Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Suzuki Swift 1,3 DDiS, 2008 "klima nie działa..."

10 Sie 2017 22:53 3096 17
  • Poziom 10  
    Czołem

    Pacjent:
    Suzuki Swift, rocznik 2008, silnik 1,3 ddis 75km (jednostka fiatowska, montowany też w oplach).
    Klimatyzacja manualna sterowana przyciskiem 0/1 A/C.
    Fura sprowadzona z DK, historii tego przypadku nie ustalę, w papierach nic na ten temat na pierwszy rzut oka nie ma (języka duńskiego nie znam ;) ).

    Problem:
    Guzik A/C nie wywiera żadnego wpływu na temperaturę z kratek...
    Ok, czyli klima nie działa.
    Na pierwszy ogień, okazuje się, że zjarany jest elektromagnes w sprzęgle kompresora, sprzęgło zostało wymienione.
    Następnie okazuje się, że nadal z kratek nawiewów nie leci chłodne powietrze, zatem wizyta w zakładzie serwisującym układy klimatyzacji (Klima-Car w podwarszawskim Mysiadle). Diagnoza - niskie ciśnienie w układzie, układ szczelny, nie załącza się wentylator. Skutek, dobicie gazu do właściwego ciśnienia oraz sprawdzenie temperatury przy włączonym układzie (wentylator zastąpiony ochładzaniem wodą chłodniczy), werdykt - po usunięciu problemu elektrycznego z brakiem włączania wiatraka klimatyzacja będzie chłodzić. Sugestia by udać się do elektryka.
    SUPER :)

    Potem krótki urlop, i po urlopie znów działam przy swifcie. Próba czy włączy się wentylator chłodnicy po nagrzaniu silnika (sprawny czujnik temp cieczy?) - efekt - wentylator działa, zbija temperaturę, wyłącza się i dalej chodzi w pętli zgodnie z wahaniami temperatury. Podczas tej próby wywalił gaz z testerem (zielony) przez zawór na kompresorze (WTF myślę sobie... klimy nie włączałem).
    Na szybko jeszcze jedna wizyta w Klima-Carze i sprawdzenie ciśnienia, w układzie jest 5 bar (ok) - zadziałał zawór bezpieczeństwa w kompresorze. Dlaczego klima chodziła mimo wyłączonego przycisku A/C? Okazuje się, że sprzęgło kompresora sprzęgnięte jest z zapłonem.
    Zatem wizyta u elektryka coraz bliżej (już nie tylko nie włączający się wentylatora ale też na krótko sprzęgło kompresora po zapłonie do naprawy)

    Auto zaprowadzone do elektryka, który stwierdził co następuje:
    - kabelek pociągnięty po zapłonie na krótko uruchamiał kompresor klimatyzacji z pominięciem przycisku A/C, niestety włączał sam kompresor.
    Elektryk doprowadził tą modyfikację do stanu fabrycznego (tj. zlikwidował).

    Reasumując jak zapłon był włączony a silnik pracował z sprzęgło uruchamiało kompresor. Przy braku przepływu powietrza przez chłodnicę (praca na postoju/korku, bez włączonego wentylatora) ciśnienie rosnące w układzie było upuszczane przez zawór bezpieczeństwa na kompresorze (szczęście, że to chociaż działało i nie rozsadziło innych elementów układu).
    Stąd niski stan ciśnienia podczas pierwszej wizyty i diagnozy w Klima-Car (co ciekawe, układu nie rozsadziło przez ten cały czas pracy układu na krótko - zjarało tylko elektromagnes sprzęgła kompresora).

    Elektryk sprawdził instalację do komputera (GM 55563974, na płycie MJD 6O2.Y6) oraz wykonał odczyt parametrów układu (oczywiście poprzez diagnostykę brak jakichkolwiek błędów z grupy układu klimatyzacji).
    Otóż, komputer "widzi" zgłoszenie żądania uruchomienia klimatyzacji z przycisku, poprawnie reaguje na ON/OFF guzika A/C.
    Czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji również dostarcza swój parametr (napięcie) do komputera (obecnie ~1,1-1,2V)
    Komputer nie przelicza tego napięcia na ciśnienie w BARach.
    Co za tym, nie włącza kompresora oraz wentylatora.

    Próba ręcznego podania innego napięcia na komputer (symulując inne ciśnienie w układzie, 2V, 4V, 5V) pozostaje kompletnie bez echa :( :( :(...

    Sytuację obrazują poniższe zdjęcia.
    Suzuki Swift 1,3 DDiS, 2008 "klima nie działa..."

    Suzuki Swift 1,3 DDiS, 2008 "klima nie działa..."

    Suzuki Swift 1,3 DDiS, 2008 "klima nie działa..."

    Suzuki Swift 1,3 DDiS, 2008 "klima nie działa..."

    No i teraz pytania... czego jeszcze szukać i co sprawdzić w układzie, jaki punkt zaczepienia pozostał by uruchomić to ustrojstwo na fabrycznej wiązce?...

    Komputer odbył wizytę w GMS (global moto service sc) celem sprawdzenia ew. upalonych ścieżek. Niestety nie dał się zdiagnozować p.Piotrowi Okoniowi na stole bez przejścia przez OBD auta (podpięcie pod system diagnostyczny), zweryfikował zaś przejście w układzie wykluczając wadliwość komputera pod kontem elektroniczny.

    Pytania...
    Czy ktoś ma wiedzę, czy ten typ komputera ma wszytą w ogóle klimatyzację?? :) (auto ściągnięte z DK całkiem niedawno temu, widząc patenty z kabelkami różne pomysły przychodzą do głowy, co duńczycy nawywijali)...
    Czy jest jeszcze jakiś element w tym układzie, którego parametr ma związek z włączeniem klimatyzacji tj. coś jeszcze powinienem sprawdzić/wykluczyć??

    Wyjścia z obecnej sytuacji nie za bardzo widzę, jeśli nic nie wymyślimy wspólnie to ostatnim rozwiązaniem będzie wygenerowanie wlasnej wiązki elektrycznej w oparciu o czujnik ciśnienia np.: http://www.inter-instal.com/produkt/6000004-p...ji-hp-i-mp-i-lp-gwint-meski-zewnetrzny-4-piny oraz przycisk A/C w kabinie, ale to jest ostateczna ostateczność której chciałbym uniknąć tym bardziej, że nie wiem czy dopasuje się jakiś uniwersalny czujnik pod gwint rurek w swifcie.

    Chłopaki z Klima-Car rozkładają ręcę, elektryką się nie parają, elektryk też spasował po doprowadzeniu wiązki do fabryki (sugerując uszkodzonego lub wręcz bez obsługi klimy kompa). Pan Piotr z GMS też za wiele pomóc już nie może.
    Do ASO w tym wypadku nie za bardzo widzę sens jechać, raz ze względu na koszty a dwa z doświadczenia jak działają ASO i podchodzą do "nietypowych" przypadków.

    Any idea?
    Będę zobowiązany za jakieś sugestie, podpowiedzi, aha - bezpieczniki sprawne :P :P :)


    Pozdr.
    Michał
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    Nikt nie ma jakiegoś sensownego pomysłu jak wybrnąć z tego denerwującego defektu?
    Czy pozostaje jedynie tylko wydzierganie "nowej" alternatywnej wiązki...?
    :(
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 32  
    Przecież widac tam wszystko, żądanie klimatyzacji jest, ale nie ma zatwierdzenia. A zatwierdzenia nie ma, bo jest widziane za niskie ciśnienie czynnika.
  • Poziom 10  
    Bieda z nędzą napisał:
    Przecież widac tam wszystko, żądanie klimatyzacji jest, ale nie ma zatwierdzenia. A zatwierdzenia nie ma, bo jest widziane za niskie ciśnienie czynnika.


    OK, co zatem odpowiada za widzenie zbyt niskiego ciśnienia?
    Komputer, który nie przelicza napięcia od czujnika ciśnienia, czy jest to zadanie jakiegoś osobnego elementu?
    Zabawa napięciem (w zakresie 1-5V) na przewodzie od czujnika ciśnienia do komputera nie przynosi efektu zmiany ciśnienia.
    Pytanie w pierwszym poście tego wątku skierowane jest właśnie na w przyczynę widzenia 0,00bar w układzie.
    Jak sztucznie podnieść to ciśnienie by przetestować włączanie przekaźnika sprężarki oraz wentylatora?
  • Poziom 32  
    jimorrison napisał:

    OK, co zatem odpowiada za widzenie zbyt niskiego ciśnienia?

    Jaja sobie robisz, nie?
  • Poziom 10  
    Bieda z nędzą napisał:
    jimorrison napisał:

    OK, co zatem odpowiada za widzenie zbyt niskiego ciśnienia?

    Jaja sobie robisz, nie?


    Nie, zupełnie nie.
    Jakbym wiedział co jest przyczyną to nie szukał rozwiązania na elektrodzie.

    Zatem? Co odpowiada za przeliczenie napięcia z czujnika ciśnienia w układzie klimatyzacji na faktyczne ciśnienie mierzone w barach?
    Jeśli to komputer (wcześniej wspomniany - GM 55563974, na płycie MJD 6O2.Y6) to proszę podpowiedzcie gdzie szukać usterki wewnątrz. Jak wspominałem wyżej był na stole w G-M-S i przejście tego układu zostało sprawdzone - jest.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Jakie jest napięcie na podłączonym czujniku a jakie na odłączonym?
    Podpinacie ten samochód pod uniwersalny tester.
    Może ta wartość podawana w barach nie istnieje a to jest wartość pokazywana tylko przez ten tester.
    Podjechać do serwisu, zapytać jaki sterownik silnika tam ma być, można też podłączyć pod ich komputer i niech zobaczą czy oni widzą to samo ciśnienie, inne a może tylko i wyłącznie napięcie.
    Przy ok 5V powinien włączyć się drugi bieg wentylatora by zbić ciśnienie w układzie.
  • Poziom 32  
    Czujniki występują w dwu typach, jeżeli mówimy o trzypinowym. Jeden generuje sygnał analogowy, czyli ciśnienie/napięcie. Drugi pracuje impulsowo, czyli ciśnienie/wypełnienie przebiegu.
  • Poziom 10  
    grala1 napisał:
    Jakie jest napięcie na podłączonym czujniku a jakie na odłączonym?

    Podłączony czujnik ~1,1V (tak jak na zdjęciach wyżej, przy czym ciśnienie w układzie podczas testów 5bar, na manometrze a nie odczytane z diagnosytki), kostka odłączona od czujnika, parametr się zeruje.

    grala1 napisał:
    Podpinacie ten samochód pod uniwersalny tester.
    Może ta wartość podawana w barach nie istnieje a to jest wartość pokazywana tylko przez ten tester.

    Tak, tester jest uniwersalny, konkretnego typu nie jestem w stanie podać. Widać na zdjęciach interfejs - może ktoś pozna co to za soft.

    grala1 napisał:
    Podjechać do serwisu, zapytać jaki sterownik silnika tam ma być, można też podłączyć pod ich komputer i niech zobaczą czy oni widzą to samo ciśnienie, inne a może tylko i wyłącznie napięcie.

    Tą opcję szczerze odrzucałem wątpiąc w merytoryczną pomoc kogoś z ASO ze względu na złożony przypadek :/ jedno jest pewne, uszczuplenie mocno portfela ;)

    grala1 napisał:
    Przy ok 5V powinien włączyć się drugi bieg wentylatora by zbić ciśnienie w układzie.

    Sztucznie zostało podane 2, 4, 5V symulując zmiany napięcia generowane przez czujnik ciśnienia na kostkę instalacji. Bez efektu poza zmianą napięcia w interfejsie diagnostycznym na laptopie podłączonym do samochodu. Wentylator oraz kompresor pozostały wyłączone.

    Bieda z nędzą napisał:
    Czujniki występują w dwu typach, jeżeli mówimy o trzypinowym. Jeden generuje sygnał analogowy, czyli ciśnienie/napięcie. Drugi pracuje impulsowo, czyli ciśnienie/wypełnienie przebiegu.

    Czujnik jest 3 pinowy, made in mexico (hehe...) niestety nie jetem w stanie odczytać z niego żadnego symbolu.
    Dodaję zdjęcia poglądowe przedstawiające czujnik.
    Suzuki Swift 1,3 DDiS, 2008 "klima nie działa..."IMG_201708...161212.jpg Download (1.43 MB) Suzuki Swift 1,3 DDiS, 2008 "klima nie działa..."IMG_201708...161220.jpg Download (1.43 MB) Suzuki Swift 1,3 DDiS, 2008 "klima nie działa..."IMG_201708...161231.jpg Download (1.63 MB)

    Edit - symbol odczytany - zwykły pospolity czujnik GMowy
    9131721
  • Specjalista grupy V.A.G.
  • Poziom 10  
    grala1 napisał:
    Czy jak podawałeś te 2, 4, 5V to dokładnie tyle widziałeś w wartościach odczytanych?

    Tak było.
    Zdjęcie dla 5v w pierwszym poście.

    Przejechałem się dziś do aso suzuki (al. Krakowska w WWie), diagnoza/naprawa 250-500 w zależności co pokaże komputer (nie swiftem, tylko po drodze na rekonesans).
    -Komputer nic nie pokaże bo błędami w obszarze klimy nie sypie
    -No to tym bardziej trzeba sprawdzić.

    Porady od tak czy ten komputer jest od wersji z klimatyzacją nie udzielą.

    Czy w układzie może być jeszcze jakis element poza sterownikiem silnika który nie zostal jeszcze sprawdzony?
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Myślę że nie. Sygnał o ciśnieniu do sterownika dochodzi. Widzi żądanie o włączeniu klimatyzacji ale jej nie włącza.
    Mnie się pomysły pokończyły.
    Moze jakaś temperatura mu nie pasuje.
  • Poziom 32  
    Fotka 1, ciśnienie czynnika 0 bar. Żaden sterownik nie załączy sprężarki.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Czy Ty widzisz że to było czytane KTSem czyli może tak być że sterownik widzi tylko napięcie i nie przelicza tego na bary i przez to KTS podaje 0 bo nie ma przeliczenia z napięcia na bary.
    Pisałem o tym wcześniej i pisałem też by odczytać to czymś dedykowanym by się nie okazało że faktycznie ciśnienie jest 0bar a symulowany jest zupełnie inny czujnik i KTS ma niepoprawne opisy.
  • Poziom 10  
    Bieda z nędzą napisał:
    Fotka 1, ciśnienie czynnika 0 bar. Żaden sterownik nie załączy sprężarki.

    Powrócę zatem z pytaniem z pierwszego posta.
    Czy to komputer powinien przeliczyć napiecie (ktore otrzymuje z czujnika) na cisnienie (dajmy na to 5bar) czy to zadanie innego układu?

    Bieda z nędzą, czy po podanym niżej numerze GM możesz coś więcej podać a propo typu czujnika? Wcześniej pisałeś o 2 typach. Czy jest sens kupować inny czujnik skoro podanie sztucznego napięcia 5V nie przyniosło oczekiwanego efektu?

    grala1, mnie też już skończyły się pomysły :(
  • Poziom 32  
    Albo sterownik silnika, albo panel klimatyzacji. Patrzeć na schemat. Ale tutaj raczej sterownik silnika.
  • Poziom 10  
    Bieda z nędzą napisał:
    Albo sterownik silnika, albo panel klimatyzacji. Patrzeć na schemat. Ale tutaj raczej sterownik silnika.

    Jeśli z tych dwóch, to tylko to pierwsze, panel to jedynie guzik A/C (manualna).
  • Poziom 10  
    Czołem
    Odświeżenie wątku, natomiast bez przełomu :(

    Mianowicie komp ASO pokazuje analogiczne odczyty jak w/w KTS (zdjęcia).
    Ewentualne podejrzenia ASO to czujnik ciśnienia i zawór rozprężny.
    Jednakże kwoty, które zostały zaproponowane za części (oryginalne) była na tyle zaporowa, że zabrałem auto.
    Tym bardziej, że nie było gwarancji usunięcia usterki po montażu nowych, a jedynie wyeliminowanie tych elementów z układu.
    Niestety nie wiadomo czy ten komp obsługuje klimę (wcześniejsze podejrzenia z wątku - czy to komp od tego auta) ponieważ takich danych nie posiadają.
    Przy okazji na stronie: japancars.ru/suzuki/ zweryfikowałem po Vinie, że klima w furze była fabryczna :)
    No i tak :-|