Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Monitory Tonsil GDN 15/40/5 (4 Ohm) + Tonsil GDWK 9/80 (8 Ohm)

Trzysta 16 Paź 2017 11:26 16275 79
  • Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • #62 16 Paź 2017 12:01
    Trzysta
    Poziom 5  

    Zwrotnica to mój wymysł plus symulacje na PC.
    Niskotonowiec ma 4 Ohmy a wysokotonowiec 8 Ohm ten opornik trochę ucisza GDNa.
    Bez tego 3 omowca na wejściu basowiec chce zbyt głośno grać jak dla mnie. Sprawdzałem zworując ten opornik i dźwięk był taki dziwny.

  • #63 16 Paź 2017 12:17
    uhyt
    Poziom 13  

    Trzysta napisał:
    Chyba dla wysokotonowca miała być Butterwortha a dla wysokotonowca Czebyszewa jakoś tak
    ???

  • #64 16 Paź 2017 12:29
    Trzysta
    Poziom 5  

    uhyt napisał:
    Trzysta napisał:
    Chyba dla wysokotonowca miała być Butterwortha a dla wysokotonowca Czebyszewa jakoś tak
    ???

    Oj pomyłka miało być że filtr jednego rodzaju 2giego rzędu będzie dla wysokotonowca a innego rodzaju też 2giego rzędu dla niskotonowca. Chodziło mi o płaskie przejście w miejscu przecięcia się charakterystyk filtrów zwrotnicy. Zastosowanie różnych rodzajów filtrów miało nie podbijać charakterystyki w tym miejscu.

  • #65 16 Paź 2017 12:59
    marian133
    Poziom 38  

    Trzysta napisał:
    Zwrotnica to mój wymysł plus symulacje na PC.


    Symulacja po pomiarach?
    W jakim programie jest to robione?

    Trzysta napisał:
    Niskotonowiec ma 4 Ohmy a wysokotonowiec 8 Ohm ten opornik trochę ucisza GDNa.
    Bez tego 3 omowca na wejściu basowiec chce zbyt głośno grać jak dla mnie. Sprawdzałem zworując ten opornik i dźwięk był taki dziwny.


    Nie daje się rezystorów szeregowo na wooferze :)
    Jeśli wysokotonówka gra za cicho to po co ten rezystor w zwrotnicy?

    Trzysta napisał:
    Oj pomyłka miało być że filtr jednego rodzaju 2giego rzędu będzie dla wysokotonowca a innego rodzaju też 2giego rzędu dla niskotonowca. Chodziło mi o płaskie przejście w miejscu przecięcia się charakterystyk filtrów zwrotnicy. Zastosowanie różnych rodzajów filtrów miało nie podbijać charakterystyki w tym miejscu.


    Teoria to jedno a praktyka to drugie.
    Piszesz o filtrach a tak naprawdę nie wiesz czy te głośniki się do takich filtrów nadają.
    To że Ty chcesz założyć filtr X nie oznacza że tak będzie dobrze i głośnik będzie poprawnie filtrowany.
    Z góry możesz zakładać rodzaj filtra tylko wtedy gdy znajdziesz głośnik którego można filtrować w ten sposób.

    Dopiero po pomiarach głośników w obudowie i próbie połączenia ich wychodzi jakie filtry będą odpowiednie.

  • #66 16 Paź 2017 13:18
    Trzysta
    Poziom 5  

    Chciałem odpalić te kolumny.
    Jakoś trzeba było to pasmo rozdzielić, zabezpieczyć głośniki.
    To jest powiedzmy seryjny samochód, który teraz wezmę na warsztat i odpowiednio przerobię. Ale jak dla mnie teraz gra całkiem ok. Nawet moglbym tak je zostawic.
    Masz racje teraz pomiary pokażą w którym kierunku iść dalej.
    Na razie mam coś co jak dla mnie jeździ z sensem (przez analogie samochodowe) ale wezmę to na kanał żeby jeździło jeszcze lepiej :).

    A i chodzi mi też o walor edukacyjny żeby sprawdzić zwrotnicę z głowy i z kompa jak grają.

  • #67 16 Paź 2017 13:46
    Bucefal76
    Poziom 10  

    Osobiście odradzam symulacje, tylko pomiary. W przypadku 2D spokojnie można dobrać zwrotnicę w pomiarach i co najważniejsze będzie ona poprawna. Zwrotka z symulacji niekoniecznie. Niestety na symulacje ma duży wpływ zasada GIGO (garbage in garbage out).

    Co do GDN'a to masz nieoptymalny filtr. Pierwsze dla tak małego głośnika filtr zobla (korekcja impedancji) nie jest potrzebny a dodajesz całkiem dużą (za dużą pojemność nawet ponad potrzeby tak małego głośnika). Dla GDN'a proponuję cewkę 1.2mH drutem 0.76mm, bocznikowaną kondensatorem 0.68uF + rezystor 8.2 ohm. Kondensator równoległy dla filtru GDN'a trzeba będzie dobrać w pomiarach ale powinien być około 8.2uF (warto mieć np. 10uF, 4.7uF i 6.7uF). Taki filtr powinien całkiem ładnie skompensować baffle step i wyciąć breakup GND powyżej 3kHz (jest to stosunkowo tani pomysł na filtr 3 rzędu).

    Gdwk filtrować można szeregowym C 4.7uF i równoległym L, które to L dobierzesz w pomiarach. Tłumik typu Lpad wbierz na początek dla 6db. Lpad zamontuj za fitlrem GDWK tak by filtr był obciążony L padem i GDWK. Dzięki temu obciążenie filtra będzie bardziej stałe.

    Podczas pomiarów połącz głośniki w przeciwfazie i zmieniaj C w filtrze GND'a oraz L w filtrze GDWk tak by z jednej strony uzyskać efekt null reverese (zerowania się amplitudy przy cz. cięcia), z drugiej przy połączeniu normalnym głośników (plus do plusa) w miarę równą ch. przenoszenia mieszczącą się w +/- 3db. Przy czym zmianiać będziesz przede wszystkim L w filtrze GDWK. Regulacje L można zrobić kupując szpulkę do nawijania nici do maszyny do szycia (tą małą) i następnie nawijając cewkę drutem 0.35mm. Nawijasz np 0.2mH a potem w otwór w szpulce wsuwasz/wkręcasz śrubę M5 jako rdzeń. Na koniec mierzysz L takiej prymitywnej cewki rdzeniowej i nawijasz/odwijasz na szpulce tyle ile trzeba by mieć pożądane L.
    Jak mimo zmiany L w filtrze gdwk zwrotnica nie łapie zgrania fazowego to zmień C w filtrze GDN'a.

    Poziom tłumienia GDWK ciężko jest ustalić bez skalibrowanego mikrofonu, najlepiej zrobić to na słuch porównując z innymi komunami. Po każdej zmianie Lpada trzeba ponownie skorygować zgranie fazowe np zmieniając L w filtrze GDWK.

  • #68 16 Paź 2017 14:21
    Trzysta
    Poziom 5  

    Bucefal76 napisał:
    Osobiście odradzam symulacje, tylko pomiary. W przypadku 2D spokojnie można dobrać zwrotnicę w pomiarach i co najważniejsze będzie ona poprawna. Zwrotka z symulacji niekoniecznie. Niestety na symulacje ma duży wpływ zasada GIGO (garbage in garbage out).

    Co do GDN'a to masz nieoptymalny filtr. Pierwsze dla tak małego głośnika filtr zobla (korekcja impedancji) nie jest potrzebny a dodajesz całkiem dużą (za dużą pojemność nawet ponad potrzeby tak małego głośnika). Dla GDN'a proponuję cewkę 1.2mH drutem 0.76mm, bocznikowaną kondensatorem 0.68uF + rezystor 8.2 ohm. Kondensator równoległy dla filtru GDN'a trzeba będzie dobrać w pomiarach ale powinien być około 8.2uF (warto mieć np. 10uF, 4.7uF i 6.7uF). Taki filtr powinien całkiem ładnie skompensować baffle step i wyciąć breakup GND powyżej 3kHz (jest to stosunkowo tani pomysł na filtr 3 rzędu).

    Gdwk filtrować można szeregowym C 4.7uF i równoległym L, które to L dobierzesz w pomiarach. Tłumik typu Lpad wbierz na początek dla 6db. Lpad zamontuj za fitlrem GDWK tak by filtr był obciążony L padem i GDWK. Dzięki temu obciążenie filtra będzie bardziej stałe.

    Podczas pomiarów połącz głośniki w przeciwfazie i zmieniaj C w filtrze GND'a oraz L w filtrze GDWk tak by z jednej strony uzyskać efekt null reverese (zerowania się amplitudy przy cz. cięcia), z drugiej przy połączeniu normalnym głośników (plus do plusa) w miarę równą ch. przenoszenia mieszczącą się w +/- 3db. Przy czym zmianiać będziesz przede wszystkim L w filtrze GDWK. Regulacje L można zrobić kupując szpulkę do nawijania nici do maszyny do szycia (tą małą) i następnie nawijając cewkę drutem 0.35mm. Nawijasz np 0.2mH a potem w otwór w szpulce wsuwasz/wkręcasz śrubę M5 jako rdzeń. Na koniec mierzysz L takiej prymitywnej cewki rdzeniowej i nawijasz/odwijasz na szpulce tyle ile trzeba by mieć pożądane L.
    Jak mimo zmiany L w filtrze gdwk zwrotnica nie łapie zgrania fazowego to zmień C w filtrze GDN'a.

    Poziom tłumienia GDWK ciężko jest ustalić bez skalibrowanego mikrofonu, najlepiej zrobić to na słuch porównując z innymi komunami. Po każdej zmianie Lpada trzeba ponownie skorygować zgranie fazowe np zmieniając L w filtrze GDWK.


    To będzie długa zima :).
    Myślałem że JIG i preamp do mikrofonu powinien dać radę to pomierzyć w SW.

  • #69 16 Paź 2017 15:16
    Bucefal76
    Poziom 10  

    Teoretycznie tak ale tylko i wyłącznie przy założeniu że pomiar się uda, co oznacza między innymi:
    a) bramkowanie czyli odcinanie echa zadziała poprawnie
    b) SW złapie dobrze fazę sygnału nie tylko amplitudę.
    I teraz dochodzimy do sedna: SW nie działa dobrze na systemach nowszych niż Windows XP, ma problemy z dziedziną czasu (ta jest potrzebna by punkty a i b były miarodajne) sypie się bramkowanie nie dając powtarzalnych wyników nawet jeśli chodzi o pomiar amplitudy. Zmarnowałem masę czasu bawiąc się z tym, bez skutku. Aktualnie używam HolemImpulse do pomiarów amplitudy. W HO przynajmniej można liczyć na poprawne działanie bramkowania i powtarzalne wiarygodne pomiary amplitudy. Niestety pomiar fazy też nie jest idealny w HO, z tego powodu bazuje zgrywanie fazowe głośników na pomiarze amplitudy w połączeniu normalnym i odwrotnym GDWK.

    Tutaj przykład mojej ostatniej pracy:

    Monitory Tonsil GDN 15/40/5 (4 Ohm) + Tonsil GDWK 9/80 (8 Ohm)

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ps. Zima może nie ale 1 zwrotnica plus odsłuchy i ponowne pomiary to z 1 miesiąc spokojnie zajmie. Nie ma co się spieszyć. Pierwsza może zająć dłużej. Ale spoko. Wrzucaj wyniki pomiarów to Cię pokierujemy...

  • #70 16 Paź 2017 15:45
    Trzysta
    Poziom 5  

    Bucefal76 napisał:
    Teoretycznie tak ale tylko i wyłącznie przy założeniu że pomiar się uda, co oznacza między innymi:
    a) bramkowanie czyli odcinanie echa zadziała poprawnie
    b) SW złapie dobrze fazę sygnału nie tylko amplitudę.
    I teraz dochodzimy do sedna: SW nie działa dobrze na systemach nowszych niż Windows XP, ma problemy z dziedziną czasu (ta jest potrzebna by punkty a i b były miarodajne) sypie się bramkowanie nie dając powtarzalnych wyników nawet jeśli chodzi o pomiar amplitudy. Zmarnowałem masę czasu bawiąc się z tym, bez skutku. Aktualnie używam HolemImpulse do pomiarów amplitudy. W HO przynajmniej można liczyć na poprawne działanie bramkowania i powtarzalne wiarygodne pomiary amplitudy. Niestety pomiar fazy też nie jest idealny w HO, z tego powodu bazuje zgrywanie fazowe głośników na pomiarze amplitudy w połączeniu normalnym i odwrotnym GDWK.

    Tutaj przykład mojej ostatniej pracy:

    Monitory Tonsil GDN 15/40/5 (4 Ohm) + Tonsil GDWK 9/80 (8 Ohm)
    Dodano po 4 [minuty]:
    Ps. Zima może nie ale 1 zwrotnica plus odsłuchy i ponowne pomiary to z 1 miesiąc spokojnie zajmie. Nie ma co się spieszyć. Pierwsza może zająć dłużej. Ale spoko. Wrzucaj wyniki pomiarów to Cię pokierujemy...


    Dzięki
    Ten HO jest za free ?
    P.S.
    Jeśli nie słyszę różnicy na GDWK podpiętego zgodnie i przeciwnie do + i - to znaczy że jestem głuchy ?

  • #71 16 Paź 2017 15:49
    Bucefal76
    Poziom 10  

    Nie, to się objawia inaczej. Pofalowana charakterystyka, dziwnie szeroka lub wąska scena stereo, brak energii, uderzenia w pewnych cz na skutek znoszenia się fal od obu głośników.
    HO jest za free. Pilnuj by cz. bramkowania była najniższa możliwe. Najlepiej już od 200Hz. Raczej nie powyżej 400Hz.

  • #72 16 Paź 2017 17:35
    Trzysta
    Poziom 5  

    Bucefal76 napisał:
    Teoretycznie tak ale tylko i wyłącznie przy założeniu że pomiar się uda, co oznacza między innymi:
    a) bramkowanie czyli odcinanie echa zadziała poprawnie
    b) SW złapie dobrze fazę sygnału nie tylko amplitudę.
    I teraz dochodzimy do sedna: SW nie działa dobrze na systemach nowszych niż Windows XP, ma problemy z dziedziną czasu (ta jest potrzebna by punkty a i b były miarodajne) sypie się bramkowanie nie dając powtarzalnych wyników nawet jeśli chodzi o pomiar amplitudy. Zmarnowałem masę czasu bawiąc się z tym, bez skutku. Aktualnie używam HolemImpulse do pomiarów amplitudy. W HO przynajmniej można liczyć na poprawne działanie bramkowania i powtarzalne wiarygodne pomiary amplitudy. Niestety pomiar fazy też nie jest idealny w HO, z tego powodu bazuje zgrywanie fazowe głośników na pomiarze amplitudy w połączeniu normalnym i odwrotnym GDWK.

    Tutaj przykład mojej ostatniej pracy:

    Monitory Tonsil GDN 15/40/5 (4 Ohm) + Tonsil GDWK 9/80 (8 Ohm)
    Dodano po 4 [minuty]:
    Ps. Zima może nie ale 1 zwrotnica plus odsłuchy i ponowne pomiary to z 1 miesiąc spokojnie zajmie. Nie ma co się spieszyć. Pierwsza może zająć dłużej. Ale spoko. Wrzucaj wyniki pomiarów to Cię pokierujemy...


    No to super może będzie z tego coś fajnego. To i dla potomnych będzie jakaś wskazówka jak GDNa i GDWKa zaimplementować w dwudrożnych monitorach. Te GDNy w tych skrzynkach :) bardzo mi leżą jeśli chodzi o bass jego ilość i szybkość GDWK faktycznie szeleszczą papierkami po cukierkach ale mój ulubiony Mark Knopfler brzmi na nich super.

  • #75 28 Lis 2018 15:07
    voland
    Poziom 15  

    Fajnie i starannie wykonane kolumienki, jednego tylko nie rozumiem, dlaczego ludzie do konstrukcji własnych kolumn wybierają "trociny". Sam konstruuje kolumny gitarowe, te robione ze sklejki liściastej wodoodpornej brzmią dużo dźwięczniej, głośniej i wyraźniej tak jakby drewno działało jak przedłużenie membrany głośnika, te z mdf tak jakby tłumiły dźwięk brzmią jakby przez ścianę.
    Być może w przypadku tak małych kolumienek parametry drewna nie odgrywają takiej roli.

  • #76 28 Lis 2018 16:21
    Bucefal76
    Poziom 10  

    voland napisał:
    Fajnie i starannie wykonane kolumienki, jednego tylko nie rozumiem, dlaczego ludzie do konstrukcji własnych kolumn wybierają "trociny". Sam konstruuje kolumny gitarowe, te robione ze sklejki liściastej wodoodpornej brzmią dużo dźwięczniej, głośniej i wyraźniej tak jakby drewno działało jak przedłużenie membrany głośnika, te z mdf tak jakby tłumiły dźwięk brzmią jakby przez ścianę.
    Być może w przypadku tak małych kolumienek parametry drewna nie odgrywają takiej roli.


    Właśnie z tego powodu żeby drewno nie grało, kolumna głośnikowa to NIE JEST INSTRUMENT!

  • #77 28 Lis 2018 17:50
    voland
    Poziom 15  

    Bucefal76 napisał:
    voland napisał:
    Fajnie i starannie wykonane kolumienki, jednego tylko nie rozumiem, dlaczego ludzie do konstrukcji własnych kolumn wybierają "trociny". Sam konstruuje kolumny gitarowe, te robione ze sklejki liściastej wodoodpornej brzmią dużo dźwięczniej, głośniej i wyraźniej tak jakby drewno działało jak przedłużenie membrany głośnika, te z mdf tak jakby tłumiły dźwięk brzmią jakby przez ścianę.
    Być może w przypadku tak małych kolumienek parametry drewna nie odgrywają takiej roli.


    Właśnie z tego powodu żeby drewno nie grało, kolumna głośnikowa to NIE JEST INSTRUMENT!


    Ale i tak będzie grać, wszystko wydaje swój dźwięk po wprowadzeniu w drgania.

  • #78 28 Lis 2018 22:19
    Bucefal76
    Poziom 10  

    Nie będzie. Przy użyciu odpowiedniego materiału i właściwej konstrukcji rezonanse obudowy są marginalne. Ewentualnie znów, dzięki odpowiedniej konstrukcji przenosi się je w niższe częstotliwości gdzie mniej przeszkadzają (nie koloryzują średnicy).

    Jeszcze raz powtórzę, kolumna głośnikowa ma być jak najbardziej neutralna ma odtwarzać dźwięk a nie kreować go w odróżnieniu od instrumentu czy pieca gitarowego.

  • #79 28 Lis 2018 22:29
    OldSkull
    Poziom 27  

    Ja robiąc kolumny dla siebie sporo się naczytałem i ogólnie:
    - materiał powinien jak najbardziej tłumić drgania i być jak najtrudniejszy do wprawienia w drgania (np. ciężki)
    - materiał powinien mieć niską przepuszczalność dźwięku (aby nie słyszeć tego co się odbiło wewnątrz głośnika
    Obie cechy posiadają materiały wielowarstwowe (bo na łączeniu warstw dochodzi do odbicia przez co tłumienie wzrasta), ale wykonane z materiałów różniących się od siebie. Natomiast MDF jest kiepski - tyle tylko że istnieją gorsze materiały (jak np. lite, sękate drewno albo zwykły wiór), a jest dość łatwy w obróbce. Z drganiami się w nim walczy poprzez łączenie przeciwnych ścianek w środku (co również zmniejsza rezonans) i usztywnieniem konstrukcji, z przepuszczaniem dźwięku poprzez wygłuszanie wnętrza.
    Ja wybrałem tzw. "płytę stolarską", czyli: fornir-sklejka-deska-sklejka-fornir oraz usztywniłem i wygłuszyłem wnętrze - i daje radę super. Podobno sklejka też jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Tyle tylko, że oba te materiały bardzo źle się wycina. Są wręcz zbyt wytrzymałe mechanicznie.

    voland napisał:
    Ale i tak będzie grać, wszystko wydaje swój dźwięk po wprowadzeniu w drgania.

    Jeszcze jest kwestia rezonansu związanego choćby z odległością przetwornika od ścian kolumny. Może też być tak jak z wzmacniaczami lampowymi: na papierze są gorsze niż tranzystorowe, ale to inne brzemienie po prostu może się podobać. Podobnie jest z materiałem na kolumny.
    voland napisał:
    te z mdf tak jakby tłumiły dźwięk brzmią jakby przez ścianę

    Pytanie czy to nie jest też kwestia złego doboru pojemności i szczelności skrzynki do głośników. Generalnie tolerancje pewne są, ale ani zbyt małę ani zbyt duże ładnie nie zagrają.

  • #80 29 Lis 2018 10:31
    romarcin
    Poziom 10  

    Już w latach 70' ubiegłego wieku inżynierowie działu technicznego BBC, badali wpływ rodzaju materiału i grubości na "brzmienie" kolumn głośnikowych, wnioski są ciekawe: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1977-03.pdf . Na podstawie tych badań powstały obudowy kultowych monitorów BBC LS3/5a http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1976-29.pdf , ze sklejki brzozowej 12 mm, z usztywnieniami z listew bukowych, przy czym jak piszą twórcy tych monitorków, nawet zmiana gatunku drewna listew miała wpływ na dźwięk .
    Tutaj: https://www.tnt-audio.com/clinica/cabinet_walls_e.html bardziej subiektywne, audiofilskie odsłuchy obudów MDF kontra sklejka.