Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

FAAC 740 po burzy nie działa,przepala bezpiecznik 5A

vffeadam 14 Sie 2017 13:21 1182 14
  • #1 14 Sie 2017 13:21
    vffeadam
    Poziom 10  

    Po burzy napęd nie działa. Przepala bezpiecznik główny 5A.Po odłączeniu silnika i wstawieniu bezpiecznika diody led świecą na płycie centralki , na wyświetlaczu 02 . Podczas naciskania pilota wywala bezpiecznik główny. Silnik podłączany na krótko do 230V do zacisków com i open lub com i close nie reaguje . Czy to oznacza ,że uszkodzony jest silnik i centralka ?

    0 14
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 14 Sie 2017 19:16
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Jeśli wyświetlacz coś pokazuje to oznacza że procek żyje - dobrze. (02 oznacza STOP bez dojechania do krańcówek).
    Po pierwsze - przy teście silnika między jego kable OPEN i CLOSE wepnij kondensator - bez tego nawet nie dygnie.
    Po drugie - obejrzyj DOKŁADNIE płytkę pod kątem przepaleń i uszkodzeń.
    Po trzecie - spróbuj odpalić napęd bez podpiętego silnika - jeśli wirtualnie ruszy - tzn po kolejnych kliknięciach wykaże cyfrowo otwieranie - stop - zamykanie - stop oraz reakcje na krańcówki ( spis kodów jest w tabeli programowania podstawowego pod pozycją St) to część elektroniczna chodzi poprawnie i uszkodzenie jest w części mocy sterującej bezpośrednio silnikiem - albo wcześniejsze badania wskazały na uszkodzenie samego silnika. Sprawdź też kondensator silnikowy czy nie jest zwarty.
    Przy skopconym motorku jedyna opłacalna czynność to wymiana stojana.
    Przy uszkodzonej elektronice pozostaje sprawdzenie WSZYSTKICH przekaźników na sklejenie oraz sprawdzenie na zwarcie wszystkich elementów zabezpieczającychnod strony zasilania - tzn warystora (spora niebieska pastylka), kondensatorów oraz cewki. Co prawda wszystkie te elementy są tak.wykonane coby po przepięciu wytworzyć przerwę a nie zwarcie ale " sa rzeczy o których się fizjologom nie śniło...“

    0
  • #3 14 Sie 2017 19:24
    vffeadam
    Poziom 10  

    Przy teście silnika podawałem napięcie 230V na kostkę odpiętą od płyty centralki wraz z kondensatorem. Silnik milczy . Po podaniu napięcia na open i close równolegle do kondensatora słychać lekkie buczenie. Elektronika na płycie tzn.ledy i wyświetlacz świecą do chwili podania sygnału z pilota , kostka silnika dalej odłączona. Po sygnale z pilota wszystko gaśnie i leci bez.główny 5A.

    0
  • Pomocny post
    #4 14 Sie 2017 20:02
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    Cytat:
    Przy teście silnika podawałem napięcie 230V na kostkę odpiętą od płyty centralki wraz z kondensatorem

    ???
    Jeśli kondensator jest przypięty do płytki sterowania na kostkę (a nie, jak w niektórych starszych wersjach podpięty bezpośrednio pod zaciski OPEN i CLOSE w zielonej kostce zasilania i silnika i lampy) to pozostawiając go przy płytce odpiąłeś od silnika. Do prób na 230 MA być wpięty pomiędzy kable OPEN I CLOSE idące do silnika a zasilanie podawane do COM i któryś z kabli kierunkowych. Jeśli tak podpiąłeś a silnik nie działa ( możesz jeszcze , jeśli masz omomierz i wiesz jak go trzymać, zmierzyć oporności pomiędzy kablami silnika - oporności OPEN - COM i CLOSE - COM powinny być takie same - zdaje się w okolicach 25 Ohm, oporność OPEN - CLOSE dwa razy większa) to czeka cię kupno stojana.
    Jeśli bezpiecznik bez silnika podpiętego pod płytkę wali po podaniu sygnału - coś produkuje ci zwarcie na zasilaniu silnika po zadziałaniu przekaźnika kierunku i ruchu - najpewniej albo zwarcie na płytce albo zespawane styki któregoś z przekaźników (zdarza się że uszkodzony przerywacz lampy ale skoro zdjąłeś całą kostkę silnikową to lampę też odłączyłeś).
    Jeśli powyższe informacje z tego i poprzedniego mojego postu (i schemat centrali który bez problemu znajdziesz w necie , jest też na tym forum) cię nie naprowadzą, zalecam wizytę u zaprzyjaźnionego elektronika (który naprawi za ułamek ceny serwisowej).

    0
  • Relpol
  • #5 14 Sie 2017 20:38
    vffeadam
    Poziom 10  

    OK.Dzięki za podpowiedzi. Sprawdzę jak mi radzisz i dam znać

    0
  • #6 19 Sie 2017 17:28
    vffeadam
    Poziom 10  

    Udało się ożywić centralkę. Były zwarte 2 diody S1M o obwodzie zasilania lampy i silnika . Obecnie wydaje mi się wszystkie funkcje centrali są OK.Po włączeniu pilotem otwórz lub zamknij napięcie 230V podawane jest na zaciski open lub close , lapa miga , ale silnik dalej nie kręci . Słychać lekkie jego buczenie . Oporność open-com i close-com wynoszą 34,5 om i 40,5 om . Między close - open 14 om. Po zdjęciu pokrywy z łożyskiem silnika widać ,że silnik próbuje zakręcić w prawo i w lewo ale nie daje rady . Spróbuję jeszcze podmienić kondensator rozruchowy. Zaznaczam , że pomiar oporności silnika wykonywałem bez podłączonego kondensatora . Na pomiar omomierzem kondensator wygląda na zdrowy , ale ... . W razie czego może ktoś podpowie jak wymontować silnik aby go wymienić ?

    0
  • Pomocny post
    #7 19 Sie 2017 20:27
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Nie musisz demontować silnika aby wymienić kondensator. Przecież jest on z tyłu centrali przymocowany do jej obudowy i podłączony wtyczką (dwa białe przewody) nad złączem zasilania.
    Nie pamiętam dokładnie, ale rezystancja wydaje mi się zbyt niska, a różnica między open a close zbyt wysoka. Może ktoś z Kolegów na forum zweryfikuje...

    0
  • #8 19 Sie 2017 20:32
    vffeadam
    Poziom 10  

    Kondensator zgadza się jest do wymiany bez problemu. Ubezpieczam się na zapas gdyby okazało się , że jednak padł silnik.

    0
  • Pomocny post
    #9 19 Sie 2017 20:43
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    FAAC 740 po burzy nie działa,przepala bezpiecznik 5A

    Jeżeli czujesz się na siłach i przy zachowaniu szczególnej ostrożności - podłącz silnik z kondensatorem jak na schemacie i podaj L raz na jeden biegun, a raz na drugi.
    Silnik powinien zacząć pracować raz w jednym kierunku, a raz w drugim....
    Czyli kondensator podłączasz na stałe między przewód czarny i brązowy silnika.
    Przewód niebieski (czasem "siwy") podłączasz do zera "N" zasilania, a fazę "L" podajesz na czarny (brązowy nie podłączony - nie dotykaj!), lub na brązowy (czarny nie podłączony - nie dotykaj!).

    0
  • #10 19 Sie 2017 21:53
    vffeadam
    Poziom 10  

    Tak sprawdzałem i silnik nie kręci , dlatego pytam jak wymienić uszkodzony najprawdopodobniej stojan .

    0
  • Pomocny post
    #11 19 Sie 2017 22:08
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    vffeadam napisał:
    Na pomiar omomierzem kondensator wygląda na zdrowy , ale ... . W razie czego może ktoś podpowie jak wymontować silnik aby go wymienić ?

    Sorki, ale tak to w całości brzmiało jakbyś chciał zdemontować silnik, aby wymienić kondensator...
    A stojan? Odkręcasz 4 śruby unosisz do góry i już(wirnik zostaje). Jak nie chce zejść "po dobroci" to delikatnie "opukujesz" młotkiem gumowym...

    0
  • #12 26 Sie 2017 13:06
    vffeadam
    Poziom 10  

    Wracam do tematu . Centralka moim zdaniem jest OK . Wyświetla kody podczas operowania pilotem , reaguje na krańcówki , podaje napięcie 230 V na zaciski open i close . Bezpieczników nie przepala. Kondensator wymieniłem na nowy i mimo to silnik ani drgnie . Słychać lekkie buczenie i po kilku minutach stojan robi się gorący . Udało mi się zdjąć stojan i dokładnie go pomierzyć omomierzem . Oporność close -com wynosi 39,9 om , open - com 32 om , open-close (bez kondensatora) 14,4 om . Proszę jeśli ktoś posiada dane ile dokładnie powinny wynosić poszczególne oporności proszę o pomoc . Wydaje mi się , że jednak uszkodzony jest stojan

    0
  • Pomocny post
    #13 26 Sie 2017 23:57
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Na pewno jest uszkodzony (zwarcie miedzy zwojami ) bo uzwojenia są symetryczne i powinny byc identyczne z kilkuprocentową dokładnością. Do przezwojenia lub do wymiany.

    0
  • #14 27 Sie 2017 00:00
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Czemu dublujesz pytania? Miałeś wymienić kondensator

    vffeadam napisał:
    Kondensator zgadza się jest do wymiany bez problemu

    Miałeś po wymianie sprawdzić "na krótko" tak jak opisałem wcześniej...
    vffeadam napisał:
    Tak sprawdzałem i silnik nie kręci

    No to czego oczekujesz więcej? Rozwiązanie masz "na tacy".

    0
  • #15 20 Wrz 2017 12:47
    vffeadam
    Poziom 10  

    Sinik przewinięto.Wszystko działa OK , a nawet lepiej bo brama zamyka się i otwiera ciiszej i szybciej.Wartośc uzwojeń po przewinięciu wynosi : com-zamykanie - 130 om , com-otwieranie - 130 om . zamykanie-otieranie - 260 om. Dziękuję za pomoc .Zamykam temat

    0