Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Texa PolandTexa Poland
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki oscyloskop do diagnostyki auta ?

sad_madman 06 Nov 2017 21:32 11721 56
  • #31
    sad_madman
    Level 27  
    DiZMar wrote:

    @sad_madman odpuścił temat niemal natychmiast po założeniu i słusznie.

    Przyznam, że po prostu nie miałem czasu zająć się tematem i dopiero teraz do niego wracam.

    Nie rozumiem dlaczego jest taka niechęć do oscyloskopów jeżeli chodzi o diagnostykę auta. W ogóle odnoszę często tutaj wrażenie, że użytkownicy są niechętni do dzielenia się wiedzą bo uważają, że "konkurencji szkolić nie będą". Tylko skoro tak to po co w ogóle przebywają na takich forach ? Chyba, że mają koncepcję jak mój kolega z pracy "Ludzkość musi się dzielić wiedzą ale ja nie muszę", notabene na tym forum też przebywa.

    Nie oczekuję, żebyście nauczyli mnie diagnostyki aut a proszę tylko o to abyście pomogli mi dobrać sprzęt bo na chwilę obecną mogę coś łatwo przeoczyć.

    Tak w ogóle mnie zastanawia jak można za pomocą "światełka" można sprawdzić np. czy idzie właściwy sygnał na cewki.

    ^ToM^ wrote:

    Teraz do meritum. Zawsze należy napisać przy zadawaniu pytania "jaki oscyloskop ...", jaką kwotą się dysponuje. Napisanie najważniejszym kryterium jest cena nic nie mówi. Dla jednego kryterium ceny to 300 zł a dla innego 30 tyś zł.
    Zatem wpierw napisz ile chcesz wydać, a tedy podpowiemy.
    Tomek

    Budżet oceniłbym jako niski - mam na myśli tak do 1000zł i w żaden sposób dla mnie nie ma znaczenia wielkość urządzenia. Codziennie latać z tym nie będę.


    DiZMar wrote:
    Niektórzy sądzą, że posiadanie sprzętu diagnostycznego (oscyloskopu) pozwoli wykrywać usterki. Srogo sie rozczarują gdy już taki sprzęt zakupią i na ekranie zamiast napisu: Uszkodzony jest xxxx (a na taki liczą przeważnie) zobaczą latające przypadkowo (a nawet regularnie) linie nic nie znaczące dla właściciela oscyloskopu.

    Nikt na to nie liczy. Tylko jakimś dziwnym cudem w niektórych opisach w instrukcjach serwisowych jakie można znaleźć są przebiegu takich sygnałów. Lampką tego się sprawdzi.
  • Texa PolandTexa Poland
  • #32
    tplewa
    Level 38  
    @sad_madman

    Tutaj nie chodzi o niechęć. Niejako oscyloskop nie jest strikte urządzeniem do diagnostyki samochodowej. Można go używać ale to wymaga sporo wiedzy o elektronice jak i o samym miernictwie (złe ustawienie parametrów zwłaszcza cyfrowego oscyloskopu może prowadzić do tego że to co pokazuje się na ekranie jest totalną bzdurą). Generalnie oscyloskop to taki fajny sprzęt że można użyć w wielu dziedzinach nauki np. fizyce itp. - ale nie jest to coś co ci powie co jest uszkodzone tylko musisz wiedzieć co mierzysz co on pokazuje i trzeba umieć z tego wyciągać wnioski (a to temat odległy od diagnostyki samochodów) :)

    Skoro są lepsze urządzenia do diagnostyki (przeznaczone do tego celu) po co się upierać przy oscyloskopie :)
    Owszem kosztują za zwyczaj więcej - ale tutaj coś za coś.

    Dlatego na początku warto sobie zadać pytanie i to przedstawić czego oczekujemy od oscyloskopu (co chcemy nim robić), a nie pytać jaki model wybrać :)

    Nawet jak kupisz to nie będziesz się właśnie uczył diagnostyki tylko podstaw elektroniki jak i miernictwa - które nie mają nic wspólnego z diagnostyką. Jak to poznasz może znajdziesz dla oscyloskopu jakieś zastosowanie i w diagnostyce...
    Pytanie czyt o to ci chodzi czy wolisz zająć się jednak strikte naprawą aut kupując dedykowany sprzęt....
  • Texa PolandTexa Poland
  • #33
    sad_madman
    Level 27  
    Zacznijmy od tego, że nie zajmuje się naprawą aut zawodowo więc nie mam co inwestować w dedykowane narzędzia. Oscyloskop jest uniwersalnym narzędziem i da się go wykorzystać go w każdym aucie, często nawet pomoże w sytuacji gdy dedykowany program diagnostyczny zawodzi. Co z tego, że dwoma kliknięciami odczytam kod błędu skoro jego "opis" może mi powiedzieć coś co mogę wywnioskować przy użyciu zwykłego multimetru ?
    Oczekuję zwykłej pomocy a spotykam się z pytaniami "a po co ?", "a na co ?", "nie masz pojęcia to po co się bierzesz ?".

    Nie podoba mi się także sformułowanie "Dlatego na początku warto sobie zadać pytanie i to przedstawić czego oczekujemy od oscyloskopu". Uważam, że to pytanie jest tutaj nie na miejscu bo temat jest jasno zdefiniowany - oscyloskop do diagnostyki auta. Liczę na to, że jeżeli ktoś udziela się w tym temacie to zna się zarówno na oscyloskopach jak i diagnostyce aut a nie tylko na oscyloskopach. Zastosowanie klasyczne - czyli zaczynając od czytania przebiegów sygnałów (np. wałka, wału) poprzez odczytywanie sygnału jaki dochodzi do cewki i wielu innych zastosowań. Najbardziej przydatną rzeczą byłyby dwa kanały ale chyba w tej cenie jest to niemożliwe.
  • #34
    tplewa
    Level 38  
    @sad_madman

    Kolego nie obraź się ale pytanie jest jak najbardziej na miejscu. Aktualnie zadajesz pytanie w stylu jaki multimetr kupić do diagnostyki auta lub jaki komplet kluczy kupić do naprawy auta i jak naprawiać.

    Oscyloskop to tylko przyrząd pomiarowy pokazujący w uproszczeniu napięcie w czasie. Cyfrowe niosą też pewne niebezpieczeństwa np. trzeba wiedzieć jak ma się częstotliwość badanego sygnału do częstotliwości próbkowania itd. (tutaj oscyloskop może pokazać bzdury których faktycznie nie ma w mierzonym sygnale).

    Mając trochę pojęcia o robieniu pomiarów można go zastosować w wielu miejscach z lepszym lub gorszym skutkiem. Jak kupisz jakąś cyfrę z większą ilością pamięci i analizą protokołów można i od biedy analizować CAN. Z tym że tutaj trzeba mieć pojęcie o warstwie fizycznej magistrali CAN potem z przebiegów poskładać sobie ramki i na koniec jeszcze wiedzieć co to za ramki o danym adresie i jakie dane niosą... W takich przypadkach np. lepiej od oscyloskopu sprawdzi się analizator stanów logicznych, ale zwiększa on tylko wygodę... na oscyloskopie można ale zajmie to o wiele więcej czasu....

    Przykładowo masz gdzieś zapłon 60-2 czy tam 36-2 podpinasz oscyloskop i widzisz sobie przebieg na oscyloskopie... z tego przebiegu musisz potrafić coś wywnioskować itd. Sam oscyloskop to sprawa drugorzędna jednym będzie łatwiej innym trudniej.

    Powiem ci tak osobiście jestem programistą/elektronikiem. Nie wiem wiele o diagnostyce o jakiej piszesz ;) ale patrz tutaj paranojo z wiedzą o elektronice, magistralach jestem w stanie ci przeprowadzić diagnozę wielu elementów w aucie. W drugą stronę niestety jest trudniej. Z tą wiedzą byłem w stanie rozebrać ECU na części pierwsze, przeanalizować jak działa jego program... następnie przerobić takie ECU aby następnie zbudować własne od podstaw + wystroić auto...

    Praktycznie zrobić można wiele - wszystko zależy właśnie od wiedzy, ale wiedzy o miernictwie czy elektronice (jak to działa) - niestety nie od samej wiedzy diagnostycznej. Dla diagnostyki są właśnie osobne urządzenia pozwalające zapomnieć o tym jak co działa.

    Natomiast jeśli chodzi o oscyloskopy to obecnie jedyną sensowną cyfrą jest chyba wielokrotnie wymieniany tutaj Rigol DG1054Z i nie ma co niżej schodzić (niestety nie ta cena). Można go odblokować i ma stosunkowo dobre firmware (choć też nie idealne), ale na pewno można uniknąć niespodzianek (błędów) w oprogramowaniu jakie dość często mają inne chińczyki - są to błędy czasem wręcz wykluczające sprzęt całkowicie...

    Za tą kasę co masz można kupić jakiegoś sensownego analoga (choć będzie to sprzęt duży i ciężki). Do tego analoga nie użyjemy wszędzie - np. tam gdzie chcemy zarejestrować w pamięci jakieś dłuższe przebiegi itp.

    W uproszczeniu powiem tak jak będziesz wiedział jak się wykonuje pomiary oscyloskopem to zapewne sam znajdziesz wiele metod na jego użycie. Ot jak wspomniałem to tak jak z miernikiem czy kluczem ;) Nie ma jakiejś recepty dla diagnosty ;) jeden zrobi wiele inny nic...

    Dlatego mówię że nikt tutaj nie ma złej woli, ale musisz się sam trochę w temat oscyloskopów zagłębić - przynajmniej w podstawy pomiarów tym sprzętem (to jest niezbędne minimum). Tutaj nie ma tak prosto jak w multimetrze :)
  • #35
    ^ToM^
    Level 39  
    sad_madman wrote:
    Oscyloskop jest uniwersalnym narzędziem i da się go wykorzystać go w każdym aucie, często nawet pomoże w sytuacji gdy dedykowany program diagnostyczny zawodzi. Co z tego, że dwoma kliknięciami odczytam kod błędu skoro jego "opis" może mi powiedzieć coś co mogę wywnioskować przy użyciu zwykłego multimetru ?
    Oczekuję zwykłej pomocy a spotykam się z pytaniami "a po co ?", "a na co ?", "nie masz pojęcia to po co się bierzesz ?".


    Trafne jest Twoje spostrzeżenie.
    Niestety na elektrodzie się tak utarło, że niektórzy przeprowadzają śledztwo, ustalają czy będziesz się umiał posłużyć tym o co pytasz, pytają czy masz uprawnienia do używania czy wykonywania takiej czy innej funkcji (np. wymiany gniazdka w pokoju). Boją się, że Cię porazi, że się poparzysz, że oślepniesz, itd. Nie wiem właściwie skąd się to wzięło, dla mnie to niewytłumaczalne zjawisko, bo istnieje tylko na elektrodzie. Natomiast w żaden sposób nie odpowiedzą na Twoje konkretne pytanie.
    Mnie natomiast nie interesuje czy tym co kupisz, będziesz się umiał posługiwać, czy uszkodzisz sobie samochód, zabawkę czy radio albo użyjesz zamiast cegły do podłożenia koła samochodu. Każdy ma swój rozum, którego musi używać aby się nie sparzyć i każdy odpowiada za siebie i za to co robi.

    sad_madman wrote:

    Nie podoba mi się także sformułowanie "Dlatego na początku warto sobie zadać pytanie i to przedstawić czego oczekujemy od oscyloskopu". Uważam, że to pytanie jest tutaj nie na miejscu bo temat jest jasno zdefiniowany - oscyloskop do diagnostyki auta. .


    Zatem uważam że do diagnostyki urządzeń elektrycznych czy elektronicznych pojazdu nadaje się każdy oscyloskop. Jednak w zależności od jego możliwości będzie można robić lub nie pewne dodatkowe badania, np, analizę magistrali CAN. Jednak do tego można zakupić dodatkowo analizator - o ile będziesz miał potrzebę by się tym zajmować. Do ogólnych badań starczy sam, niezbyt skomplikowany oscyloskop.
    Jak będziesz chciał doczytać szczegóły do czego można wykorzystać oscyloskop w samochodzie to w poście #21 są linki do literatury, która jest powszechnie dostępna, także przez sieć. Tam wszystko jest ładnie opisane, co i jak używać.

    Z tanich, do kwoty którą wymieniłeś to jedynie co znalazłem to:
    SIGLENT SDS1052DL aczkolwiek nie jest to optymalny wybór. Jednak jak cena gra rolę, to nic lepszego raczej nie znajdziesz. Przystawki do PC odradzam, bo przy samochodzie to nieporęczne zupełnie.

    W praktyce starczy aby oglądać przebiegi większości urządzeń pokładowych. Zatem już można zacząć działać. Tańszych jednak nie polecam.
    Tak naprawdę, dziś sensowny oscyloskop to trzeba wydać około 1700-1800 zł.
  • #36
    tplewa
    Level 38  
    ^ToM^ wrote:

    Trafne jest Twoje spostrzeżenie.
    Niestety na elektrodzie się tak utarło, że niektórzy przeprowadzają śledztwo, ustalają czy będziesz się umiał posłużyć tym o co pytasz, pytają czy masz uprawnienia do używania czy wykonywania takiej czy innej funkcji (np. wymiany gniazdka w pokoju).


    A ja myślę że kolega okropnie to naciąga. Jak traktujemy pytanie jako standardowe o oscyloskop - to mamy w tym dziale setki odpowiedzi. Takie pytanie pojawia się średnio w tym dziale kilka razy w miesiącu - natomiast tematy są dostępne na pierwszej stronie. Tłumaczenie ciągle tego samego staje się trochę nudne bo za zwyczaj pada ta sama odpowiedź...

    Inna sprawa to to że mówiąc o diagnostyce aut (liczba mnoga) raczej nie mówi się o dłubaniu w własnym aucie - to już pomijam. Jak ktoś sobie spali dom, spierniczy auto... jego sprawa... Jak to zrobi klientowi... hmm ale nie będę w to wnikał... Więc kolego pojechałeś tutaj okropnie...

    Idąc dalej kupując jakikolwiek sprzęt pomiarowy należy określić wymagania jakie się ma co do sprzętu - a za zwyczaj aby to sensownie zrobić warto mieć o tym pojęcie.
    Jak wspomniałem jednemu wystarczy tani analog inny kupi oscyloskop za 40k zł lub więcej.

    Czasami lepiej wybrać coś innego o czym też wspomniałem czyli np. analizator stanów logicznych itp.

    Trudno cokolwiek doradzać jak nie zna się oczekiwań. Diagnostyka samochodowa to ogromny temat bo elektronik podejdzie do tego inaczej, a mechanik inaczej.
    Jak wspomniałem nie jestem diagnostą ale z racji zabawy z swoimi autami mam o elektronice w samochodach dość spore pojęcie. Ot to o czym np. wspominałem http://turbokillers.com/topics53/przerobka-ecu-w-s13-vt2547.htm

    Więc nie wiem na prawdę co kolega miał na myśli że nikt nie pomaga - jak to mówią na głupie pytania czasem padają głupie odpowiedzi. Nawet by pomóc komuś
    z mniejszą wiedzą trzeba wiedzieć od jakiego pułapu się startuje. Co dana osoba wie itd.

    Wracając jednak do sprzętu został wspomniany Rigol którego mogę śmiało polecić (posiadam na stanie i znam jego plusy jak i minusy).

    Kolega polecił np. SIGLENT SDS1052DL - czy ma go kolega może osobiście lub miał z nim do czynienia ? Zna np. bolączki jego firmware itp. Jakie są w nim błędy itp. ?
    Czy tylko tak poleca bo mieści się w cenie i jest dostępny...

    Niestety prawda jest taka o czym już wspomniałem że w chińskich oscyloskopach błędów czasem bywa sporo, a z ich poprawianiem jest różnie. Tutaj np. jeśli chodzi o Rigola nie kupił bym z tego powodu serii 2000.

    Właśnie o coś takiego chodzi - nie mam zamiaru polecać czegokolwiek wchodząc na byle portal aukcyjny i patrzeć co się zmieści w cenie - a resztą niech się martwi autor po zakupie... Dlatego zadaję takie pytania... no ale ok... szkoda nerwów - życzę powodzenia w zakupie...
  • #37
    ^ToM^
    Level 39  
    tplewa wrote:


    Takie pytanie pojawia się średnio w tym dziale kilka razy w miesiącu - natomiast tematy są dostępne na pierwszej stronie. Tłumaczenie ciągle tego samego staje się trochę nudne bo za zwyczaj pada ta sama odpowiedź...


    W takim razie, takie pytanie należy zostawić bez odpowiedzi. Nie ma tu obowiązku odpowiadania - jest tylko taka możliwość.

    tplewa wrote:

    Jak to zrobi klientowi... hmm ale nie będę w to wnikał... Więc kolego pojechałeś tutaj okropnie...


    Nie nasze zabawki, nie nasza sprawa. Skąd niby wiesz komu, co i kiedy będzie naprawiał. Ma rozum, więc sam odpowiada za swoje czyny. Zepsuje/naprawi, to jego sprawa - na pewno nie moja ani Twoja. :)

    tplewa wrote:

    Nawet by pomóc komuś z mniejszą wiedzą trzeba wiedzieć od jakiego pułapu się startuje. Co dana osoba wie itd.


    Nie trzeba wiedzieć co dana osoba wie. To nie ma związku z pytaniem. Pytanie jest konkretne i albo się zna na nie odpowiedź albo się nie zna. Można dopytać o szczegóły typu czy preferuje jakąś firmę, jaka cena mniej więcej, jaki kolor obudowy itp. Natomiast wiedza pytającego nie powinna nikogo interesować.

    tplewa wrote:

    Kolega polecił np. SIGLENT SDS1052DL - czy ma go kolega może osobiście lub miał z nim do czynienia ? Zna np. bolączki jego firmware itp. Jakie są w nim błędy itp. ?
    Czy tylko tak poleca bo mieści się w cenie i jest dostępny...


    Nie znam jego plusów ani minusów, bo każdy chiński wyrób ma wiele minusów, ale ma też jedną ogromną zaletę, która te minusy przykrywa - cena.

    tplewa wrote:

    Niestety prawda jest taka o czym już wspomniałem że w chińskich oscyloskopach błędów czasem bywa sporo, a z ich poprawianiem jest różnie. Tutaj np. jeśli chodzi o Rigola nie kupił bym z tego powodu serii 2000.


    W tej cenie można kupić, nawet jak ma pewne niedociągnięcia.

    W cenie, którą była podana, niestety nic sensowniejszego się nie znajdzie. Więc podałem dlatego taką propozycję.

    Pozdrawiam!
  • #38
    tplewa
    Level 38  
    ^ToM^ wrote:

    W cenie, którą była podana, niestety nic sensowniejszego się nie znajdzie. Więc podałem dlatego taką propozycję.


    Bzdury kolega pisze i to nie poraz pierwszy - ja bym to zaliczył nawet pod szkodliwe porady... Równie dobrze z kolegi poradą można sobie wybrać kilka takich oscyloskopów (w cenie od 1000 do 1300 zl) i rzucić kostką - wyjdzie na to samo co jest warta taka porada (wszak cena dobra to co tam reszta)...

    Zarąbiste polecać komuś sprzęt o którym nie ma się zielonego pojęcia biorąc za wyznacznik cenę i zasadę nic lepszego się nie kupi. Kolego w tej cenie można mieć sensowniejszego analoga od tego Sigilenta... Jak widać tutaj kolega też stosuję zasadę co kogo obchodzi jak ktoś wywali w kosmos 1000zl, to nie kolegi kasa...

    Jak kolega kupi oscyloskop który z powodów błędu w firmware pokazuje przebiegi przesunięte w fazie (mimo że nie są) to też będzie ok ? wszak cena... a takie coś było w pewnym modelu i dyskwalifikuje sprzęt z jakichkolwiek pomiarów...

    Inna sprawa to warto uwzględnić czy czasem koledze nie będzie przydatna razem z oscyloskopem np. sonda prądowa (przydatna przy aucie) itp. co pomniejsza kwotę na sam sprzęt itd. Jednak bez informacji tego się nie oceni...

    Może mi kolega coś pomoże... chcę zbudować rakietę i polecieć na Marsa... mam 2000zł - może mi coś kolega doradzi ?
  • #39
    tzok
    Moderator of Cars
    SIGLENT SDS1052DL - mam, nada się, ale polecać nie polecam ;)

    Pytanie do czego jest potrzebny było jak najbardziej zasadne, inne są wymagania odnośnie diagnostyki układu zapłonowego, a inne odnośnie diagnostyki magistral pokładowych. Jeśli już chodzi o zejście na poziom dekodowania ramek, to i tak lepiej zainwestować w analizator, a nie męczyć się na oscyloskopie.
  • #40
    ^ToM^
    Level 39  
    tplewa wrote:

    Bzdury kolega pisze i to nie poraz pierwszy - ja bym to zaliczył nawet pod szkodliwe porady... Równie dobrze z kolegi poradą można sobie wybrać kilka takich oscyloskopów (w cenie od 1000 do 1300 zl) i rzucić kostką - wyjdzie na to samo co jest warta taka porada (wszak cena dobra to co tam reszta)...


    Ja już poleciłem a skoro polecenie komuś zakupu nowej rzeczy uważasz za poradę szkodliwą i bzdurę to posłuchajmy Twoich mądrości i nieszkodliwych porad odnośnie tego co ma kupić. :). Zmiast hejtować, to napisz konkretnie, że ma być to lub to. Bo na razie dużo się napisałeś, ale bez żadnego konkretu.

    Sam odniosłem się wyłącznie do nowych urządzeń, które mają gwarancję. Z nowych, nie znalazłem nic sensowniejszego w cenie w okolicach 1000 zł (przystawki do komputera od razu odrzuciłem). Niestety nie ma w tej cenie dużego wyboru. Stare, używane analogowce można kupować, ale jest to loteria. Nie ma pewności, że zakup będzie słuszny. Bo jak to w starym, kilkudziesięcioletnim sprzęcie, zawsze może coś nie działać a gwarancji raczej na stare złomy nikt nie daje. Więc trudno komuś doradzać zakup starocia. No można się jeszcze skusić na analogowe Fluke z allegro. Są dość dobre i jakąś tam gwarancję mają (rozruchową co najmniej). Powinny być jeszcze dostępne. To z używanych jedyne chyba co mogę polecić.
    FLUKE PM3082
  • #41
    tplewa
    Level 38  
    Kolego jeśli chodzi o moją osobę to mam proste podejście jak coś jest g... to o tym piszę (mimo czasem awantur tutaj bo nie uznaję ceny za jedyne kryterium). Kolejna sprawa nie polecam sprzętu z którym choć w minimalnym stopniu nie miałem do czynienia czy to w domu, czy to w firmie... ewentualnie szukając jakiegoś sprzętu bawiąc się gdzieś danym sprzętem.

    Z twoim podejściem praktycznie ten dział może być zamknięty. Wystarczy prosty skrypt który pobierze ceny różnego sprzętu z sklepów/aukcji... następnie po wybraniu rodzaju sprzętu wybierze mieszczący się w podanej cenie i jeśli będzie więcej za pomocą funkcji random wybierze i coś poleci...

    Nowy i gwarancja nie daje wcale pewności. Przypomnę że gwarancja w świetle prawa to dobrowolna umowa pomiędzy kupującym, a producentem/dystrybutorem itp. Równie dobrze może się zakończyć to tym że wywalczymy swoje dopiero w sądzie (co nie jest rzadkim przypadkiem).

    Wracając do diagnostyki - to jest od dawna bardzo szeroki temat i trudno to jakoś prosto ująć. Praktycznie wiedzy nie zdobędzie się od kogoś tylko za zwyczaj na własnej praktyce + sporo literatury i zdobywanie podstaw z różnych dziedzin życia. Przykładowo zaczynając zabawę z własnym autem (elektronikę miałem opanowaną) musiałem poznać od podstaw zasadę pracy silnika spalinowego i to nie na poziomie technikum... kończąc na fizyce zjawisk falowych (wydech/dolot).
    Wszelkie szkolenia z mojego doświadczenia tak samo można ko kant pupu... za zwyczaj wywalanie kasy i człowiek dowie się aby kupić soft/sprzęt od danej firmy.


    Więc tutaj może wystarczyć prosty analog z pasmem do 30MHz albo i mniej, a może i być przydatna cyfra. Pomijam śledzenie CAN itp. bo oscyloskop czy nawet wspomniany analizator stanów też średnio do tego się nadaje. Jedyne co można oscyloskopem czasem stwierdzić to to czy na warstwie fizycznej jest wszystko ok (prawidłowe napięcia i czy coś tam się dzieje). Do takich spraw lepiej sprawdza się przystawka CAN na USB i pod linuxem np. pakiet can-utils.

    Taki analog to za zwyczaj śmieszne pieniądze w porównaniu nawet do najtańszego chińczyka... Wracając do Sigilenta z moich doświadczeń hardware w miarę ok, ale niestety software dość często tragedia i jak dla mnie cena tego nie rekompensuje.
    Nie neguję Sigilenta jako tako bo sam obecnie zastanawiam się nad generatorem arbitralnym SDG2042X, ale podchodzę do tego ostrożnie. Mam Rigola DG1022 i nie jestem z niego zadowolony (np. kiepski enkoder przez co ostatnio uszkodził bym sprzęt... operowałem na mV i nagle skoczył mi na 20V). Więc jak widać marka to nie wszystko - jak wspomniałem z Rigola tak samo Serii 2000 czy 4000 bym nie kupił z powodu błędów w firmware - które przy takiej cenie za sprzęt już nie są do akceptacji.

    Lecimy dalej przystawki - przykładowo dość popularną w środowisku mechaników jest właśnie przystawka USB Autoscope - tutaj jej nie polecam bo to kwota 1000 ale euro. Więc jeśli jest jakaś dobra przystawka dlaczego nie...

    Kolejna sprawa Fluke - jak parę razy wspominałem marka ok, ale też trzeba podchodzić z dystansem. Wspominałem tutaj kilka razy o Fluke 289 którego mam i też nie polecam.

    Tak samo w diagnostyce do samego oscyloskopu potrzeba trochę dodatków - np. wspomniana sonda prądowa itp. Usiłowałem coś od pytającego kolegi się dowiedzieć nie z złej woli - ale aby ocenić jaką ma wiedzę i co będzie zakupem ok, a co przerostem formy nad teścia bo szybko tego nie użyje z powodu zbyt małej wiedzy.

    Z drugiej strony jak osoba ma o czymś pojęcie to za zwyczaj zna dobrze parametry sprzętu jaki szuka i jedyna pomoc to za zwyczaj doradzenie jakiegoś modelu z szerokiej oferty (spełniającego podane warunki). Tutaj jedyny parametr oscyloskopu to ilość kanałów i oscyloskop dla diagnosty. Nie wiem ja takiego parametru "diagnosta" w oscyloskopie nie znam :)

    Sam mam kumpla który jest mechanikiem, od jakiegoś czasu bawi się elektroniką w autach itd. Wiem z jaką wiedzą startował wiem jakie ma braki i staram się mu czasem merytorycznie pomagać. Różnica jest taka że nie skacze na mnie że nie chce się podzielić wiedzą tylko słucha co mówi ktoś kto wie trochę więcej.
    Jak ktoś pozjadał wszystkie rozumy i wie lepiej to po co się użerać i po co pyta ?
  • #42
    kd2100
    Level 2  
    Witajcie, a co sądzicie o promocji na oscyloskop
    Siglent SDS 1202X-E 200MHz
    jakaś oferta Black Friday w sklepie
    https://siglent.com.pl/

    Czy warto sobie tym głowę zawracać, o Siglentach słyszałem różne opinie, chociaż coraz lepsze, a ten model, wart swojej (wydaje się atrakcyjnej) ceny ?
    Cel: Do warsztatu samochodowego, w przyszłości do własnych eksperymentów.

    Dziękuję z góry i pozdrawiam serdecznie
  • #43
    ^ToM^
    Level 39  
    kd2100 wrote:
    Witajcie, a co sądzicie o promocji na oscyloskop
    Siglent SDS 1202X-E 200MHz
    jakaś oferta Black Friday w sklepie
    https://siglent.com.pl/

    Czy warto sobie tym głowę zawracać, o Siglentach słyszałem różne opinie.


    Warto, bo taniej niczego nowego o podobnych parametrach nie kupisz.

    Pzdr!
  • #44
    tplewa
    Level 38  
    ^ToM^ wrote:
    kd2100 wrote:
    Witajcie, a co sądzicie o promocji na oscyloskop
    Siglent SDS 1202X-E 200MHz
    jakaś oferta Black Friday w sklepie
    https://siglent.com.pl/

    Czy warto sobie tym głowę zawracać, o Siglentach słyszałem różne opinie.


    Warto, bo taniej niczego nowego o podobnych parametrach nie kupisz.

    Pzdr!


    hmm ok 1GSa/s i 200MHz przy używaniu 2 kanałów zapewne 500MSa/s (można policzyć ile próbek na okres) - hmm w samochodówce ma to sens ? Ja bym wolał w samochodówce więcej kanałów :)

    Czy o jakieś inne parametry w tej cenie chodzi ?
  • #45
    sad_madman
    Level 27  
    tplewa wrote:
    Różnica jest taka że nie skacze na mnie że nie chce się podzielić wiedzą tylko słucha co mówi ktoś kto wie trochę więcej.
    Jak ktoś pozjadał wszystkie rozumy i wie lepiej to po co się użerać i po co pyta ?

    Jeżeli ktoś czuje się urażony to przepraszam ale chciałbym zwrócić uwagę, że ciężko uzyskać na tym forum prostą odpowiedź. Nie bez powodu powstały takie pojęcia jak "typowa elektroda" - wystarczy tylko wpisać to w wyszukiwarkę to znajdzie się masę wpisów na temat tego forum. Taka sama opinia pokutuje także w gronie ludzi, z którymi w rozmowie pojawiło się słowo "forum elektroda".

    To są wymagania przedstawione w "Poradniku serwisowym":
    Jaki oscyloskop do diagnostyki auta ?

    Gdzie dalej jest napisane:
    Brak właściwej pojemności pamięci oraz źle
    dobrana częstotliwość próbkowania to podstawowe
    powody, dla których bardzo wiele oscyloskopów
    cyfrowych ale radzi sobie z obrazowaniem
    przebiegów zapłonowych.
  • #46
    tplewa
    Level 38  
    @sad_madman

    Nie nie chodzi o jakąś urazę. Po prostu niektóre odpowiedzi nie są proste. Jednemu wystarczy na początek prosty sprzęt za jakieś grosze (który w miarę poznawania wiedzy zmieni) inna osoba jak startuje już z jakąś większą wiedzą może kupić sprzęt lepszy. Z drugiej strony nie chcę też polecać sprzętu z którym nie miałem do czynienia, niestety prawda jest taka że jeśli chodzi o parametry to papier wszystko przyjmie :)

    To co jest w/w jak widać np. tryb pracy jako diagnoskop nie spotka się w standardowych oscyloskopach dla elektroników to samo z przygotowaniem menu odnośnie pomiaru typowych podzespołów. Pasmo powyżej 1MHz to oferują chyba wszystkie urządzenia które można nazwać oscyloskopem (a nie zabawką) itd. (w latach 90-tych poprzedniego wieku miałem 10MHz)

    Do tego jak wspomniałem warto w budżecie uwzględnić całość czyli np. potrzebne sondy itp.

    Tutaj ciekawą opcją był by wspomniany USB Autoscope - ale wiem cena niestety jest wysoka więc to pomijamy :)

    Oraz do tego co na końcu czyli prawidłowe ustawienie itp. czyli to o czym wspominałem - tutaj może pomóc przeczytanie jakiś poradników dla początkujących o używaniu oscyloskopu cyfrowego... Po przeczytaniu jak wspomniałem wiele się wyjaśni i samemu będzie można już coś wybrać...
    Ewentualnie dopytać o jakość wykonania, ergonomię pracy, problemy występujące w danym sprzęcie itp.

    Wracając jeszcze do Sigilenta - sprzęt hmm jak to chińczyk. Powiem jedno oglądałem kilka Sigilent-ów w sklepie i zwłaszcza oprogramowanie nie zostawiło u mnie dobrego wrażenia - ale to może być tylko moja subiektywna ocena. Rigol serii 1000Z też ma specyficzną obsługę (mniejsza liczba "gałek") i trzeba się do niej przyzwyczaić. Jak jest możliwość zobaczenia w jakimś okolicznym sklepie kilku modeli warto to zrobić - ma się wtedy jakiś pogląd na to co się kupuje.
  • #47
    ^ToM^
    Level 39  
    sad_madman wrote:

    Gdzie dalej jest napisane:
    Brak właściwej pojemności pamięci oraz źle
    dobrana częstotliwość próbkowania to podstawowe
    powody, dla których bardzo wiele oscyloskopów
    cyfrowych ale radzi sobie z obrazowaniem
    przebiegów zapłonowych.


    Powinno być:
    "Brak właściwej pojemności pamięci oraz źle dobrana częstotliwość próbkowania to podstawowe powody, dla których bardzo wiele oscyloskopów cyfrowych źle radzi sobie z obrazowaniem przebiegów zapłonowych"

    Należy pamiętać, że ten poradnik jest sprzed dobrych kilku lat i ten warunek będzie już nieaktualny dla oscyloskopów Rigol 1054Z, Siglent 1102, itd, gdzie pamięć jest liczona w megapunktach a próbkowanie jest rzędu GHz.
  • #48
    tzok
    Moderator of Cars
  • #50
    tplewa
    Level 38  
    ^ToM^ wrote:
    tzok wrote:
    Jak ktoś jest niezdecydowany to przypominam, że dzisiaj jest promocja na DS1054Z: 1476zł.
    https://rigol.com.pl/pl/p/Oscyloskop-cyfrowy-Rigol-DS1054Z-4Ch-50MHz/189


    Gdybym wiedział, to bym się wstrzymał z zakupem na 3 miesiące i miałbym prawie 3 stówki w portfelu ;)


    Z takim podejściem to by się nic nie kupiło ;) ot zawsze można się wstrzymać bo kiedyś będzie jakaś promocja he he
  • #51
    sad_madman
    Level 27  
    Czyli ten Rigol DS1054Z spełniłby podane wymagania ?
  • #52
    tplewa
    Level 38  
    sad_madman wrote:
    Czyli ten Rigol DS1054Z spełniłby podane wymagania ?


    Tak spełni - poza punktami o których wspomniałem tzn. specyficzne sprawy spotykane raczej w sprzęcie typowym do samochodówki.
  • #53
    tzok
    Moderator of Cars
    sad_madman wrote:
    Czyli ten Rigol DS1054Z spełniłby podane wymagania ?
    spełni... i to z jakimś 10x zapasem. Oczywiście kupujesz w tej cenie tylko sam oscyloskop, z podstawowymi pasywnymi sondami napięciowymi (1x/10x).
  • #54
    stasiekb100
    Level 25  
    Czy ten oscyloskop DS 1054z da radę pracować jako czterokanałowy analizator stanów logicznych. Potrzeba mi przez minutę nagrywać cztery kanały o częstotliwości zmnian sygnału 20 kHz.
  • #55
    tzok
    Moderator of Cars
    To nie jest MSO... ale policzmy: pamięć próbek to max. 24MSa, dla przechwycenia sygnału o częstotliwości 20kHz potrzeba próbkowania 0,2MSa/s, czyli pamięci wystarczy na 2 minuty... ale na jednym kanale.
  • #56
    slawarek
    Level 16  
    Witam.
    Ja używam hantek 2d42 wygląda jak typowy miernik i spwadza mi się doskonale do badania czujników. Ma funkcję oscyloskopu, miernika i generatora przebiegów i jest mega podręczny, gotowy do pracy w 3sek.
    Teraz chinole wypuścili wersję 2d82 z gotowymi ustawieniami na pomiar czujników i etc.
  • #57
    ^ToM^
    Level 39  
    slawarek wrote:

    Teraz chinole wypuścili wersję 2d82 z gotowymi ustawieniami na pomiar czujników i etc.


    Tu opis, gdyby ktoś chciał się zapoznać:

    Link