Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Hulajnoga elektryczna-przeliczenie napięcia akumulatora na zasięg (kilometry)

mariusz.olawa 15 Aug 2017 08:35 2541 4
  • #1
    mariusz.olawa
    Level 1  
    Witam
    jestem nowy na tym forum,witam wszystkich.

    Niestety nie wiem w którym dziale zadać następujące pytanie:
    Posiadam hulajnogę elektryczną z akumulatorem 72v. Przy manetce gazu jest voltomierz który wskazuje napięcie-przy pełny naładowaniu około 83v a przy napięciu 68 volt hulajnoga już nie jeździ. Jeśli zasięg wynosi około 60km to ja już wiem przy jakich napięciach ile kilometrów jeszcze przejadę-ale każdorazowe tłumaczenie innym osobom jaki mają zasięg jest dosyć żmudne.
    Ma ktoś z Was pomysł jak przekonwertować napięcie na kilometry które pozostały do przejechania??Wyobrażam sobie wyświetlacz przykręcony do kierownicy.

    proszę o skierowanie mnie do odpowiedniego działu

    Mariusz
  • #2
    dondu
    Moderator on vacation ...
    To nie jest takie proste. O długości przebytej trasy decyduje:
    - ilość energii zgromadzonej w akumulatorze,
    - ilość energii jaka będzie potrzebna na pokonanie dystansu, a ta zależy od pokonywanej trasy.

    Więcej energii będzie potrzebne, gdy będziesz jechał 1km pod górkę i znacznie mniej, gdy będziesz jechał 1km z górki.
    Więcej energii będzie potrzebne, gdy będziesz jechał 1km po piasku, a mniej gdy tę samą odległość po gładziutkiej powierzchni posadzki przemysłowej.
    Więcej energii będzie potrzebne, gdy z hulajnogi będzie korzystać osoba cięższa, a mniej gdy lżejsza.
    Więcej energii będzie potrzebne, gdy będziesz jechał z wiatrem, a mniej gdy pod wiatr.
    ... itd.

    Aby to określać należy oprócz pomiarów prądu i napięcia (które pozwalają liczyć bieżący pobór energii P=IU), należy jeszcze znać dokładną charakterystykę akumulatora. Do tego potrzebna jest jego dokumentacja z wykresami lub własne testy.
  • #3
    Jawi_P
    Level 35  
    Proste nie będzie, ale do zrobienia. Najpewniej to miernik energii. Tej władowanej do akumulatora i tej odebranej etc.
    Najprostszym rozwiązaniem jest chyba zastosowanie komparatorów kilku i do tego linijka diodowa i takie wyskalowanie tego miernika by wskazania były jasne. Z gotowych scalaków, które potencjalnie można by wykorzystać to LM3914. Ale to będzie wskazanie orientacyjne i być może kiedyś będzie trzeba go przeskalować, bo w miarę zużywania akumulatorów zasięgi będą inne niż na początku, po prostu zasięg nie jest proporcjonalny do napięcia akumulatora.
    http://elportal.pl/pdf/k01/02_08.pdf cz.1
    http://elportal.pl/pdf/k01/04_10.pdf cz.2
    http://elportal.pl/pdf/k01/06_09.pdf cz.3
    http://elportal.pl/pdf/k07/11_07.pdf cz.4
  • #4
    krzysiek_krm
    Level 40  
    Witam,
    jeżeli
    mariusz.olawa wrote:
    zasięg wynosi około 60km to ja już wiem przy jakich napięciach ile kilometrów jeszcze przejadę-ale każdorazowe tłumaczenie innym osobom jaki mają zasięg jest dosyć żmudne.

    faktycznie tak jest, możesz wykonać konwersję napięcia na kilometry wykorzystując prostą tablicę translacji zawierającą te Twoje doświadczalne wyniki. Żeby nie miała ona jakiegoś gigantycznego rozmiaru, wystarczy powiedzmy 60 pozycji, wartości pośrednie możesz obliczać za pomocą liniowej interpolacji. Wynik będzie dość przybliżony, można jeszcze wprowadzić parametr pod tytułem "szacunkowa waga kierowcy", można go skalibrować dla kilku wartości, pośrednie wartości można również interpolować.
    Można oczywiście zbudować cwany komputer, który będzie obliczał aktualną wartość SOC, ekstrapolował aktualny przebieg na całą trasę, antycypował hipotetyczne scenariusze jazdy, itd, przypuszczam jednak, że raczej nie o to chodzi.

    Pozdrawiam
  • #5
    wada

    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dawno temu sprawiłem mamie skuter elektryczny - dwa akumulatory żelowe 12V / 26Ah. jak są nowe akumulatory to 40-70 Km można było przejechać i to jazda tylko po drogach asfaltowych, wszystko zależy najbardziej jak często się rusza, i staje, i bardzo duży wpływ ma ilość powietrza w oponach, jak i temperatura otoczenia.
    Akumulatory na max naładowane mają 28,8V a elektronika wyłącza silnik poniżej 20V.

    I niestety po czterech latach przy mocno nadmuchanych kołach ledwo można było przejechać 10-12 Km i potem wciągu kilku dni tak padały, że ledwie można było 1-2Km przejechać.

    Ale - skuterek wykończył już cztery komplety akumulatorów, jeden silnik, jeden łańcuch i aż osiem kompletów opon 12".

    No cóż przeróżnych dodatkowych zależności na zasięg, jest sporo :D

    Z powyższych powodów w elektryku wystarczy liniowy wskaźnik przedziału napięcia (u mnie 20 - 28V) , prędkościomierz i licznik kilometrów.