Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr

toshibanana 15 Aug 2017 21:18 9063 13
Buderus
  • #1
    toshibanana
    Level 7  
    Witam.
    Proszę kolegów instalatorów o fachową poradę.
    Na "rysunku" poniżej zamieściłem aktualną istniejącą instalację grzewczą w mieszkaniu.
    Piec który był użytkowany to piec miałowiec.
    Obecnie zamówiony jest piec z podajnikiem ślimakowym na ekogroszek.
    Mianowicie chodzi mi o fakt przeróbki tej instalacji aby zamontować zawór mieszający aby woda w piecu na powrocie miała większą temperaturę.
    1. W którym miejscu zamontować zawór mieszający(na pewno przed pompką)?
    2. Zastosować zawór 3-, 4-drożny?
    3. Gdzie najlepiej zamontować zawory bezpieczeństwa(obecnie jeden na zasilaniu, drugi na powrocie bezpośrednio przy wejściu do pieca)?
    4. Rozumiem, że zawór 4 drożny daje nam możliwość sterowaniem temperatury grzejnikowej oraz podniesienia temperatury na powrocie pieca(czy się mylę:)
    Nadmieniam iż instalacja jest "zamknięta" posiada zbiornik przeponowy.
    Bardzo proszę o fachowe porady aby nie popełnić błędu montażowego;)

    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr
  • Buderus
  • #2
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Mało danych.
    Opisz dokładnie jak jest zrobiona instalacja?
    Jakie grube są rury i z jakiego materiału?
    Czy instalacja ma możliwość pracy w grawitacji (bez pracy pompy CO)?
    Czy instalacja do tej pory była typu otwartego czy też zamkniętego z naczyniem przeponowym? Kocioł miałowy w układzie zamkniętym to bezmyślne igranie z życiem.
    Czy masz ogrzewanie podłogowe, czy grzejniki?
    Czy masz już wybrany kocioł, jeżeli tak to jaki z jakim sterownikiem?
    Czy jest możliwość, aby kocioł miał oddzielne wyjścia do podłączenia zasobnika CWU (bojlera)?
    Czy kocioł ma posiadać dodatkowy ruszt awaryjny i możliwość palenia drewnem lub węglem na ruszcie?
    Czy przy grzejnikach są zawory termostatyczne?
    Czy chcesz sterować zaworem mieszającym przy pomocy siłownika i sterownika pogodowego?
    Czy chcesz sterować pracą kotła przy użyciu sterownika pokojowego?

    Czy masz gaz lub możliwość jego podłączenia?
    Pytam, bo obecnie ogrzewanie gazem jest porównywalne z ekogroszkiem. U mnie nawet wychodzi trochę taniej ogrzewanie gazowe od ekogroszku.

    Niestety wielu pseudohydraulików podłącza bezmyślnie zawory 3D czy 4D, psując instalację. Bez odpowiedzi na ww pytania, możesz zrobić wiele błędów.
  • #3
    jas67
    Level 22  
    toshibanana wrote:
    aby nie popełnić błędu montażowego
    Podstawowym błędem jest to że instalacja jest zamknięta. To musi być instalacja otwarta i od tego zacznij.
  • Buderus
  • #4
    toshibanana
    Level 7  
    Na wstępie dziękuję za chęć pomocy.
    Instalacja wykonana w latach 90' z miedzi.
    Z pieca wychodzi fi 28, powrót również 28'(na wysokości piwnicy)
    zasialanie rozchodzi się na '22 i '18' a przy samych grzejnikach 16'


    Czy instalacja ma możliwość pracy w grawitacji (bez pracy pompy CO)?
    -zawsze pracowała z pompką i sterownikiem ale gdy nie było prądu na dolnej części budynku grzejniki były ciepłe.

    Czy instalacja do tej pory była typu otwartego czy też zamkniętego z naczyniem przeponowym?
    -od początku była układem zamkniętym

    Czy masz ogrzewanie podłogowe, czy grzejniki?
    -tylko grzejniki

    Czy masz już wybrany kocioł, jeżeli tak to jaki z jakim sterownikiem
    Kocioł 25KW sterownik Inter Electronics jak na zdjęciu

    Czy jest możliwość, aby kocioł miał oddzielne wyjścia do podłączenia zasobnika CWU (bojlera)?
    -Kocioł ma dwa zasilania i dwa powroty(jak na zdjęciach)

    Czy kocioł ma posiadać dodatkowy ruszt awaryjny i możliwość palenia drewnem lub węglem na ruszcie?
    -tak, posiada dodatkowy awaryjny ruszt

    Czy przy grzejnikach są zawory termostatyczne?
    -tak, są głowice

    Czy chcesz sterować zaworem mieszającym przy pomocy siłownika i sterownika pogodowego?
    -wydaje mi się że wystarczy manualne

    Czy chcesz sterować pracą kotła przy użyciu sterownika pokojowego?
    -nie

    Czy masz gaz lub możliwość jego podłączenia?
    -gdybym miał "nitkę gazową" napewno bym wziął to pod uwagę, niestety nie mam:(

    Obecna instalacja składa się z pompki na zasilaniu, zaworów bezpieczeństwa na powrocie i zasilniu, bojlera 2 węzownicowego(jeden centralne, drugi piec z podkową oraz zbiornika przeponowego.
    Zdjęcie ze zbiornikiem przeponowym to aktualna instalacja.
    Jeśli chodzi kolego jas67 to może i bym przerobił instalację ze zbiornikiem wyrównawczym lecz nie mam możliwości jak go umieścić. Poddasze jest użytkowe i nie za wysokie (skosy)



    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr l

    podłączenie zasilania 2 krućce
    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr
    Podłączenie powrotu 2krućce



    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr



    Mam jeszcze pytanie odnośnie podłączenia bojlera a mianowicie zostawić to podłączenie jak jest obecnie i zaślepić po jednym we/wy czy podłączyć go pod te dodatkowe krućce. Nie ukrywam, że wydaje mi się że mniej przerubek byłoby przy zaślepieniu po jednym z kruccow.
    I czy zawór grawitacyjny jest konieczny?

    Proszę o ocenę tej planowanej instalacji i ewentualne sugestie.



    Jeszcze raz dziękuję za chęć pomocy. pozdrawiam

    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr

    Jeszcze raz dziękuję za chęć pomocy. pozdrawiam
  • #5
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Zacznijmy od instalacji. Zamknięta czy otwarta?
    Patrząc od strony prawnej oraz zdrowego rozsądku obecnie kotły węglowe można podłączać do instalacji zamkniętych po spełnieniu dwóch warunków:
    1. Kocioł ma dopuszczenie producenta do pracy w instalacjach zamkniętych.
    2. Instalacja będzie wyposażona w zawór bezpieczeństwa
    3. Kocioł będzie wyposażony w schładzacz bezpośredniego działania (działanie bez prądu) lub w bufor, który jest w stanie przyjąć energię z całego zasypu kotła.

    Jak więc widać kocioł musi mieć 2 różne zabezpieczenia i nie chodzi tu o zastosowanie dwóch zaworów bezpieczeństwa tylko zawór bezpieczeństawa + drugie zabezpieczenie. To drugie zabezpieczenie to najprościej jest zastosować schładzacz.

    Jeżeli chodzi o podłączenie zasobnika CWU to najlepiej jest podłączyć go do drugiego zestawu przyłączy (zasilanie i powrót), dzięki czemu układ się uprości i unikniesz pewnych problemów. Jeżeli zasobnik CWU byłby zamontowany powyżej poziomu kotła to nawet nie potrzebuje pompy. Może pracować grawitacyjnie. Ma to swoje zalety oraz wady. Zalety to proste i tańsze podłączenie, można zagrzać ciepłą wodę paląc na ruszcie w razie braku prądu. Wady to trochę wolniej będzie się nagrzewał i temperatura wody w zasobniku będzie taka jak w kotle.
    Ale tą temperaturę można ograniczyć montując specjalny zawór termostatyczny z kapilarą, który ograniczy maksymalną temperaturę CWU. Zbyt gorąca woda w zasobniku powoduje szybsze zużycie zasobnika, wytrącanie się kamienia. W zamian za to masz pewność, że nie będzie w zasobniku bakterii legionelli.

    Pytasz o zawór grawitacyjny. Chodzi Ci zapewne o zawór różnicowy?
    Montaż takiego zaworu ma sens tylko w układach, które nie mają zaworów mieszających. Chodzi o to, że zawór mieszający pozbawia instalację możliwości pełniej pracy w grawitacji. W przypadku zaworu 3D można podłączyć zawór różnicowy tak, że w razie zaniku zasilania czy awarii pompy CO pozwoli on na pracę grawitacyjną. Ale wadą zawory 3D jest to, że może on pracować w jednej z 2 konfiguracji:
    1. Obniżanie temperatury wody w grzejnikach, ale wtedy nie zabezpiecza w pełni temperatury powrotu w kotle.
    2. Zabezpieczenie temperatury powrotu wody do kotła, ale wtedy nie obniża temperatury w obiegu grzejników, a tylko zmniejsza i zwiększa obieg.

    Zawór 4D natomiast jednocześnie obniża temperaturę w obiegu grzejników oraz podnosi temperaturę powrotu w kotle, ale taki zawór uniemożliwia zamontowanie zaworu różnicowego czyli tworzenia obejścia grawitacyjnego. Zawór 4D w jednym ze skrajnych położeń odcina kocioł od instalacji grzejnikowej, a w drugim skrajnym położeniu zapewnia pracę jakby w ogóle nie było zaworu mieszającego i całość może pracować w pełnej grawitacji.

    Wybór jak widać jest rudny:
    Zawór 3D - możliwość zamontowania zaworu różnicowego i pracy grawitacyjnej po zatrzymaniu pompy CO, praca w jednej z konfiguracji (obniżanie temperatury wody w grzejnikach lub podnoszenie temperatury powrotu do kotła)
    Zawór 4D - brak możliwości zamontowania zaworu róznicowego, ale jest też możliwość pracy układu w pełnej grawitacji po ręcznym przestawieniu zaworu 4D w jedno, określone skrajne położenie.

    W przypadku kotła z podajnikiem nie ma problemów z zatrzymaniem pompy CO czy zanikiem prądu, bo kocioł po prostu przestanie grzać. Problemem jest natomiast palenie na ruszcie. Osoba, która obsługuje taki kocioł musi pamiętać, że mając zawór 4D musi go ręcznie przestawić.
    Dlatego jeżeli osoby obsługujące kocioł będą "rozgarnięte" to montuj zawór 4D, ale jeżeli jest to osoba, którą przerażają wszelkie sprawy techniczne to montuj zawór 3D + zawór różnicowy.

    Szkoda, że już masz ten kocioł i sterownik, bo obecnie na rynku są dostępne o wiele lepsze sterowniki kotłów, które także sterują zaworami mieszającymi i mają wbudowane regulatory pogodowe. Taki regulator pogodowy daje wiele korzyści. Po pierwsze daje oszczędności, a po drugie zapewnia stabilniejszą temperaturę w domu i poprawia komfort cieplny.
    Zawsze jednak można dołożyć dodatkowy sterownik pogodowy i siłownik na zaworze mieszającym.

    Są też jeszcze inne rozwiązania:
    1. Można zamontować zawór 3D w konfiguracji obniżania temperatury w grzejnikach + zawór różnicowy, a podniesienie temperatury powrotu załatwić dodatkową pompą mieszającą, która także może służyć do ładowania zasobnika CWU.

    2. Zastosować sprzęgło hydrauliczne.

    W obydwu przypadkach będą potrzebne 2 pompy.
  • #6
    toshibanana
    Level 7  
    Wielki szacunek kolego za wyczerpującą informację!

    Z racji, że nie zawsze jestem w domu i osoby obsługujące piec podczas mojej nieobecności są "starszej daty" wybór padł na 3 drożny zawór.

    Znalazłem możliwość pociągnięcia nitki do zaworu wyrównawczego i w związku z tym mam kilka pytań.
    Czy podłączając "Pion tj ciepłą wodę" na wysokości piwnicy można pociągnąć go w poziomie ok 3metry i dopiero w pionie ponad wysokość ostatniego grzejnika?
    Jest to jedyna możliwość abym mógł przerobić na obieg otwarty.

    I jaką grubość musiałyby mieć rury do tego zbiornika wyrównawczego?

    Czy szkic tej instalacji jest poprawny?
    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr

    Po rozmyslaniach wydaje mi się że dobrym rozwiązaniem do tego zbiornika wyrownawczego byłoby wykorzystanie drugiego z wyjść...
  • #7
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Rysunek ma kilka błędów. Zarówno błędy techniczne jak i niezgodność z obowiązującym prawem.
    Rura wznośna (ta, którą podłączone jest naczynie wzbiorcze) nie może mieć na swojej drodze ani jednego zaworu. Minimalna średnica tej rury zgodnie z obowiązującym prawem to minimum 25mm. Czyli rura stalowa 1 cal lub rura miedziana o średnicy 28mm.
    Zamontowanie zaworu różnicowego za mieszaczem jest bezsensowne.
    Zawór ten ma stanowić obejście zarówno pompy jak i zaworu 3D, kiedy pompa przestanie pompować.
  • #8
    kolys
    Level 20  
    Narysowałem dla kolegi "toshibanana" poprawiony szkic instalacji. Proszę bardziej doświadczone osoby o sprawdzenie. Na Twoim rysunku zawór trój-drogowy jest źle bo nie będzie on zabezpieczał powrotu kotła przed zbyt niską temperaturą a napisałeś że właśnie to chcesz osiągnąć czyli pompa musi być przed zaworem trój-drogowym (pompa musi tłoczyć część gorącej wody do rury powrotnej). Zawór różnicowy i naczynie wzbiorcze są źle. Sposób ułożenia rur przy bojlerze też bym poprawił. Jeżeli dobrze widzę na zdjęciu to rura na zasilaniu bojlera była częściowo zapowietrzona (rura ma lekki spadek w złą stronę) i przez to bojler mógł nie grzać w 100%. Poza tym nie widzę odpowietrznika na tej rurze. Podaj dokładny model kotła bo nie wiadomo czy trzeba podłączyć bojler do tych dodatkowych wyjść z kotła.

    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-dr
  • #9
    toshibanana
    Level 7  
    Dziękuję za odpowiedź.
    Piec to taki "lokalny produkt" o mocy 25KW. Producent robi dwa wyjścia aby dostosować montaż pieca do indywidualnych potrzeb użytkownika (jak producent mówił można podpiąć pod niego także bojler.
    Czyli rozumiem, że tak jak kolega kolys narysował pompka przed zaworem 3-dr i równolegle wpiętą do tego zawór różnicowy?
    W miarę możliwości chciałbym zrezygnować z pompki nie wiem czy mi się to uda i tak jak kolega napisał to zasilanie bojlera chciałbym pociągnąć w prostej linii.
    Jeśli chodzi o te zawory na pionie były one zamontowane przez "fachowców" aby można było grzać wodę w bojlerze latem
    Czy zawór różnicowy powinien być większej śr niż rura wychodząca z pieca redukowany mufkami?
    pozdrawiam
  • #10
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Proponuję jedno z tych dwóch rozwiązań:

    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-drKocioł węg...chemat.jpg Download (179.73 kB)


    lub


    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-drKocioł węg...emat 2.jpg Download (163.2 kB)

    W moich schematach bardzo ważne są kierunki usytuowania (pion, poziom) poszczególnych elementów.
    Myślę, że nie muszę tłumaczyć co jak i dlaczego?
    Jeżeli będą jakieś wątpliwości to czekam na pytania.

    Należy tylko pamiętać, że średnica rury wznośnej (ta od kotła do naczynia wzbiorczego) to minimum 25mm.
  • #11
    Plumpi
    Heating systems specialist
    P.S.
    Dodając drugi zestaw pompowy równolegle do zaworu różnicowego przy zasobniku CWU, pompa taka nie dość, że usprawni ładowanie tego zasobnika to jeszcze zapewni mieszanie wody w kotle, dzięki czemu zostanie podniesiona temperatura powrotu.
    Można oczywiście obieg grzejników i zasobnika CWU podłączyć pod wspólny powrót, a nawet wykorzystać wspólne zasilanie.
    Tak by to wyglądało:
    Wymiana pieca miałowego na piec na ekogroszek-rozbudowa instalacji o zawór 3-drKocioł węg...emat 3.jpg Download (167.33 kB)
  • #12
    jas67
    Level 22  
    Czy to tak trudno wstawić obrazek jak należy ?
  • #13
    Plumpi
    Heating systems specialist
    W czym jest problem z obrazkami?
    Klikasz w obrazek (miniaturę) i wyświetla się powiększenie, aż do pełnego rozmiaru.
  • #14
    toshibanana
    Level 7  
    Dziękuję za pomoc. Sprawa została rozwiązana:)