Dlatego stwierdziłem, że szkoda zachodu więc dokupiłem drutu 1mm2 i magnesy i zrobiłem generator do wiatraka z silnika i tu będę miał prąd prawie free...
    Moc zależna od wiatru ale ręką uzyskuje 55W
    Quad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternatorQuad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternatorQuad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternatorQuad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternatorQuad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternatorQuad MTL 110cc 4t - Przezwajanie magneta iskrownika na pełen alternator