Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Telma 250CC - Sterowanie hamulcem elektrowirowym Telma

15 Sie 2017 13:12 1170 14
  • Poziom 9  
    Witam forumowicze!
    Buduję układ sterowania hamulcem elektrowirowym Telmy. W Amerykańskim oddziale Telmy powiedziano mi że do moich potrzeb (hamownia silnikowa) idealny będzie sterownik PWM. Cewki hamulca wymagają zasilania 48V i 98A przy pełnej mocy.
    Zamierzam użyć takiego sterownika:
    Sterownik PWM eBay

    Mam jednak problem ze źródłem zasilania. Hamulec pobiera maksymalnie 98A przy 48V co daje ok 5kW. Nie mogę znaleźć transformatorów o napięciu wtórnym 48V o tej mocy. Co byście poradzili? Łączenie równoległe kilku transformatorów? Z tego co się zorientowałem najtańszym rozwiązaniem byłoby dla mnie użycie 5 takich transformatorów szeregowo:
    Zasilacz Aliexpress

    Czy taki tandem zasilaczy miałby sens? I jeszcze jedno: jak takie zasilacze zniosłyby pulsacyjny pobór prądu przez sterownik PWM? Producent zaleca używanie ich w 80% mocy, ja wykorzystywałbym pewnie 100% ale nie w 100% wypełnienia pulsu. Co o tym wszystkim sądzicie?

    Miłego dnia Koledzy,
    Pozdrawiam!
    Patryk
  • Poziom 43  
    patrick-o napisał:
    W Amerykańskim oddziale Telmy powiedziano mi że do moich potrzeb (hamownia silnikowa) idealny będzie sterownik PWM


    Kolego masz już fizycznie zamontowany hamulec na maszynie, po drugie zasilane to będzie z 220V czy z akumulatorów i dlaczego wybrałeś wersję 48V.
    Po trzecie to jest ogromna indukcyjność potrzebująca szybkich diod zwrotnych.
    Po co ci PWM do hamowania?

    Wogóle jesteś elektrykiem czy tak sobie piszemy jak kucharz z księdzem o fotonowej teorii świata.
  • Moderator Elektrotechnika
    patrick-o napisał:
    Nie mogę znaleźć transformatorów o napięciu wtórnym 48V o tej mocy

    Dzisiaj żaden problem by zrobić taki transformator w małym warsztacie lub zlecić producentom takich trafo.
    http://www.elhand.pl/produkty/transformatory/mocy/jednofazowe-transformatory-mocy-2,0-100kVA
    Czy przypadkiem tych cewek nie można przełączyć na 24 V, bo dziwne to napięcie . Według katalogu Telma 250 cc ma zasilanie standardowe 12 i 24 V z możliwością przełączania cewek .
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Po co ci PWM do hamowania?


    Bo zapewne trzeba siłę hamującą regulować.

    Krzysztof Reszka napisał:
    Dzisiaj żaden problem by zrobić taki transformator w małym warsztacie lub zlecić producentom takich trafo.


    Owszem, trójfazowy transformator + prostownik na sześciu diodach może być rozwiązaniem.

    Krzysztof Reszka napisał:
    Czy przypadkiem tych cewek nie można przełączyć na 24 V, bo dziwne to napięcie


    A ty byś wolał 24V/200A czy 48V/100A? Bo ja na pewno wolałbym mniejszy prąd...
  • Moderator Elektrotechnika
    jdubowski napisał:
    A ty byś wolał 24V/200A czy 48V/100A? Bo ja na pewno wolałbym mniejszy prąd...

    Wiadomo , ale autor coś kombinuje więc doradzam , a może okazać się odwrotne że to cewka 2x 48V .
  • Poziom 9  
    jdubowski napisał:
    Producent dopuszcza równoległą pracę zasilaczy?

    Tego nie wiem. O tym zasilaczu wiem tylko tyle, ile napisano w aukcji. Wkleiłem go jedynie dla przykładu.
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Kolego masz już fizycznie zamontowany hamulec na maszynie

    Rozumiem że to pytanie? Nie, hamownia zostanie dopiero zbudowana.
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    po drugie zasilane to będzie z 220V czy z akumulatorów i dlaczego wybrałeś wersję 48V.

    Chciałbym zasilać to z sieci. Najlepiej 3-fazazowej. 5kVA wydaje mi się jednak trochę dużo na jedną fazę. 48V bo nie mogłem znaleźć sterownika PWM powyżej 50V. Dopiero kilka dni temu znalazłem na eBay ten sterownik który zlinkowałem i ogarnia do 200V. Ogólnie hamulec ma 16 cewek działających na 12V i można je połączyć tak by urządzenie działało na 12, 24, 48, 96 lub 192V. Przerobiłem je na 48V by tak jak napisał kolega jdubowski zmniejszyć natężenie płynącego prądu.
    jdubowski napisał:
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Po co ci PWM do hamowania?

    Bo zapewne trzeba siłę hamującą regulować.

    Dokładnie tak ;).

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Po trzecie to jest ogromna indukcyjność potrzebująca szybkich diod zwrotnych.
    Wogóle jesteś elektrykiem czy tak sobie piszemy jak kucharz z księdzem o fotonowej teorii świata.

    Tego zdania akurat nie rozumiem ponieważ jestem inżynierem mechanikiem pracującym w swoim zawodzie, sporadycznie zajmującym się elektroniką. W tematach elektrycznych natomiast jestem raczej zielony, dlatego pytam o Was o radę.
    Krzysztof Reszka napisał:
    Dzisiaj żaden problem by zrobić taki transformator w małym warsztacie lub zlecić producentom takich trafo.

    Tak, znalazłem ofertę tej firmy. Czekam na odpowiedź od nich ale już się boję ile mi zaśpiewają za jedną sztukę. Nie ma co ukrywać, że hamownię buduję sam, żeby było możliwie taniej. A czy robienie transformatora takiej mocy na własną rękę ma sens? Nie jest to za duże ryzyko? Wiem, że można znaleźć na necie instrukcje jak robi się transformatory ale czy uzyska się w ten sposób coś dobrej jakości?
  • Poziom 9  
    Sterownik tyrystorowy to urządzenie dające stałe napięcie a zmieniające natężenie prądu? Da się to płynnie sterować sygnałem 0-5V z mikrokontrolera? W czym byłoby to lepsze od PWM?
  • Poziom 9  
    Dostałem odpowiedź od Elhand'a. W sumie nie jest aż tak źle. Za zbudowanie transformatora o mocy 5kVA chcą 1800 netto a za 6,3kVA 2000 netto.
    Byłaby to cena za sam transformator. Czy możecie mi podpowiedzieć gdzie znajdę wzory na obliczenie wzrostu napięcia po wyprostowaniu? Chciałbym wiedzieć jaki dokładnie transformator mam zamówić.
  • Poziom 26  
    totalnie bez sensu pchać się w transformatory jeśli można zrobić dużo taniej i prościej