Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 3-fazowy DMK5/MC 5.0kW - przy połączeniu w gwiazdę nie działa buczy

GrubyC330 17 Aug 2017 15:36 1584 17
e-mierniki
  • #1
    GrubyC330
    Level 10  
    Witam, posiadam silnik 3 fazowy o mocy 5.0kW, założyłem go do jednej z maszyn w gospodarstwie i mam problem z jego podłączeniem wszystko teoretycznie jest tak jak powinno, a silnik przy połączeniu w gwiazdę buczy i tylko lekko rusza wałem, przy połączeniu w trójkąt działa bez problemu. Sprawdzałem przejścia na uzwojeniach na wszystkich 3 uzwojeniach jest 3.0 Ohm, rezystancja jest pomiędzy W - Z , Y - V , X - U.
    Silnik 3-fazowy DMK5/MC 5.0kW - przy połączeniu w gwiazdę nie działa buczy Silnik 3-fazowy DMK5/MC 5.0kW - przy połączeniu w gwiazdę nie działa buczy

    opis pinów Z --- X --- Y
    U --- V --- W
  • e-mierniki
  • #2
    qavr
    Level 12  
    Na tabliczce znamionowej masz połaczenie w gwiazde?
  • #3
    D214d3k
    Level 39  
    Z taką zworą to nie wyskakuj do ludzi :).
    Silnik jest sprzęgnięty z czymś? Jeśli tak na znacznie obniżonej mocy nie jest w stanie ruszyć.
  • e-mierniki
  • #6
    GrubyC330
    Level 10  
    Ta zworka tak na szybko zrobiłem dla sprawdzenia wiem wiem wstyd i tyle :P co do połączenia w trójkąt to nie wiem czy działa poprawnie ten silnik po prostu wirnik się kręci i pracuje cicho, silnik będzie pracował w dość sporym obciążeniu więc nie chce szybko zakończyć jego żywota chociaż prawdopodobnie swoje lata ma :) wiem że na tabliczce jest znak trójkąta ale skoro nie ma podanych 2 wartości myślałem że można go podłączyć w gwiazdę, silnik spięty ale nie ma dużych oporów, 2 silnik o tej samej mocy co prawda zupełnie inny bez problemu rusza nawet pod obciążeni w połączeniu w gwiazdę w tej maszynie. Ja sprawdzałem czy nie są zamienione początki uzwojeń w trochę inny sposób po prostu drogą prób i błędów zamieniałem końce uzwojenia i nie dało to żadnego efektu.



    Edit: podłączyłem w trójkąt po minucie pracy zaczyna się z silnika lekko dymic i jest gorący rozebrałem go całkiem i w sumie dalej nic nie wiem bo nie widzę ani żeby gdzieś coś było przegrzane itd. pozostało tylko dopalić i wyrzucić?
  • #8
    GrubyC330
    Level 10  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    ZObacz czy nie ma zwarcia międzyfazowego.
    jak to sprawdzić ? multimetrem normalnie testem do diod ?
  • #9
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    mar_uda wrote:
    Czy silnik na pewno jest dobrze połączony w gwiazdę (chodzi o poprawne wyznaczenie początków i końców uzwojeń)?

    A jak w trójkącie są dobrze wyznaczone i silnik pracuje dobrze pracuje to będą w gwieździe źle? Przemyśl to kolego .
  • #10
    mar_uda
    Level 23  
    Krzysztof Reszka wrote:
    mar_uda wrote:
    Czy silnik na pewno jest dobrze połączony w gwiazdę (chodzi o poprawne wyznaczenie początków i końców uzwojeń)?

    A jak w trójkącie są dobrze wyznaczone i silnik pracuje dobrze pracuje to będą w gwieździe źle? Przemyśl to kolego .
    Właśnie widać, jak dobrze pracuje silnik w trójkącie:
    GrubyC330 wrote:
    podłączyłem w trójkąt po minucie pracy zaczyna się z silnika lekko dymic i jest gorący rozebrałem
    Szczególnie, że początki uzwojeń autor wyznaczał tak:
    GrubyC330 wrote:
    Ja sprawdzałem czy nie są zamienione początki uzwojeń w trochę inny sposób po prostu drogą prób i błędów zamieniałem końce uzwojenia i nie dało to żadnego efektu.
    I nie wiemy jakich manipulacji dokonywano w trakcie przełączania γ\Δ.

    Do testów silnika na pewno nie powinno się uruchamiać z obciążeniem.
    Teraz to pozostaje pomiar rezystancji uzwojeń (ale nie multimetrem za 9,99) i pomiar rezystancji izolacji (również nie multimetrem).
  • #11
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    GrubyC330 wrote:
    przy połączeniu w trójkąt działa bez problemu

    mar_uda wrote:
    Właśnie widać, jak dobrze pracuje silnik w trójkącie:

    Czytaj ze zrozumieniem .
    mar_uda wrote:
    Do testów silnika na pewno nie powinno się uruchamiać z obciążeniem.

    Jeśli robi to pod obciążeniem zbyt dużym ,dlatego nie rusza na gwieździe.
  • #12
    mar_uda
    Level 23  
    A czy kolega moderator czyta ze zrozumieniem, czy kompletnie pominął post numer 6?

    Dodam jeszcze, że klasycznym sposobem zamiany połączenia z γ w Δ przez domorosłych majsterkowiczów, jest zamiana połączeń w środkowej kolumnie na listwie, bo - i tu cytat zasłyszany od takowego: "dzięki temu są dwa krótkie mostki i jeden długi, zamiast trzech długich". Problem w tym, że przy kolejnej próbie przełączenia trzeba pamiętać, co się wcześniej zrobiło, a z tym bywa różnie.
  • #13
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    mar_uda wrote:
    A czy kolega moderator czyta ze zrozumieniem, czy kompletnie pominął post numer 6?

    Przeczytałem, spalenie silnika mogło być i zapewne było jego manipulacjami z uzwojeniem. Uwaga moja dotyczyła postu 4 chyba widać , i nie było wtedy postu 6 . Więc moja uwaga była słuszna i bezdyskusyjna.
  • #14
    mar_uda
    Level 23  
    Krzysztof Reszka wrote:
    mar_uda wrote:
    A czy kolega moderator czyta ze zrozumieniem, czy kompletnie pominął post numer 6?

    Przeczytałem, spalenie silnika mogło być i zapewne było jego manipulacjami z uzwojeniem. Uwaga moja dotyczyła postu 4 chyba widać , i nie było wtedy postu 6 . Więc moja uwaga była słuszna i bezdyskusyjna.
    Słuszna i bezdyskusyjna dla kogoś, kto niedostatecznie przewiduje to, co użytkownik mógł zrobić "pod drodze".
  • #15
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Trzymajmy się tekstu i nie prorokujmy bo pisanie nie będzie miało sensu . Autor miał dobry silnik zapewne przez jego dziwne eksperymenty spalił się i tyle.
    Kończymy ten wątek.
  • #16
    mar_uda
    Level 23  
    Trzymajmy się tekstu, ale przewidujmy co mogło pójść nie tak. W poście #12 wskazałem jasny i znany mi niejednokrotnie przypadek, gdzie można pomylić początki i końce uzwojeń podczas przełączania γ\Δ, więc mój post był jak najbardziej zasadny. Szczególnie, że post #6 tylko uprawdopodobnił tą tezę.
    EOT.
    Kolega nie czyta co napisałem , proszę się skupić na odpowiedzi autora.
    Moderator Krzysztof Reszka.
  • #17
    GrubyC330
    Level 10  
    Coś mi się wydaje że tak szybko to silnik spaleniu nie ulega :) nie był niczym obciążony w ręce kręcić można było wałem, a później całkiem paski zdjąłem i też było to samo, nie rozumiem jak ustalić te początki i końce uzwojen ale jutro może to rozszyfruje :)

    Dodano po 5 [minuty]:

    mar_uda wrote:
    Krzysztof Reszka wrote:
    mar_uda wrote:
    Czy silnik na pewno jest dobrze połączony w gwiazdę (chodzi o poprawne wyznaczenie początków i końców uzwojeń)?

    A jak w trójkącie są dobrze wyznaczone i silnik pracuje dobrze pracuje to będą w gwieździe źle? Przemyśl to kolego .
    Właśnie widać, jak dobrze pracuje silnik w trójkącie:
    GrubyC330 wrote:
    podłączyłem w trójkąt po minucie pracy zaczyna się z silnika lekko dymic i jest gorący rozebrałem
    Szczególnie, że początki uzwojeń autor wyznaczał tak:
    GrubyC330 wrote:
    Ja sprawdzałem czy nie są zamienione początki uzwojeń w trochę inny sposób po prostu drogą prób i błędów zamieniałem końce uzwojenia i nie dało to żadnego efektu.
    I nie wiemy jakich manipulacji dokonywano w trakcie przełączania γ\Δ.

    Do testów silnika na pewno nie powinno się uruchamiać z obciążeniem.
    Teraz to pozostaje pomiar rezystancji uzwojeń (ale nie multimetrem za 9,99) i pomiar rezystancji izolacji (również nie multimetrem).
    za milimetr dałem ponad 100zł wydaje mi się że nie jest najgorszy nie jestem profesjonalista, więc czym zmierzyć rezystancje izolacji?
  • #18
    GrubyC330
    Level 10  
    Silnik spakowałem w samochód, jadę do gościa co przezwaja silniki niech mi go sprawdzi bo widzę że sam to już nic więcej nie zrobię, dzięki za pomoc wszystkim.