Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

jak wykonać samodzielnie antenę samochodową.

Krzysztof coupe 10 Aug 2017 13:50 4611 20
  • #1
    Krzysztof coupe
    Level 5  
    Witam. Od wielu lat jestem posiadaczem ukochanego samochodu marki Peugot. Jest to model 406 coupe z 2003 r. W moim aucie fabrycznie na dachu zamontowana jest antena ze wzmacniaczem. Do podstawy w której się znajduje przykręcany jest sztyft metalowy - maszt powleczony plastikiem. Nie wiem jak zbudowany jest w środku. Moim bardzo poważnym i notorycznie powtarzającym się problemem, są kradzieże tego elementu. Jest on przykręcany więc dla złodzieja nie stanowi żadnego problemu. Klejenie tego na stałe mija się z celem ponieważ w przypadku niemożności kradzieży złodziej może dokonać innych zniszczeń złośliwie. Postanowiłem zmodernizować antenę montując na oryginalnej nakładkę typu płetwa rekina. Problem polega na tym, iż nie mam pojęcia jak wykonać element zastępujący maszt, który zmieściłbym wewnątrz obudowy. Nie wiem jaką oporność powinien mieć np. drut miedziany, przekrój, długość i ewentualny kształt, aby uniknąć nie chcianych zakłóceń . Oryginalny maszt ma 30 cm. długości. Bez niego radio nadal odbiera stacje bez szumów. Jednak przejeżdżając np. pod, lub obok słupów z napi€ęciem słychać szumy i trzaski. Bardzo proszę kogoś znającego temat budowy anten samochodowych o pilną pomoc. Jeżdżę bardzo dużo po kraju, zwłaszcza nocą i radio jest w tym momencie jedynym oknem na świat. Za wszelkie porady z góry bardzo wszystkim dziękuję. Krzysztof.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    JacekCz
    Level 39  
    Płetwa rekina to fatalnie działa jako antena UKF, tylko dzięki wzmacniaczowi to w ogóle 'jakoś' działa.

    75cm (ćwierć fali) przewodu który ma odpowiednie cechy mechaniczne, prawdopodobnie będzie miał powyżej 1mm więc elektrycznie jest dobrym prętem antenowym. Wzmacniacz na UKF nie jest wtedy potrzebny (a długich/średnich fal pewnie nie słuchasz, albo ich nie masz w ogóle w radiu). Na UKF w pełnym zasięgu, nie powinno być efektów z wiaduktów, słupów, UKF FM ma naturalną znaczną odporność - może wzmacniacz bardzie przeszkadza niż pomaga, albo niestaranny montaż.

    (lub byc może piszesz o słuchaniu Warszawy I na 225kHz, to zakłócenia są naturalne - ja założyłem że nie słuchasz)
  • #3
    arigato
    Level 27  
    Jest to bardzo trudny temat. Dlaczego? Pojazd (na ogół słuchamy w czasie jazdy), zmienia swoje położenie. Dlatego, jedynie uniwersalna recepta się tutaj sprawdzi. Ale tylko - tak trochę. Kiedy samochód stoi to możemy wybrać jedną z np. trzech dostępnych stacji danego programu. Kiedy jedziemy już tak różowo nie jest. Nie wiem jak z tego problemu zamierzają wybrnąć konstruktorzy radia cyfrowego (DAB), bo że i w tej technologii jest to nadal problem nie rozstrzygnięty, wiadomo nie od dzisiaj. Już nie zamierzam podawać parametrów dipola typu „ćwierć fali”, bo to w niczym nie pomoże.
    Wzmacnianie tego co dociera do anteny również nie do końca wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem. Dlaczego? Mnie interesuje stacja o bardzo niskim poziomie sygnału, ale w eterze znajdują się też stacje, które znajdują się na tyle blisko odbiornika, że nawet i bez anteny moje radyjko dałoby sobie radę. Oczywiście, że przesteruję wejście antenowe w takim przypadku. W dobie komputerowych aplikacji aż się prosi o zastosowanie jakiegoś inteligentnego rozwiązania, które sobie z tym wynalazkiem poradzi. Mówiąc uczciwie – jest jak jest i komputery nadal wykazują w tym względzie zadziwiający tumiwisizm. :D
    Napiszę koledze jak ja z tego wybrnąłem. Nagrałem osiem płyt CD-R utworami, które uważam za coś, co chciałbym usłyszeć „kiedy idę na czołowe zderzenie z czołgiem” i tego się trzymam. W domu często słucham „trójki” jednak w samochodzie: skapitulowałem. Trochę szkoda, bo komunikaty dla kierowców na „jedynce” naprawdę mogą być bardzo użyteczne :-(
    Nie jest to może porada niesamowicie pomocna, ale może chociaż koledze ulżę w jego męczarniach.
  • #4
    JacekCz
    Level 39  
    arigato wrote:
    Jest to bardzo trudny temat. Dlaczego? Pojazd (na ogół słuchamy w czasie jazdy), zmienia swoje położenie. Dlatego, jedynie uniwersalna recepta się tutaj sprawdzi. Ale tylko - tak trochę. Kiedy samochód stoi to możemy wybrać jedną z np. trzech dostępnych stacji danego programu. Kiedy jedziemy już tak różowo nie jest. Nie wiem jak z tego problemu zamierzają wybrnąć konstruktorzy radia cyfrowego (DAB), bo że i w tej technologii jest to nadal problem nie rozstrzygnięty, wiadomo nie od dzisiaj.


    Do analogowej sieci nowoczesny odbiornik samochodowy ma przeskok na alternatywne częstotliwości tej samej stacji, najczęściej pod nazwa AF (alretnative freq). Jedzie sie przez Polskę i przełącza się na "trójkę" w najlepszych częstotliwościach. Działa.

    Komunikaty dedykowane dla kierowców (ze specjalnym sygnałem? podnośną? nie wchodziłem w implementację) tez działa w Polsce, mnie to akurat wkurzało, bo słuchasz sobie czegoś co chcesz i wchodzi w innej głośności i nastroju komunikat, który nic nie obchodzi. Skrót jak to się nazywa uleciał mi z głowy, jakikolwiek poradnik w/s odb samochodowego. Byc może (???) ta funkcja jest związana z aktywowaniem odbioru z innych nadajników, to w górach się przejawia, silny komunikat, który na chwilę zawłaszcza słabą stację.

    EDIT. Mam przeświadczenie że jest to jedna z niekompatybilności radyjek na Amerykę (oprócz innego oczka częstotliwości), tam to się robi chyba inaczej
  • #5
    kortyleski
    Level 43  
    Spróbuj jako antenę wykorzystać paski ogrzewania tylnej szyby. Jak zadziała to pomyślimy jak odseparowac ją od instalacji auta by działało jako ogrzewanie i jako antena.
  • #6
    Adamcyn
    Level 38  
    Krzysztof coupe wrote:
    Moim bardzo poważnym i notorycznie powtarzającym się problemem, są kradzieże tego elementu.

    Na Allegro są przykręcane anteny samochodowe już poniżej 10 zł.
    Takiej chyba nikt nie ukradnie.
  • #7
    arigato
    Level 27  
    Jednak nie tylko złodzieje tutaj są przeszkodą.
    Już samo przełączanie (śledzenie) stacji wiodącej bywa irytujące. W moim terenie sygnał dla „trójki” ze Ślęży jak i ze Śnieżnych kotłów jest byle jaki. Akurat mnie się trafiło „penetrowanie kotła :D” Mnie osobiście bardzo irytuje ta automatyka wyszukiwania lepszego sygnału dlatego machnąłem na to wszystko ręką i w samochodzie radia nie słucham. Ale nie upieram się przy twierdzeniu: jeste to jedynie słuszne rozwiązanie.
  • #8
    JacekCz
    Level 39  
    wszystko, łącznie z automatyką RDS działa lepiej jak antena jest zrobiona "po bożemu", a nie jakieś wzmacniacze, jakieś tylne szyby itd ....
    75cm pręta, w rozsądnym miejscu (na dachu, a nie na rurze wydechowej) wchodzące w środkową żyłę kabla 75 Ohm, nic lepszego nie wynaleziono

    Obwody wejściowe radia z normalnej firmy są 100x lepsze niż nie wiadomo jakie "wzmacniacze" ... (nie będę wchodził w profesjonalne tematy jak intemodulacje itd ...), "konwertery" "filtry" itd

    arigato wrote:
    ... i w samochodzie radia nie słucham...


    przyznasz, nie jest bardzo na temat "jak wykonac antenę"
  • #9
    arigato
    Level 27  
    Z bólem przyznaję, że moje rozwiązanie nie pomoże Koledze Jackowi :-(
    W mojej okolicy jest niestety tak jak jest i żadne Boże nie pomaga !!!
    Zastrzegłem jednak, że moje podejście do problemu nie jest receptą na wszystko :D
  • #10
    Adamcyn
    Level 38  
    JacekCz wrote:
    75cm pręta, w rozsądnym miejscu (na dachu, a nie na rurze wydechowej) wchodzące w środkową żyłę kabla 75 Ohm, nic lepszego nie wynaleziono

    Potwierdzam.
    Równie ważne jest połączenie oplotu przewodu z blachą dachu w tym miejscu - przeciwwaga.
  • #11
    kortyleski
    Level 43  
    JacekCz wrote:
    , a nie jakieś wzmacniacze, jakieś tylne szyby itd ....

    Widać konstruktorzy land Rover Discovery 3 i wyższe nie mają pojęcia co robią. Ciekawe jak te twoje 75 centymetrów pręta komponuje się z autora. Coupe. A instalacje antenowe w aucie na bazie ogrzewania tylnej szyby są stosowane fabrycznie. W przypadku adaptacji potrzeba raptem dwóch dlawikow i jednego kondensatora. Kiedyś robiłem coś takiego i działało. Dawno więc nie pamiętam wartości elementów.
  • #12
    JacekCz
    Level 39  
    kortyleski wrote:
    JacekCz wrote:
    , a nie jakieś wzmacniacze, jakieś tylne szyby itd ....

    Widać konstruktorzy land Rover Discovery 3 i wyższe nie mają pojęcia co robią. Ciekawe jak te twoje 75 centymetrów pręta komponuje się z autora. Coupe. A instalacje antenowe w aucie na bazie ogrzewania tylnej szyby są stosowane fabrycznie. W przypadku adaptacji potrzeba raptem dwóch dlawikow i jednego kondensatora. Kiedyś robiłem coś takiego i działało. Dawno więc nie pamiętam wartości elementów.


    To że jest stosowane fabrycznie (np pod wizją grafika komputerowego, od którego sylwetka samochodu kosztował pińcet milionów zielonych) nie znaczy że jest technicznie optymalne, np płetwy rekina pracujące tylko o ile jest wzmacniacz. Myślę że tajemnica się rozwiązuje w trakcie tego wątku. Na przykład dyr d/s marketingu stwierdził "badania marketingowe wykazuję że ludzie nie słuchają radia, i wy geeki nie podskakujcie, nie ma znaczenia że poza kierunkiem stracimy 17dB a szumy wzrosną o 12dB" Jak się licytować, to pamiętam nieliczne wydania malucha 126p, że była pętlowa antena na przedniej szybie).

    Warto zauważyć że obecnie DZIŚ nam wkładane "najlepsze rozwiązania" JUTRO wstydliwie zejdą do piwnicy.

    Kobuszewski (jako hydraulik) tłumaczył "praw fizyki pan nie zmienisz"
  • #13
    Adamcyn
    Level 38  
    kortyleski wrote:
    Spróbuj jako antenę wykorzystać paski ogrzewania tylnej szyby

    Polaryzacja pozioma?
    kortyleski wrote:
    Kiedyś robiłem coś takiego i działało.

    Ale jak?
    Śrubokręt też zadziała.
    JacekCz wrote:
    To że jest stosowane fabrycznie (np pod wizją grafika komputerowego, od którego sylwetka samochodu kosztował pińcet milionów zielonych) nie znaczy że jest technicznie optymalne

    kortyleski wrote:
    Więc przestań pieprzyć.

    Od pieprzenia lepsze są pomiary.
    Stawiam na λ/4.
  • #14
    Krzysztof coupe
    Level 5  
    Wielkie dzięki za zainteresowanie, a ilość postów wręcz mnie zaskoczyła. Trudno jednak powiedzieć, czy coś wniosły. Co do niskiej wartości bata: to zaledwie 10 zł. , ale ile razy można kupować nowy?. Mieszkam na drodze ze stadionu Górnika Zabrze. Jak powiedział mi sąsiad, nie jestem jedynym. Bydło wracające z meczu ( zwłaszcza przegranego ) kradnie te anteny jako pomocniki w zadymach i bójkach. Trwa to już od lat i nie ma na tych bandytów sposobu. Bardzo zaciekawił mnie projekt wykorzystania jako dipolu grzałki tylnej szyby. Co prawda łączy się to z demontażem paneli tapicerki i podsufitki, ale daje szansę wyeliminowania anteny z dachu całkowicie. Wszystko można schować pod dachem. Mam natomiast pytanie: z tego, co ktoś napisał do instalki potrzebne są dwa dławiki i kondensator. Wszystko w celu separaci od instalacji 12V samochodu. Ma ktoś może schemat czegoś takiego?. Czy przy tego typu montowi, sam wzmacniacz należałoby izolować poprzez ekranowanie w jakimś pudełku ( tłumienie poszycia dachu). Czy trzeba grzałkę potraktować jak dipol i do wzmaka pociągnąć 2 przewody. Najważniejsze jednak, to znalezienie schematu. Chciałbym też poprosić kolegę który napisał, aby wylicza to z lambda 2. Mógłbyś to uprzejmie zrobić?. Ja nie kumam o co kaman. Mam nadzieję, że temat nie umrze na tych dotychczasowych postach ponieważ jest aktualny dla wielu z nas. czekając na dalsze rady i pomoc pozdrawiam wszystkich i życzę miłego dzionka.
  • #15
    JacekCz
    Level 39  
    Krzysztof coupe wrote:
    Wielkie dzięki za .... Ja nie kumam o co kaman. Mam nadzieję, że temat nie umrze na tych dotychczasowych postach ponieważ jest aktualny dla wielu z nas. czekając na dalsze rady i pomoc pozdrawiam wszystkich i życzę miłego dzionka.


    Kombinujesz w obszarze, którego jak sam mówisz nie rozumiesz.
    Bosch ... nie da się czegoś zrobić tylko dlatego że "bardzo chcę", ale jakas baza jest potrzebna

    Adamcyn wrote:
    kortyleski wrote:
    Spróbuj jako antenę wykorzystać paski ogrzewania tylnej szyby

    Polaryzacja pozioma?
    kortyleski wrote:
    Kiedyś robiłem coś takiego i działało.

    Ale jak?
    Śrubokręt też zadziała.


    Prawda.
    Albo we wnętrzu kabiny kabelek 75 Ohm na którym "okorowane" jest trochę żyły wewnętrznej i położone na desce, a jak ta żyłą przybiera choć trochę pion, to już jest "miód"
    Myślę że nie gorzej niż tylna szyba i wynalazki które to dodatkowo osłabiają / mogą zakłócać.
    EDIT. Tak głośno myślę w temacie "jak zrobić antenę samochodową" ... nie ma tu jakiejś ezoterycznej wiedzy tajemnej, proste jak konstrukcja cepa (z tym, że cep ma trzy elementy, tutaj dwa) wystarczy nie spieprzyć

    Radio FM ukrywa przed użytkownikiem problem z anteną - aż spadnie do takiego poziomo że już nic się nie da zrobić (('cyt: pod wiaduktami szumi i brzęczy"). To się nazywa "prób szumowy", ale nie podejmuję się tego na kolanie wyjaśnić, bez podstaw.


    Aha, @Krzysztof coupe lambda to długość fali i masz już obliczone.
  • #16
    Adamcyn
    Level 38  
    Krzysztof coupe wrote:
    Chciałbym też poprosić kolegę który napisał, aby wylicza to z lambda 2. Mógłbyś to uprzejmie zrobić?

    Proszę bardzo dla 100 MHz:

    λ = V × T
    T = 1/f
    λ = V/f = 300000[km/s] / 100000000 [1/s] = 0,003 km = 3 m
    λ/4 = 75 cm
  • #17
    flgmnft
    Level 12  
    Odswierzę trochę temat.
    Czyli w zasadzie wystarczy kawałek kabla antenowego podłączonego do radia. Do żyły wewnętrznej podłączyć kawałek druta o długości 75cm, rozumiem że im grubszy tym lepszy. Wystarczy przewód 2.5 cm2? A dobrym miejscem montażu będzie przednia szyba? Drut ustawiony "pionowo" przy szybie, z boku zaraz obok plastiku osłaniającego słupek?
  • #18
    JacekCz
    Level 39  
    1. skąd domneimanie, że im grubszy, tym lepszy? kablem 2.5cm to słonia można zabić.
    2. antena ma być w otwartej przestrzeni.
    Umieszczona w sąsiedztwie słupka / w świetle szyby MOŻE byc przydatna do sprawdzenia radia (i ja tak robię jak coś mam sprawdzić), ale nie będzie skuteczna do normalnej pracy
  • #19
    flgmnft
    Level 12  
    2.5mm2 miało być. Wobec tego gdzie najlepiej umieścić antenę wewnątrz samochodu? Wewnętrzne anteny odpadają, bo są nic nie warte.
  • #20
    JacekCz
    Level 39  
    flgmnft wrote:
    2.5mm2 miało być. Wobec tego gdzie najlepiej umieścić antenę wewnątrz samochodu? Wewnętrzne anteny odpadają, bo są nic nie warte.


    rzekłeś, Wodzu
  • #21
    arigato
    Level 27  
    Nie koniecznie musi to być ustawienie w pionie. Są nadajniki nadające z polaryzacją poziomą i z pionową (w zależności od miejsca zamieszkania), zatem najbardziej uniwersalnym dla mobila będzie na przykład połowa kąta prostego.
    Z pewnością szyby w mniejszym stopniu ekranują w porównaniu do blachy karoserii. Dlatego będzie to najlepsze miejsce dla takiej anteny. Pamiętaj, że samochód zmienia swoje ustawienie i czasami antena tak umiejscowiona, raz będzie "widzieć" nadajnik a innym razem blacha karoserii go zasłoni. Tak czy inaczej, jeżeli we wnętrzu samochodu to jak najbliżej okienka :-)