Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamiennik czujnika halla silnika

rafal1813 15 Sie 2017 15:08 822 9
  • #1 15 Sie 2017 15:08
    rafal1813
    Poziom 6  

    Witam, muszę wymienić czujniki halla w silniku BLDC ponieważ są uszkodzone ich oznaczenie to W12 45A0. Niestety nie moge znaleźć takich samych, czy ktoś może znaleźć jakiś zamiennik. Wygląda on tak jak na zdjęciu.
    Znalazłem coś takiego tylko pytanie na jakie parametry należy zwrócić uwagę przy doborze?
    LinkZamiennik czujnika halla silnika

    Dodano po 16 [godziny] 42 [minuty]:

    Pytanie czy ktoś może przypuszczać czy to będą czujniki bipolarne czy unipolarne?

    0 9
  • #2 15 Sie 2017 18:27
    Bieda z nędzą
    Poziom 30  

    W starych stacjach dysków elastycznych, dyskach twardych sa takie. Sam mam z nich zapas, na to, gdzie potrzebuję

    0
  • Pomocny post
    #4 15 Sie 2017 20:31
    RitterX
    Poziom 36  

    Tak tego nie zrobisz. Nikt nie zgadnie czego wymaga układ sterujący i jaki rodzaj wyjść powinny mieć czujniki? W układach, których noty zamieściłeś w jednym jest przerzutnik i wyjście na półmostku a w drugim z sygnałem analogowym. To spora różnica a to nie jedyne dostępne rozwiązania. Sygnał z czujników trafia na układ scalony, który steruje kluczami zasilającymi uzwojenia. Od niego zależy jakiego sygnału potrzebuje? Pod tym kątem dobieraj elementy. Najlepiej wymień wszystkie na takie same a nie tylko jeden inny i dwa stare.
    Kolega nieco wyżej słusznie zauważył, że dobrym źródłem są napędy stosowane w takim samym typie urządzenia. Tego typu elementy widziałem również w silnikach napędów płyt CD/DVD.

    0
  • Pomocny post
    #6 15 Sie 2017 21:12
    RitterX
    Poziom 36  

    Jeszcze raz ;) , źle to robisz, zabierasz się do tego. Skoro nie możesz zrobić tego po układzie sterującym silnikiem to rozpoznaj czujnik? Odlutuj jeden sprawny, dolutuj do jego wyprowadzeń cienkie druty, dojdź po ścieżkach gdzie jest Vcc, GND i wyjście. Moższe na chwilę uruchomić urządzenie z podpiętym uszkodzonym układem czujników i miernikiem sprawdzić jakim napięciem i które wyprowadzenie jest zasilane?
    Podłącz zasilanie, zwykle rzędu 3-5V i miernik na wyjście. Przyłóż magnes i odejmij od czujnika, jego czoła. Czujnik ma oś magnetyczną czyli ma znaczenia gdzie geometrycznie przykładasz magnes. Będziesz wiedział czy wyjście jest półmostkowe czy otwarty dren. Jak półmostkowe to będziesz miał sygnał mierząc napięcie miernikiem wyjście-GND. Jak będzie proporcjonalne to masz układ z wyjściem analogowym. Gdy będzie gwałtowny zanik sygnału wyjściowego w fukcji położenia magnesu to cyfrowe. Jak nie będzie sygnału wyjściowego to masz wyjście typu otwarty dren. Dodajesz do wyjścia rezystor rzędu 4k7R i znowu sprawdzasz, upewniasz się, że to otwarty dren. Następnie określasz za pomocą magnesu czy to sensor z wyjściem komparatorowym czy przerzutnikowym. W przypadku komparatorowego gdy będziesz odsuwał magnes to sygnał na wyjściu nagle zaniknie. Gdy będzie to przerzutnikowe, będziesz musiał zbliżyć magnes drugi raz by przełączenie stanu zafunkcjonowało. Może być tak, że trzeba odwrócić biegunem magnes. Bez zbadania czujnika nic tak naprawdę nie wiesz i niczego raczej nie powinieneś zamawiać. Jaka różnica czy masz uszkodzony jeden czy dwa czujniki? Nawet gdybyś w czasie testów uszkodził jeszcze jeden to nie ma to i tak większego znaczenia. Bez wiedzy tak zdobytej nie jesteś w stanie określić czego potrzeba?
    W przypadku tej konkretnej płytki najlepiej jest odpiąć jej złącze od reszty układu, zdemontować ją od silnika i do niej podpiąć zasilanie i resztę. Dzięki temu oszczędzisz sobie frustrującego demontowania czujnika.

    0
  • #7 15 Sie 2017 21:29
    rafal1813
    Poziom 6  

    Niestety wszystkie czujniki są uszkodzone, prawdopodobnie musiało być jakieś zwarcie lub napięcie pojawiło się zbyt wysokie ponieważ czujniki wgl nie reagują na pojawienie się magnesów w swoim pobliżu. Po zasilaniu ich napięcie pomiędzy masą a wyjściem jest stałe niezależne od zbliżania magnesu. Z racji tego że jest to silnik BLDC to czy nie można założyć że biegun N będzie powodował stan wysoki na czujniku a S stan niski, dodam że ten silnik miał elektryczny rozstaw czujników 120 stopni czyli maksymalnie na dwóch czujnikach pojawia się stan wysoki. Silnik ma 12 biegunów magnetycznych. Silnik wcześniej na 100% miał właśnie taki układ że sygnały pojawiały sie skokowo.

    0
  • #8 15 Sie 2017 21:56
    RitterX
    Poziom 36  

    Jak nie możesz sprawdzić to nie możesz. Niestety nie da się założyć z góry sposobu działania czujników. Produkowane są nadal nawet takie z wyjściem proporcjonalnym. Choć w napędach najczęściej spotyka się czujniki z komparatorem i wyjściem otwarty dren albo półmostek. Wszelkie dodatkowe komplikacje typu przerzutnik na wyjściu, który jest kasowany kolejnym zboczem a nie histerezowo mają za zadanie odczulić układ detekcji położenia od zakłóceń gdyż blisko czujników znajduje się stojan z uzwojeniami. Tak czy owak od czegoś trzeba zacząć, wypada od najprostrzych rozwiązań. Na początek wypada spróbować z czujnikiem histerezowym.
    Na zdjęciu prawy czujnik ma W12 czy 312?
    Często są stosowane czujniki od Allegro, nie mylić ze znanym portalem aukcyjnym, www.allegromicro.com .

    0
  • #9 15 Sie 2017 22:11
    rafal1813
    Poziom 6  

    Własnie na każdym z nich jest napis w takim układzie:
    W12
    45A0
    Z tym że to W nie jest zbyt wyraźne może to byn N gdyż kreski są bardzo blisko choć na pewno nie jest to 3 ewentualnie zero na końcu może także być literką "O"

    0
  • #10 29 Sie 2017 22:07
    rafal1813
    Poziom 6  

    Może się komuś przydać, zamiennik do wyżej wymienionego czujnika halla może być HONEYWELL SS360PT, ma troche inaczej rozmieszczone wyjścia sygnału i zasilanie i jest w ciut mniejszej obudowie. Wystarczy lekko przerobić układ na płytce drukowanej i silnik działa jak trzeba.

    0