Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Transformator z prostownika, budowa od początku

axdam99 26 Sie 2017 17:10 690 11
  • #1 26 Sie 2017 17:10
    axdam99
    Poziom 14  

    Witam.
    Wiem że takich tematów było sporo ale nie znalazłem tego czego szukam.

    A więc od początku. Kilka lat temu dostałem resztki prostownika z lat 70-80 (resztki czyli transformator i 2 isostaty). Podobno ładował akumulatory 6 i 12v , został zdemontowany z powodu połamanej obudowy. Teraz przydałby mi się prostownik.

    Nie było by problemu gdyby nie byłby on trochę dziwny.
    Ma 2 uzwojenia wtórne drutem 1,5mm o napięciach 10,8v i 7,9v (mierzone bez obciążenia).
    Co do mocy to wymiary zewnętrzne 102x85x35mm , znalazłem podobny transformator o mocy 120w http://www.akcesoria-cnc.pl/?menu=produkt&id=1003

    ALE przecież drut 1,5mm mozna obciążyć max 3,5A

    Pytanie czy da się coś jeszcze zrobić z tego transformatora? Jeżeli tak to chciałbym zrobić regulację prądu z amperomierzem , pytanie w jaki sposób? Amperomierz do ilu A ,

    0 11
  • #2 26 Sie 2017 18:10
    Jawi_P
    Poziom 32  

    Masz jakieś oznaczenie tego transformatora? Albo z jakiego prostownika został wyjęty.
    Dlaczego dziwny jest ten transformator? Jedno uzwojenie służyło do ładowania akumulatora 6v, a w połączeniu szeregowym z drugim ładowało się na 12V.
    To 1,5mm to średnica? Jeśli tak to mi wychodzi 5A, przy założeniu 3A/mm^2.
    Jeśli ten znaleziony przez Cibie podobny jest tej samej mocy to nawet by się zgadzało.
    Druga sprawa, trochę wg mnie za wysokie napięcia są, ale, jeżeli transformator jest stary, to wtedy jego napięcia były mniejsze bo w sieci było ~220V, teraz masz te wymierzone i są wyższe bo w sieci mamy ~230V. Trochę bym z wtórnego odwinął i nic więcej z nim nie robił.

    0
  • #3 26 Sie 2017 19:22
    axdam99
    Poziom 14  

    Jak bym znał model to bym nie zakładał tematu :D . Transformator raczej nawijany w jakieś małej serii, brak jakichkolwiek oznaczeń w dodatku na karkasie składanym a nie odlewanym.

    Suwmiarka pokazuje 1,5mm , a ja byłem przekonany że 2A/mm2 , no cóż teraz sytuacja lepiej wygląda, ale 5A x 18V to i tak daje 90w , a trafo które znalazłem jest identyczne wymiarami a ma 120w .
    Co do napięcia sieci to wiadomo że się trochę podniosło.
    Odwinąć raczej będzie ciężko, blachy są solidnie zalane lakierem, a miejsca pomiędzy uzwojeniem a blachami dosłownie brak.

    Teraz pozostaje kwestia reszty układu. NAJlepiej na starych elementach (naprawy unitry na oryginalnych elementach zmuszają do chomikowania )

    0
  • #4 26 Sie 2017 19:38
    Jawi_P
    Poziom 32  

    axdam99 napisał:
    ja byłem przekonany że 2A/mm2

    Dla mniejszych mocy przyjmuje się 2,5-3A/mm^2, a dla większych 2-2,5A/mm^2.
    Dużo zależy od sposobu nawinięcia, chłodzenia itd.
    Jeśli chodzi o regulacje prądu ładowania, hmm, jest na elektrodzie trochę rozwiązań, były też gotowe kity AVT.
    To zależy czy chcesz prostą automatykę, czy jakieś automatyczne cuda-wianki.
    Najprostsze rozwiązania to regulacja na traku w obwodzie uzwojenia pierwotnego. Paręnaście złotych gotowy kit.

    0
  • #5 27 Sie 2017 07:08
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Nic z transformatorem nie czyń ! Transformator z wskazanym napięciem idealnie podchodzi dla prostownika z regulacją prądu tyrystorem po wtórnej stronie. Zawiadom twoje wymogi do prostownika.

    Dodano po 55 [minuty]:

    Drut o średnicy 1.5mm ma przekrój 1.77mm2. Jeśli wtórne uzwojenie znajduje się nad innymi, to spoistość prądu można bez wahań przyjąc 3.5-4 A mm2. Należy pamiętać, że prąd ładowania akumulatora w miarę zwiększenia napięcia akumulatora obniża się i w końcu cyklu ładowania przybliża się do 0.Dla poprawy chłodzenia do środka obudowy można ustalić wentylator od komputera , dla zasilania którego można wykorzystać odczep 7.9V( po prostowniku otrzymasz 10.5 - 11 V DC ).

    0
  • #6 27 Sie 2017 14:08
    axdam99
    Poziom 14  

    Moje wymagania to takie żeby była też możliwość ładowania 6V , wygrzebałem jeden tyrystor Btp 2/500 , z tego co pamietam jest on do 2A 500v ?

    Od razu mówię: Żadnych kitów, żadnych wentylatorów, żadnych ledów !

    0
  • #7 27 Sie 2017 14:45
    gimak
    Poziom 37  

    aksakal napisał:
    Należy pamiętać, że prąd ładowania akumulatora w miarę zwiększenia napięcia akumulatora obniża się i w końcu cyklu ładowania przybliża się do 0.

    Tak to wygląda gdy napięcie jakie daje prostownik ma odpowiednią wartość, albo inaczej jeżeli trafo prostownika na wyjściu ma napięcie 11.5-12 V i wtedy nie są w zasadzie potrzebne żadne bajery. W tym wypadku (przy 18 V~)`na pewno tak nie będzie, że prąd spadnie do zera - może pozostać na kilku amperach.

    0
  • #8 27 Sie 2017 15:41
    bearq
    Poziom 35  

    Nie może a na pewno zostanie doprowadzając akumulator do zniszczenia. 11,5-12V to też trochę sporo, akumulator będzie ładowany sporo wyższym napięciem niż zalecanym przez producenta.

    0
  • #9 27 Sie 2017 16:56
    Jawi_P
    Poziom 32  

    Jeżeli ma być coś oldskulowego i prostego, bez zbędnej elektroniki, to na elce są projekty. Poszukać i coś się znajdzie.
    Ja dodam:

    Transformator z prostownika, budowa od początku

    "Tyrystor przewodzi do momentu, gdy napięcie z transformatora jest wyższe od napięcia na akumulatorze.
    Na początku procesu ładowania, napięcie na diodzie zenera jest wyższe niż na akumulatorze, powoduje to przepływ prądu bramki i przewodzenie tyrystora. Przy wzroście napięcia akumulatora zmniejsza się kąt przepływu prądu, aż do całkowitego zaniku."

    Materiał pochodzi z:

    "Zastosowania tyrystorów niskoprądowych
    Informator techniczny Unitra-Lamina 1976r"

    0
  • #10 27 Sie 2017 17:16
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kolegi ! Mnie nie poprawnie zrozumieliście. Że napisałem - regulowany prostownik na tyrystore, w którym jest możliwość ustalić końcowe znaczenie napięcia ładowania. Przy napięciu wtórnego uzwojenia AC 12V zrealizować regulację napięcia i prądu nie ma możliwości. Dla takiego schematu należy napięcie AC co najmniej 15-16V . W większości przemysłowych prostowników wykorzystuje się napięcie AC 17-19V.Uważnie czytajcie, a nie szukajcie powodu dla krytyki !
    Dla przykładu na zdjęciu schemat takiego prostownika.Transformator z prostownika, budowa od początku

    Dodano po 9 [minuty]:

    Schemat przemysłowego prostownika.Transformator z prostownika, budowa od początku

    0
  • #11 27 Sie 2017 17:20
    Jawi_P
    Poziom 32  

    I kolejna wersja z tego samego źródła, tylko nie wiem czy spełnia wymagania, bo ma diodę led ;):
    Transformator z prostownika, budowa od początku

    Prąd ładowania akumulatora zależy od kąta przewodzenia tyrystora Tyl sterowanego przez tranzystor Jednozłączowy T3. Moment, w którym wyzwala się tranzystor T3 uzależniony Jest od nastawy rezystora zmiennego R11. W zależności od ustawienia potencjometru przez tranzystor T2 płynie większy względnie mniejszy prąd ładujący kondensator C3.
    Przy określonym napięcia na kondensatorze C3 następuje przełączanie tranzystora T3 i tym samym wyzwolenie tyrystora Ty1. Prąd ładowania wywołuje spadek napięcia na rezystancji R1. Napięcia to jest przykładane w kierunku przeciwnym do napięcia źródła prądowego z tranzystorem T2. W ten sposób następuje stabilizacja prądu ładowania.
    Wartość średnia napięcia na zaciskach tyrystora jest wyższa, gdy akumulator jest rozładowany, a niższa gdy jest naładowany. Układ ograniczenia napięcia zawiera: diodę Zenera D6, potencjometry R6 i R7 oraz kondensator C4 - działający jako wskaźnik napięcia. W przypadku naładowania akumulatora napięcia na C4 jest niskie. W wyniku tego następuje zablokowanie diody zenera D6 i tranzystor T1 przestaje przewodzić powodując tym samym wyłączenie prądu w obwodzie głównym. Użyta w układzie dioda LED sygnalizuje przepływ prądu ładowania"

    Materiał pochodzi z:

    "Zastosowania tyrystorów niskoprądowych
    Informator techniczny Unitra-Lamina 1976r"

    0
  • #12 27 Sie 2017 17:21
    vodiczka
    Poziom 42  

    axdam99 napisał:
    brak jakichkolwiek oznaczeń w dodatku na karkasie składanym a nie odlewanym.
    axdam99 napisał:
    ale 5A x 18V to i tak daje 90w , a trafo które znalazłem jest identyczne wymiarami a ma 120w .
    W czasach gdy nie było karkasów z wtrysku, blachy pozwalały (przy identycznym przekroju rdzenia) na przenoszenie mniejszej mocy niż obecnie.

    0